Gå til innhold

Mennesker som sier "Hvem" i stedet for "Hvilken"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tak får svar ! :) Med det samme du er her til behjelpning, kunne du være så snill å hjelpe meg å bøye ordet hvems i forskjellige gramatiske tider(eller hva det heter)?:fnise:

Anonymkode: effa1...e9c

Hvems er en forkortelse (sammentrekking) av "hvem sin/sine". 

"Hvem" er et spørrepronomen og det er som regel verbet i setningen som bøyes

Hvem sin hest er det? Hvem sin hest var det? Hvem sin hest har det vært?

Om du leser gamle tekster så vil du se at der brukes "hvis" isteden for "hvem" som spørrepronomen.

Hvis hest er det som står i stallen? Hvis hest var det som stod i stallen? - det høres veldig formelt ut i dag :) 

Anonymkode: c7053...43f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvems er en forkortelse (sammentrekking) av "hvem sin/sine". 

"Hvem" er et spørrepronomen og det er som regel verbet i setningen som bøyes

Hvem sin hest er det? Hvem sin hest var det? Hvem sin hest har det vært?

Om du leser gamle tekster så vil du se at der brukes "hvis" isteden for "hvem" som spørrepronomen.

Hvis hest er det som står i stallen? Hvis hest var det som stod i stallen? - det høres veldig formelt ut i dag :) 

Anonymkode: c7053...43f

Takk! :hjerte: 

Anonymkode: effa1...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Jada, og for min del går jeg den smale sti.

Er ikke gå da transitivt, i og med at det innebærer en forflytning tilknyttet en distanse eller en situasjon med objektfunksjon, enten eksplisitt eller underforstått?

Anonymkode: 714c2...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Like irriterende som sj-lyden. Hvem sjole er finest? Det er så fint med sprog i utvikling. Sjempefint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle verdens forfattere er uenige med deg.

Anonymkode: 714c2...784

Mulig, men ikke grammatikere.

Anonymkode: 7556b...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke gå da transitivt, i og med at det innebærer en forflytning tilknyttet en distanse eller en situasjon med objektfunksjon, enten eksplisitt eller underforstått?

Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig, men ikke grammatikere.

Anonymkode: 7556b...403

Kommer an på om de arbeider normativt eller deskriptivt. De fleste arbeider på sistnevnte måte, hvilket tilsier at forfatterne er hevet høyt over dem.

Anonymkode: 714c2...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer an på om de arbeider normativt eller deskriptivt. De fleste arbeider på sistnevnte måte, hvilket tilsier at forfatterne er hevet høyt over dem.

Anonymkode: 714c2...784

Nå var jo spørsmålet hva som var mest korrekt, da. 

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke gå da transitivt, i og med at det innebærer en forflytning tilknyttet en distanse eller en situasjon med objektfunksjon, enten eksplisitt eller underforstått?

Anonymkode: 714c2...784

«Jeg går den smale sti». Man kan jo argumentere for at det egentlig skal bety «jeg går PÅ den smale sti», og da blir ikke verbet transitivt. Det er det samme med «jeg går hunden», som jo egentlig betyr «jeg går MED hunden».

Vi kutter ut småord i flere uttrykk. «Skal bare på butikken». (Jeg skal bare på butikken). Slike uttrykk er helt OK, men i en syntaktisk analyse fungerer ikke slike setninger. Du er nødt til å ta med det underforståtte. 

Prøv å analyser de to setningene:

Jeg går den smale sti

Jeg går på den smale sti

I den første vil da verbet bli transitivt iflg deres tolkning, mens i nummer to vil det bli intransitivt. Likevel betyr setningene akkurat det samme. Jeg vil mene at begge er OK å bruke muntlig. Men skal man snakke om korrekt grammatikk er setning 1 et veldig dårlig eksempel. 

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil mene at begge er OK å bruke muntlig. Men skal man snakke om korrekt grammatikk er setning 1 et veldig dårlig eksempel. 

Anonymkode: 7556b...403

Hvordan vil du analysere "Jeg gikk en omveg"? 
"Jeg gikk på en omveg" vil jeg helst kalle uidiomatisk. Mulig setninga kan bety noe, men i så fall noe annet enn den første.

Anonymkode: 750e9...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan vil du analysere "Jeg gikk en omveg"? 
"Jeg gikk på en omveg" vil jeg helst kalle uidiomatisk. Mulig setninga kan bety noe, men i så fall noe annet enn den første.

Anonymkode: 750e9...321

«En omveg» må vel bli adverbial, ikke objekt? Når man sier «jeg gikk hjem», så er «hjem» adverbial. 

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«En omveg» må vel bli adverbial, ikke objekt? Når man sier «jeg gikk hjem», så er «hjem» adverbial. 

Anonymkode: 7556b...403

Kanskje det? Da er vel "Han gikk den brede vei" også adverbial?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi said:

Kanskje det? Da er vel "Han gikk den brede vei" også adverbial?

Ja, det vil jeg mene. Det er jo et sted, og verbet «går» skal jo være intransitivt. Hadde verbet vært transitivt hadde det vært noe sånt som «jeg liker veien», og da blir «veien», eller lignende, objektet. 

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.6.2019 den 12.47, AndreasBR skrev:

Nei, det er en feil lært av noen som snakket feil. 
Dialekt er f.eks ka istedet for hva. Ikke å bruke ord som direkte betyr noe helt annet. 
Jeg beklager at foreldrene dine lærte deg denne feilen, hvem handler alltid om en person. 

På ingen tidspunkt betyr det "hva slags" eller "hvilken" .. Se eksempler på bruk nedenfor. 

Man sier ikke "hva har betalt", man sier hvem, da man lurer på hvilken person. 
 

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
hvem pron. (norrønthveim, dativ av spørrepron hverr 'hvem') som spørrende pronomen
1 i direkte spørsmål:
hvem har betalt? / hvem tror du kommer? / hvem ser hun etter? / hvem der? oppgi navnet ditt! / hvem andre hilste du på? / hvemvet? det er ikke så godt å si
2 i avhengige spørresetn:
han visste hvem vinneren var / hvem som gjorde det, kan være det samme
3 som relativt pronomen:
besøk hvem du vil for meg! / jeg tror ham ikke, hvem han nå enn sier han er
black_circle_e.png foreldet:
en mann for hvem ære betyr alt
hvem som helst enhver, alle

Merkelig at de aller, aller fleste her sier det da. Må være hele foreldre flokken som har lært alle feil! :sjokkbla:

Spøk til alvor, jeg vet at det er feil, vi alle vet at det er feil. Vi snakker slik, vi skriver ikke slik. 

Anonymkode: 45074...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Å, jippi. Enda en middelmådig person som har funnet en grunn til å hovere litt over andre. 

Anonymkode: 74874...f11

Dette er vanlig barneskolelærdom som man forventer at normalt oppegående folk klarer å bruke riktig.

Anonymkode: 1383d...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste jeg har som sier det snakker dialekt. Du kan ikke be folk slutte å bruke dialekten sin. 

Anonymkode: 86b58...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.3.2019 den 15.02, AnonymBruker skrev:

? De gjør jo ikke det. De sier både du og deg. 

Anonymkode: 955cf...1ab

 

På 19.3.2019 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Men de siste 30 årene er det blitt ganske vanlig at spesielt unge sier du i stedet, og spesielt i Aust-Agder. 

Anonymkode: f4e43...963

Både min mor og mine besteforeldre har hele livet sagt du i stedet for deg. "Kan e hjelpe du?" De er fra kystområdene og litt inn i landet øst i Aust-Agder. Risør/Gjerstad/Vegårshei.

Utviklingen går stikk motsatt av det du sier, nesten alle på min alder (30) eller yngre sier "deg (dæ/dæi)"

Anonymkode: 7501e...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 19.24, AnonymBruker skrev:

De eneste jeg har som sier det snakker dialekt. Du kan ikke be folk slutte å bruke dialekten sin. 

Anonymkode: 86b58...09f

De trenger ikke blande dialekten sin inn i skriftspråket sitt. Jeg prater også bred dialekt. Men om alle skal skrive på dialekten sin blir det mye hodepine ute og går og forferdelig tungt å lese! Å skrive dialekt er en uting. Vi har to skriftspråk i Norge: bokmål og nynorsk. 

Smsspråket er bare ødeleggende. 

Anonymkode: e4b6f...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så "hvem", til "Hvilken" før.  Helt til samboeren min begynte å rette på meg.  Nå har jeg blitt oppmerksom på andre som sier det også.  Jeg hører det ofte fra voksne folk fra hjemstedet mitt.  Jeg begynner å lure på om det har sneket seg inn i dialekta vår ? Synes det er påfallende mange som sier det.  Er fra Telemark.  

Anonymkode: 6ed73...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 17.46, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å lure på om det har sneket seg inn i dialekta vår ? Synes det er påfallende mange som sier det.  Er fra Telemark.  

Omvendt, tenker jeg vi sier. Hvilken er dansk, og hører ikke hjemme i hverken tradisjonell Telemark- eller Grenlandsdialekt. I stedet sier de hva for (en), hva slags, (h)åkken eller hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...