Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, deedee_ skrev:

Dette er tull. Du har nok utrolig lite kunnskap om mat og næringsstoffer hvis du tror at man ikke kan trene uten kjøtt. Ingen har sagt at man må spise KUN grønnsaker om man ikke spiser kjøtt, man kan spise tofu, bønner, linser, tempeh, proteinpannekaker, whatever. Det finnes mange idrettsutøvere og bodybuildere som er veganere, tviler på dine barn trener mer enn disse.

Spise tofu? Jepp, jeg får sikkert det i barna. Det smaker jo papir og må krydres ihjel for å kunne spises. Nå snakker jeg om mat som smaker godt. Ikke dyrefor.

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spise tofu? Jepp, jeg får sikkert det i barna. Det smaker jo papir og må krydres ihjel for å kunne spises. Nå snakker jeg om mat som smaker godt. Ikke dyrefor.

Anonymkode: 285d5...cc6

HAHA, tviler på at du engang har prøvd å bruke tofu i matlaging. Det er det som er morsomt med dere kjøttiser, dere er så utrolig lite kreative på kjøkkenet. :p 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS.

hva tenker du om amming eller mme? Jeg er bekymret for at babyen deres ikke vil få nok/riktige  næringsstoffer dersom du ikke ønsker å amme eller gi mme på grunn av vegansk overbevisning. Har du diskutert dette med fastlegen deres eller helsestasjonen? 

Mvh Ikke-veganer 

Anonymkode: 30d02...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, deedee_ skrev:

HAHA, tviler på at du engang har prøvd å bruke tofu i matlaging. Det er det som er morsomt med dere kjøttiser, dere er så utrolig lite kreative på kjøkkenet. 😛

Hmm... Personangrep er beste forsvar ja. Jeg er faktisk ganske god på kjøkkenet. Og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt "kjøttis". Ha respekt for andre mennesker og voks opp. Du høres ut som du er 10 år.

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmm... Personangrep er beste forsvar ja. Jeg er faktisk ganske god på kjøkkenet. Og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt "kjøttis". Ha respekt for andre mennesker og voks opp. Du høres ut som du er 10 år.

Anonymkode: 285d5...cc6

Vi blir kalt veggiser hele tiden, må være lov å si kjøttis? Beklager hvis det var sårende. Om eneste du kommer på å mate barna dine om du ikke kan gi dem kjøtt er en skål med 4 kilo grønnsaker så kan ikke du være mye god på kjøkkenet.........

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, deedee_ skrev:

Fordi visse matvaner går utover levende vesener som blir tatt fra hele livet sitt for at du skal nyte lunsjen din? Og når man vet at det ikke er nødvendig så er det et valg man tar - enten så er jeg sunn og frisk uten å betale for å drepe dyr, eller så kan jeg være sunn og frisk og betale for å drepe dyr. Alle ser vel hva som er mest logisk her. 

Planter har også et liv.. 

Er det egentlig bedre å drepe disse? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Oppgitt78 skrev:

Planter har også et liv.. 

Er det egentlig bedre å drepe disse? 

Ugh.. Hver eneste gang kommer noen og prøver seg på denne..

Enten spiser man plantene, eller så spiser man dyra som har spist plantene. Det er lov å bruke hodet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oppgitt78 skrev:

Planter har også et liv.. 

Er det egentlig bedre å drepe disse? 

Du må gjerne bli planterettighetsaktivist du, om du virkelig brenner for dette. Men færre planteliv går tapt ved å være veganer, da dyrene du spiser også blir foret på planter. Så om du vil minske antall plantedødsfall så GO VEGAN 😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mangolassie skrev:

Ugh.. Hver eneste gang kommer noen og prøver seg på denne..

Enten spiser man plantene, eller så spiser man dyra som har spist plantene. Det er lov å bruke hodet.

Det er lov å bruke hodet, ja.. 😉

En levende organisme er en levende organisme. Vi kan ikke overleve uten å spise organismer som har vært levende, og hva er da poenget med å skulle sette slike kunstige skiller på hvilke organismer som er «etisk/riktig» som mat? 

Vi sitter på toppen av næringskjeden, og fra naturens side så er det den sterkeste som overlever, så hvorfor ikke følge naturens gang? 

Jeg spiser selv både retter som kan betraktes som vegan/vegetar, og kjøtt.. Alt til sin tid, og det er viktig med et variert/balansert kosthold. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, deedee_ skrev:

Fordi visse matvaner går utover levende vesener som blir tatt fra hele livet sitt for at du skal nyte lunsjen din? Og når man vet at det ikke er nødvendig så er det et valg man tar - enten så er jeg sunn og frisk uten å betale for å drepe dyr, eller så kan jeg være sunn og frisk og betale for å drepe dyr. Alle ser vel hva som er mest logisk her. 

Å spise kjøtt er naturlig for mennesket! Å spise øverst fra næringskjeden er ikke drap da ingen blir myrdet her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, deedee_ skrev:

Du må gjerne bli planterettighetsaktivist du, om du virkelig brenner for dette. Men færre planteliv går tapt ved å være veganer, da dyrene du spiser også blir foret på planter. Så om du vil minske antall plantedødsfall så GO VEGAN 😄

Hvordan har du tenkt å forsyne hele landet med plantebasert mat uten at det skal gå utover maten dyrene spiser og miljøet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, mangolassie skrev:

Ugh.. Hver eneste gang kommer noen og prøver seg på denne..

Enten spiser man plantene, eller så spiser man dyra som har spist plantene. Det er lov å bruke hodet.

Vel, han har et poeng da planter også har et liv.. men er enig med deg også om å bruke hodet.

Endret av Snaskesnusken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, deedee_ skrev:

Du må gjerne bli planterettighetsaktivist du, om du virkelig brenner for dette. Men færre planteliv går tapt ved å være veganer, da dyrene du spiser også blir foret på planter. Så om du vil minske antall plantedødsfall så GO VEGAN 😄

Og hvor skal dere gjøre av alle dyrene? Hvis mennesker ikke spiser dyr, blir det flere av dem, og de må ha mat. Har dere tenkt på det?

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
58 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Men det veganske kostholdet er ikke nødvendigvis bedre enn de andre anbefalingene fra helsedirektoratet.

Jeg er interessert i kost og ernæring og har fått med meg at ikke alle mener at menneske skal leve primært av plantebasertmat da vi er altetende. Tarmsystemet og opptak av næringsstoffer skiller seg ut fra kjøttetere og planteetere. Rene planteetere har ofte lange tarmer og en mer komplisert oppbygd mage. Plantene er lettere å spise, men vanskeligere å fordøye.

(Vil legge til at jeg glemte å skrive at fisk og nøtter også er anbefalt av helsedirektoratet i forrige innlegg)

Nei, det er ikke nødvendigvis bedre. Men for dyrene er det bedre ;) Og miljøet. Og ingen kan komme og si at rødt eller bearbeidet kjøtt er bra for særlig mye. 

Når det kommer til fisk, er det mye fusk i den næringen. All fisk er ikke bra fisk. 

Rent generelt og ikke sett fra dyrenes synspunkt, er jeg sikker på at vilt, fersk fisk (ikke oppdrett), grønnsaker, nøtter osv er et svært sunt kosthold. Og menneskene er også altetende, men kan fint leve på et næringsrikt plantebasert kosthold, det hersker det ingen tvil om. Men noen er allergiske og kan ikke spise alt, derfor vil det alltid være noen som ikke kan leve på et sånt kosthold. Det jeg synes er mest viktig, er at man er litt kritisk til hva man spiser og ikke minst hvor maten kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Animalsk kosthold er sunt dersom du spiser magert kjøtt, fisk, grove kornprodukter og grønnsaker. 

Har svart på dette i et annet svar :)  Da vil du se at jeg fra et generelt synspunkt er enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor skal dere gjøre av alle dyrene? Hvis mennesker ikke spiser dyr, blir det flere av dem, og de må ha mat. Har dere tenkt på det?

Anonymkode: 285d5...cc6

Flokker vil vokse ukontrollert da bestanden ikke blir holdt nede... Er det noen av dere veganere som har skjønner denne problematikken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Har svart på dette i et annet svar :)  Da vil du se at jeg fra et generelt synspunkt er enig. 

Ok, jeg fikk ikke det med meg. Men synes debatten er interessant da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Latskap er en sykdom som skyldes kjøttspising? Hvem var smart sa du?

Anonymkode: 285d5...cc6

Da jeg spiste kjøtt, var jeg lat. Nå har jeg mye mer energi ;) 

Siterer Torbjørn Egner:

"Den som spiser pølsemat og kjøttmat hele dagen, 
han blir så doven og så lat og veldig tjukk i magen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Ok, jeg fikk ikke det med meg. Men synes debatten er interessant da 😊

Helt enig. Og må få legge til at det er mye mer behagelig å debattere med deg enn mange andre her ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Nei, det er ikke nødvendigvis bedre. Men for dyrene er det bedre ;) Og miljøet. Og ingen kan komme og si at rødt eller bearbeidet kjøtt er bra for særlig mye. 

Når det kommer til fisk, er det mye fusk i den næringen. All fisk er ikke bra fisk. 

Rent generelt og ikke sett fra dyrenes synspunkt, er jeg sikker på at vilt, fersk fisk (ikke oppdrett), grønnsaker, nøtter osv er et svært sunt kosthold. Og menneskene er også altetende, men kan fint leve på et næringsrikt plantebasert kosthold, det hersker det ingen tvil om. Men noen er allergiske og kan ikke spise alt, derfor vil det alltid være noen som ikke kan leve på et sånt kosthold. Det jeg synes er mest viktig, er at man er litt kritisk til hva man spiser og ikke minst hvor maten kommer fra. 

Hva skjer med flokker som vokser ukontrollert? Dersom vi alle skulle spist plantebasert mat ville vi fått et miljøproblem da det ikke er bærekraftig i Norge. 

Når det gjelder kjøtt er det dyr på to bein og fisk som er anbefalt. Rødt kjøtt skal vi ikke ha så mye av. Når det gjelder oppdrettsnæringen hadde Harvest en interessant artikkel om fjusk i bransjen for noen år siden. 

Mennesket er altetende, ikke planteeter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...