Gå til innhold

Vendela og Petter 😊


Justlooking

Anbefalte innlegg

Gjest Senil

Ekstremt liten. Jeg er 44 og i følge statistikker kun2% sjanse på å bli gravid. Med ppiller er vel sjansen rundt 1%. Så 52 år vil si de aller fleste av oss alt har vært sterile noen år. Men noen tar jo pillen for å slippe mensen.

Endret av Senil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte

Hun kan jo bli gravid. Ei venninne av meg var 49 år da hun ble gravid. 

Selv hadde jeg normal eggløsning og mens til jeg ble nesten 50 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Hun kan jo bli gravid. Ei venninne av meg var 49 år da hun ble gravid. 

Selv hadde jeg normal eggløsning og mens til jeg ble nesten 50 år. 

At du hadde mens, betyr ikke at du var fruktbar. 

https://www.volvat.no/aktuelt/egg-og-aldring/

 

og det er faktisk forskjell på 49 og 52 år

 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 minutter siden, Parasoll skrev:

At du hadde mens, betyr ikke at du var fruktbar. 

https://www.volvat.no/aktuelt/egg-og-aldring/

 

og det er faktisk forskjell på 49 og 52 år

 

Jeg var på ultralyd og hadde masse egg, så gynekolog sa jeg var fruktbar. Ja, det er faktisk tre år i forskjell på 49 og 52 år, det trenger du ikke fortelle meg. Men det kan skje at man blir gravid selv om man er over 50, sjansen er svært liten, men det er en mulighet for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dævendøtte skrev:

Jeg var på ultralyd og hadde masse egg, så gynekolog sa jeg var fruktbar. Ja, det er faktisk tre år i forskjell på 49 og 52 år, det trenger du ikke fortelle meg. Men det kan skje at man blir gravid selv om man er over 50, sjansen er svært liten, men det er en mulighet for det. 

At du har masse egg betyr ikke at du nødvendigvis er fruktbar. Kvaliteten har svært mye å si, og i den alderen er den sjelden noe å skryte av...

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske jeg var opptatt av p-piller i en alder av 52 år.

Jeg er 34 år og kom i overgangsalder for 2 år siden.

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva folk får ut av å si at andres egg sikkert er dårlige osv osv. 

Hun tar sikkert p-piller for å unngå mens, noe som er naturlig at selv gamlinger;) på 52 har. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir gravide etter 50. Selv om sjansen er  liten, er det jo spesielt viktig å fortsatt være nøye med prevensjon, de færreste i den alderen ønsker vel å føde barn. Jeg har ikke sett på programmet, så jeg vet ikke hvorfor p-pillene er et tema.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som ble gravid da hun var 51 år,  så det går an! Sjansen er liten,  men den er der! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan bli gravide som 50-åringer, kanskje hun har vært hos gynekolog og sjekket at hun fremdeles er fruktbar? Eller kanskje hun bruker p-piller for andre ting enn prevensjon..? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Senil said:

Ekstremt liten. Jeg er 44 og i følge statistikker kun2% sjanse på å bli gravid. Med ppiller er vel sjansen rundt 1%. Så 52 år vil si de aller fleste av oss alt har vært sterile noen år. Men noen tar jo pillen for å slippe mensen.

2 % er gjennomsnitt, men man kan ikke bruke det på individnivå. For de 2% av en stor gruppe 44-åringer som blir gravid er jo sannsynligheten nærmere 100% enn 2% men for de fleste andre i gruppen nærmere 0. En venninne av meg ble gravid som 46-åringen uten noe hjelp, hun må jo også sikre seg m p-piller noen år til.

Om Vendela har en mor som kom sent i overgangsalder bør hun beskytte seg om hun vil være sikker. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, boblevann skrev:

Noen kan bli gravide som 50-åringer, kanskje hun har vært hos gynekolog og sjekket at hun fremdeles er fruktbar? Eller kanskje hun bruker p-piller for andre ting enn prevensjon..? 

De legger det frem som at det er graviditet hun vil unngå. 

 

Men, det er nok som en annen skrev, at hun ønsker å få frem at de har sex og at hun fortsatt «er» fruktbar

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Parasoll skrev:

De legger det frem som at det er graviditet hun vil unngå. 

 

Men, det er nok som en annen skrev, at hun ønsker å få frem at de har sex og at hun fortsatt «er» fruktbar

Jeg tenker at det å bli gravid etter fylte 50 år er noe man virkelig ønsker å unngå, så jeg skjønner godt de som er ekstra nøye med prevensjon i den alderen. 

Alt man skal kritisere, altså 🤣

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
17 timer siden, Cati skrev:

At du har masse egg betyr ikke at du nødvendigvis er fruktbar. Kvaliteten har svært mye å si, og i den alderen er den sjelden noe å skryte av...

Som jeg skrev, sjansen for å bli gravid er svært liten. Men gynekologen sa til meg at jeg kunne bli gravid. Og som mange andre i min alder, så er det ikke verdt å ta sjansen på en eventuell uønsket graviditet. Better safe than sorry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, boblevann skrev:

Noen kan bli gravide som 50-åringer, kanskje hun har vært hos gynekolog og sjekket at hun fremdeles er fruktbar? Eller kanskje hun bruker p-piller for andre ting enn prevensjon..? 

Det er ikke mulig å sjekke noe sånt. Gynekologer kan ikke gi deg svar på om du kan få unger eller ikke. Så lenge man ikke er kommet i overgangsalderen, kan man bli gravid, men sjansen for å bli gravid etter 45 år er nesten ikke-eksisterende. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er ikke mulig å sjekke noe sånt. Gynekologer kan ikke gi deg svar på om du kan få unger eller ikke. Så lenge man ikke er kommet i overgangsalderen, kan man bli gravid, men sjansen for å bli gravid etter 45 år er nesten ikke-eksisterende. 

Gynekologen kan se med ultralyd staven om eggstokkene er begynt å skrumpe inn. Og det var veldig mange i 45 års alderen og oppover som ble gravide før de hadde prevensjon. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...