Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du svare på dette med jod?

Og kosttilskudd for barn under 3 år anbefales ikke, med unntak av spesialtilfeller drøftet med lege, ønsker gjerne svar på dette også. Om man ser bort fra tran og Vit D (som er fettdråper og fiskeolje).

 

Anonymkode: 8083d...1f5

Jeg har svart, les. Så lenge mor får i seg nok jod så får babyen nok jod via morsmelk enten hun er veganer eller ikke. Det samme gjelder MME, som skal være hovednæring til barnet er ett år. 

Produsenter av tran og d-vitamin dråper kaller det selv for kosttilskudd, da det er nettopp det er, uansett hva du liker å kalle det. 

Andre kosttilskudd, som f.eks vitaminbjørner anbefales ikke til barn under 3 år pga kunstig søtstoff. Jeez. 

Anonymkode: ad23f...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessuten kan man fint gi tangmel. ☺️

Anonymkode: ad23f...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mer fra Hepla.no sin side om kosttilskudd til disse barna. How natural:ironi:Rene laboratorie-barna. I tillegg er vist mangel på A-vitamin også en greie går som går igjen flere steder. Blant annet hos veganer-barna som har dødd.

"Kosttilskudd som passer for barn og dosering

https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/kosttilskudd-for-veganere-gravide-ammende-og-spedbarn/

Anonymkode: 24617...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred som dere (begge sider) kverulerer. Et barns ve og vel i barndommen handler ikke utelukkende om mengde næringsstoffer man får i seg. La oss si at Ts har rett, og det går utmerket rent ernæringsmessig. Nok jod og greier, sunnere enn de fleste. Da vokser allikevel barnet opp i en familie med et tunellsyn på hva som er viktig: dyrevelferd framfor melkesjokolade, alt det de andre spiser er fy, alltid egen mat, alltid et styr. Mat blir overskyggende viktig, ikke pga sunnhet og helse (det blir jo ivaretatt i kostholdet hjemme), men pga verdisyn. Det vil rege enhver aktivitet barnet gjør mer enn to timer utenfor hjemmet. Det er veldig mye mer omfattende enn å skulle spise halal, selvom det også er pga verdisyn. Det er like ekskluderende som å være Jehovas vitne. Alt er finfint i menigheten, hos naboen, i barnehagen og på skolen blir det vanskelig. Like greit at Ts møter dette her, for hun og barnet vil møte det med full styrke senere, samme hva slags vitaminfattig barnet får.

Anonymkode: 10e67...85a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herrefred som dere (begge sider) kverulerer. Et barns ve og vel i barndommen handler ikke utelukkende om mengde næringsstoffer man får i seg. La oss si at Ts har rett, og det går utmerket rent ernæringsmessig. Nok jod og greier, sunnere enn de fleste. Da vokser allikevel barnet opp i en familie med et tunellsyn på hva som er viktig: dyrevelferd framfor melkesjokolade, alt det de andre spiser er fy, alltid egen mat, alltid et styr. Mat blir overskyggende viktig, ikke pga sunnhet og helse (det blir jo ivaretatt i kostholdet hjemme), men pga verdisyn. Det vil rege enhver aktivitet barnet gjør mer enn to timer utenfor hjemmet. Det er veldig mye mer omfattende enn å skulle spise halal, selvom det også er pga verdisyn. Det er like ekskluderende som å være Jehovas vitne. Alt er finfint i menigheten, hos naboen, i barnehagen og på skolen blir det vanskelig. Like greit at Ts møter dette her, for hun og barnet vil møte det med full styrke senere, samme hva slags vitaminfattig barnet får.

Anonymkode: 10e67...85a

For min del så ser jeg ingenting galt med å lære barn at dyrevelferd er viktigere enn melkesjokolade. Det er en viktig verdi jeg har lyst til å lære mine potensielle barn, at våre smaksløker ikke er viktigere enn dyreliv. Mener egentlig at det er helt omvendt, at mat blir "mindre viktig" og ikke "overskyggende viktig" fordi det ikke er viktig for oss å spise melkesjokolade på bekostning av et dyr. Mat er mat, og det er bensin for kroppen rett og slett. Jeg har også stor tro på at i fremtiden så vil det være mye mer "vanlig" å være veganer, og at veganske alternativer vil være mye mer tilgjengelig slik at det ikke vil være noe problem når de er utenfor hjemmet heller. Selvfølgelig vil jeg se det an å ta det som det kommer, men har tro på at det ikke vil være så stort problem som flere her mener. Jeg kommer heller ikke til å legge mye vekt på hva andre spiser eller at det andre spiser er fy, det handler om hva VI spiser og hvorfor, ikke hva andre gjør. 

TS.

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del så ser jeg ingenting galt med å lære barn at dyrevelferd er viktigere enn melkesjokolade. Det er en viktig verdi jeg har lyst til å lære mine potensielle barn, at våre smaksløker ikke er viktigere enn dyreliv. Mener egentlig at det er helt omvendt, at mat blir "mindre viktig" og ikke "overskyggende viktig" fordi det ikke er viktig for oss å spise melkesjokolade på bekostning av et dyr. Mat er mat, og det er bensin for kroppen rett og slett. Jeg har også stor tro på at i fremtiden så vil det være mye mer "vanlig" å være veganer, og at veganske alternativer vil være mye mer tilgjengelig slik at det ikke vil være noe problem når de er utenfor hjemmet heller. Selvfølgelig vil jeg se det an å ta det som det kommer, men har tro på at det ikke vil være så stort problem som flere her mener. Jeg kommer heller ikke til å legge mye vekt på hva andre spiser eller at det andre spiser er fy, det handler om hva VI spiser og hvorfor, ikke hva andre gjør. 

TS.

Anonymkode: 43430...d9f

Men hvordan skal du forklare barnet det etiske? Det innebærer jo blant annet at du indikerer at andre mennesker er slemme. Du ser ikke utfordringer med det altså?

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har fått svaret ditt, men synes du skal følge din veganske kosthold og la barnet gjøre det samme hjemme som flere sier. Til syvende og sist så er det nok ingen av oss som skal møte ungen din eller spise middag hos dere. Det er DERES hjem, ikke vårt, og det sier seg selv at på KG så er man mer interessert i å rakke ned på andre enn å hjelpe. 

At du opplever kritikk i det virkelige livet er forventet, fordi helt ærlig alle foreldre gjør noe «galt». Bare se vekk fra det og evt bare si at barnet ditt får akkurat i seg de samme næringsstoffene som andre barn, bare på andre måter. 

(Synes dog det er litt ekstremt å nekte barnet å prøve annen mat når de ikke er hjemme, men igjen, det er ikke mine barn. Så lenge de får lov til å velge når de blir eldre uten at dere dømmer, så går alt sikkert bra). 

Anonymkode: cda06...af0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det slik, hvis du sender med denne maten på tur i barnehagen eller skolen så får dere et stort problem hvis det er allergikere med, ikke sant?

Anonymkode: 285d5...cc6

For å si det slik, så har jeg en datter på 30 år og hun sender jeg ikke i barnehagen ;)

Så problemet er ikke så veldig stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

For å si det slik, så har jeg en datter på 30 år og hun sender jeg ikke i barnehagen ;)

Så problemet er ikke så veldig stort. 

Det kunne da ikke jeg vite. Jeg trodde vi diskuterte oppdragelse av småbarn. Nekter du din voksne datter å spise det hun vil?

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal du forklare barnet det etiske? Det innebærer jo blant annet at du indikerer at andre mennesker er slemme. Du ser ikke utfordringer med det altså?

Anonymkode: 285d5...cc6

Jeg har som nevnt i tråden blitt oppdratt som vegetarianer og forstod godt og var enig i grunnene til at vi ikke spiste kjøtt, dro i dyrehager, på sirkus, delfinshow osv. Selv om jeg visste at "i denne familien gjør vi ikke sånt" tenkte jeg ALDRI at de som ikke var som oss var slemme? Tenkte like lite over det som jeg tenkte over at f.eks noen venner hadde andre innetider eller at noen dro i kirken. Folk er forskjellige. De verdiene jeg lærte var å behandle alle med respekt og være empatisk og snill med mine medmennesker. 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som nevnt i tråden blitt oppdratt som vegetarianer og forstod godt og var enig i grunnene til at vi ikke spiste kjøtt, dro i dyrehager, på sirkus, delfinshow osv. Selv om jeg visste at "i denne familien gjør vi ikke sånt" tenkte jeg ALDRI at de som ikke var som oss var slemme? Tenkte like lite over det som jeg tenkte over at f.eks noen venner hadde andre innetider eller at noen dro i kirken. Folk er forskjellige. De verdiene jeg lærte var å behandle alle med respekt og være empatisk og snill med mine medmennesker. 

Anonymkode: 43430...d9f

Vegetarianer og veganer er to helt forskjellige ting. Ble du nektet å spise f eks pølse på turnering eller smake fisk hos vennene dine?

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ts, tror dette går bra jeg. Du har peil på ernæring og kan gi barnet det som trengs. Dommedagsprofetiene om barnedødelighet pga ernæringsmangler og at folk ikke vil være sosial med dere er sterkt overdrevet. Mange er nysgjerrige på vegansk mat og kommer med glede til å ville smake på deres mat. Vegansk mat er godt. Smakt det mange ganger. Men hun  som har laget det har vært veganer i noen tiår, så hun vet vel hva hun gjør. Barnet kommer sikkert til å smake på noe ute blant andre med alderen, men ikke sikkert det blir alt som tilbys.  Og er h*n ikke vant med sjokolade fra før så er det ikke sikkert det blir så viktig med alderen heller. Men en tid om gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vegetarianer og veganer er to helt forskjellige ting. Ble du nektet å spise f eks pølse på turnering eller smake fisk hos vennene dine?

Anonymkode: 285d5...cc6

Vegetarianere spiser heller ikke pølse? Pleide å spise bare pølsebrød med ketsjup, sennep og sprøløk, av og til potetsalat hvis det var det.:fnise: Ellers pleide moren min å lage og sende med meg vegetarpølser om det f.eks. var grilling på skolen eller andre ting hvor hun kunne planlegge i forveien. Gikk aldri på noe idrett så er ikke kjent med turnering problemstillingen. Spiste aldri fisk hos venner heller, jeg hadde ikke lyst å spise det. Synes det er for mye fokus på det at jeg ble/kommer til å "ble nektet/nekte" ting, var mer at jeg ikke hadde lyst. Foreldrene mine kunne sikkert ikke ha stoppet meg om jeg absolutt ville ha pølse eller fisk når de ikke så på. Jeg bare hadde ikke lyst på det, det var ikke "mat" i mitt hode, det var døde dyr. 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, wintergirl skrev:

Vet du ts, tror dette går bra jeg. Du har peil på ernæring og kan gi barnet det som trengs. Dommedagsprofetiene om barnedødelighet pga ernæringsmangler og at folk ikke vil være sosial med dere er sterkt overdrevet. Mange er nysgjerrige på vegansk mat og kommer med glede til å ville smake på deres mat. Vegansk mat er godt. Smakt det mange ganger. Men hun  som har laget det har vært veganer i noen tiår, så hun vet vel hva hun gjør. Barnet kommer sikkert til å smake på noe ute blant andre med alderen, men ikke sikkert det blir alt som tilbys.  Og er h*n ikke vant med sjokolade fra før så er det ikke sikkert det blir så viktig med alderen heller. Men en tid om gangen.

Åå så hyggelig! ❤️ Tusen takk, jeg håper på at det går seg til. Er bare kjipt å føle at folk rundt meg er bekymret og tror at vi bedriver omsorgssvikt. Selv om JEG vet jo at det ikke er slik, så kjenner jeg at det sårer meg litt at folk ikke har tillitt til min dømmekraft, om du skjønner. Det viktigste for meg er uansett å gjøre slik vi føler er riktig. Om vi så mister venner over dette, så får det heller bare være.. kanskje? 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på reglene om opphavsrett. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åå så hyggelig! ❤️ Tusen takk, jeg håper på at det går seg til. Er bare kjipt å føle at folk rundt meg er bekymret og tror at vi bedriver omsorgssvikt. Selv om JEG vet jo at det ikke er slik, så kjenner jeg at det sårer meg litt at folk ikke har tillitt til min dømmekraft, om du skjønner. Det viktigste for meg er uansett å gjøre slik vi føler er riktig. Om vi så mister venner over dette, så får det heller bare være.. kanskje? 

Anonymkode: 43430...d9f

Skjønner hva du mener,  men dere vet hva dere gjør. Alle uansett hva de spiser/ikke spiser, bør sette seg mer inn i kosthold og ernæring. Du sier du er meget nøye med kosthold, så da vil barnet få det bra da. Du vil passe på som du sier. De jeg kjenner som er veganere har aldri hatt problemer og de er friske enda i godt voksen alder. Også disse er meget nøye med næringsrik mat da. Tror barnet deres får det bra, og håper at barnet vil ta med seg disse fine verdiene videre inn i voksenlivet. Jeg er ikke helt der enda at jeg har kuttet ut alt animalsk,  men setter enormt pris på alle dere som tenker som dere gjør❤ Flotte verdier du skal verne om. Ekte venner blir hos dere uansett, så vær den dere er. Det er verdt det😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det jeg skrev en stråmann? Og hva mener du med bomma igjen? Jeg har da ikke snakket med deg før. Og igjen, nordmenn flest ønsker ikke spise blod eller hjerne.

Du svarer heller ikke på noen av spørsmålene eller problemstillingene mine. Tenker du at siden du går med beinsmykker, så trenger vi ikke filosofere rundt problemstillingen med å ta livet av andre levende vesener? At siden du spiser blod, så burde vi fortsette drepe flere hundretusener og millioner av unge, friske dyr? Hvor er logikken i det?

Anonymkode: 97ced...b35

Jeg vet ikke hva pene byfolk gjør, men der jeg kommer fra er blodpølse helt normal mat å spise (og helt nydelig på smak også, så en dag skal jeg kjøpe blod selv hos slakter og lage meg min egen glutenfrie blodpølse). For deg er det et problem å drepe dyr for å spise dem. For andre er det helt naturlig og en del av å være menneske. Vi er skapt for å spise animalsk mat selv om du har bestemt deg for at du ikke skal gjøre det. Hvis vi var skapt for å spise plantebasert hadde ikke kroppen fått mangel på vitamin B12 av det. Å spise kjøtt betyr ikke at man ikke har respekt for livet. Jeg har min høyeste respekt for livet og dyra. Derfor skyter jeg ikke et dyr jeg ikke er helt sikker på at jeg vil treffe med et dødelig skudd. Jeg er ikke interessert i å påføre et dyr unødig lidelse. Jeg selv kunne ikke levd uten animalsk kost da jeg tåler svært lite plantebasert mat. Så for meg er det et spørsmål om jeg skal dø eller om dyra skal dø. Jeg setter livet mitt først uansett hvor mye du mener at dyreliv er like mye verdt. For meg er det ikke det. Du har ikke annet valg enn å akseptere det. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som nevnt i tråden blitt oppdratt som vegetarianer og forstod godt og var enig i grunnene til at vi ikke spiste kjøtt, dro i dyrehager, på sirkus, delfinshow osv. Selv om jeg visste at "i denne familien gjør vi ikke sånt" tenkte jeg ALDRI at de som ikke var som oss var slemme? Tenkte like lite over det som jeg tenkte over at f.eks noen venner hadde andre innetider eller at noen dro i kirken. Folk er forskjellige. De verdiene jeg lærte var å behandle alle med respekt og være empatisk og snill med mine medmennesker. 

Anonymkode: 43430...d9f

Her var det mange gode poenger :) Så lenge du TS klarer å formidle hvorfor dere er veganere uten å samtidig fortelle barnet at "alle andre er onde" så tror jeg nok dette vil gå fint. Det høres jo ut som om du har styr på at barnet skal få i seg det det trenger. Jeg ville dog ikke vært hysterisk på hva barnet spiser hos andre og hele tiden vært klar på at dette er noe barnet selv må få bestemme. Kjedelig å være den eneste i barnebursdagen som ikke kan spise kake fordi det er melk i den. Kanskje løser det seg av seg selv, kanskje ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sirah skrev:

Her var det mange gode poenger :) Så lenge du TS klarer å formidle hvorfor dere er veganere uten å samtidig fortelle barnet at "alle andre er onde" så tror jeg nok dette vil gå fint. Det høres jo ut som om du har styr på at barnet skal få i seg det det trenger. Jeg ville dog ikke vært hysterisk på hva barnet spiser hos andre og hele tiden vært klar på at dette er noe barnet selv må få bestemme. Kjedelig å være den eneste i barnebursdagen som ikke kan spise kake fordi det er melk i den. Kanskje løser det seg av seg selv, kanskje ikke. 

❤️Du er god! 

Jeg mener at barnet kan få bestemme selv når hen er gammel nok til å forstå hva det er hen bestemmer, på en måte. Hadde noen gitt barnet mitt noe animalsk som småbarn bak min rygg hadde jeg vært fy forbanna. Når barnet er gammel nok til å faktisk kunne reflektere over dette er det en annen sak. For min del har jeg aldri hatt lyst på kjøtt, da kjøtt er ikke mat. Hadde like lite lyst å spise lam som jeg hadde lyst til å spise katt eller hund som liten, hvis du skjønner? Det hadde vært unaturlig å plutselig tenke "vet du hva, jeg har lyst å smake hvordan hund smaker". Det er dyr, ikke mat i mitt hode, har alltid vært sånn. Håper mitt barn ser det på samme måte, men selvfølgelig om den virkelig har lyst å spise kjøtt/egg/melk når hen er gammel nok til å kunne ta et refelktert valg så kan jeg selvsagt ikke nekte dette.

TS.

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva pene byfolk gjør, men der jeg kommer fra er blodpølse helt normal mat å spise (og helt nydelig på smak også, så en dag skal jeg kjøpe blod selv hos slakter og lage meg min egen glutenfrie blodpølse). For deg er det et problem å drepe dyr for å spise dem. For andre er det helt naturlig og en del av å være menneske. Vi er skapt for å spise animalsk mat selv om du har bestemt deg for at du ikke skal gjøre det. Hvis vi var skapt for å spise plantebasert hadde ikke kroppen fått mangel på vitamin B12 av det. Å spise kjøtt betyr ikke at man ikke har respekt for livet. Jeg har min høyeste respekt for livet og dyra. Derfor skyter jeg ikke et dyr jeg ikke er helt sikker på at jeg vil treffe med et dødelig skudd. Jeg er ikke interessert i å påføre et dyr unødig lidelse. Jeg selv kunne ikke levd uten animalsk kost da jeg tåler svært lite plantebasert mat. Så for meg er det et spørsmål om jeg skal dø eller om dyra skal dø. Jeg setter livet mitt først uansett hvor mye du mener at dyreliv er like mye verdt. For meg er det ikke det. Du har ikke annet valg enn å akseptere det. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

Kyr får b12 tilskudd, det et grunnen til at man får det av å spise kjøtt. Egentlig skulle både mennesker og dyr få b12 fra jorda, men vi vasker grønnsakene så grundig at vi ikke får det  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...