Gå til innhold

Anette (40) ble frisk av ME – har fått hundrevis av hatmeldinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner og kjenner til flere som har blitt friske med Medical Medium-protokollene, så det går definitivt an. 

Jeg skjønner at hun har brukt en alternativ metode som går på tankesettet, så folk blir vel provosert av det fordi man altfor mange ganger har fått høre at det er "psykisk", noe som er provoserende og tragisk for den det gjelder.
ME ER en fysisk tilstand, men det mentale spiller inn på alle sykdommer, ikke bare ME. Det er bare ikke så enkelt at alle kan tenke seg friske. Kroppen får bedre muligheter til å helbredes når tankesettet er i orden, men det vil ikke være nok for alle, så enkelt er det.

Ifølge Medical Medium så er ME forårsaket av Epstein Barr, og kan være trigget av hendelser som får viruset til å "våkne". De fleste har dette viruset men hos mange "sover" det, og det finnes flere varianter av det så noen er mer aggressive enn andre. Når man har mye stress f.ex., så kan dette skape et miljø i kroppen som gjør at viruset formerer seg. Andre triggere er fjerning av amalgam, mugg i huset, traumatiske hendelser, fødsel og graviditet, eksponering for giftige kjemikalier osv.
Forskning bekrefter dette, selv om det absolutt ikke er enighet rundt det: https://www.verywellhealth.com/ebv-reaction-chronic-fatigue-3972945

Anonymkode: bba4e...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det vil jeg si er mitt inntrykk. Det å bli frisk er ikke et alternativ, og de er de sykeste. Har til og med lest om ME-folk som har sammenlignet seg med kreftpasienter. Dette er et av vår tids merkeligste fenomener, syns jeg.

Anonymkode: 8641b...292

Hvorfor skulle de ikke det? Tror du ME ikke tar livet av folk, og tror du de har et liv der de ligger?

Anonymkode: bba4e...316

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
6 timer siden, frabergen skrev:

Det kan man da ikke.

Min har blitt svakere med årene, spesielt etter at jeg ble mer voksen eller eldre da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Alt handler om stygge vs pene mennesker og sjalusi. Genialt argument! :rolleyes:
Hvis du har så sterk tro på LP, finnes det sikkert et eget program der som kan få deg til å tenke deg både mer empatisk og mer reflektert. Lykke til.

Jeg har lest det denne dama har lagt ut på facebookprofilen sin, inkludert screenshots av noen av "hatmeldingene og hetsen" hun fikk. Jeg tenker at fikk hun ikke verre tilbakemeldinger enn det der, hadde hun ingen grunn til å kontakte avisa. Hvis LP kan få deg til å slutte å synes synd på deg selv og tenke deg selv frisk, burde hun vel også klare å la være å ta kritiske tilbakemeldinger så hardt også. Det handler jo også om det mentale og hvilke tanker man tillater å ta styring.

Kjempebra at hun ble frisk, og håper for hennes skyld at hun faktisk er frisk og ikke får tilbakefall, men her synes jeg hun lager en hel hønsegård ut av en liten fjær.

Linker til en melding hun har fått som hun har delt med avisa. Dette synes hun altså er hatmelding og hets.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10216194194506309&set=p.10216194194506309&type=3&theater

Jeg kaller dette kritikk og skeptisisme. Hun ble ikke kalt noe stygt og fikk ingen trusler.

 

Anonymkode: a22ac...ff6

Les gjerne artikkelen før du sier dette☝🏼 jeg fikk 5 anonyme barnevernsmeldinger, som resulterte i at de tråkket inn og ut i vårt hus i flere uker mens min datter var så sitt sykeste. Kaller du ikke det en trussel? Jeg fikk brev om at hvis jeg tok med min datter på lp kurs drev jeg med hjernevask og de kom til å kontakte barnevern igjen for at min datter skulle tas vekk fra meg. Kritikk sier du? Dette gikk langt over det. Disse mld er ikke tatt med i avisen da de er bevismateriale hos min advokat. Det er interessant å lese alles meninger her da.

hilsen hun som står bak artikkelen, anette -))

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anettelie skrev:

Les gjerne artikkelen før du sier dette☝🏼 jeg fikk 5 anonyme barnevernsmeldinger, som resulterte i at de tråkket inn og ut i vårt hus i flere uker mens min datter var så sitt sykeste. Kaller du ikke det en trussel? Jeg fikk brev om at hvis jeg tok med min datter på lp kurs drev jeg med hjernevask og de kom til å kontakte barnevern igjen for at min datter skulle tas vekk fra meg. Kritikk sier du? Dette gikk langt over det. Disse mld er ikke tatt med i avisen da de er bevismateriale hos min advokat. Det er interessant å lese alles meninger her da.

hilsen hun som står bak artikkelen, anette -))

Hvordan kan vi vite at du er hun?

Anonymkode: 6811c...4e6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professor i biologi Kristian Gundersen har uttalt til Morgenbladet at ‘ME-miljøene er et skrekkens eksempel verden over’ og at hensikten deres er å mobbe og true forskere med et annet syn på lidelsen ut av forskningsfeltet. Han tror også at de dessverre vil lykkes til slutt. 

Anonymkode: feb48...2bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Professor i biologi Kristian Gundersen har uttalt til Morgenbladet at ‘ME-miljøene er et skrekkens eksempel verden over’ og at hensikten deres er å mobbe og true forskere med et annet syn på lidelsen ut av forskningsfeltet. Han tror også at de dessverre vil lykkes til slutt. 

Anonymkode: feb48...2bc

Fra debatt-artikkel i Morgenbladet 21 februar 2018. 

Anonymkode: feb48...2bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Drapstrusler og hets fra ME-miljøet er ikke noe nytt dessverre, flere forskere og leger har opplevd dette, i flere land. De orker til slutt ikke mer, de blir rett og slett mobbet og truet vekk fra forskningsfeltet sitt. Dette er påpekt og diskutert i media mange ganger. 

Anonymkode: feb48...2bc

Dette må du gjerne dokumentere. 

Anonymkode: 5e81e...634

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du gjerne dokumentere. 

Anonymkode: 5e81e...634

Dette er velkjent, til og med ME-støttespillere påpeker dette, les feks. ‘De bortgjemte’ eller ‘Med utsikt til bedring’. Flere leger og forskere har uttalt at de ikke orker mer trakassering og at ME-miljøet er ‘som et vepsebol’. 

Anonymkode: feb48...2bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Den britiske psykiateren Simon Wessely fikk drapstrusler på grunn av sine meninger om og sin forskning på den (4). Andre forskere blir møtt med bifall.https://tidsskriftet.no/2014/06/fra-redaktoren/det-er-sa-mye-vi-ikke-vet

Anonymkode: 6811c...4e6


Denne "drapstrusselen" viste seg å være en kunstnerisk montasje - laget som illustrasjon i en avisartikkel, av en kunstner betalt av avisen.

Men blir brukt og presentert som en reell drapstrussel verden over, av ymse aktører, som en effektiv måte å avfeie reell faglig kritikk mot dem selv.

En bør sterkt tenke over hvilken agenda de som fremsetter slike påstander i offentligheten har.

 

Den samme kunstneriske montasjen har endatil også blitt gjenbrukt av en kvinnelig, engelsk forsker - med påstand om at dette var en "drapstrussel" rettet mot henne. Tøyset med at dette var en dum person som hadde skrevet, siden de ikke engang hadde fått kjønnet hennes rett. I et tedtalk foredrag som i ettertid er blitt fjerna fra youtube, pga div. usanne påstander. 

Men skaden er likevel skjedd - hennes åpenbart feilaktige påstander brukes nå også som "bevis" på hvor forferdelige ME-pasienter er.

 

Det interessant her? Denne forskeren, Crawley, er per tiden under ettersyn for å ha utført forskning på barn uten godkjenning fra etisk komite. For de som ikke er kjent med gangen i forskningsprosjekter, så er dette ansett som svært alvorlig, og potensielt brudd på flere internasjonale retningslinjer.

http://www.virology.ws/2019/01/31/trial-by-error-bristol-investigating-crawley-papers/


Hun er også forskereren bak en lang rekke studier på ME hos barn, inkludert studien på LP som blir promotert av enkelte miljøer også i Norge. Den studien er under vurdering hos tidsskriftet den ble publisert i, pga potensielle alvorlige brudd på forskningsmetode - som er kjent for å introdusere bias og falske resultater. Se editors note her:

https://adc.bmj.com/content/103/2/155.responses

 

Mer lesing for spesielt interesserte:
http://www.virology.ws/2017/12/13/trial-by-error-the-smile-trials-undisclosed-outcomes/

https://www.coyneoftherealm.com/blogs/mind-the-brain/the-smile-trial-lightning-process-for-children-with-cfs-results-too-good-to-be-true

 

Poenget er - hver gang pasienter og pasientforeninger tar opp og varsler om slike problemstillinger, på rent faglig grunnlag, om potensielle feil og svikt som kan ha ledet til misvisende resultater. Så blir det vinklet som personangrep og hat av forskere som blir tatt i ha gjort for dårlig arbeid.

En angriper pasientgruppen en skulle hjelpe, framfor å innrømme at her har det sviktet. 

At det er enkelte forskningsgrupper som føler seg sterkere kritisert handler faktisk ikke om hva de forsker på - men om kritikk av forskning av svært lav kvalitet. 

 

Anonymkode: c3e13...af0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Der tror jeg du tar feil. Det er kun biomedisinsk forskning som støttes. Mange har blitt friske med mantale teknikker, den type forskning støttes ikke.

Anonymkode: 6a3df...c41

ME er en fysisk sykdom, og da hjelper mentale teknikker lite. De som påstår de er blitt friske av ME vha f.eks. Lightning Process, hadde aldri ME, men var psykisk syke og opplevde fatigueliknende tilstand pga det.

Anonymkode: ba402...315

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme med fibromyalgi

Anonymkode: 1c4b2...711

Jeg har fibromyalgi og tror absolutt jeg kan bli frisk. 

Anonymkode: caf85...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er velkjent, til og med ME-støttespillere påpeker dette, les feks. ‘De bortgjemte’ eller ‘Med utsikt til bedring’. Flere leger og forskere har uttalt at de ikke orker mer trakassering og at ME-miljøet er ‘som et vepsebol’. 

Anonymkode: feb48...2bc


Du uttaler dette som om "vepsebolet" skulle komme fra pasientene primært. 

Dette er ikke sant. Fluge og Mella, kreftlegene som forsker på ME, har uttalt det samme - til tross for åpenbar sterk støtte fra pasientmiljøer.

Hvordan kan det ha seg....`? Jo, de har valgt å delta minst mulig i offentlig debatt, fordi de blir utsatt for trakkasering og negativt fokus fra leger, helsepersonell og "LP-tilhengere". 

Deres studie ble bl.a forsøkt stoppet av et knippe leger, som tilfeldigvis selv sterkt støtter den psykologiske vinklingen av ME. 

En medisinsk klinikk for ME pasienter ble nedlagt, etter press fra et knippe leger, som igjen helt tilfeldigvis sterkt støtter psykologisk syn på ME. Dette var en klinikk som primært drev som allmennlege og hjalp med symptomlindring. 

I England, vet vi om minst 2 offentlig synlige leger, som hjelper ME-syke, bl.a i kamp mot barnevern og tvangsbehandlinger. Begge har flere titalls anklger/meldt til helsemyndigheter rettet mot seg - fra andre leger, som helt tildeligvis sterkt støtter den psykologiske vinklinken på ME. 

 

Det er dette landskapet ME-syke finner seg i. Den ene siden er så sikker på å ha rett, at de aktivt går etter helsepersonell som forsøker å hjelpe pasientene med en annen tilnærming enn deres egen. 

 

Når Jelstad og Kreyberg også tok opp disse tingene, så handlet det egentlig om å forklare - hvor denne fortvilelsen kommer fra.

Pasientene opplever å kjempe for sine liv - men desperasjon og fortvilelse, rop om hjelp, blir presentert som "sinne" og "hat", av enkelte leger og forskere som insisterer på å ha rett, selv om forskningen deres har feilet. 

 

Anonymkode: c3e13...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen tvil om at de med ME er syke, svært syke også. La oss ha det først etablert.

Det er også ingen tvil om at man ikke vet årsaken til ME. Selv om mange påstår mye, så er det ikke mer sant.

Ritumax (staves??) forsøket feilet.

Epstein Barr markør er påvist hos noen, ikke alle. Epstein er forekommende hos store deler av befolkningen.

https://sml.snl.no/Epstein-Barr-virus

---

Vanlig utmattelse, som "å gå i veggen" viser seg som endrede strukturer i hjernen - men er alikavel en psykisk tilstand, og man kan bli frisk, og de endrede strukturene i hjernen normaliserer seg. 

---

Mange (ikke alle) innen det såkalte ME miljøet er livredde for at det skal være psykisk, hvorfor vet jeg ikke. Fordommer? Man tenker det er lettere å kurere om det er "bare" fysisk? Det er mer seriøst om det er fysisk (som egentlig er mer fordommer)?

Sett generellt så er det lettere å kurere fysiske sykdommer enn psykiske. I veldig store drag altså!

 

---

Det var en som skrev at kun så og så mange av de som har blitt friske faktisk HAR me. 

1. Hvorfor er noen så livredde for at andre har blitt friske....? sjalusi? redsel?

2. Man vet også at en god del av de med ME er feildiagnosert fordi en del med liten kunskap har satt diagnosen. Uansett om de har blitt friske eller ei.

 

https://forskning.no/me-medisin-om-forskning/me-forskningen-er-fortsatt-preget-av-usikkerhet-og-uenighet/271125

 

Jeg for min del har størst problemer med å forstå denne redselen til å koble kropp og sinn sammen. MANGE psykiske tilstander gir fysiske symptomer. Psykisk sykdom er minst like alvorlig som fysisk sykdom, selvmord er for eksempel en av de hyppigste dødsårsakene til unge mennesker.

Fysisk sykdom gir påvirkninger på psyken, det er allmenn kjent og akseptert. Hvorfor går ikke denne akseptansen andre veien?

Anonymkode: c5777...85f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror mye av bråket rundt ME/CFS er oppkonstruert. Pasienter med diagnosen har i åresvis blitt latterliggjort og stigmatisert. Og rent personlig tror jeg at ME overtok som den nye fibromyalgi, på den måten at pasienter med kroniske smerter og tretthet hvor man ikke fant noen annen årsak til sykdom, ble diagnostisert med fibromyalgi inntil forskningen gjorde kvantesprang og diagnosekriteriene ble strammet inn. Og i jakten på annen diagnose, ble ME/CFS et naturlig valg som sekkediagnose. Så kom LP på banen som en slags reddende engel, og de som var skeptiske til behandlingsmetoden og de som meldte fra om enten status quo eller forverring i etterkant, fikk et stempel som late og behandlingsuvillige. Og når man gang på gang leser om dette i media og gang på gang blir konfrontert med dette fra lekfolk, og til en viss grad allmennleger, er det ikke rart at piggene kommer ut og at man slutter å svare diplomatisk.

Så vidt meg bekjent, er personen bak artikkelen (og bloggen) i hovedinnlegget en av deltakerne på Anne Brith Davidsens kurs for å bli toppblogger. Jeg går ikke på det kurset, men etter å ha fulgt Davidsen i sosiale medier de siste årene, så tenker jeg mitt. Før hun la ned bloggen sin var hun veldig klar på at hun bevisst laget provoserende innlegg for å øke klikkraten. Og hun har også vært svært ivrig på å omtale konstruktiv kritikk og andre ikke utelukkende positive tilbakemeldinger som hat og hets.

https://www.rb.no/feature/blogg/arbeidsliv/hun-som-alltid-er-pa/f/5-43-165535

https://influencere.wordpress.com/2019/02/24/anne-brith-kritikk-eller-hets/

https://influencere.wordpress.com/2019/02/19/anne-brith-hets-fra-kvinner/

Til slutt legger jeg ved Saksynts analyse av LP

https://tjomlid.com/2010/07/13/en-analyse-av-the-phil-parker-lightning-process/

Edit: Jeg mener slett ikke at kognitiv adferdsterapi ikke har noe for seg. Jeg har selv en kronisk, autoimmun sykdom som er usynlig. Og psyken får seg en knekk når man fortsatt ser frisk ut, og folk ikke evner å forstå at det bare er å ta seg sammen, at det ikke handler om at man ikke vil nok, og man blir sett på som lat. Kognitiv adferdsterapi har hjulpet meg til å akseptere sykdommen, samt kommet meg ut av negative tankespiraler, men jeg er like fysisk syk for det.

Endret av Rosalie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hundeeier
På 12.5.2019 den 16.17, AnonymBruker skrev:

Her var det mye som ikke stemte. Skjønner at du ikke har vært på LP-kurs, men heller hører på mytene rundt dette kurset.

Anonymkode: 6a3df...c41

Jeg har vært på et LP kurs. Ble mye sykere etter og vet du, når jeg ringte for å få råd fikk jeg et svar: du liker oppmerksomheten du får når du er syk så du gjør deg selv syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Fysisk sykdom gir påvirkninger på psyken, det er allmenn kjent og akseptert. Hvorfor går ikke denne akseptansen andre veien?

Anonymkode: c5777...85f

Du er ikke den eneste som lurer på det! 

Anonymkode: caf85...d71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...