Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts ikke bry deg. Jeg som kommer fra et annet land oppfatter nordmenn som kresne, og sære på matveien. Hvem ellers tar med seg brunost og kaviar til Syden 😂. Brød, melk, ost,  poteter, løk, gulrot, agurk +fisk og svinekjøtt -for et variert kosthold! Hvem av norske kjøttetende som spiser feks quinoa, nøtter, frø osv. som hverdagsmat? Pga jobb jeg har fikk jeg en godt innblikk i det norske kostholdet... 

Anonymkode: b9549...7aa

Jeg spiser quinoa! Flere ganger i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det må være tragisk å ha et liv der du ikke kan spise noe fordi den inneholdt 1 gram av noe som ikke var vegansk...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye feilinformasjon og idioti i vegan-trådene at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang.. Morsmelk fra mennesker er ikke vegansk? Finnes ikke vegansk MME? Spør som en annen her; er dette en spøk? 

Folk burde vite et minimum om det de diskuterer før de sprer rundt seg med "fakta". 

Anonymkode: ad23f...aea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Denne går på voksne, men er relevant i forhold til positive og negative sider ved vegansk kost: "Intake of macro- and micronutrients in Danish vegans"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4628270/

Anonymkode: 24617...b20

Derfor jeg etterspurte studier som tar for seg langtidseffekten av et vegansk kosthold på barn. Barn har en særegen sårbarhet i forbindelse med kosthold.

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

*snip*

Anonymkode: 97ced...b35

Sukk. Man gambler med barnet helse når man kjører dietter man ikke vet hvordan påvirker barn.

Potensielt vil det også kunne føre til fremmedggjøring og utfrysning i de umiddelbare sosiale sirklene til barnet - i de viktigste årene.

Jeg synes ikke det er verdt å gamble med både helse og trivsel til det som ville vært det viktigste i mitt liv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du om? Hykler? Selvfølgelig bruker verken jeg eller min samboer ull, skinn, dun, pels, og så videre. Så nei, ser ikke for meg at dette er noe som mitt potensielle barn kommer til å bruke. 

Anonymkode: 43430...d9f

Lykke til med å ha ungen i barnehagen der de er mye ute 😂😂😂

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vegansk smør? Smør er basert på fløte, som kommer fra kua.

Anonymkode: 0c460...840

Igjen, gjør det vanskeligere enn det det er :) Det brukes som smør, ser ut som smør og smaker som smør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
8 timer siden, Muskath skrev:

Brød er ikke nødvendigvvis vegansk. Det fins både brød og rundstykker som inneholder smør eller melk.

Nei, ikke nødvendigvis. 

Men vanlig brød man baker eller kjøper i butikk er det. Frukt og grønnsaker er heller ikke vegansk, hvis man tar melk eller smør på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Igjen, gjør det vanskeligere enn det det er :) Det brukes som smør, ser ut som smør og smaker som smør. 

Margarin og smør er to forskjellige produkter som er framstilt helt ulikt. Margarin har alltid blitt kalt det siden det kom på markedet. Margarin smaker ikke som smør og de oppfører seg helt ulikt når du tar dem ut av kjøleskapet. Det blir like dumt som å kalle yoghurt naturell for seterrømme fordi de ligner ved første øyekast. 

Anonymkode: 0c460...840

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Margarin og smør er to forskjellige produkter som er framstilt helt ulikt. Margarin har alltid blitt kalt det siden det kom på markedet. Margarin smaker ikke som smør og de oppfører seg helt ulikt når du tar dem ut av kjøleskapet. Det blir like dumt som å kalle yoghurt naturell for seterrømme fordi de ligner ved første øyekast. 

Anonymkode: 0c460...840

Har ikke nevnt noe om margarin. Det var snakk om noe som kan erstatte smør på brødskiva, og da brukte jeg benevnelsen vegansk smør. Som man altså kan smøre utover brødskiva, som smaker som smør, ser ut som smør og brukes som smør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Har ikke nevnt noe om margarin. Det var snakk om noe som kan erstatte smør på brødskiva, og da brukte jeg benevnelsen vegansk smør. Som man altså kan smøre utover brødskiva, som smaker som smør, ser ut som smør og brukes som smør.

 

De produktene du omtaler heter margarin :) smør er alltid basert på fløte. 

Anonymkode: 0c460...840

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De produktene du omtaler heter margarin :) smør er alltid basert på fløte. 

Anonymkode: 0c460...840

Jaja, jeg bruker de uansett som smør :) Og produktene heter Smøremyk (Berit Nordstrand) Og smøremyk (Eldorado) Flora smør (kjøpt i Sverige) 

Ser at det kun er Eldorado sin som også nevner margarin i produktbeskrivelsen sin. Ellers heter de smør og er i smøravdelingen. Men det er jo margarin også.

Og jeg må innrømme, jeg kommer fortsatt til å kalle det smør 🤣 Men ser at du har rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Dævendøtte skrev:

Fordi? Brød er da vegansk. Vegansk smør finnes i alle butikker og det er masse pålegg som er vegansk. 

Men det kan du ikke forvente at ditt barn sine venner, har liggende hjemme når ditt barn er på besøk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Det er vel egentlig ikke full enighet om dette blant alle veggiser..

 

Om mennesket er en plante, så er morsmelken vegansk😁😁😁

Anonymkode: 6f453...056

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, sommermor skrev:

Men det kan du ikke forvente at ditt barn sine venner, har liggende hjemme når ditt barn er på besøk.

Da sender jeg heller med om det skulle bli et problem. Er barnet mitt på besøk, sørger jeg for at barnet mitt ikke sulter. Jeg ser heller etter løsninger enn å lage problemer :) 

Regner med at de fleste foreldre sørger for at barnet får i seg mat på en eller annen måte, enten de spiser animalsk, vegansk eller har allergier. Har aldri vært noe problem i min verden. 

Og barna som kommer på besøk hit, spiser alt jeg lager, de aner knapt at de har spist vegansk mat. Nå får jeg sjelden besøk av små barn lengre, siden bonusbarna mine er tenåringer. Og flere av vennene til bonusbarna mine er også vegetarianere, så null problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar jeg hensyn så langt det går i forhold til cøliaki og allergier. Men en kan ikke forvente at en har spesialsmør og  vegansk brød i hus.

Og hva når et eventuelt barn blir så stort at det vil delta på ulike idrettsarrangenemt ? Der serveres det ofte pølse i brød, kaker eller risengrynsgrøt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånne kommentarer som dette jeg irriterer meg over. Selvfølgelig er jeg klar over dette - det sårer meg at folk tror jeg tar et slikt valg uten noe som helst peiling på hva jeg driver med. 

 

Det er uaktuelt når barnet er så liten, da det er mitt barn og jeg bestemmer selv hva hen spiser frem til den blir gammel nok til å bestemme selv. Jeg har ikke lyst å sette barn til live om det skal gå imot mine etiske standpunkter. Jeg føler at jeg ikke dytter noe på barnet noe mer enn de som tar valg for sine barn om at de skal spise kjøtt, f.eks. Man gir jo barnet det man selv mener er sunnest og det beste for barnet. Jeg vil ikke at andre skal mate ungen min med ting jeg ikke er enig i. Det blir det samme om det skulle vært snakk om godteri og lignende. 

 

Jeg er uenig. Meg og min samboer har tatt et etisk standpunkt og valg som vi mener er riktig for oss og våre potensielle familie. Synes mer at barn bør får velge om de vil spise animalsk, da dette faktisk er et etisk valg. Så lenge jeg bestemmer og de er små skal de spise det jeg mener er best, når de blir ungdommer kan de selvsagt velge selv hva de vil spise, for da har de sannsynligvis nok kunnskap til å kunne basere valget sitt på noe. Ser ingen grunn til at når dette er et "livssyn" de er oppdratt med, at de plutselig kommer til å ha lyst å spise dyr. De kommer til å vite fra de er små hvorfor vi ikke spiser dyr, og jeg som har vokst opp som vegetarianer selv hadde aldri lyst til å spise dyr selv når jeg fikk "velge selv" fordi jeg visste og var enig i grunnene til hvorfor vi ikke spiste det hjemme. Jeg er så takknemlig for at jeg aldri har blitt påtvunget å spise dyr, jeg da.

Anonymkode: 43430...d9f

Dette jeg har uthevet er problemet ditt. Det blir veldig vanskelig i sosiale situasjoner. Om du hadde vært vegetarianer, er nå en ting, kan alltids spise pølsebrød uten pølse, ost på skiva eller vegetarpizza, men veganer? Da er det jo utrolig mye vanlig mat som utgår. Slitsomt når ungen begynner å være med venner hjem, eller dere stikker innom familie og venner.

Anonymkode: 77b56...087

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, sommermor skrev:

Her tar jeg hensyn så langt det går i forhold til cøliaki og allergier. Men en kan ikke forvente at en har spesialsmør og  vegansk brød i hus.

Og hva når et eventuelt barn blir så stort at det vil delta på ulike idrettsarrangenemt ? Der serveres det ofte pølse i brød, kaker eller risengrynsgrøt.

 

Jeg synes jeg ser for meg en fjorten år gammel fotballgutt som drasser med seg mor på turneringer landet rundt slik at hun kan kontrollere at han ikke spiser noe animalsk 😂😂😂

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånne kommentarer som dette jeg irriterer meg over. Selvfølgelig er jeg klar over dette - det sårer meg at folk tror jeg tar et slikt valg uten noe som helst peiling på hva jeg driver med. 

 

Det er uaktuelt når barnet er så liten, da det er mitt barn og jeg bestemmer selv hva hen spiser frem til den blir gammel nok til å bestemme selv. Jeg har ikke lyst å sette barn til live om det skal gå imot mine etiske standpunkter. Jeg føler at jeg ikke dytter noe på barnet noe mer enn de som tar valg for sine barn om at de skal spise kjøtt, f.eks. Man gir jo barnet det man selv mener er sunnest og det beste for barnet. Jeg vil ikke at andre skal mate ungen min med ting jeg ikke er enig i. Det blir det samme om det skulle vært snakk om godteri og lignende. 

 

Jeg er uenig. Meg og min samboer har tatt et etisk standpunkt og valg som vi mener er riktig for oss og våre potensielle familie. Synes mer at barn bør får velge om de vil spise animalsk, da dette faktisk er et etisk valg. Så lenge jeg bestemmer og de er små skal de spise det jeg mener er best, når de blir ungdommer kan de selvsagt velge selv hva de vil spise, for da har de sannsynligvis nok kunnskap til å kunne basere valget sitt på noe. Ser ingen grunn til at når dette er et "livssyn" de er oppdratt med, at de plutselig kommer til å ha lyst å spise dyr. De kommer til å vite fra de er små hvorfor vi ikke spiser dyr, og jeg som har vokst opp som vegetarianer selv hadde aldri lyst til å spise dyr selv når jeg fikk "velge selv" fordi jeg visste og var enig i grunnene til hvorfor vi ikke spiste det hjemme. Jeg er så takknemlig for at jeg aldri har blitt påtvunget å spise dyr, jeg da.

Anonymkode: 43430...d9f

Syns dere virker kjempereflekterte og tror dere vil bli strålende foreldre. Det er (som du vet, men som andre her åpenbart ikke vet) helt trygt å oppfostre barn på plantebasert kosthold. Dere bestemmer hva ungen deres spiser. Bare gi f i alle de som klager og pirker. Dere trenger ikke "spørre om lov" til å gi barnet deres et sunt og næringsrikt kosthold, og hva noen uinformerte folk skulle mene om det har ikke noe å si. 

Når det gjelder folk som sier de vil gi ungen deres ditt eller datt som ikke er i tråd med deres kosthold og det dere har valgt så er dette skikkelig respektløst. Da ville jeg presisert at det er deres barn og dere som bestemmer, og hvis det ikke respekteres så får ikke vedkommende heller passe barnet. 

Heier på dere!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mangolassie skrev:

Syns dere virker kjempereflekterte og tror dere vil bli strålende foreldre. Det er (som du vet, men som andre her åpenbart ikke vet) helt trygt å oppfostre barn på plantebasert kosthold. Dere bestemmer hva ungen deres spiser. Bare gi f i alle de som klager og pirker. Dere trenger ikke "spørre om lov" til å gi barnet deres et sunt og næringsrikt kosthold, og hva noen uinformerte folk skulle mene om det har ikke noe å si. 

Når det gjelder folk som sier de vil gi ungen deres ditt eller datt som ikke er i tråd med deres kosthold og det dere har valgt så er dette skikkelig respektløst. Da ville jeg presisert at det er deres barn og dere som bestemmer, og hvis det ikke respekteres så får ikke vedkommende heller passe barnet. 

Heier på dere!

Problemet er at foreldre til barnas venner ikke kan bli forpliktet til å ha dyre veganske produkter hjemme hos seg selv til enhver tid. Heller ikke skoler og idrettslag. 

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet er at foreldre til barnas venner ikke kan bli forpliktet til å ha dyre veganske produkter hjemme hos seg selv til enhver tid. Heller ikke skoler og idrettslag. 

Anonymkode: 285d5...cc6

Da sender vel TS med mat da. Problemet som TS selv beskriver det i første innlegg er forresten ikke dette, men folk som antar at de ikke vil gi barnet sitt næringsrik mat, pirker, blander seg og sier at de med vilje vil gi barnet ikke-vegansk, tilsynelatende kun på trass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...