Gå til innhold

Mennesker som sier "Hvem" i stedet for "Hvilken"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AndreasBR skrev:

Nei, komma der tror jeg blir feil.. Komma betyr pause.

Komma leses med stigende tonefall og pause, og slik skal setninga leses, ikke monotont og i ett. Prøv og hør!
Kommaregel nr. 4 sier at forklarende tillegg skal skilles ut med komma: "Mitt navn er Bond, James Bond".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Komma leses med stigende tonefall og pause, og slik skal setninga leses, ikke monotont og i ett. Prøv og hør!
Kommaregel nr. 4 sier at forklarende tillegg skal skilles ut med komma: "Mitt navn er Bond, James Bond".

Eh, ja.,. Kommaregel 4 der sier jo akkurat det jeg sa.. 
Intet behov for noe stigende tonefall, men at det ikke skal leses i ett er jo hele poenget med et komma. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken menneske er enige i det da?

Anonymkode: effa1...e9c

Hvilke mennesker? - eller hvilket menneske? 

Når dere driver på sånn så forteller det mye om hvor lite dere har lest, hvor dårlig det kommer til å gå hvis dere skal studere og skrive noe som andre skal kunne lese og forstå.

Anonymkode: c7053...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken menneske er enige i det da?

Hvilket menneske, heter det.

Anonymkode: 750e9...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AndreasBR said:

Nei, komma der tror jeg blir feil.. Komma betyr pause.
Man sier da ikke "hun måtte gå .... hun" Står det "men" istedenfor "hun" kan jeg være enig.
"Hun måtte gå, men du kan snakke med meg om det også" 

Skal det ikke være komma der, betyr det at en jente gikk noen, fks «Kari gikk Lise», «Hun gikk hunden».

Hvis setningen kan endres til noe sånt som «Lise gikk, hun!», må det være komma der. «Lise gikk»/ «hun gikk» krever et adverbial: «hun gikk fort/ hun gikk hjem». Et pronomen kan ikke fungere som adverbial, med mindre det er en preposisjon foran, og det er det ikke. «Hun gikk hun» er derfor ikke en setning. «Hun gikk» er en setning, den er OK. Derfor må det siste pronomenet komme etter komma.

Hva skal egentlig setningen bety? Det er vanskelig å si uten kontekst! 

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilket menneske, heter det.

Anonymkode: 750e9...321

I bestemt form entall ja.

Hvis spørsmålet var om hvilke mennesker, så får vil flertall og ubestemt form :)

Anonymkode: c7053...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AndreasBR said:

Du kan si akkurat hva du vil.. Du kan derimot ikke påstå at det er norsk. 
Hva språkrådet mener bryr jeg meg pent lite om. Viktig å opprettholde det norske språket. 

Hvis du ikke bryr deg om hva språkrådet mener, så bryr du deg ikke om norsk språk. Det er de som har bestemt de reglene vi har i dag, de fleste av de som du følger og er enige i. 

«Dems» er mer norsk enn «deres». «Deres» er dansk. 

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Eh, ja.,. Kommaregel 4 der sier jo akkurat det jeg sa.. 
Intet behov for noe stigende tonefall, men at det ikke skal leses i ett er jo hele poenget med et komma. 

Jeg er enig med deg i at det blir en unaturlig pause med komma før «hun» i den egentlig ugrammatiske, men muntlige setningen «hun måtte gå hun». Jeg ser også noen sette inn et unaturlig komma foran adverbet «da»: Skal vi gjøre det, da? Men hvis vi heller gjør det på denne måten, da. Men å ha en pause foran hun eller da i disse tilfellene har jeg aldri opplevd i muntlig språk.

Anonymkode: 714c2...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I bestemt form entall ja.

Anonymkode: c7053...43f

"Hvilken menneske er enige i det da?! ER entall, følgelig er det rette "Hvilket..." 

Anonymkode: 750e9...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg i at det blir en unaturlig pause med komma før «hun» i den egentlig ugrammatiske, men muntlige setningen «hun måtte gå hun». Jeg ser også noen sette inn et unaturlig komma foran adverbet «da»: Skal vi gjøre det, da? Men hvis vi heller gjør det på denne måten, da. Men å ha en pause foran hun eller da i disse tilfellene har jeg aldri opplevd i muntlig språk.

Anonymkode: 714c2...784

?? Jeg har da påstått at det ikke skal være noen komma? Misforstår jeg noe, eller misforstår du noe? 

Min påstand er at "Hun måtte gå hun" er helt riktig. "Hun måtte gå, hun" er feil.  
"Hun måtte gå, men .. " er riktig.

"Skal vi gjøre det, da?" høres og ser kjemperart ut.. 

"Da gjør vi det da, eller? "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke bryr deg om hva språkrådet mener, så bryr du deg ikke om norsk språk. Det er de som har bestemt de reglene vi har i dag, de fleste av de som du følger og er enige i. 

«Dems» er mer norsk enn «deres». «Deres» er dansk. 

Anonymkode: 7556b...403

Dansk som også er fra norrønt, hvor andrepersonspronomen i plural var ér/þér.

Anonymkode: 714c2...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig med deg i at det blir en unaturlig pause med komma før «hun» i den egentlig ugrammatiske, men muntlige setningen «hun måtte gå hun». Jeg ser også noen sette inn et unaturlig komma foran adverbet «da»: Skal vi gjøre det, da? Men hvis vi heller gjør det på denne måten, da. Men å ha en pause foran hun eller da i disse tilfellene har jeg aldri opplevd i muntlig språk.

Anonymkode: 714c2...784

Komma er ikke bare fordi man skal ha en pause. Det er en veldig forenkling av kommareglene. Les her, så ser du at mange av setningene ikke krever en pause i muntlig form. http://www.korrekturavdelingen.no/kommaregler.htm#leddsetning

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

?? Jeg har da påstått at det ikke skal være noen komma? Misforstår jeg noe, eller misforstår du noe? 

Min påstand er at "Hun måtte gå hun" er helt riktig. "Hun måtte gå, hun" er feil.  
"Hun måtte gå, men .. " er riktig.

"Skal vi gjøre det, da?" høres og ser kjemperart ut.. 

"Da gjør vi det da, eller? "

Tror det er du som misforstår meg, for det er nøyaktig dette jeg sier meg enig i.

Anonymkode: 714c2...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke mennesker? - eller hvilket menneske? 

Når dere driver på sånn så forteller det mye om hvor lite dere har lest, hvor dårlig det kommer til å gå hvis dere skal studere og skrive noe som andre skal kunne lese og forstå.

Anonymkode: c7053...43f

Tak får svar ! :) Med det samme du er her til behjelpning, kunne du være så snill å hjelpe meg å bøye ordet hvems i forskjellige gramatiske tider(eller hva det heter)?:fnise:

Anonymkode: effa1...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR said:

?? Jeg har da påstått at det ikke skal være noen komma? Misforstår jeg noe, eller misforstår du noe? 

Min påstand er at "Hun måtte gå hun" er helt riktig. "Hun måtte gå, hun" er feil.  
"Hun måtte gå, men .. " er riktig.

"Skal vi gjøre det, da?" høres og ser kjemperart ut.. 

"Da gjør vi det da, eller? "

Så setningen «hun måtte gå hun/henne», betyr at noen går noen? «Lise måtte gå hunden»?? Da er det riktig å ikke ha komma.

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Komma er ikke bare fordi man skal ha en pause. Det er en veldig forenkling av kommareglene. Les her, så ser du at mange av setningene ikke krever en pause i muntlig form. http://www.korrekturavdelingen.no/kommaregler.htm#leddsetning

Anonymkode: 7556b...403

Dette vet jeg jo, men grammatikk og stilistikk er to sider av samme mynt i muntlig bruk, spesielt av den typen vi her diskuterer. 

Anonymkode: 714c2...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tak får svar ! :) Med det samme du er her til behjelpning, kunne du være så snill å hjelpe meg å bøye ordet hvems i forskjellige gramatiske tider(eller hva det heter)?:fnise:

Anonymkode: effa1...e9c

Man kan si at «hvems» er genitiv av «hvem». Ellers kan man ikke bøye spørreord.

Anonymkode: 7556b...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så setningen «hun måtte gå hun/henne», betyr at noen går noen? «Lise måtte gå hunden»?? Da er det riktig å ikke ha komma.

Anonymkode: 7556b...403

Syntaktisk sett plasseres objektet til sist ja, men man behøver ikke et komma for å markere at denne stivnede, muntlige setningen reflekterer subjektet. 

Anonymkode: 714c2...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette vet jeg jo, men grammatikk og stilistikk er to sider av samme mynt i muntlig bruk, spesielt av den typen vi her diskuterer. 

Anonymkode: 714c2...784

Det eksisterer ikke komma i muntlig språk. Snakker vi om komma, må vi snakke om skrift, ikke stilistikk i muntlig språk.

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AndreasBR skrev:

"Skal vi gjøre det, da?" høres og ser kjemperart ut.. 
"Da gjør vi det da, eller? "

Begge setningene er helt korrekte. Du får nesten sette deg inn i kommareglene, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...