Gå til innhold

Mennesker som sier "Hvem" i stedet for "Hvilken"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.3.2019 den 18.32, AnonymBruker skrev:

Nei, nei og nei. Dette er ikke en ny vri på østfoldialekten. Det er en ny vri hos folk som ikke gidder å lære seg å snakke korrekt Norsk.

Anonymkode: fefd7...02f

Du er vel klar over at norsk midt i en setning skal skrives med liten n? :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Nei. Overigår er dagen etter igår, ergo idag.
Forigårs er dagen før igår.. 

Hææ? Sier du "i overigår" i stedet for "i dag"? 😮 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tibbie skrev:

Hææ? Sier du "i overigår" i stedet for "i dag"? 😮 

Neeei! Jeg sier at de som sier overigår og tror det betyr overimorgen er på bærtur... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AndreasBR skrev:

Neeei! Jeg sier at de som sier overigår og tror det betyr overimorgen er på bærtur... 

Har folk vært uenig om forskjellene mellom de to begrepene?

Overgigår betyr for to dager siden, overimorgen betyr om to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AndreasBR skrev:

Øøøh.. 

Oversett til engelsk.. 

"Her took a picture of me" Nei nei jnei.. "SHE took a picture of me.. 

"It is she's dog" Nei nei nei.. It's HER dog... 
 

Hva har det å gjøre med det jeg spurte om? Det er vel sjelden tafatthet er årsaken til skrivevansker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Hva har det å gjøre med det jeg spurte om? Det er vel sjelden tafatthet er årsaken til skrivevansker :)

Det er tullete.
Skrivevansker er dessverre en oppbrukt unnskyldning. Når man får beskjed om en rettelse bør man si "Tusen takk, det visste jeg ikke. " 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.3.2019 den 15.38, Tibbie skrev:

Enig. De virker stokk dumme. Lurer på hvordan de snakker engelsk? "Who color do you like the most?".

😒🔫

 

 

Haha, akkurat det der kunne jeg sagt også 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få klage over "Hakke" i samme slengen her. Det heter HAR IKKE. 

Anonymkode: 84c54...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva farge liker du best?

Make it happen 👌

Anonymkode: f9bb2...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva farge liker du best?
Anonymkode: f9bb2...6af

Hva for (en) farge liker du best?
er en formulering som faller naturlig for mange. Eller "Hva slags farge...". "Hvilken farge..." virker for noen stivt, det oppfattes som bokspråk. Men det er bare å velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal dømme intelligens basert på hvordan andre skriver og prater. 

Etter min mening har dette ingen sammenheng. Har vi ikke kommet forbi dette? Er dere fortsatt overbevist om at de dyslektiske er dumme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Vox_populi skrev:

Hva for (en) farge liker du best?
er en formulering som faller naturlig for mange. Eller "Hva slags farge...". "Hvilken farge..." virker for noen stivt, det oppfattes som bokspråk. Men det er bare å velge!

Nettop det jeg siktet litt til. Her i nord sier vi «Ka slags...» (hva slags) og tidligere i tråden snakket noen om hvordan «hvem farge» var en utvikling av en annen dialekt så.. hvorfor ikke?

 

Mener det mere på kødd altså.. kanskje 😛

Anonymkode: f9bb2...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss (drammensområdet) er det en variant av dialekten! Jeg sier ofte hvem/åssen film, hvem bukse og lignende, men vet at det er skriftlig korrekt å skrive hvilken. Om andre synes jeg virker mindre intelligent av den grunn bryr jeg meg fint lite om :)    

Anonymkode: 25100...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndreasBR skrev:

Det er tullete.
Skrivevansker er dessverre en oppbrukt unnskyldning. Når man får beskjed om en rettelse bør man si "Tusen takk, det visste jeg ikke. " 

Men hva har dette med det jeg skrev å gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss (drammensområdet) er det en variant av dialekten! Jeg sier ofte hvem/åssen film, hvem bukse og lignende, men vet at det er skriftlig korrekt å skrive hvilken. Om andre synes jeg virker mindre intelligent av den grunn bryr jeg meg fint lite om :)    

Anonymkode: 25100...454

Regner med du også sier who movie og who pants, ...
What movie, what pants. Dersom det er et spesifikt utvalg, which movie/pants. (Om jeg husker rett)

Korrekt å si og skrive hvilken/hva slags* 

Nei, det har ingenting med dialekt å gjøre, og alt med at man tror at det er "hvem" det heter. Vranglære tror jeg vi kan kalle det.  Hvem omhandler personer, ikke ting, selv i Drammensområdet. 
 

:) 

Endret av AndreasBR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem  - hverr på norrønt - ble brukt for både hvem og hvilken i norrøn tid. Det har vært vanlig i noen dialekter lenge. Det kan hende dette er et dialekttrekk som har eksistert lenge, men som har spredd seg nå de siste årene. Bruken av ordet hvilken, med betydningen den har i dag, kommer hovedsakelig fra dansk, og er altså fra et annet språk. 

Vi kan selvfølgelig si at «hvem bil er din?» er feil med tanke på hvordan hvem/hvilken blir brukt i dag. Men på den andre siden er det jo interessant om gamle former kommer i bruk igjen. 

At folk bruker ordene på den måten som beskrevet, vitner ikke om at de ikke gidder å lære seg språket. De hører folk rundt seg bruke det, og tar språktrekket til seg. 

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AndreasBR said:

Regner med du også sier who movie og who pants, ...
What movie, what pants. Dersom det er et spesifikt utvalg, which movie/pants. (Om jeg husker rett)

Korrekt å si og skrive hvilken/hva slags* 

Nei, det har ingenting med dialekt å gjøre, og alt med at man tror at det er "hvem" det heter. Vranglære tror jeg vi kan kalle det.  Hvem omhandler personer, ikke ting, selv i Drammensområdet. 
 

:) 

Den etymologiske bakgrunnen til who/which er annerledes enn de tilsvarende moderne norske hvem/hvilken. Derfor kan du ikke sammenligne det. ‘Hvem’ brukt i betydning ‘hvilken’, har eksistert og gjør det fremdeles i norsk talespråk. Det har det ikke i engelsk. Det er derfor naturlig at enkelte bruker forma ‘hvem’ i samme betydning som ‘hvilken’ i norsk. Det har alltid vært noen som har brukt det. En gang i tida brukte alle i et visst område forma.

Anonymkode: 7556b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Hos oss (drammensområdet) er det en variant av dialekten! Jeg sier ofte hvem/åssen film, hvem bukse og lignende, men vet at det er skriftlig korrekt å skrive hvilken. Om andre synes jeg virker mindre intelligent av den grunn bryr jeg meg fint lite om :)    

Anonymkode: 25100...454

Tull og tøys hilsen drammenser

Anonymkode: c3de2...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem  - hverr på norrønt - ble brukt for både hvem og hvilken i norrøn tid. Det har vært vanlig i noen dialekter lenge. Det kan hende dette er et dialekttrekk som har eksistert lenge, men som har spredd seg nå de siste årene. Bruken av ordet hvilken, med betydningen den har i dag, kommer hovedsakelig fra dansk, og er altså fra et annet språk. 

Vi kan selvfølgelig si at «hvem bil er din?» er feil med tanke på hvordan hvem/hvilken blir brukt i dag. Men på den andre siden er det jo interessant om gamle former kommer i bruk igjen. 

At folk bruker ordene på den måten som beskrevet, vitner ikke om at de ikke gidder å lære seg språket. De hører folk rundt seg bruke det, og tar språktrekket til seg. 

Anonymkode: 7556b...403

Ok... Har du noen kunnskap om hvilke dialekter det er utbredt i? Jeg har hørt det brukt av enkelte i Hedmark og en lengre opp skrev at det var vanlig i Drammen. Har aldri hørt det på Vestlandet, Trøndelag eller i Nord Norge. Virker som et Østlandsfenomen. 

Anonymkode: 36ce1...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...