Gå til innhold

Mennesker som sier "Hvem" i stedet for "Hvilken"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at de som bruker "Hvem" i stedet for "Hvilken" også er de som sier "Dems" i stedet for "Deres".

Eks: Det er tingene dems. 

 

Anonymkode: 36ce1...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Skien, så sier vi hvem bil, hvem farge, hvem kake osv. Det er rett og slett dialekt, ikke tafatt eller dumme eller hva enn dere vil kalle oss, bare ren og skjær dialekt. 

Jeg sier selv forøvrig hvilken bil, og retter på niesene mine når de sier hvem bil. Jeg synes selv det høres grusomt ut, så jeg prøver å snakke "riktig". 

Anonymkode: 45074...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg også grønn på at folk sier henne i stedet for hun. 

«Henne måtte gå henne» altså...

Anonymkode: a8a29...bdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at de som bruker "Hvem" i stedet for "Hvilken" også er de som sier "Dems" i stedet for "Deres".

Eks: Det er tingene dems. 

 

Anonymkode: 36ce1...19b

Ikke enig. Jeg er født og oppvokst i Oslo, ekte osloborger så langt bak i slekta vi kan finne, og jeg sier dems. Sosiolekt. Ville aldri skrevet det da. Ville aldri sagt hvem i stedet for hvilken..

Anonymkode: a8a29...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Henne måtte gå henne» altså...

Ingen sier det, setninga gir ingen meining!

Anonymkode: 750e9...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen sier det, setninga gir ingen meining!

Anonymkode: 750e9...321

Jo, hører folk sier det støtt og stadig..

Anonymkode: a8a29...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hører folk sier det støtt og stadig..

Anonymkode: a8a29...bdb

"Henne måtte gå henne" – Forstår det ikke. Hva betyr det? Og hva er korrekt versjon?

Anonymkode: 750e9...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg nesten like mye som de som bruker de og dem feil. 🤮

Anonymkode: 024de...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Henne måtte gå henne" – Forstår det ikke. Hva betyr det? Og hva er korrekt versjon?

Anonymkode: 750e9...321

Hvor er Anne? -Hun måtte gå, hun. 

Anonymkode: a8a29...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun måtte gå, hun

Joda, hvis en jukser og putter inn et komma, da gir det meining. Trodde du var ærlig og seriøs, men du er visst en ekte AB.

Anonymkode: 750e9...321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 15.53, Kritt skrev:

Åssen er nå (utrolig nok) gått inn i det norske språket og er ikke lenger et dialektord https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+åssen&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

 

Synes ikke det er så utrolig. Åssen har sin opprinnelse i norrønt og blir brukt i dagligtalen mange steder i landet (eventuelt kossn), mens hvem og hvilken kommer fra lavtysk. 

Anonymkode: c5117...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor er Anne? -Hun måtte gå, hun. 

Anonymkode: a8a29...bdb

Det kan også bety at fks en jente måtte gå tur med hunden, som er hunnkjønn. Noen sier «jeg skal gå hunden».

Hun måtte gå henne.

Ellers enig i at det gir mening å sette inn komma der. Setningen er tvetydig. Uansett hva den betyr, er den muntlig, og i muntlig språk kan det forekomme mye forskjellig.

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i Skien, så sier vi hvem bil, hvem farge, hvem kake osv. Det er rett og slett dialekt, ikke tafatt eller dumme eller hva enn dere vil kalle oss, bare ren og skjær dialekt. 

Jeg sier selv forøvrig hvilken bil, og retter på niesene mine når de sier hvem bil. Jeg synes selv det høres grusomt ut, så jeg prøver å snakke "riktig". 

Anonymkode: 45074...6e7

Nei, det er en feil lært av noen som snakket feil. 
Dialekt er f.eks ka istedet for hva. Ikke å bruke ord som direkte betyr noe helt annet. 
Jeg beklager at foreldrene dine lærte deg denne feilen, hvem handler alltid om en person. 

På ingen tidspunkt betyr det "hva slags" eller "hvilken" .. Se eksempler på bruk nedenfor. 

Man sier ikke "hva har betalt", man sier hvem, da man lurer på hvilken person. 
 

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
hvem pron. (norrønthveim, dativ av spørrepron hverr 'hvem') som spørrende pronomen
1 i direkte spørsmål:
hvem har betalt? / hvem tror du kommer? / hvem ser hun etter? / hvem der? oppgi navnet ditt! / hvem andre hilste du på? / hvemvet? det er ikke så godt å si
2 i avhengige spørresetn:
han visste hvem vinneren var / hvem som gjorde det, kan være det samme
3 som relativt pronomen:
besøk hvem du vil for meg! / jeg tror ham ikke, hvem han nå enn sier han er
black_circle_e.png foreldet:
en mann for hvem ære betyr alt
hvem som helst enhver, alle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig. Jeg er født og oppvokst i Oslo, ekte osloborger så langt bak i slekta vi kan finne, og jeg sier dems. Sosiolekt. Ville aldri skrevet det da. Ville aldri sagt hvem i stedet for hvilken..

Anonymkode: a8a29...bdb

Bokmålsordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'dems' i bokmålsdatabasen.

Vanlige feilkilder:

  • Skrivefeil: Sjekk skrivemåten!
  • Søk i feil ordbok: Bruk Begge-knappen!

Du kan søke med * eller % også inne i ordet dersom du er usikker på stavemåten. Du finner flere søkeråd og litt om ordtilfanget her: Hvorfor får jeg ikke tilslag?

 

Har du spørsmål om klar, god og korrekt språkbruk, kan du ta kontakt med Språkrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Henne måtte gå henne" – Forstår det ikke. Hva betyr det? Og hva er korrekt versjon?

Anonymkode: 750e9...321

"Hvor er Rita?" 
"Henne måtte gå henne" .. (feil) Rita ja, hun måtte gå hun..  (riktig) (rett meg om jeg er på bærtur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, hvis en jukser og putter inn et komma, da gir det meining. Trodde du var ærlig og seriøs, men du er visst en ekte AB.

Anonymkode: 750e9...321

Nei, komma der tror jeg blir feil.. Komma betyr pause.
Man sier da ikke "hun måtte gå .... hun" Står det "men" istedenfor "hun" kan jeg være enig.
"Hun måtte gå, men du kan snakke med meg om det også" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AndreasBR said:

Bokmålsordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'dems' i bokmålsdatabasen.

Vanlige feilkilder:

  • Skrivefeil: Sjekk skrivemåten!
  • Søk i feil ordbok: Bruk Begge-knappen!

Du kan søke med * eller % også inne i ordet dersom du er usikker på stavemåten. Du finner flere søkeråd og litt om ordtilfanget her: Hvorfor får jeg ikke tilslag?

 

Har du spørsmål om klar, god og korrekt språkbruk, kan du ta kontakt med Språkrådet.

Muntlig og skriftlig språk er to ulike ting. Jeg kan si «demmers», «det er barna demmers». Dette står ikke i ordboka. 

«Dems» er helt innafor å bruke, og blir faktisk vurdert av språkrådet til å bli en del av skriftspråket: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-32017/er-bilen-deres-eller-deres/

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Er dette mennesker med eksepsjonelt lavt intellekt eller bare høres det sånn ut? 

Greier de ikke selv å høre hvor idiotisk det høres ut?

"Hvem jente", "hvem farge", "hvem dag"...

 

S L U T T !

 

Anonymkode: e4b6f...8d7

Hvilken menneske er enige i det da?

Anonymkode: effa1...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muntlig og skriftlig språk er to ulike ting. Jeg kan si «demmers», «det er barna demmers». Dette står ikke i ordboka. 

«Dems» er helt innafor å bruke, og blir faktisk vurdert av språkrådet til å bli en del av skriftspråket: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-32017/er-bilen-deres-eller-deres/

Anonymkode: 7556b...403

Du kan si akkurat hva du vil.. Du kan derimot ikke påstå at det er norsk. 
Hva språkrådet mener bryr jeg meg pent lite om. Viktig å opprettholde det norske språket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...