Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Vegansk smør smaker akkurat det samme som vanlig smør. Smøremykt kan da alle ha i huset og bruke av? Selv ville jeg lagt ting til rette for barn og besøk hjemme hos meg i stedet for å lete etter og lage problemer :) 

Det er ikke alle familier som har råd til å kjøpe alternativ mat i bøtter og spann når det ikke engang er for et barn som har allergier. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et faktum at et barn på et vegansk kosthold ikke vil få i seg vitamin B12.

Det er også et faktum at mange andre barn spiser mat som gjør dem slappe, overvektige og feilernærte.

Tror de som har et vegansk kosthold til sine barn har et mye større fokus på et sunt og riktig kosthold i forhold til alle som forer ungene sine med bearbeidet kjøtt og sukkerprodukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle familier som har råd til å kjøpe alternativ mat i bøtter og spann når det ikke engang er for et barn som har allergier. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

Smøremyk koster like mye som vanlig smør, et eple eller en banan er greit på brødskiva. Eller Nøttepålegg. 

Har de dårlig råd, bør de ikke ha noen unger der, veganske eller ikke. Igjen, ikke lag problemer unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle familier som har råd til å kjøpe alternativ mat i bøtter og spann når det ikke engang er for et barn som har allergier. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

Sunn mat er dyrere enn usunn, men det er faktisk verdt det når det er snakk om å ha et sunt kosthold.

Selvsagt kan barn ha et sunt kosthold som veganere, så lenge man vet hvordan man skal få i seg alle viktige næringsstoffer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Det er også et faktum at mange andre barn spiser mat som gjør dem slappe, overvektige og feilernærte.

Tror de som har et vegansk kosthold til sine barn har et mye større fokus på et sunt og riktig kosthold i forhold til alle som forer ungene sine med bearbeidet kjøtt og sukkerprodukter. 

Og jeg har ikke sagt at det er kun veganske som feilernærer barna sine. Det er like ille uansett. Hvorfor sammenligner du en sunn veganer med en usunn ikke-veganer i forhold til kosthold egentlig? For om du sammenligner en sunn veganer med en sunn ikke-veganer vet vi begge hva som er best for kroppen. 

11 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Smøremyk koster like mye som vanlig smør, et eple eller en banan er greit på brødskiva. Eller Nøttepålegg. 

Har de dårlig råd, bør de ikke ha noen unger der, veganske eller ikke. Igjen, ikke lag problemer unødvendig. 

Så du mener altså om at en familie ikke har råd til å kjøpe inn spesialkost til barn som faktisk ikke har allergier, men som er prakket på denne dietten av foreldrene sine, så burde ikke familken ha noen unger der? Wow, snakk om å ikke se lengre enn sin egen nesetipp. 

Vet du, jeg har vokst opp med å spise diett fordi jeg ikke hadde noen valg. Siden mine foreldre ikke er noen egoistiske tullinger som mener at alle må legge til rette for alle og om de ikke har råd til det så kan de ikke ha barn så har jeg blitt lært til at jeg tilbyr meg å ta med meg mat selv som jeg kan spise. Fordi jeg vet at folk kan være snille og gode selv om de ikke lager alle kaker glutenfrie, laktosefrie, eggefrie, veganske osv osv fordi det er ikke alle som har ressurser eller råd til det. Og om du ikke skjønner det så får du værsågod å la kidden din vokse opp til å bli en egoistisk drittunge som ikke forventer å få alt servert på sølvfat når vedkommende ikke engang har allergier. Lykke til sier jeg bare. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man skal oppdra barn til å spise alt innenfor det som er vanlig å spise i Norge. Det er selvsagt for at de skal få i seg nok næring og at de ikke skal bli kresne. Det er et faktum at et barn på et vegansk kosthold ikke vil få i seg vitamin B12. Det er dårlig gjort å lære opp et barn til å spise et kosthold som ikke er fullverdig. 

Jeg tåler ikke hvete, men selvsagt skal jeg bake vanlige brød til barnet og ikke pålegge dem å spise som meg, selv om jeg i motsetning til veganere faktisk spiser diett fordi jeg ikke har noe valg. Det er flere ting jeg ikke liker, som for eksempel pinnekjøtt. Likevel kommer jeg til å stå der og koke pinnekjøtt på julaften selv om jeg ikke kommer til å spise det selv. Det gjorde mine foreldre for meg (altså laget mat de selv ikke likte) og det kommer jeg til å gjøre for mine barn, for det er å gjøre dem en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

Mine barn kommer til å få i seg B12 som kosttilskudd. Jeg har fått B12 tilskudd hele livet da jeg har vokst opp i et hjem med stort sett vegansk kosthold, sett bort i fra litt i ny og ne. Jeg har helt normale nivåer, og det skal jeg selvsagt sørge for at mine barn også kommer til å ha. B12 "vokser" ikke naturlig i dyrene, dyrene får det i seg via B12 sprøyte selv. Er det relevant hvor B12en kommer ifra? Det viktigste er vel at jeg vet at det er viktig og kommer til å sørge for at barnet får det i seg? 

Det er stor forskjell på å bare "ikke like" noe, og å velge bort produkter på grunn av etiske verdier. Jeg liker ikke erter, men kan selvfølgelig servere barnet mitt erter for det. Jeg er ikke veganer fordi jeg "ikke liker" kjøtt/melk/egg. Det er et etisk standpunkt og verdigrunnlag. Selvfølgelig skal jeg ikke lage mat eller lære mitt barn opp til en måte jeg ikke kan stå inne for selv. Vil lære barnet mitt å ta best mulige valg for planeten og alle individene som bor på den, og jeg gjør det på den måten jeg føler er best. 

 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du urealistiske forventninger og du bør justere dem.

Mennesker er evolvert til å spise både vegetabilske og animalske produkter. Hvis du utfra ideologiske hensyn velger å påtvinge barna dine en sær diett som må kompenseres med ekstrem tilrettelegging og ernæringstilskudd må du belage deg på å bli kritisert, for det fremstår som at det som er viktigst ikke er barnets vekst og utvikling, men dine egne ideologiske diller.

Selv med tilskudd av B12, så utvikler en drøss av veganere og vegetarianere mangel, pga dårlig oral biotilgjengelighet osv >

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article-abstract/71/2/110/1940320?redirectedFrom=fulltext

Anonymkode: 36f42...105

Det er noen mennesker som har vanskelig for å ta opp B12, det har ingenting å si om du er vegetarianer eller veganer eller kjøttspiser eller hva det nå er. Kjenner flere kjøttspisere med B12 mangel, enn veganere/vegetarianere. Det er ingen ekstrem tilrettelegging som må til, man lar bare være å spise 3 forskjellige matvarer. Om du virkelig ikke tror det finnes andre ting å spise enn egg, kjøtt og melk er du rimelig lite kreativ. 

 

 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Clefable skrev:

Sunn mat er dyrere enn usunn, men det er faktisk verdt det når det er snakk om å ha et sunt kosthold.

Selvsagt kan barn ha et sunt kosthold som veganere, så lenge man vet hvordan man skal få i seg alle viktige næringsstoffer. 

Dette er ikke snakk om at sunn mat er dyrere enn usunn mat. Det er ikke usunt å ha vanlig smør i kjøleskapet. Det det er snakk om er at om man skal ta hensyn til alle allergier i tillegg til at man må ta hensyn til at folk har prakket veganisme på ungene så blir det ganske dyrt å ha bursdagsselskap. Jeg selv tilbyr meg som sagt alltid å ta med egen mat og har naturlig nok med meg rundstykker osv som jeg tåler, og det er meg som rett og slett ikke tåler mye av det folk lager. Så når man da ikke engang har noen grunn til å ikke spise visse typer mat som da gjelder for veganere, så får man ihvertfall ta den støyten selv som forelder og tilby å ta med alt av mat ungen trenger til selskap, besøk osv. Det er en selv som vegansk forelder som har valgt å prakke på ungene det kostholdet, og da får man vitterlig ikke pålegge andre foreldre å ta den støyten ved å måtte kjøpe inn spesialmat som de kanskje ikke engang har råd til. Det er sunn fornuft. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har ikke sagt at det er kun veganske som feilernærer barna sine. Det er like ille uansett. Hvorfor sammenligner du en sunn veganer med en usunn ikke-veganer i forhold til kosthold egentlig? For om du sammenligner en sunn veganer med en sunn ikke-veganer vet vi begge hva som er best for kroppen. 

Så du mener altså om at en familie ikke har råd til å kjøpe inn spesialkost til barn som faktisk ikke har allergier, men som er prakket på denne dietten av foreldrene sine, så burde ikke familken ha noen unger der? Wow, snakk om å ikke se lengre enn sin egen nesetipp. 

Vet du, jeg har vokst opp med å spise diett fordi jeg ikke hadde noen valg. Siden mine foreldre ikke er noen egoistiske tullinger som mener at alle må legge til rette for alle og om de ikke har råd til det så kan de ikke ha barn så har jeg blitt lært til at jeg tilbyr meg å ta med meg mat selv som jeg kan spise. Fordi jeg vet at folk kan være snille og gode selv om de ikke lager alle kaker glutenfrie, laktosefrie, eggefrie, veganske osv osv fordi det er ikke alle som har ressurser eller råd til det. Og om du ikke skjønner det så får du værsågod å la kidden din vokse opp til å bli en egoistisk drittunge som ikke forventer å få alt servert på sølvfat når vedkommende ikke engang har allergier. Lykke til sier jeg bare. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

Har heller ikke sagt at alle som spiser animalsk feilernærer ungene sine, jeg synes bare ikke at et B12 tilskudd skal være så jævlig vanskelig å ta hvis man er veganer? Finnes usunne veganere også, for all del.

Jeg har en unge/ungdom som ble veganer for ti år siden, ante virkelig ikke hvordan jeg skulle takle det. Så jeg løste det enkelt etter noen år, jeg gikk over til plantebasert kost selv. Og jeg opplever færre og færre utfordringer i hverdagen, uansett hvor jeg er. Det som er fint med vegansk kosthold, er at jeg kan servere alle som kommer på besøk mat, uansett om de er allergikere eller muslimer. Så her i huset er vi fleksible :) Til og med de som spiser kjøtt, kan spise maten vår. De får bare ikke kjøtt hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har ikke sagt at det er kun veganske som feilernærer barna sine. Det er like ille uansett. Hvorfor sammenligner du en sunn veganer med en usunn ikke-veganer i forhold til kosthold egentlig? For om du sammenligner en sunn veganer med en sunn ikke-veganer vet vi begge hva som er best for kroppen. 

Så du mener altså om at en familie ikke har råd til å kjøpe inn spesialkost til barn som faktisk ikke har allergier, men som er prakket på denne dietten av foreldrene sine, så burde ikke familken ha noen unger der? Wow, snakk om å ikke se lengre enn sin egen nesetipp. 

Vet du, jeg har vokst opp med å spise diett fordi jeg ikke hadde noen valg. Siden mine foreldre ikke er noen egoistiske tullinger som mener at alle må legge til rette for alle og om de ikke har råd til det så kan de ikke ha barn så har jeg blitt lært til at jeg tilbyr meg å ta med meg mat selv som jeg kan spise. Fordi jeg vet at folk kan være snille og gode selv om de ikke lager alle kaker glutenfrie, laktosefrie, eggefrie, veganske osv osv fordi det er ikke alle som har ressurser eller råd til det. Og om du ikke skjønner det så får du værsågod å la kidden din vokse opp til å bli en egoistisk drittunge som ikke forventer å få alt servert på sølvfat når vedkommende ikke engang har allergier. Lykke til sier jeg bare. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

Jeg har sagt utallige ganger i denne tråden at jeg absolutt ikke forventer at andre skal tilrettelegge for mine potensielle barn om de ikke har mulighet eller ønsker det. Stiller med glede med egen kake/pølser/pizza/is/pålegg whatever for å gjøre ting lettere for alle rundt oss. Har gjort det for min egen del i alle år, kan da fint gjøre det for et barn også.

Skjønner ikke hvorfor du må være så spydig. 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn kommer til å få i seg B12 som kosttilskudd. Jeg har fått B12 tilskudd hele livet da jeg har vokst opp i et hjem med stort sett vegansk kosthold, sett bort i fra litt i ny og ne. Jeg har helt normale nivåer, og det skal jeg selvsagt sørge for at mine barn også kommer til å ha. B12 "vokser" ikke naturlig i dyrene, dyrene får det i seg via B12 sprøyte selv. Er det relevant hvor B12en kommer ifra? Det viktigste er vel at jeg vet at det er viktig og kommer til å sørge for at barnet får det i seg? 

Det er stor forskjell på å bare "ikke like" noe, og å velge bort produkter på grunn av etiske verdier. Jeg liker ikke erter, men kan selvfølgelig servere barnet mitt erter for det. Jeg er ikke veganer fordi jeg "ikke liker" kjøtt/melk/egg. Det er et etisk standpunkt og verdigrunnlag. Selvfølgelig skal jeg ikke lage mat eller lære mitt barn opp til en måte jeg ikke kan stå inne for selv. Vil lære barnet mitt å ta best mulige valg for planeten og alle individene som bor på den, og jeg gjør det på den måten jeg føler er best. 

 

Det er noen mennesker som har vanskelig for å ta opp B12, det har ingenting å si om du er vegetarianer eller veganer eller kjøttspiser eller hva det nå er. Kjenner flere kjøttspisere med B12 mangel, enn veganere/vegetarianere. Det er ingen ekstrem tilrettelegging som må til, man lar bare være å spise 3 forskjellige matvarer. Om du virkelig ikke tror det finnes andre ting å spise enn egg, kjøtt og melk er du rimelig lite kreativ. 

 

 

Anonymkode: 43430...d9f

Nei, dyr får ikke B12-sprøyter. Jeg har vokst opp med kjøttproduksjon, så det kan jeg signere for at de ikke gjør. 

Dyr får i seg B12 via bakterier i jorda. 

Da har vi avklart den vrangforestillingen.

Du får selvsagt gjøre som du vil, men jeg synes det er dårlig gjort å påtvinge et barn et kosthold som ikke er fullverdig pga ens eget syn. Å måtte ta tabletter for å ikke dø av pernisiøs anemi er ikke fullverdig kost. Vi er nok ganske ulike. Jeg vil lære mine barn til å bli selvgåendes individer som ikke må være avhengig av vitamintabletter for å overleve. Derfor skal de selvsagt få lære seg å spise et kosthold som de kan leve av. Om samfunnet hadde raknet hadde ikke dine barn overlevd særlig lenge på grønnsaker. Jeg skal videreføre mine kunnskaper om jakt og fiske til mine barn sånn at de kan høste egen mat, samt nyttevekster i norsk natur som de kan spise i tillegg selvsagt. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Har heller ikke sagt at alle som spiser animalsk feilernærer ungene sine, jeg synes bare ikke at et B12 tilskudd skal være så jævlig vanskelig å ta hvis man er veganer? Finnes usunne veganere også, for all del.

Jeg har en unge/ungdom som ble veganer for ti år siden, ante virkelig ikke hvordan jeg skulle takle det. Så jeg løste det enkelt etter noen år, jeg gikk over til plantebasert kost selv. Og jeg opplever færre og færre utfordringer i hverdagen, uansett hvor jeg er. Det som er fint med vegansk kosthold, er at jeg kan servere alle som kommer på besøk mat, uansett om de er allergikere eller muslimer. Så her i huset er vi fleksible :) Til og med de som spiser kjøtt, kan spise maten vår. De får bare ikke kjøtt hos oss. 

Nei, det er helt riktig at du ikke har sagt at alle ikke-veganere feilernærte barna sine. Det du gjorde var dog å sammenligne en sunn veganer med en usunn ikke-veganer for å prøve å få et poeng ut av det, men det var ikke noe poeng for det beste er å spise sunt og variert sånn at man får i seg alle vitaminer og mineraler man trenger, så en sunn ikke-veganer er selvsagt det som er best. 

Jeg hadde ikke kunne spist maten deres, så der hadde du gått på en skikkelig blemme. Men siden jeg har skjønt at mange veganere synes det er svært uforståelig at noen ikke tåler fiber i mengder i tillegg til hvete samt at jeg heller ikke forventer at folk skal ha råd til å legge til rette så hadde jeg som vanlig sagt at jeg kan ta med egen mat. Så hadde jeg skulle vært på middag hos deg måtte du nok ha svelgt noen kameler og tillatt min animalske spesialkost i ditt hus. Det er jo spesielt å mene at folk skal være superfleksible ovenfor deg med ditt kosthold når du ikke engang har allergier, men når noen ikke kan spise det du serverer så kan ikke du steke en biff liksom

Anonymkode: 5a96b...9ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir litt utslitt av denne tråden og angrer litt på at jeg gadd å lage den i det hele tatt. Jeg har veldig mye kunnskap om vegansk mat og næringsstoffer - i hvilke matvarer man finner hvilke næringsstoffer og hvor mye av dette trengs og blabla. Jeg er ikke bekymret for dette. Har også nevnt at jeg selvsagt kommer til å hjelpe til med å tilrettelegge i bursdager, på skole/i barnehage og så videre for at det alltid skal være alternativer som barnet mitt kan ha som er tilsvarende det de andre får. Nei, jeg kommer ikke til å nekte barnet mitt å spise uvegansk når hen blir eldre til dere som er bekymret for det. Er barnet mitt på besøk hos noen forventer jeg at den familien gjør så godt de kan, serverer noe frukt eller en brødskive med syltetøy omså. Jeg kommer til å prøve å lære barnet gode verdier og forklare grunnene for at vi ikke spiser animalsk i vår familie, og håper selvfølgelig at barnet har nok informasjon til å ta et veloverveid valg når den tid kommer.

Det jeg er lei av er alle fordommene og drittslengingen, og at alle tror det er fripass fro å blande seg inn i barneoppdragelsen kun fordi vi er veganere. Jeg ønsker ikke å bringe et barn inn i denne verden om jeg skal bli anklaget for barnemishandling. Jeg syns dette er latterlig, og synes at voksne mennesker skal holde seg for gode for å ha så sterke meninger om noe de ikke vet noe om. 

Dette er noe jeg er veldig redd for i fremtiden, jeg har ikke lyst til at folk skal hviske og mene at jeg bedriver omsorgssvikt. Hvis det virkelig er slik, så lar jeg heller være å få barn. Synes bare det er trist.

Anonymkode: 43430...d9f

Skjønner frustrasjon din Ts, men du må nesten bare ikke la det gå inn på deg. Som du ser så vet mange svært lite om det etiske med å være veganer. At noen også er så dumme at de ikke skjønner forskjell på morsmelk vs kumelk, ja, da er det nesten bare å gi opp. Kjenner flere veganere og de er i flott form alle sammen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke snakk om at sunn mat er dyrere enn usunn mat. Det er ikke usunt å ha vanlig smør i kjøleskapet. Det det er snakk om er at om man skal ta hensyn til alle allergier i tillegg til at man må ta hensyn til at folk har prakket veganisme på ungene så blir det ganske dyrt å ha bursdagsselskap. Jeg selv tilbyr meg som sagt alltid å ta med egen mat og har naturlig nok med meg rundstykker osv som jeg tåler, og det er meg som rett og slett ikke tåler mye av det folk lager. Så når man da ikke engang har noen grunn til å ikke spise visse typer mat som da gjelder for veganere, så får man ihvertfall ta den støyten selv som forelder og tilby å ta med alt av mat ungen trenger til selskap, besøk osv. Det er en selv som vegansk forelder som har valgt å prakke på ungene det kostholdet, og da får man vitterlig ikke pålegge andre foreldre å ta den støyten ved å måtte kjøpe inn spesialmat som de kanskje ikke engang har råd til. Det er sunn fornuft. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

Selvsagt har veganere grunn til å ikke spise kjøtt - og meieriprodukter. De vil ikke støtte opp under industrien, og tar valg basert på dyrevelferd og planeten. 

Jeg er derimot enig i at man kan ta med egen mat til selskap osv. Det gjorde jeg selv da jeg var veganer, og tilbyr meg fremdeles selv nå når jeg "bare" er vegetarianer (selv om det er litt enklere for vertskapet å tilpasse, så det er som oftest greit). Jeg synes det er en selvfølge at man selv tilbyr seg ta med noe når man trenger tilpasninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt utallige ganger i denne tråden at jeg absolutt ikke forventer at andre skal tilrettelegge for mine potensielle barn om de ikke har mulighet eller ønsker det. Stiller med glede med egen kake/pølser/pizza/is/pålegg whatever for å gjøre ting lettere for alle rundt oss. Har gjort det for min egen del i alle år, kan da fint gjøre det for et barn også.

Skjønner ikke hvorfor du må være så spydig. 

Anonymkode: 43430...d9f

Du har sagt at foreldre som har dårlig råd ikke bør ha unger der som et svar på at jeg skreiv "Det er ikke alle familier som har råd til å kjøpe alternativ mat i bøtter og spann når det ikke engang er for et barn som har allergier. "

Jeg vet ikke om du prøver å gjøre deg vanskelig når du da plutselig etterpå skriver at du tar med mat til barna om det ken gjøre det lettere eller om du bare glemmer hva du har skrevet. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Jeg tenker at man kan mate barnet med det en vil så lenge barnet ikke har mangler, MEN at barnet selv får velge. Altså om barnet vil ha pølse eller annet kjøtt så er det feil å nekte barnet dette. 

Jeg er selv vegetarianer, men ville aldri påtvunget det på mann og barn.

Jeg gjør som jeg vil med mitt syn og med hva jeg vil putte i meg. Jeg eier ikke sønnen min og han er fri til å ta egne valg her i livet så lenge de ikke er helsefarlig. Han må selv få velge om han vil utelate kjøtt fra sitt kosthold. Akkurat som han er fri til å velge sin egen religion. 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Clefable skrev:

Selvsagt har veganere grunn til å ikke spise kjøtt - og meieriprodukter. De vil ikke støtte opp under industrien, og tar valg basert på dyrevelferd og planeten. 

Jeg er derimot enig i at man kan ta med egen mat til selskap osv. Det gjorde jeg selv da jeg var veganer, og tilbyr meg fremdeles selv nå når jeg "bare" er vegetarianer (selv om det er litt enklere for vertskapet å tilpasse, så det er som oftest greit). Jeg synes det er en selvfølge at man selv tilbyr seg ta med noe når man trenger tilpasninger. 

Det er ingen grunn for barn å ikke spise animalske produkter. Voksne som gjør det får gjøre som de vil, men det er noe annet med barn som spiser vegansk fordi de har blitt påprakket det kostholdet. Da er det ingen grunn. Jeg vet selv om noen som i dag spiser et sånt kosthold fordi vedkommende vokste opp med veganske foreldre, men vedkommende spiser absolutt ikke det kostholdet pga dyrevelferd fordi vedkommende ser ingen problemer med dyrevelferd i Norge og hadde gjerne spist kjøtt om vedkommende fikk det i sin oppvekst. 

Anonymkode: 5a96b...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen mennesker som har vanskelig for å ta opp B12, det har ingenting å si om du er vegetarianer eller veganer eller kjøttspiser eller hva det nå er. Kjenner flere kjøttspisere med B12 mangel, enn veganere/vegetarianere. Det er ingen ekstrem tilrettelegging som må til, man lar bare være å spise 3 forskjellige matvarer. Om du virkelig ikke tror det finnes andre ting å spise enn egg, kjøtt og melk er du rimelig lite kreativ.

Anonymkode: 43430...d9f

Det har ganske mye å si om du er vegetarianer eller veganer. Mye av kunnskapen vi har om utbredelsen av B12-mangel hos spedbarn og voksne kommer f.eks fra testing av vegetarianere og veganere, som rent statistisk lider av B12-mangel i langt større grad enn det vi ser hos de som spiser animalske produkter. Dette er det masser av studier på, f.eks >

Sitat

Mean serum vitamin B12 was highest among omnivores (281, 95% CI: 270-292 pmol/l), intermediate among vegetarians (182, 95% CI: 175-189 pmol/l) and lowest among vegans (122, 95% CI: 117-127 pmol/l). In all, 52% of vegans, 7% of vegetarians and one omnivore were classified as vitamin B12 deficient

http://www.epic-oxford.org/publications/1554/serum-concentrations-of-folate-and-votamin-b12-by-diet-group

Det sier seg selv, hvis du bygger kostholdet ditt rundt det å kutte ut store deler av maten kroppen er evolvert til å spise og fordøye, så har du større sjanse til å utvikle mangelsykdommer.

Anonymkode: 36f42...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dævendøtte skrev:

Fordi? Brød er da vegansk. Vegansk smør finnes i alle butikker og det er masse pålegg som er vegansk. 

Du leste ikke hele svaret, vi normale har ikke pugget alt som er vegansk eller ei, kanskje barnet får prim eller sjokoladepålegg, og herre om de får idun ketchup og ikke Heinz 

Anonymkode: fa47c...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke kunne spist maten deres, så der hadde du gått på en skikkelig blemme.

Da hadde jeg spurt hva slags mat jeg kunne lagd til akkurat deg. Som du kunne spise og som ikke inneholder animalsk. Hvis du MÅ ha med døde dyr hjem til meg, hadde jeg ikke invitert deg. Heldigvis er det ikke så mange som må ha animalsk til hvert eneste måltid pga helse, så vi skulle nok løst det på en måte, er fleksibel, bortsett fra når det kommer til døde dyr til middag. 

Kanskje jeg kunne kokt litt grønnsaker med lite fiber og servert hvitt brød til? Regner med du også er såpass fleksibel at vi hadde løst dette sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du leste ikke hele svaret, vi normale har ikke pugget alt som er vegansk eller ei, kanskje barnet får prim eller sjokoladepålegg, og herre om de får idun ketchup og ikke Heinz 

Anonymkode: fa47c...d1c

Går an å tenke litt noen ganger :) Men skjønner at mange her liker å gjøre ting ekstra vanskelig. 

Når jeg skal på besøk til mennesker som ikke evner å tenke, tar jeg med mat selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...