Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16.3.2019 den 9.56, AnonymBruker skrev:

Jaha, fordi? 

Anonymkode: 3395a...35c

Fordi man får ikke alt man trenger gjennom den dietten, barn skal bli sterke å vokse hele tiden

Anonymkode: 3645e...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre ts hva du mener om freelee? 

Anonymkode: 3645e...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 11.34, AnonymBruker skrev:

Det er uaktuelt for meg å lage uvegansk mat til et barn, og jeg mener at barnet selvfølgelig skal få bestemme selv når barnet blir gammel nok til å kunne ta slike valg.

Anonymkode: 43430...d9f

Jeg har ikke lest mer enn et par innlegg på første side, men vil bare si noe om dette med at barnet skal få velge selv i fremtiden. Det synes jeg er litt urealistisk. Jeg er vokst opp med vegetarkosthold og melkefritt (min far er imot melkeindustrien). Vi er 4 søsken og på ulike tidspunkter fra vi var tenåringer til senere tid har 3 av oss ønsket å spise kjøtt og drikke melk. Det har i realiteten ikke vært et alternativ for oss, magene våre virker rett og slett ikke å tåle det. Jeg synes det er kjempesynd, og føler foreldrene mine har fratatt meg en mulighet jeg burde ha. Jeg er enig i mange av grunnene til å leve vegetarisk eller vegansk, men jeg synes sånne valg er noe barn må få ta selv. Og etter min erfaring får de altså ikke det om ikke det introduseres til dem i løpet av barndommen.

I tillegg må jeg legge til den sosiale stigmaen, mobbingen og utestengingen jeg og mine søsken opplevde som barn. Jeg hatet å være "hun spesielle" som ikke kunne spise det samme som de andre, og som voksen er dette kilde til ganske mye bitterhet når jeg i dag forstår at det kun kommer fra mine foreldres ideologi og ikke intoleranser eller allergier. Jeg føler de har tatt fra meg noe. Jeg har selv en 3-åring i hus og en mann som ikke er vegetarianer. Vi spiser mye som i utgangspunktet er plantebasert (slik at magen min tåler det), men mannen og barnet mitt spiser begge animalske produkter ved siden av. 

Anonymkode: 54baf...eaa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest mer enn et par innlegg på første side, men vil bare si noe om dette med at barnet skal få velge selv i fremtiden. Det synes jeg er litt urealistisk. Jeg er vokst opp med vegetarkosthold og melkefritt (min far er imot melkeindustrien). Vi er 4 søsken og på ulike tidspunkter fra vi var tenåringer til senere tid har 3 av oss ønsket å spise kjøtt og drikke melk. Det har i realiteten ikke vært et alternativ for oss, magene våre virker rett og slett ikke å tåle det. Jeg synes det er kjempesynd, og føler foreldrene mine har fratatt meg en mulighet jeg burde ha. Jeg er enig i mange av grunnene til å leve vegetarisk eller vegansk, men jeg synes sånne valg er noe barn må få ta selv. Og etter min erfaring får de altså ikke det om ikke det introduseres til dem i løpet av barndommen.

I tillegg må jeg legge til den sosiale stigmaen, mobbingen og utestengingen jeg og mine søsken opplevde som barn. Jeg hatet å være "hun spesielle" som ikke kunne spise det samme som de andre, og som voksen er dette kilde til ganske mye bitterhet når jeg i dag forstår at det kun kommer fra mine foreldres ideologi og ikke intoleranser eller allergier. Jeg føler de har tatt fra meg noe. Jeg har selv en 3-åring i hus og en mann som ikke er vegetarianer. Vi spiser mye som i utgangspunktet er plantebasert (slik at magen min tåler det), men mannen og barnet mitt spiser begge animalske produkter ved siden av. 

Anonymkode: 54baf...eaa

For gode 20 år siden var det anslagsvis 60 000 vegetarianere + veganere i Norge, I dag anslår man at det er nærmere 200 000.

I Sverige har man kommet opp i 4% veganere + 6% vegetarianere.. 10% altså som ikke spiser kjøtt!

Blant tenåringer i Sverige er det visstnok helt oppe i 17%! Wohoo!

Ikke helt Mainstream enda, men mer og mer vanlig og poenget er at det øker fort.  Og så er det jo trist at du opplevde sosial stigma/mobbing/utestenging, men det er uansett slik at det er veldig veldig mye mer vanlig idag enn da du vokste opp og andelen går opp år for år, så idag er man ikke i nærheten av så "spesiell" hvis man er veganer eller vegetarianer.

Personlig skulle jeg også ønske flere gjorde som dine foreldre.. Tenk hvis det er slik at vi vil slutte å tåle kjøtt på bare 1 generasjon... Da ligger det tydeligvis ikke så dypt i genenene våre å være altetende som jeg stadig vekk får høre.. ^^

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg personlig tar ikke alle anbefalingene fra Helsedirektoratet som «god fisk» men  anbefalingene er basert på forskning. Direktoratets mål er å gi råd som fremmer folkehelsen. 

Helsedirektoratet anser også vegansk mat som helsefremmende men plantebasert kosthold alene er ikke bærekraftig i Norge. 

Ja, anbefalingene fra Helsedirektoratet er basert på forsking. Utdatert forskning som ikke på noen som helst måte har tatt inn over seg bærekraften av kostholdsrådene..

EAT rapporten er forøvrig basert på forsking fra 37 av de aller fremste forskerene i verden.. Nyeste og beste viten om du vil.

Helsedirektoratet i Norge er nemlig veldig konservativt. De påsto også at det var forskningsbasert når de lirte (og til dels lirer av seg fortsatt) skremselspropaganda om Cannabis. Noen andre enn meg som husker "Marijuana gir slapp banana" kampanjen sånn rundt 1990? 😂

Idag tyder faktisk den nyeste forskningen på det stikk motsatte. 🤣

Helsedirektoratet finansierer forøvrig ACTIS (ca 15 mill i året) som driver med såkalt rusopplysning.. ACTIS sine medlemmer er stort sett avholdsorganisasjoner med til dels religiøst innhold. For de som måtte ha noe troverdighet til ACTIS anbefaler jeg å ta en titt på det forskningsbaserte Folkeopplysningen.

Så du får heller ha meg unnskyldt at jeg om stort sett alt benytter meg av alternative kilder til Helsedirektoratets anbefalinger basert på "forskning"...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fasiten skrev:

Ja, anbefalingene fra Helsedirektoratet er basert på forsking. Utdatert forskning som ikke på noen som helst måte har tatt inn over seg bærekraften av kostholdsrådene..

EAT rapporten er forøvrig basert på forsking fra 37 av de aller fremste forskerene i verden.. Nyeste og beste viten om du vil.

Helsedirektoratet i Norge er nemlig veldig konservativt. De påsto også at det var forskningsbasert når de lirte (og til dels lirer av seg fortsatt) skremselspropaganda om Cannabis. Noen andre enn meg som husker "Marijuana gir slapp banana" kampanjen sånn rundt 1990? 😂

Idag tyder faktisk den nyeste forskningen på det stikk motsatte. 🤣

Helsedirektoratet finansierer forøvrig ACTIS (ca 15 mill i året) som driver med såkalt rusopplysning.. ACTIS sine medlemmer er stort sett avholdsorganisasjoner med til dels religiøst innhold. For de som måtte ha noe troverdighet til ACTIS anbefaler jeg å ta en titt på det forskningsbaserte Folkeopplysningen.

Så du får heller ha meg unnskyldt at jeg om stort sett alt benytter meg av alternative kilder til Helsedirektoratets anbefalinger basert på "forskning"...

 

Har du sett hvilke selskaper som jobber sammen med, og finansierer EAT?

https://eatforum.org/initiatives/fresh/

https://www.nationen.no/motkultur/kronikk/dr-stordalens-resept/

Har du lest rapporten? Har du sjekket kildene rapporten bruker? 

De aller fleste kildene innen ernæring er plukket ut for å passe sammen med målet til forskerne, hvor minst 80% støtter en vegansk diett fra før. 80% av de fremste forskerne innen ernæring støtter ikke en vegansk diett. I tillegg er studiene som brukes observasjonsstudier.

Rapporten forklarer heller ikke bakgrunnen for anbefalingene de gir. Hvorfor skal vi spise mer nøtter enn poteter, når nøtter krever ekstreme mengder vann og bare kan dyrkes i et veldig stabilt klima. Hvorfor anbefales en diett som gir mesteparten av befolkningen mangler på næringsstoffer? 

Når det gjelder klima bruker de en helt annen omregningfaktor fra metan til CO2-ekvivalenter enn alle andre store institusjoner. Uten å forklare hvorfor, men det gir tallene rapporten ønsker seg.

 

Anonymkode: 8f6d8...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Ja, jeg har sett navnene på selskapene som finansierer EAT.

Regner med at du stiller spørsmålstegn med motivasjonen til mange av disse selskapene?

Det gjør jeg også! Men samtidig så er dette en peer-reviewed rapport publisert i et av de ledende medisinske forskningstidsskriftene i verden, skrevet av noen av de fremste forskerne i verden. Så selv om det er ALL GRUNN til å stille spørsmål (og det blir gjort) til hvilken agenda selskapene bak har, så er det likevel (etter hva jeg kan skjønne) siste og nyeste viten om hva slags kosthold vi bør ha i et BÆREKRAFT-perspektiv. Det fine med peer-reviewed artikler er jo at forskningen er blitt kvalitetssikret av andre forskere, med blant annet krav til kildebruk o.l, så forskere som er uenige har jo all mulighet til å gjøre egen forskning som motbeviser denne rapporten, og det tviler jeg ikke på at noen vil begi seg ut på!

Jeg har ikke lest rapporten, men lest nok OM den til at jeg har fått med meg at rådene den gir i hovedsak er generelle og trenger lokale tilpasninger (dette skrives visstnok av forskerne selv i rapporten). Jeg har også fått med meg at norske eksperter bestående av et halvt dusin medlemmer av Nasjonalt råd for ernæring i all hovedsak støtter rapporten. Tilsvarende har jeg også fått med meg at enkelte andre eksperter er kritiske til rapporten, spesielt bøndene er kritiske, (naturligvis)

Også har jeg også fått med meg at ca 80% forskerne i rapporten har publisert artikler før til støtte for vegansk ELLER vegetariansk (meget viktig nyanseforskjell fra hva du skrev) kosthold før. Det innebærer også at 20% av de IKKE har det. Personlig klarer jeg ikke helt å se det store problemet med det. For meg er det naturlig at mange av de fremste ekspertene i verden fremmer i all hovedsak vegansk eller vegetariansk kosthold. Det er mange andre eksperter enn disse forskerne som også gjør det.

Omregningsfaktoren fra metan til CO2 har jeg ingen formening om, men det du sier er jo interessant. Kjenner jeg blir skeptisk til uttalelser som alle (meget sterkt ord) andre store institusjoner, og i den grad det du sier stemmer, tviler jeg ikke på at forskere fra mange av disse "alle andre store institusjonene" kommer til å etterprøve og avsløre.

Avslutningsvis vil jeg bare understreke at jeg på ingen måte mener at EAT rapporten er fasit, jeg tok den opp i kontekst av at det ofte kan være lurt å bruke andre kilder enn Helsedirektoratet når man søker helseråd, fordi Helsedirektoratet har tradisjon for å komme med feilinformasjon i helsespørsmål. I følge direktoratet selv er de: faglig rådgiver, iverksetter av vedtatt politikk og forvalter av lov og regelverk innenfor helsesektoren. Med andre ord er de underlagt politiske føringer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 15.01, Dævendøtte skrev:

Da jeg spiste kjøtt, var jeg lat. Nå har jeg mye mer energi ;) 

Siterer Torbjørn Egner:

"Den som spiser pølsemat og kjøttmat hele dagen, 
han blir så doven og så lat og veldig tjukk i magen."

Synes bare det er så latterlig at for en del av dere vegetarianere og veganere så er man enten veganer som har en helt perfekt  og sunn kropp, eller så er man en overvektig, dum, pølseetende feit kjøtteter. Det finnes liksom ingen middelvei. Jeg synes bare innleggene dine er så utrolig arrogante og ovenfraned holdning, at jeg blir helt dårlig. Hvis du ønsker at flere skal gå samme vei som deg så tror jeg neppe innlegg med arroganse, selvskryt og mange smilefjes er veien å gå. 

Samtidig ser jeg ofte en tendens i personangrep og setninger som at vi som spiser kjøtt er slemme, uvitende feite og late fra vegetarianere og veganere.. Hvorfor kan man ikke bare snakke til hverandre med respekt begge veier? Er en form for nedrakking av andre jeg ikke synes noe om.. "du må være passe dårlig kokk om du ikke kan lage god vegansk mat", "uvitende", "dum" osv osv..  Blir så provosert. Har selv en søster som er veganer, hun greier utrolig nok å behandle folk som spiser kjøtt med respekt, og evner å se at man faktisk kan være sunn selvom man spiser kjøtt (ja det finnes andre kjøttprodukter enn rødt kjøtt, pølser og kjøttdeig).... Og ja, alle behandler henne med respekt også..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen utvikler seg ikke normalt dersom barn kun får vegansk føde. At barn fra fødsel av skal være veganere er barnemishandling. 

Anonymkode: 450c6...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjernen utvikler seg ikke normalt dersom barn kun får vegansk føde. At barn fra fødsel av skal være veganere er barnemishandling. 

Anonymkode: 450c6...d28

Du må nesten legge ved linker som støtter det du skriver... 

Anonymkode: 96858...806

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjernen utvikler seg ikke normalt dersom barn kun får vegansk føde. At barn fra fødsel av skal være veganere er barnemishandling. 

Anonymkode: 450c6...d28

Jaha? 

Anonymkode: 3395a...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 1.10, AnonymBruker skrev:

Fordi man får ikke alt man trenger gjennom den dietten, barn skal bli sterke å vokse hele tiden

Anonymkode: 3645e...de9

Å hva får man ikke på et vegansk kosthold? 

Du vet at veldig mange barn i dag er overvektig og har mangelsykdommer og livsstilssykdommer, det kommer ikke fra vegansk kosthold. 

Anonymkode: 3395a...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 24.3.2019 den 2.21, ukjentjente skrev:

Synes bare det er så latterlig at for en del av dere vegetarianere og veganere så er man enten veganer som har en helt perfekt  og sunn kropp, eller så er man en overvektig, dum, pølseetende feit kjøtteter. Det finnes liksom ingen middelvei. Jeg synes bare innleggene dine er så utrolig arrogante og ovenfraned holdning, at jeg blir helt dårlig. Hvis du ønsker at flere skal gå samme vei som deg så tror jeg neppe innlegg med arroganse, selvskryt og mange smilefjes er veien å gå. 

Samtidig ser jeg ofte en tendens i personangrep og setninger som at vi som spiser kjøtt er slemme, uvitende feite og late fra vegetarianere og veganere.. Hvorfor kan man ikke bare snakke til hverandre med respekt begge veier? Er en form for nedrakking av andre jeg ikke synes noe om.. "du må være passe dårlig kokk om du ikke kan lage god vegansk mat", "uvitende", "dum" osv osv..  Blir så provosert. Har selv en søster som er veganer, hun greier utrolig nok å behandle folk som spiser kjøtt med respekt, og evner å se at man faktisk kan være sunn selvom man spiser kjøtt (ja det finnes andre kjøttprodukter enn rødt kjøtt, pølser og kjøttdeig).... Og ja, alle behandler henne med respekt også..

 

Hva du synes om meg, kommentarene mine og mitt kosthold, driter jeg faktisk en lang marsj i! Synes du har tegnet et utrolig godt bilde av meg i innlegget ditt  :) :) :) 

Slenger med noen smiletegn også, håper du blir enda mer provosert av det ;) Du har så mye unødvendig sinne i deg, at jeg tror du bør gå over til et plantebasert kosthold, det hjelper mot alt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...