Gå til innhold

Mennesker som sier "Hvem" i stedet for "Hvilken"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.3.2019 den 15.45, AnonymBruker skrev:

Er man ekte østfolding, så heter det "åssen" 😅

Denne hvem/hvilken-greia er ikke et Østfold-fenomen, det har til og med jeg fått med meg, enda jeg verken har bodd i Østfold eller Norge på mange herrans år.  

Anonymkode: a856a...980

Jeg er fra Oslo øst, og sier "åssen går`e?  -Men jeg skriver "Hvordan går det?"    Det har alltid vært store muntlige forskjeller i de ulike dialektene, men man bør jo kunne skrive sånn noenlunde korrekt likevel.  Det greide vi før i tiden i alle fall ;) 

 

Anonymkode: 6e4f3...404

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Oslo øst, og sier "åssen går`e?  -Men jeg skriver "Hvordan går det?"    Det har alltid vært store muntlige forskjeller i de ulike dialektene, men man bør jo kunne skrive sånn noenlunde korrekt likevel.  Det greide vi før i tiden i alle fall ;) 

 

Anonymkode: 6e4f3...404

For de som ikke har skrivevansker er dette opplagt. For de som har det, så er det selvsagt naturlig at man påvirkes av egen dialekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsakene til at noen sier hvem istedenfor hvilken/hvilke/hvilket kan skyldes økonomi. Det går fortere å si hvem 

Som utlendinger trenger man ikke å bøye hvem  til substantivet. Det blir enklere rett og slett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Er dette mennesker med eksepsjonelt lavt intellekt eller bare høres det sånn ut? 

Greier de ikke selv å høre hvor idiotisk det høres ut?

"Hvem jente", "hvem farge", "hvem dag"...

 

S L U T T !

 

Anonymkode: e4b6f...8d7

Har ikke lest særlig mer i tråden enn hovedinnlegget, og vet ikke om jeg er eneste her: Men jeg er hvertfall av den ( sjeldne ) oppfatning, at jeg ser det positive - og den sannsynlige/haturlige årsaken for at dette skjer. Det er ikke så dumt som man tror, snarere tvert i mot.

I likhet med såkalt "sms"-språk forøvrig, er dette et ledd i utviklingen les; forenklingen videre av språket. Satt på spissen: om noen 10 talls tusen år +/-, vil vi nesten ikke ha språk igjen, det vil gå på mimikk og nærmest tankelesing.
Se gjerne på skrevne ord fra noen hundre år tilbake, og se hvor vanvittig lange og kronglete mange av ordene er. 

Så "hvem" brukt i stedetfor "hvilken", er rett og slett nye generasjoners oppdagelse av at det praktisk talt går an. Dvs at man forstår ordet like got i alle sammenhenger av bruken på tvers av hverandre, den inneværende korrekte - og den bruken mange lar seg irritere av som feks "hvem genser". Man skjønner betydningen, og velger derfer å bruke et kortere ord for enkelhets skyld. En dag blir sannsynligvis dette akseptert, og videre tatt inn som standard variant. 🙂 Evfentuelt et nyansert fellesbegrep.
Mange er opptatt av at det er "feil/dårlig" Norsk, men det ville de for 200 år siden i om dagens 'korrekte' Norsk også.

Så jeg sier, la utviklingen gå sin gang. Å tviholde på det etablerte, blir alltid bare en midlertidig bremsekloss.   

 

Anonymkode: b0ad5...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se gjerne på skrevne ord fra noen hundre år tilbake, og se hvor vanvittig lange og kronglete mange av ordene er. 

Forskjellen var at på den tida var det bare de glupeste som uttrykte seg skriftlig, mens nå er det fritt fram for enhver dåsemikkel å taste i vei. Idiotiet er altså mye mer synlig.

Men ellers er jeg enig med deg i at vi går ikke glipp av nevneverdige nyanser i språket om "hvilken" forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 28.6.2019 den 23.58, AnonymBruker skrev:

at jeg ser det positive - og den sannsynlige/haturlige årsaken for at dette skjer.

Idioter/folk med lav IQ får barn. Disse barna finner andre med lav IQ og får barn. 
Folk tar seg nær av at folk sier til noen at "Det heter ikke det" og nærmest kaller det "hatprat" om man retter på noen.

Folk må tåle å bli rettet, og folk må tåle å høre at HVEM _alltid_ handler om personer og ALDRI om ting. 

HVEM tok telefonen. HVEM malte veggen i den fargen?
Hvem er i forbindelse med spørsmål om HVEM som gjorde noe. ALDRI ting. 

Dersom objektet er en bil, kan man ikke bruke hvem. Det heter ikke "Hvem slags bil har du?" eller "Hvem bil har du?" 
Ingenting naturlig i å si dette. Ingen sannsynlig grunn til å si/skrive det heller. 

På samme måte sier man "HVEM drepte han?" ikke "Hvilken drepte han?" . Man sier selvfølgelig ikke "Hvem person drepte han".. (Selv om nok av folk hadde klart å lire dette ut av seg i 2019 antagelig) 
Klart, man kan få det til å gi mening om man legger til flere ord som "Hvilken person drepte han?", men da er det ikke lenger sammenlignbart. Igjen kan denne setningen bety to forskjellige ting, men det mest riktige for ene meningen ville vært å si "Hvem drepte han?" 

"Hvilken person" kan være både offeret og gjerningsmannen. (Att: kverulanter; Nei, ikke samtidig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres så rart ut......at jeg tviler på at slike folk eksisterer.

Om de gjør, så er det bare trist ass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lexicon skrev:

Det høres så rart ut......at jeg tviler på at slike folk eksisterer.

Om de gjør, så er det bare trist ass

De finnes, møtt flere av dem.. "Hvem kunde er det?" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AndreasBR skrev:

Idioter/folk med lav IQ får barn. Disse barna finner andre med lav IQ og får barn. 
Folk tar seg nær av at folk sier til noen at "Det heter ikke det" og nærmest kaller det "hatprat" om man retter på noen.

Folk må tåle å bli rettet, og folk må tåle å høre at HVEM _alltid_ handler om personer og ALDRI om ting. 

HVEM tok telefonen. HVEM malte veggen i den fargen?
Hvem er i forbindelse med spørsmål om HVEM som gjorde noe. ALDRI ting. 

Dersom objektet er en bil, kan man ikke bruke hvem. Det heter ikke "Hvem slags bil har du?" eller "Hvem bil har du?" 
Ingenting naturlig i å si dette. Ingen sannsynlig grunn til å si/skrive det heller. 

På samme måte sier man "HVEM drepte han?" ikke "Hvilken drepte han?" . Man sier selvfølgelig ikke "Hvem person drepte han".. (Selv om nok av folk hadde klart å lire dette ut av seg i 2019 antagelig) 
Klart, man kan få det til å gi mening om man legger til flere ord som "Hvilken person drepte han?", men da er det ikke lenger sammenlignbart. Igjen kan denne setningen bety to forskjellige ting, men det mest riktige for ene meningen ville vært å si "Hvem drepte han?" 

"Hvilken person" kan være både offeret og gjerningsmannen. (Att: kverulanter; Nei, ikke samtidig..)

Det du beskriver her er korrekt bruk av «hvem» i dag. Men mange ord har flere betydninger og «hvem» kan fint få en ekstra betydning i fremtiden, f.eks. gjennom å erstatte «hvilken». Ordet «hvilken» er på vei ut, på samme måte som f.eks. «hvorledes» som knapt benyttes lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Det du beskriver her er korrekt bruk av «hvem» i dag. Men mange ord har flere betydninger og «hvem» kan fint få en ekstra betydning i fremtiden, f.eks. gjennom å erstatte «hvilken». Ordet «hvilken» er på vei ut, på samme måte som f.eks. «hvorledes» som knapt benyttes lenger :)

Bare av folk som tror det heter "åssen".. Og som sier "åssen" istedenfor "hva slags"  Men det er samme folka som sier "hvem" istedenfor "hvilken"..

Send dem tilbake på skolebenken hele gjengen, og gi de stryk i norsk.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AndreasBR skrev:

Bare av folk som tror det heter "åssen".. Og som sier "åssen" istedenfor "hva slags"  Men det er samme folka som sier "hvem" istedenfor "hvilken"..

Send dem tilbake på skolebenken hele gjengen, og gi de dem stryk i norsk.. 

 

Rettet et ord, jeg. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AndreasBR skrev:

Bare av folk som tror det heter "åssen".. Og som sier "åssen" istedenfor "hva slags"  Men det er samme folka som sier "hvem" istedenfor "hvilken"..

Send dem tilbake på skolebenken hele gjengen, og gi de stryk i norsk.. 

 

Hva folk sier handler om dialekt, og de som har «feil» i sin dialekt sett opp mot rettskriving har selvsagt også lettere for å skrive feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arabella skrev:

Rettet et ord, jeg. ;)

flott. 😄 Takk :)

1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Hva folk sier handler om dialekt, og de som har «feil» i sin dialekt sett opp mot rettskriving har selvsagt også lettere for å skrive feil :)

Nei, ikke alt kan klandres dialekt. At noen sier i/eg/jeg osv er dialekt. Å direkte bytte ut hvilken med hvem har NULL med dialekt å gjøre. 

Kan jeg plutselig påstå at jente betyr gutt og gutt betyr jente på min dialekt? Selvfølgelig ikke. Kan jeg si jinte istedet for jente? Selvfølgelig. Ordet er det samme. Hvem og hvilken er ikke samme ord, og kan derfor ikke veksles på samme måte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns åkken/ å/ å hen er mye bedre.

Åkken er han der?

Å mye er klokka?

Å hen ska vi dra? 

Apropos åkken, så vil jeg mene at det brukes både for ‘hvem’ og ‘hvilken’? Åkken bil er din? 

Åssen, bruker jeg også mye. Det kan jo også bety litt forskjellig. Åssen går det? Åssen type bil har du? Åssen bil er din??

Ikke rart folk blir forvirra. 

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AndreasBR said:

flott. 😄 Takk :)

Nei, ikke alt kan klandres dialekt. At noen sier i/eg/jeg osv er dialekt. Å direkte bytte ut hvilken med hvem har NULL med dialekt å gjøre. 

Kan jeg plutselig påstå at jente betyr gutt og gutt betyr jente på min dialekt? Selvfølgelig ikke. Kan jeg si jinte istedet for jente? Selvfølgelig. Ordet er det samme. Hvem og hvilken er ikke samme ord, og kan derfor ikke veksles på samme måte. 

Tradisjonelt skilte man ikke mellom hvem/hvilken i norsk. Skillet kom fra dansk. At ‘hvem’ betyr både hvem og hvilken, eksisterer fremdeles i noen dialekter jo. Grunnen til at det trekket har tatt seg opp igjen, vet jeg ikke. Men det kan være fordi det har spredd seg. Litt som at skarre r-en sprer seg. Den er heller ikke norsk. 

Ordet ‘hvilken’ eksisterer forresten ikke i nynorsk. Bare det forteller oss mye om norsk språk og dette ordet.

Litt merkelig å være så i mot endring av språket sitt. Folk holder fast på ord og grammatikk som har kommet inn fra andre språk. «Disse danske trekkene MÅ vi beholde, eller så blir det norske sprog ødelagt!» 

 

Interessant artikkel om bruken av ‘hvem’ for ‘hvilken’: 

https://blogg.forskning.no/oystein-a-vangsnes-blogg/hvem-blogg-liker-du-best/1120346

 

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at folk ikke kan snakke ordentlig lenger (eller skrive). Ser jo tydelige tendenser her inne på forumet. 

Vanlige ord som: Jeg er vant til.. blir til jeg er vandt til..

Sunt blir byttet med sundt

Og hvem om hvilken eller hva

Hun blir til henne

Hørte det med hvem av en voksen mann her på tv'n om dagen

MEN det jeg har merket er at folk på universitet eller med høyere utdanning hverken snakker eller skriver slik..

 

 

Anonymkode: d621b...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åssen, bruker jeg også mye. Det kan jo også bety litt forskjellig. Åssen går det? Åssen type bil har du? Åssen bil er din??

🤮🤮

HVORDAN går det?
HVA SLAGS type bil har du? 
HVILKEN bil er din?? 

Må jaggu være flaut for enkelte at selv enkelte innvandrere snakker/skriver bedre norsk enn dem selv.. 

Men på andre siden så har man jo folk som fornorsker ting og tror både norsk og nordmann skal skrives med stor n.. 
Nei, tror vi kun kan konkludere med at det norske språk, etnisitet, kultur og tradisjoner går rett til helvete.. 
OG det begynner med folk som snakker "kebabnorsk". 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...