Gå til innhold

Periodisk faste 16:8


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Leonetta skrev:

Har en veldig mentalt krevende jobb, men vanlig arbeidstid; 8 til 4. Er litt bekymret for at med et spisevindu fra 11 til 19, vil morgenen bli veldig tung, både mentalt og fysisk. Noen som har erfaring med dette?

Prøv det en helgedag og se. Jeg følte meg kvikkere enn med mat i magen. Ekstremt opplagt, uten ubehag. Men det er lettere for noen enn andre. Menn har heller ikke menstruasjonsyklusen å forholde seg til, som kan prege det hele. 

10 minutter siden, _Pixiedust_ skrev:

Helt enig! Før da jeg ikke brukte PF så telte jeg kalorier. Det førte meg enda et hakk ut i spiseforstyrrelsen. Ved å bruke PF så holder jeg den mye mer i sjakk for jeg blir ikke besatt av disse kaloriene og heller ikke redd mat. Jeg har ikke ja/nei-mat på samme måte som før. Med den kaloritellingen så ble det veldig mye mat jeg kuttet helt ut. Framfor å bare fokusere på sunn mat med mye grønnsaker og å begrense inntaket av de store kaloribombene. 

Etter hvert som kroppen blir vant til det så vil den fungere helt fint fram til kl 11. Slik er det for meg i alle fall. Jeg våkner ikke noe mer til liv av å spise kl 08. 

Nettopp. Det blir overkill! For min del er det uaktuelt å telle kalorier på mer enn noen måltid her og der kun for kuriositetens skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle får takk, unntatt meg, jeg blir halshugd, selv om jeg sier det samme som Pierre Gynt, som får ros. Blandingen av ignoranse og arroganse gjør meg irritert, trist, oppgitt og skadefro. Snakk om å få et enkelt konsept 100% om bakfoten.

Anonymkode: 02850...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle får takk, unntatt meg, jeg blir halshugd, selv om jeg sier det samme som Pierre Gynt, som får ros. Blandingen av ignoranse og arroganse gjør meg irritert, trist, oppgitt og skadefro. Snakk om å få et enkelt konsept 100% om bakfoten.

Anonymkode: 02850...1cd

Du gjorde ikke det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle får takk, unntatt meg, jeg blir halshugd, selv om jeg sier det samme som Pierre Gynt, som får ros. Blandingen av ignoranse og arroganse gjør meg irritert, trist, oppgitt og skadefro. Snakk om å få et enkelt konsept 100% om bakfoten.

Anonymkode: 02850...1cd

Aaaw 🤗😝 Du hevder jo at PF går innunder et gjennomsnittlig spisemønster, eller har jeg misforstått? Å droppe frokost og sein kvelds (og småspising innenfor det tidsrommet) er definitivt ikke vanlig, spør du meg. Jeg vil si det er vanligere å spise over et 12-14 timers vindu, f.eks. 0700-2100 osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Aaaw 🤗😝 Du hevder jo at PF går innunder et gjennomsnittlig spisemønster, eller har jeg misforstått? Å droppe frokost og sein kvelds (og småspising innenfor det tidsrommet) er definitivt ikke vanlig, spør du meg. Jeg vil si det er vanligere å spise over et 12-14 timers vindu, f.eks. 0700-2100 osv.

Jeg er ikke samme AB men jeg vil skyte inn en erfaring jeg har. 

Nesten alle jeg har diskutert dette med, som selv insisterer på å spise frokost klokken 7, forteller at de spiser frokost fordi de har hørt at det er viktig og de tror at det er sunt. Selv om de ikke er sultne. Svigermor f.eks. forteller at hun ikke er sulten om morgenen, men hun tvinger i seg et knekkebrød for å "få i gang forbrenningen".

Er ikke rart at det er "vanlig" å spise fra 07-21 når vi ukritisk går rundt og tror på myter som sier at det er sunt for oss.

Anonymkode: afbae...2c4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke samme AB men jeg vil skyte inn en erfaring jeg har. 

Nesten alle jeg har diskutert dette med, som selv insisterer på å spise frokost klokken 7, forteller at de spiser frokost fordi de har hørt at det er viktig og de tror at det er sunt. Selv om de ikke er sultne. Svigermor f.eks. forteller at hun ikke er sulten om morgenen, men hun tvinger i seg et knekkebrød for å "få i gang forbrenningen".

Er ikke rart at det er "vanlig" å spise fra 07-21 når vi ukritisk går rundt og tror på myter som sier at det er sunt for oss.

Anonymkode: afbae...2c4

Ja. Dette er en mye som sitter hardt i og som til og med brukes av helsepersonell som skal hjelpe meg med spiseforstyrrelser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, _Pixiedust_ skrev:

 Ja. Dette er en mye som sitter hardt i og som til og med brukes av helsepersonell som skal hjelpe meg med spiseforstyrrelser. 

Ting stiller seg annerledes når man har spiseforstyrrelser. Har selv vært innlagt og pasient på poliklinikk og fulgt detaljerte kostplaner.

Behandling av spiseforstyrrelser handler jo delvis om å få i gang en måltidsrytme hos den syke og samtidig utfordre tankesettet. Det er skummelt å følge slike tråder som dette når man har spiseforstyrrelser, fordi dette handler om livsstilsendring for friske. Personer med spiseforstyrrelser skal selvfølgelig følge behandleren sitt opplegg. For spiseforstyrrede personer handler det ofte om å finne måter å dyrke sykdommen på.

Når jeg var i behandling spurte jeg behandler om hvorfor jeg ikke kunne bytte ut forskjellig mat på planen med andre ting som de friske sykepleierne spiste, så lenge jeg hadde det samme kalorioverskuddet som før, og gikk opp i vekt. Svaret var at jeg ikke kunne gjøre som dem fordi bakgrunnen for at jeg ønsket det, var å fortsette å dyrke sykdommen med mat jeg anså som trygt. Jeg ville aldri bli frisk hvis jeg skulle fortsette å dyrke ja/nei-mat-regimet mitt. Det samme gjelder nok ja/nei-spisetider. 

Kostholdsråd for friske personer gjelder ofte ikke spiseforstyrrede, og det er gode grunner til det.

Anonymkode: afbae...2c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke samme AB men jeg vil skyte inn en erfaring jeg har. 

Nesten alle jeg har diskutert dette med, som selv insisterer på å spise frokost klokken 7, forteller at de spiser frokost fordi de har hørt at det er viktig og de tror at det er sunt. Selv om de ikke er sultne. Svigermor f.eks. forteller at hun ikke er sulten om morgenen, men hun tvinger i seg et knekkebrød for å "få i gang forbrenningen".

Er ikke rart at det er "vanlig" å spise fra 07-21 når vi ukritisk går rundt og tror på myter som sier at det er sunt for oss.

Anonymkode: afbae...2c4

Helt enig.

 

Vedtatte sannheter som gjør at folk er skeptiske til PF.

- Frokost er dagens viktigste måltid
- Det er sunnere å spise mange mindre måltider enn noen store
- Man må telle kalorier for å gå ned i vekt
- Vektreduksjonsmetoder jeg ikke har hørt om, er "trenddietter" som ikke fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ting stiller seg annerledes når man har spiseforstyrrelser. Har selv vært innlagt og pasient på poliklinikk og fulgt detaljerte kostplaner.

Behandling av spiseforstyrrelser handler jo delvis om å få i gang en måltidsrytme hos den syke og samtidig utfordre tankesettet. Det er skummelt å følge slike tråder som dette når man har spiseforstyrrelser, fordi dette handler om livsstilsendring for friske. Personer med spiseforstyrrelser skal selvfølgelig følge behandleren sitt opplegg. For spiseforstyrrede personer handler det ofte om å finne måter å dyrke sykdommen på.

Når jeg var i behandling spurte jeg behandler om hvorfor jeg ikke kunne bytte ut forskjellig mat på planen med andre ting som de friske sykepleierne spiste, så lenge jeg hadde det samme kalorioverskuddet som før, og gikk opp i vekt. Svaret var at jeg ikke kunne gjøre som dem fordi bakgrunnen for at jeg ønsket det, var å fortsette å dyrke sykdommen med mat jeg anså som trygt. Jeg ville aldri bli frisk hvis jeg skulle fortsette å dyrke ja/nei-mat-regimet mitt. Det samme gjelder nok ja/nei-spisetider. 

Kostholdsråd for friske personer gjelder ofte ikke spiseforstyrrede, og det er gode grunner til det.

Anonymkode: afbae...2c4

Takk for innspillet og jeg er helt enig med deg. Når det er sagt så har min spiseforstyrrelse dempet seg av å ta i bruk periodisk faste. Det har gjort at jeg klarer å slappe mer av og ha mindre ja/nei-mat. Jeg har denne fastsatte regelen om å ikke spise mellom 20 og 12 og ut over det slapper jeg mer av. Har lagt av meg mange av reglene jeg hadde før. Sluttet å telle kalorier. Veier meg bare to ganger i uken for jeg har lært meg å stole på at denne livsstilen gjør at jeg ikke legger på meg. Så for min del var det positivt og bare slitsomt når de maste på at jeg skulle spise. Jeg har ikke vært så syk at jeg har vært innlagt for SF, men jeg har under innleggelse for andre årsaker ikke fått utgang fordi da forsvant jeg ute på trening i timesvis noe kroppen min ikke tålte da (hjerteproblemer). Så selv om jeg har slitt med dette i 15 år så har det ikke vært av slik karakter at jeg har vært innlagt på grunn av det. Jeg tenker det blir noe annet igjen  når man er innlagt fordi man er livstruende tynn.

Endret av _Pixiedust_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Tusen takk.

For min del er periodisk faste en måte å unngå å telle kalorier på. Så lenge man spiser sånn man alltid har pleid innenfor spisevinduet (altså at man dropper frokost og sen kveldsmat), og ellers ikke spiser mer enn det man ellers gjorde til lunsj, middag, osv, så er de fleste garantert et underskudd, som vil føre til vektnedgang. For mange er det å slippe å telle kalorier en psykisk viktig faktor for å lykkes. Jeg tror man kommer langt ved intuitiv spising her.

Jeg ville ha råda dere "ferskinger" (hehe) til PF til å spise intuitivt, overvåke vekta, og begynne med kaloritelling først hvis vekta ikke går ned.

Haha, kanskje ikke så dumt! Har vært så hektisk i dag at jeg ikke har rukket å registrere noe enda. 

Jeg får se om det funker med bare faste. Blir bare så ivrig og ønsker å se resultater! 

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på tråden her! Hadde min første dag idag. :) 

Hvor lang tid tok det før sulten på morgenen tilpasset seg? Og planlegger dere måltid dag for dag eller ukesbasis? 

Drikker dere kun vann? Kan man drikke ZeroH saften i fastetiden? Hva med Pepsi Max? 

Ferdig med spørsmål for ikveld, jeg lover. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sillicious skrev:

Henger meg på tråden her! Hadde min første dag idag. :) 

Hvor lang tid tok det før sulten på morgenen tilpasset seg? Og planlegger dere måltid dag for dag eller ukesbasis? 

Drikker dere kun vann? Kan man drikke ZeroH saften i fastetiden? Hva med Pepsi Max? 

Ferdig med spørsmål for ikveld, jeg lover. :ler:

Velkommen!😊 Hvordan har dagen vært? 

Jeg planlegger ingenting, spiser det som er i lunchen og samme med de andre måltidene. Jeg drikker Pepsi Max selv om det er etter kl 19 men holder meg til vann resten av dagen.

Morgenen er enklest, kveldene er verst for min del. Mannen min sitter å spiser og koser seg og da kan jeg kjenne på at det hadde vært godt med en skive. Men får aldri lyst på chips, snop osv. På morgenen er jeg av en eller annen grunn innstilt på at det er lunch kl 11. Drikker vann og kaffe før den tid og så er plutselig kantinen åpnet 😊 Kjekt med spørsmål, jeg lurer på mye jeg også!

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Helt enig.

 

Vedtatte sannheter som gjør at folk er skeptiske til PF.

- Frokost er dagens viktigste måltid
- Det er sunnere å spise mange mindre måltider enn noen store
- Man må telle kalorier for å gå ned i vekt
- Vektreduksjonsmetoder jeg ikke har hørt om, er "trenddietter" som ikke fungerer

Et spm! Bør fasten kombineres med redusering av karbohydrater eller skal det gå fint uten?

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen!😊 Hvordan har dagen vært? 

Jeg planlegger ingenting, spiser det som er i lunchen og samme med de andre måltidene. Jeg drikker Pepsi Max selv om det er etter kl 19 men holder meg til vann resten av dagen.

Morgenen er enklest, kveldene er verst for min del. Mannen min sitter å spiser og koser seg og da kan jeg kjenne på at det hadde vært godt med en skive. Men får aldri lyst på chips, snop osv. På morgenen er jeg av en eller annen grunn innstilt på at det er lunch kl 11. Drikker vann og kaffe før den tid og så er plutselig kantinen åpnet 😊 Kjekt med spørsmål, jeg lurer på mye jeg også!

Anonymkode: 454a9...7af

Takktakk sweetheart 😄

Og takk for svar! Redd for at jeg spiser for lite om jeg ikke planlegger. Får prøve meg litt frem!

Gikk bra idag, morgenen er nok verst hos meg, men jeg har alltid spist frokost da. Men iforhold til jobben og få noen "spisetimer" i fritiden må jeg skyve det den veien uansett. Regner med det kommer seg til. :) 

Har du holdt på med dietten her lenge? Merket noe? :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sillicious skrev:

Takktakk sweetheart 😄

Og takk for svar! Redd for at jeg spiser for lite om jeg ikke planlegger. Får prøve meg litt frem!

Gikk bra idag, morgenen er nok verst hos meg, men jeg har alltid spist frokost da. Men iforhold til jobben og få noen "spisetimer" i fritiden må jeg skyve det den veien uansett. Regner med det kommer seg til. :) 

Har du holdt på med dietten her lenge? Merket noe? :) 

Det kan hende. Jeg har hatt et par hektiske dager hvor jeg absolutt ikke fikk i meg nok mat. Så det er ikke så dumt! 

Håper det går bra på dag to for deg! 😊

Jeg er på dag 12 blir det vel i dag, hvis jeg ikke bommer veldig på startvekt har jeg gått ned to kg og har mistet lysten på sukker! Bare det alene synes jeg er veldig bra! Så jeg krysser fingrene for at dette er rette veien for meg😊

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spm! Bør fasten kombineres med redusering av karbohydrater eller skal det gå fint uten?

Anonymkode: 454a9...7af

For min del har det gått strålende uten. Den eneste faktoren som betyr noe, er kaloriunderskudd. Jeg tror ikke hverken lavkarbo eller PF er noe hokus pokus. Mange trives på lavkarbo, f.eks. ved at de føler mindre sultfølelse, men de aller fleste tåler karbohydrater helt fint. Jeg orker ikke å gå inn i en diskusjon med lavkarbomenigheten akkurat nå, så jeg tror ikke jeg skal gå mer inn på det :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

For min del har det gått strålende uten. Den eneste faktoren som betyr noe, er kaloriunderskudd. Jeg tror ikke hverken lavkarbo eller PF er noe hokus pokus. Mange trives på lavkarbo, f.eks. ved at de føler mindre sultfølelse, men de aller fleste tåler karbohydrater helt fint. Jeg orker ikke å gå inn i en diskusjon med lavkarbomenigheten akkurat nå, så jeg tror ikke jeg skal gå mer inn på det :P

 

Jeg prøver uten, av erfaring mister jeg fort motivasjonen med restriksjoner på den biten!😊👍🏻

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende. Jeg har hatt et par hektiske dager hvor jeg absolutt ikke fikk i meg nok mat. Så det er ikke så dumt! 

Håper det går bra på dag to for deg! 😊

Jeg er på dag 12 blir det vel i dag, hvis jeg ikke bommer veldig på startvekt har jeg gått ned to kg og har mistet lysten på sukker! Bare det alene synes jeg er veldig bra! Så jeg krysser fingrene for at dette er rette veien for meg😊

Anonymkode: 454a9...7af

Ja, ikke sant. Nesten litt skummelt det og. 

Mistet søtsuget og gått ned 2kg allerede? Så gøy! Fantastisk🤩  Krysser fingrene for deg jeg også, og for at det blir like vellykket her🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sillicious skrev:

Ja, ikke sant. Nesten litt skummelt det og. 

Mistet søtsuget og gått ned 2kg allerede? Så gøy! Fantastisk🤩  Krysser fingrene for deg jeg også, og for at det blir like vellykket her🤭

Hvordan har du hatt det i dag? 

Anonymkode: 454a9...7af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du hatt det i dag? 

Anonymkode: 454a9...7af

Ga nesten opp imorges, nesten! Måtte bare drikke masse, masse vann og finne på noe husarbeid. Klarte det heldigvis. :ler:

Også sulten på kvelden da, men det hjelper bra å drikke, så får bare venne meg på det selv om det var like før jeg fant meg noe snacks 🙊

Takk som spørr! 😍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...