Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og får du i et barn nok jod, jern og kalsium uten noe melk, egg eller lignende? Spør fordi jeg ikke vet. Kjenner kun til et par vegetarianere. 

Anonymkode: 805dd...aea

Her er næringsinnholdet i Alpro soyamelk og Tine lettmelk. Næringsinnholdet varierer ikke så veldig, som du ser. Andre typer plantemelk kan inneholde andre vitaminer og mineraler, dette er bare et eksempel. 

alprosoyamelk.png
tinelettmelk.png

 


 

Anonymkode: ad23f...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hadde ikke pålagt deg en dritt, for å si det sånn. Fatter ikke hvorfor du tror jeg vil tvinge i deg mat? 

Jeg vil ikke ha døde dyr inn i mitt hus, men ellers er jeg 100 % villig til å samarbeide om noe som kan spises, igjen, ikke rart du møter så mye vanskeligheter når du ikke har vilje til å løse noe. Du får spise før du kommer, så har jeg vann i springen til deg :)

Er 100 % sikker på at jeg og barnets foreldre, eller gjesten, ville klart å finne en ordning som gjorde at jeg kunne servert noe uten døde dyr. Jeg har lyst til å inkludere alle, men jeg har ikke lyst til å ha døde dyr inn i huset mitt. Hvorfor er det så provoserende? Skal jeg på besøk til noen, ville jeg aldri forlangt å få vegansk mat, eller forlangt at noen skulle ta bort alt kjøttet som er i huset. Men i mitt hus, har jeg faktisk rett til å bestemme hva som skal inn av døra.

Så får heller du nekte meg å ta med grønnsaker hvis jeg kommer til deg ;)  

Men veganere fjerner også alt annet animalsk, slik som melk, ost osv. Det har ingenting med døde dyr å gjøre. Man står tilbake med grønnsaker og vann. 

Anonymkode: 285d5...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

B12 er ikke noe man får i seg uten kjøtt, planlegger dere å gi kosttilskudd til et såpass lite barn? Jeg bare lurer.

Anonymkode: 8083d...1f5

Du gir jo kosttilskudd selv, hva er problemet? :klo:

Anonymkode: ad23f...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er næringsinnholdet i Alpro soyamelk og Tine lettmelk. Næringsinnholdet varierer ikke så veldig, som du ser. Andre typer plantemelk kan inneholde andre vitaminer og mineraler, dette er bare et eksempel. 

alprosoyamelk.png
tinelettmelk.png

 


 

Anonymkode: ad23f...aea

Mange av oss vil ha oss frabedt å bli servert soya. Jeg har lavt stoffskifte, og soya vil fucke opp medisineringen min. 

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Dævendøtte skrev:

 Klarer man å spise kjøtt, bør man også være i stand til å drepe og slakte dyrene selv. 

 

Det har jeg gjort, ikke noe problem det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av oss vil ha oss frabedt å bli servert soya. Jeg har lavt stoffskifte, og soya vil fucke opp medisineringen min. 

Anonymkode: 285d5...cc6

Og folk vil ikke ha römme på maten fordi de fiser for mye. Alle har sitt i disse dager...!

Anonymkode: 8083d...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gir jo kosttilskudd selv, hva er problemet? :klo:

Anonymkode: ad23f...aea

Nei, vi gir ikke kosttilskudd? Hvor skrev jeg det? Ingen steder. Når jeg snakker om kalsiumkvoten snakker jeg om MATVARER som inneholder kalsium. Jod snakker jeg om MATVARER, omega 3 - MATVARER..... osv.

Anonymkode: 8083d...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men veganere fjerner også alt annet animalsk, slik som melk, ost osv. Det har ingenting med døde dyr å gjøre. Man står tilbake med grønnsaker og vann. 

Anonymkode: 285d5...cc6

Haha, du har ikke fått med deg helt hva vegansk kosthold kan være  :) 

Du vet kanskje ikke at det finnes supre kjøtterstatninger som kan brukes som et fullverdig alternativ til kjøtt, Peppes Pizza  feks har veganske pizzaer, burgersjapper har masse superkule burgere, pasta, tomatsauser, gele fra Piano, hveteboller kan lages, potetgull, kaker, kjeks, godteri osv. Er du nysgjerrig og vil vite mer, finnes det utallige blogger som har masse oppskrifter!

Sjekk ut veganmisjonen, veganmannen, vegetarbloggen osv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

 

Det har jeg gjort, ikke noe problem det. 

Jepp, finnes noen som gjør det. Men ikke de aller fleste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av oss vil ha oss frabedt å bli servert soya. Jeg har lavt stoffskifte, og soya vil fucke opp medisineringen min. 

Anonymkode: 285d5...cc6

Drikk havremelk da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Haha, du har ikke fått med deg helt hva vegansk kosthold kan være  :) 

Du vet kanskje ikke at det finnes supre kjøtterstatninger som kan brukes som et fullverdig alternativ til kjøtt, Peppes Pizza  feks har veganske pizzaer, burgersjapper har masse superkule burgere, pasta, tomatsauser, gele fra Piano, hveteboller kan lages, potetgull, kaker, kjeks, godteri osv. Er du nysgjerrig og vil vite mer, finnes det utallige blogger som har masse oppskrifter!

Sjekk ut veganmisjonen, veganmannen, vegetarbloggen osv! 

Ja, vegansk er tipp topp! For voksne. 

Men barn kan ikke spise alle disse konstruerte greiene. Jeg spiser dem selv, jeg elsker smaken av fake-ost for det minner meg om ost, hurra. Men näringsmessig er det helt tomt. Med masse salt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å skulle følge opp kalsium-kvoten til barnet hver.eneste.dag er faktisk et herk, og i tillegg må vi ha fokus på jod (for dette får man ikke i seg via annet enn melkeprodukter og fisk).

Anonymkode: 8083d...1f5

Har du hørt om salt tilsatt nok jod til å dekke hele dagsbehovet, som de selger i omtrent alle andre land enn norge? Eller tangmel? Hvor tror du fisken får jod fra? 

Anonymkode: ad23f...aea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du hørt om salt tilsatt nok jod til å dekke hele dagsbehovet, som de selger i omtrent alle andre land enn norge? Eller tangmel? Hvor tror du fisken får jod fra? 

Anonymkode: ad23f...aea

Så du ville saltet maten til en liten baby for å dekke jodbehovet til baby? Gratulerer. Parent of the year.

Anonymkode: 8083d...1f5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi gir ikke kosttilskudd? Hvor skrev jeg det? Ingen steder. Når jeg snakker om kalsiumkvoten snakker jeg om MATVARER som inneholder kalsium. Jod snakker jeg om MATVARER, omega 3 - MATVARER..... osv.

Anonymkode: 8083d...1f5

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi må gi ekstra mye tran og rapsolje for at barnet skal få i seg langkjedede fettsyrer som ikke finnes i melkeprodukter. I tillegg må det man jo følge opp jernet, vitamin D og omega 3.

Anonymkode: 8083d...1f5

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FantasDick skrev:

 

 

Kaller du tran kosttilskudd? Alle barn må ha tran. Herregud, folk har ikke peiling på barns kosthold.

Det er noe annet enn å skulle gi:
B12-piller
Kalsium-piller
Jod-piller

 

Anonymkode: 8083d...1f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, Mnjah skrev:

Ja, vegansk er tipp topp! For voksne. 

Men barn kan ikke spise alle disse konstruerte greiene. Jeg spiser dem selv, jeg elsker smaken av fake-ost for det minner meg om ost, hurra. Men näringsmessig er det helt tomt. Med masse salt.

Akkurat som å gi barna sine pølser og annet bearbeidet kjøtt. Alt med måte, uansett hva man gir barna. 

Som forelder, har man et ansvar for å gi barna næringsrik og rimelig sunn mat. Enten det er vegansk eller animalsk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av oss vil ha oss frabedt å bli servert soya. Jeg har lavt stoffskifte, og soya vil fucke opp medisineringen min. 

Anonymkode: 285d5...cc6

:rolleyes: 

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Drikk havremelk da :) 

Nettopp! Snakk om å se problemer og ikke løsninger. Jeg skrev tilogmed spesifikt at dette er et eksempel og andre typer plantemelk kan ha andre vitaminer og mineraler.  

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du ville saltet maten til en liten baby for å dekke jodbehovet til baby? Gratulerer. Parent of the year.

Anonymkode: 8083d...1f5

Hvor skrev jeg det? Hvorfor legger du ord i munnen min? Kanskje du skulle lært deg å kommunisere normalt før du begir deg ut på neste diskusjon. 

Så lenge man ammer, siden vi snakker om en baby her, så vil barnet få nok om mor spiser nok. Hvis mor ikke ammer anbefales det MME, som også inneholder jod. Amming -> MME gjelder uansett om mor er veganer eller ikke. 

Anonymkode: ad23f...aea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaller du tran kosttilskudd? Alle barn må ha tran. Herregud, folk har ikke peiling på barns kosthold.

Det er noe annet enn å skulle gi:
B12-piller
Kalsium-piller
Jod-piller

 

Anonymkode: 8083d...1f5

Tja, Møller's tran selv kaller det for kosttilskudd. :)

Sitat

Eksempler på gode kilder til disse fettsyrene er fet fisk som sild, makrell, laks og torskelever, og sist men ikke minst kosttilskudd som Möller’s Tran

Fra: Møller's tran

Anonymkode: ad23f...aea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Dævendøtte said:

Akkurat som å gi barna sine pølser og annet bearbeidet kjøtt. Alt med måte, uansett hva man gir barna. 

Som forelder, har man et ansvar for å gi barna næringsrik og rimelig sunn mat. Enten det er vegansk eller animalsk. 

 

Den første setningen i uthevede avsnitt er direkte motstridende med andre.

Jeg etterspør fortsatt forskning gjort på barn som følger en strikt vegansk diett som støtter at dette er helsemessig forsvarlig. Med forskning mener jeg fra nøytrale kilder som også er peer reviewed.

Alt av anekdotiske bevis jeg har sett motstrider at vegansk kosthold er bra for barn, dermed etterspør jeg forskning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Den første setningen i uthevede avsnitt er direkte motstridende med andre.

Jeg etterspør fortsatt forskning gjort på barn som følger en strikt vegansk diett som støtter at dette er helsemessig forsvarlig. Med forskning mener jeg fra nøytrale kilder som også er peer reviewed.

Alt av anekdotiske bevis jeg har sett motstrider at vegansk kosthold er bra for barn, dermed etterspør jeg forskning.

https://hepla.no/tag/vegansk-kosthold-barn/

https://optimaltkosthold.no/vegetar-vegan-sunne-mattips/kostholdsrad-for-barn/

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/vegetarkost-for-barn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...