Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan ikke helt sammenlignes, men jeg spiser ikke kjøtt, så her i huset spiser vi mye fisk og kylling. Barnet kan imidlertid spise kjøtt hos far/andre steder, men det blir ikke laget jeg hjemme. Jeg tror problemet med ett vegansk kosthold  kanskje vil bli problematisk når barnet begynner i barnehage/skole, hvor det blir servert annen mat. Og bursdager ol. Men så lenge dere står på valget om å være veganere, så må dere jo bare løse det.

Anonymkode: 315dd...82a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, MammatilJ skrev:

Jeg synes ikke du skal ta deg nær av hva folk skriver her. Velg det du mener er best for barnet ditt. Det høres ut som om du vet mye om kosthold og vil kunne sørge for rett sammensetning med tanke på alle næringsstoffer. Ikke bli trist av dette, bare aksepter at ikke alle er enige og tydeligvis har uhyre sterke meninger om dette. Du har ikke gjort noe galt og kommer ikke til å gjøre noe galt. Stå opp for deg selv!

Tusen takk, du er hyggelig! ❤️ 

Anonymkode: 43430...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke vegansk morsmelkerstatning, hva gjør du da hvis du ikke får til ammingen? Og vaksiner er vel ikke veganske de heller, droppe det også da? 

Anonymkode: 3f78e...871

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dævendøtte skrev:

Mange barn kobler ikke dette. En fireåring skjønner ikke sammenhengen i kjøtt/døde dyr. Og eldre barn vil faktisk ikke se sammenhengen. Veldig mange voksne lukker også øynene for denne sannheten. Tror også at mange ville droppet kjøtt hvis de selv måtte slakte dyrene. Klarer man å spise kjøtt, bør man også være i stand til å drepe og slakte dyrene selv. 

For noe fjas

Anonymkode: ed2e9...55f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nevnte det kun en gang, og det var ikke ment i det hele tatt som at det er eneste alternativ, da må du lese på nytt. Eneste jeg skulle frem til med det var at det finnes foreldre som er ikke-veganere som kanskje ikke gir ungene sine helt sunne måltider hver dag, men folk flest skjønner at de helt sikkert har alt under kontroll og legger seg ikke opp i det. Men når noen vil oppdra barn som veganer, skal alle legge seg opp i det og synse og mene ting om det og komme med "velmenede råd". Dette er veldig irriterende hvis du er fullstendig klar over at du selvfølgelig skal gi barnet ditt et variert kosthold, og har forståelse for at det er litt mer jobb.

Om barnet mitt ønsker å spise kjøtt når den blir gammel nok til å ha nok kunnskap til å ta et veloverveid valg, har jeg ikke noe makt til å nekte dette. Jeg vet meg meg selv at dette ikke var noe jeg ønsket som voksen, etter å ha lært grunnene til hvorfor vi ikke spiste kjøtt som liten. Jeg håper selvfølgelig at det vil ha nok kunnskap når den dagen kommer til å fortsette å ville være veganer, men absolutt ingen tvang what so ever. 

Anonymkode: 43430...d9f

Beklager, ved nøyere gjennomgang ser jag at det er 2 anonymkoder som snakker om Grandiosa her 😊

Men jeg mener du tvinger barnet gjennom manipulasjon. Du har ikke tenkt å lære barnet at det kan spise kjøtt om det vil, men at å spise kjøtt er fælt. Altså tar du bort muligheten for at barnet kan ta et veloverveid valg. 

Jeg lærer barna mine at veganere er sterke mennesker som står for det de tror og mener og er dedikerte i den saken de brenner for. At de gjør det de mener er viktigst for sin egen samvittighet og at det virkelig krever mye av man for å være vegetarianer og veganer. Jeg lærer dem at selv om vi spiser kjøtt så kan mat uten kjøtt være både næringsrik og god. Jeg lærer dem også om dyrevelferd, om gode fjøs og ikke gode fjøs, om god slakt og dårlig slakt, om kortreist mat og om dyrking av egen mat. Vi jakter og fisker selv og vi legger vekt på å gjøre nytte av (nesten) hele dyret som har gitt livet sitt for at vi skal spise.

Du vil lære barna dine at kjøttspisere er slemme? Uvitende? Ignorante? Lite gjennomtenkte? (Dette er ting jeg har blitt kalt av vegetarianere) 

Begge sider i denne saken er like ille, antakelig fordi vi føler vi må "svare" på diverse oppfattede fornærmelser. Jeg tenker at hvis vi kan oppdra barna våre til å bli mer tolerante ovenfor andre som er annerledes så kanskje verden kan bli et litt enklere sted å være.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes vel ikke vegansk morsmelkerstatning, hva gjør du da hvis du ikke får til ammingen? Og vaksiner er vel ikke veganske de heller, droppe det også da? 

Anonymkode: 3f78e...871

Det finnes vegansk morsmelkerstatning, jo. Men det tar jeg når den tid kommer, vanskelig å si noe om dette enda da det er ikke sikkert jeg har behov for det. Vaksiner skal barnet mitt selvfølgelig få, jeg leker ikke med livet til et barn på grunn av et prinsipp, men håper i fremtiden at vaksiner kan bli laget uten noe animalsk.

 

3 minutter siden, Absol skrev:

Beklager, ved nøyere gjennomgang ser jag at det er 2 anonymkoder som snakker om Grandiosa her 😊

Men jeg mener du tvinger barnet gjennom manipulasjon. Du har ikke tenkt å lære barnet at det kan spise kjøtt om det vil, men at å spise kjøtt er fælt. Altså tar du bort muligheten for at barnet kan ta et veloverveid valg. 

Jeg lærer barna mine at veganere er sterke mennesker som står for det de tror og mener og er dedikerte i den saken de brenner for. At de gjør det de mener er viktigst for sin egen samvittighet og at det virkelig krever mye av man for å være vegetarianer og veganer. Jeg lærer dem at selv om vi spiser kjøtt så kan mat uten kjøtt være både næringsrik og god. Jeg lærer dem også om dyrevelferd, om gode fjøs og ikke gode fjøs, om god slakt og dårlig slakt, om kortreist mat og om dyrking av egen mat. Vi jakter og fisker selv og vi legger vekt på å gjøre nytte av (nesten) hele dyret som har gitt livet sitt for at vi skal spise.

Du vil lære barna dine at kjøttspisere er slemme? Uvitende? Ignorante? Lite gjennomtenkte? (Dette er ting jeg har blitt kalt av vegetarianere) 

Begge sider i denne saken er like ille, antakelig fordi vi føler vi må "svare" på diverse oppfattede fornærmelser. Jeg tenker at hvis vi kan oppdra barna våre til å bli mer tolerante ovenfor andre som er annerledes så kanskje verden kan bli et litt enklere sted å være.

Da får vi bare være uenige. Jeg lærte av mine foreldre at vi ikke spiser kjøtt hjemme fordi dyr er ikke mat - de er levende individer, venner. Det ga mening som 4 åring og det gir enda mening. En av mine brødre er ikke lenger vegetarianer, så de har ikke blitt manipulert til noe som helst. Vi påstå at å påtvinge barn kjøtt er like mye manipulasjon. jeg er Evig glad for at jeg aldri har blitt tvunget til å spise dyr, at vi aldri har gått på sirkus, akvarium osv. Jeg er stolt over min oppvekst og for mine fantastiske varme, omtenksomme foreldre. 

Du velger å lære dine barn verdier du syns er viktige, samme hadde jeg valgt. At vi har forskjellige verdier er en ærlig sak, men jeg hadde aldri kunne lære barna mine å ha verdier jeg ikke selv kan stå for, om det gir mening? Når de vet grunnen til hvorfor vi spiser vegansk, at det er sunt, at det ikke er nødvendig å støtte en industri som har så mange dårlige sider for å være sunn og frisk, så mener jeg at de heller kan velge selv når de er eldre om dette er noe de er uenige med.

Har aldri tenkt å lære folk at noen er slemme eller ignorante. Jeg skal bare forklare hvorfor VI i VÅR familie velger slik som vi gjør. Personlig mener jeg at om man lærer barna sine at alle er verdt noe, og at man skal behandle alle levende individer med respekt (noe som er grunnverdier hos veganere), så kommer de til å være gode og omtenksomme små mennesker. Det er målet mitt i hvertfall, nettopp å oppdra tolerante og empatiske barn. 

Jeg ser ikke ned på ikke-veganere i det hele tatt, og hadde aldri lagt meg opp i hva som er rett måte å oppdra barn på, og forventer KUN samme tillit til meg som omsorgsperson og forelder tilbake.

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og fjas etter min mening. MEN, jeg ville ikke gitt barnet ditt kjøtt, egg, melk og fisk på faen. Dersom du ikke sender med barnet mat derimot, ville jeg ha gitt det jeg hadde. 

Anonymkode: 33e04...fb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir litt utslitt av denne tråden og angrer litt på at jeg gadd å lage den i det hele tatt. Jeg har veldig mye kunnskap om vegansk mat og næringsstoffer - i hvilke matvarer man finner hvilke næringsstoffer og hvor mye av dette trengs og blabla. Jeg er ikke bekymret for dette. Har også nevnt at jeg selvsagt kommer til å hjelpe til med å tilrettelegge i bursdager, på skole/i barnehage og så videre for at det alltid skal være alternativer som barnet mitt kan ha som er tilsvarende det de andre får. Nei, jeg kommer ikke til å nekte barnet mitt å spise uvegansk når hen blir eldre til dere som er bekymret for det. Er barnet mitt på besøk hos noen forventer jeg at den familien gjør så godt de kan, serverer noe frukt eller en brødskive med syltetøy omså. Jeg kommer til å prøve å lære barnet gode verdier og forklare grunnene for at vi ikke spiser animalsk i vår familie, og håper selvfølgelig at barnet har nok informasjon til å ta et veloverveid valg når den tid kommer.

Det jeg er lei av er alle fordommene og drittslengingen, og at alle tror det er fripass fro å blande seg inn i barneoppdragelsen kun fordi vi er veganere. Jeg ønsker ikke å bringe et barn inn i denne verden om jeg skal bli anklaget for barnemishandling. Jeg syns dette er latterlig, og synes at voksne mennesker skal holde seg for gode for å ha så sterke meninger om noe de ikke vet noe om. 

Dette er noe jeg er veldig redd for i fremtiden, jeg har ikke lyst til at folk skal hviske og mene at jeg bedriver omsorgssvikt. Hvis det virkelig er slik, så lar jeg heller være å få barn. Synes bare det er trist.

Anonymkode: 43430...d9f

Du sier at du har kunnskap, at du kommer til å gi barnet B12-sprøyter o.l. Så, drit i hva andre skal mene og si! Setter du virkelig andres meninger så høyt, at du vurderer å ikke få barn, fordi du er redd for hva de skal si? Kom igjen. Lev det livet DU ønsker. Du trenger ikke annonsere til alle at barnet spiser vegansk, og jeg tviler egentlig på at familie, lærere og foreldre klassekamerater til barnet kommer til å blande seg inn HVIS du viser og forklarer dem at du gir barnet den næringen det trenger. Dessuten, jeg er egentlig ganske sikker på at i fremtiden kommer flere og flere til å spise mindre kjøtt, og spise mer vegansk. Det meste tyder på at å spise mindre kjøtt vil gjøre godt for kloden vår, så jeg håper at vi ser en endring snart. Jeg tror ikke at ditt barn vil være det eneste med vegetarkost, hvis folk tar til seg hvor alvorlig tilstanden for kloden vår er.

Anonymkode: 5be02...d36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe fjas

Anonymkode: ed2e9...55f

Vel, jeg kjenner mange som fint spiser kjøtt, men som aldri ville klart å drepe et dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør jeg flerfoldige ganger hver høst.

Ungene har vært med å skutt både ryper, hjort og elg. Vi slakter viltet og foredler kjøttet. Barna er med på hvert steg fra skog til middagsbord og de synes det er både spennende å lære og godt å spise.

De er ikke så glade i Disney da 😉

Anonymkode: 4477a...501

Nå er det helt sikkert ganske stor forskjell på dine unger og resten av ungene som vokser opp rundt i landet. Og det du gjør er noe helt annet enn de som tror kjøttet kommer fra frysedisken på Rema. 

Som jeg skrev tidligere, jeg kjenner svært mange som spiser kjøtt, men som aldri i verden kunne klart å drepe et dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har et barn som ikke spiser særlig mye, uansett hva som tilbys. Skulle vi gitt han kun vegansk vet jeg at han ville fått mangelsykdommer innen 1 års alder. 

Jeg tenker også at hvis man skal oppdra et barn vegansk blir det utrolig vanskelig å være på besøk hos venner. Når ungene blir sultne, kan ikke ditt barn ta seg en brødskive en gang. Folk vet utrolig lite om veganere og deres kosthold, så du kan egentlig belage deg på at ditt barn blir sendt hjem ved middagstid ved hvert besøk. Folk er heller ikke interessert i å tilrettelegge for et barn uten allergier i bursdager. Selvom du kan sende med kake eller lignende, så er det vanskelig for et barn å ha noe annerledes med enn de andre. I barnehagen består lunsj av brødmat/knekkebrød to ganger om dagen, hva skal du gjøre med det?

det letteste vil være at dere har et kosthold hjemme, men at barnet spiser det som tilbys ute av hjemmet. 

Dette er ikke ment som hets til deg, men en tankevekker. 

Anonymkode: bff2a...c02

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

kan ikke ditt barn ta seg en brødskive en gang

Fordi? Brød er da vegansk. Vegansk smør finnes i alle butikker og det er masse pålegg som er vegansk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du skal begynne å gi barna dine intramuskulære b12 sprøyter fordi du som mor ikke evner å sørge for at de får et dekkende og variert kosthold? Rimelig spesielt. 

Anonymkode: d0b8a...443

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en spøk eller et geniunt spørsmål? Selvfølgelig er morsmelk vegansk.

Anonymkode: 43430...d9f

Hvordan kan morsmelk være vegansk? Det kommer fra et pattedyr. Mennesker er pattedyr. Dere vil ikke drikke melk fra en ku (pattedyr) som har levd på grønt hele sitt liv, men melk fra et menneske (pattedyr) er greit?

Anonymkode: f48a5...a5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du skal begynne å gi barna dine intramuskulære b12 sprøyter fordi du som mor ikke evner å sørge for at de får et dekkende og variert kosthold? Rimelig spesielt. 

Anonymkode: d0b8a...443

Finnes B12 i pille og sprayform, så enkelt kan det gjøres :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.3.2019 den 16.56, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke ned på ikke-veganere i det hele tatt, og hadde aldri lagt meg opp i hva som er rett måte å oppdra barn på, og forventer KUN samme tillit til meg som omsorgsperson og forelder tilbake.

Anonymkode: 43430...d9f

Da har du urealistiske forventninger og du bør justere dem.

Mennesker er evolvert til å spise både vegetabilske og animalske produkter. Hvis du utfra ideologiske hensyn velger å påtvinge barna dine en sær diett som må kompenseres med ekstrem tilrettelegging og ernæringstilskudd må du belage deg på å bli kritisert, for det fremstår som at det som er viktigst ikke er barnets vekst og utvikling, men dine egne ideologiske diller.

Selv med tilskudd av B12, så utvikler en drøss av veganere og vegetarianere mangel, pga dårlig oral biotilgjengelighet osv >

Sitat

Vegetarians are at risk for vitamin B12 (B12) deficiency due to suboptimal intake. The goal of the present literature review was to assess the rate of B12 depletion and deficiency among vegetarians and vegans. Using a PubMed search to identify relevant publications, 18 articles were found that reported B12 deficiency rates from studies that identified deficiency by measuring methylmalonic acid, holo-transcobalamin II, or both. (...)

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article-abstract/71/2/110/1940320?redirectedFrom=fulltext

Anonymkode: 36f42...105

Innlegget er ryddet for brudd på reglene om opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Fordi? Brød er da vegansk. Vegansk smør finnes i alle butikker og det er masse pålegg som er vegansk. 

Så du forventer at foreldrene til barnas venner skal ut å handle det, tilfelle det barnet kanskje kommer innom? Da tror jeg nok ungen blir tilbudt en gulrot eller sendt hjem.

Anonymkode: bff2a...c02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal oppdra barn til å spise alt innenfor det som er vanlig å spise i Norge. Det er selvsagt for at de skal få i seg nok næring og at de ikke skal bli kresne. Det er et faktum at et barn på et vegansk kosthold ikke vil få i seg vitamin B12. Det er dårlig gjort å lære opp et barn til å spise et kosthold som ikke er fullverdig. 

Jeg tåler ikke hvete, men selvsagt skal jeg bake vanlige brød til barnet og ikke pålegge dem å spise som meg, selv om jeg i motsetning til veganere faktisk spiser diett fordi jeg ikke har noe valg. Det er flere ting jeg ikke liker, som for eksempel pinnekjøtt. Likevel kommer jeg til å stå der og koke pinnekjøtt på julaften selv om jeg ikke kommer til å spise det selv. Det gjorde mine foreldre for meg (altså laget mat de selv ikke likte) og det kommer jeg til å gjøre for mine barn, for det er å gjøre dem en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du forventer at foreldrene til barnas venner skal ut å handle det, tilfelle det barnet kanskje kommer innom? Da tror jeg nok ungen blir tilbudt en gulrot eller sendt hjem.

Anonymkode: bff2a...c02

Vegansk smør smaker akkurat det samme som vanlig smør. Smøremykt kan da alle ha i huset og bruke av? Selv ville jeg lagt ting til rette for barn og besøk hjemme hos meg i stedet for å lete etter og lage problemer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...