Gå til innhold

Termin november 2019


Tuttaa

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Tuttaa skrev:

Ja håper det💛Kjedelig å ha fått slike smerter så tidlig uansett... 😕 Nei deet er sant, men er ikke store mengder jeg spiser. Kan godt spise litt hver dag, men ikke mye (selv om jeg fint kunne trykt i meg maaaasssse😅😩) så tror det skal gå fint😊 

Ja, man skal jo ikke bli helt panisk rundt det heller, spesielt når det ikke er en del av kostholdsrådene i Norge enda. I Finland ser det ut som de har 125 gram lakris i uken som grense for trygt inntak, og at over 250 gram er skadelig inntak. I alle fall i følge noe forskning jeg kikket på. Så da prøver jeg å ikke gå så mye over det, i alle fall de fleste ukene🙈

Argumentene for at det ikke er en del av kostholdsrådene i Norge leste jeg i en artikkel at var 1: de vil ha mer forskning på det først og 2: «alle gravide skjønner at man ikke skal spise 15 pakker IFA i uken».

Veeeel, hvis det eneste som hjelper hos en gravid er to pakker IFA hver dag, så er det ikke sikkert at «alle skjønner det» tenker nå jeg 😂 Dessuten er det noe rart med regnestykket hennes, for det skal bare 4 pakker IFA i uken før det er over 125 gram.

Men nå har jeg skrevet alt for mye om lakris, jeg ble litt revet med😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Bokdamen skrev:

Det høres ganske så slitsomt ut spør du meg! Heldigvis ikke så lenge til påskeferien, da kan du forhåpentligvis får skvist inn litt sosialt liv 😘 

Ja det tar mye energi! Men så har jeg en mann som lar meg ligge på sofaen når jeg kommer hjem, så det er ihvertfall litt deilig. Forhåpentligvis gir det seg etter noen uker! 😘

Hvordan er formen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Irisiri skrev:

Ja, man skal jo ikke bli helt panisk rundt det heller, spesielt når det ikke er en del av kostholdsrådene i Norge enda. I Finland ser det ut som de har 125 gram lakris i uken som grense for trygt inntak, og at over 250 gram er skadelig inntak. I alle fall i følge noe forskning jeg kikket på. Så da prøver jeg å ikke gå så mye over det, i alle fall de fleste ukene🙈

Argumentene for at det ikke er en del av kostholdsrådene i Norge leste jeg i en artikkel at var 1: de vil ha mer forskning på det først og 2: «alle gravide skjønner at man ikke skal spise 15 pakker IFA i uken».

Veeeel, hvis det eneste som hjelper hos en gravid er to pakker IFA hver dag, så er det ikke sikkert at «alle skjønner det» tenker nå jeg 😂 Dessuten er det noe rart med regnestykket hennes, for det skal bare 4 pakker IFA i uken før det er over 125 gram.

Men nå har jeg skrevet alt for mye om lakris, jeg ble litt revet med😅

I mitt første svangerskap var jeg helt "avhengig" av salt lakris og kaffe, spiste/drakk nok mye mer enn hva som er anbefalt, men var det som hjalp meg gjennom "tunge" dager 😅 nå klarer jeg ikke tanken på lakris og kaffe er heller ikke godt 😅 men prøver å drikke et par kopper om dagen da, sånn at jeg skal slippe unna den hodepinen 😅 ikke bare bare for hodet og henge etter når man går fra 15kopper ca og til så å si ingen på kort tid 😅🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt snakket om lakris gjør at jeg blir helt sugen på det 😂😂

2 timer siden, Isolde skrev:

Ja det tar mye energi! Men så har jeg en mann som lar meg ligge på sofaen når jeg kommer hjem, så det er ihvertfall litt deilig. Forhåpentligvis gir det seg etter noen uker! 😘

Hvordan er formen din?

Her er mannen et funn og tar mye mer enn sin del av husarbeidet 💕Men har en liten turbo som ikke tillater at mor slapper for mye, så utrolig glad jeg ikke er så utslitt som deg 😅

Hvis jeg er nøye på å spise litt, ofte, har jeg det ganske greit. Men hvis jeg glemmer meg blir jeg skikkelig uggen. Har spist fire ganger i dag allerede (ett knekkebrød, ett til, oppskåret melon, yoghurt) og teller ned til lunsj... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Irisiri skrev:

Ja, man skal jo ikke bli helt panisk rundt det heller, spesielt når det ikke er en del av kostholdsrådene i Norge enda. I Finland ser det ut som de har 125 gram lakris i uken som grense for trygt inntak, og at over 250 gram er skadelig inntak. I alle fall i følge noe forskning jeg kikket på. Så da prøver jeg å ikke gå så mye over det, i alle fall de fleste ukene🙈

Argumentene for at det ikke er en del av kostholdsrådene i Norge leste jeg i en artikkel at var 1: de vil ha mer forskning på det først og 2: «alle gravide skjønner at man ikke skal spise 15 pakker IFA i uken».

Veeeel, hvis det eneste som hjelper hos en gravid er to pakker IFA hver dag, så er det ikke sikkert at «alle skjønner det» tenker nå jeg 😂 Dessuten er det noe rart med regnestykket hennes, for det skal bare 4 pakker IFA i uken før det er over 125 gram.

Men nå har jeg skrevet alt for mye om lakris, jeg ble litt revet med😅

Nei altså, jeg prøver å ikke gå overhånd på lakrisen🙈 men kan fint spise en kick lakris hver dag selv om det ikke blir det uansett 😅 Vet ikke om det blir for mye da men orker ikke å være så veldig panisk som du sier.. tenker at litt lakris går fint😊 hjelper meg ekstremt mye! Har sånne lakris pastiller i skapet og om jeg er kvalmen tar jeg en slik og det hjelper jo🤩 Æsj, som bokdamen sier.. nå fikk jeg lyst på lakris med alt dette snakket om det hehe🙈 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldig, unnskyld 😬🤪

Vi får gå over til å snakke om noe ja-mat! 🍎🥝🥕🥦

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Irisiri skrev:

Skyldig, unnskyld 😬🤪

Vi får gå over til å snakke om noe ja-mat! 🍎🥝🥕🥦

Sykt sugen på brokkoli, er det noe grenser for hvor mye jeg kan spise? 😂😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bokdamen skrev:

Sykt sugen på brokkoli, er det noe grenser for hvor mye jeg kan spise? 😂😂

Haha🙈😂 Nam!! Eller appelsiner og avokado 🤩 

Idag har jeg vært ekstremt trøtt og sliten!😞 Og nå får jeg selvfølgelig ikke sove. Men dere, hvor tidlig skal/kan/bør man få mage? Jeg føler meg svær men er jo bare oppblåst da det vet jeg jo! ( med mindre det gjemmer seg to inni der... noe som det kan være sjangse for😅) Så håper jeg ikke får mage før sensommer en gang altså og at denne luften kan stikke av snart🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket bilder av meg selv @Tuttaa og jeg så gravid ut da jeg var 4 mnd på vei. Var oppblåst før det, så følte jeg gikk fra oppblåst mage til babymage, men det var en liten «pause». Men her er det masse som spiller inn, noen ser man det nesten aldri på, mens andre ikke klarer å skjule det i 12 uker 😅 Mistenker at magen kommer veldig tidlig denne gangen, kan ikke skryte av så mye magemuskulatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått dilla på taco og ananas 🙈 

Ellers er formen helt ubrukelig enda, både kvalm og helt utslitt, men er hvertfall sikker på at knøttet er på plass enda 😁 Har verdens snilleste mann som står på hodet for at jeg skal få mest mulig ro før en sinnsyk hektisk neste uke ❤️ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler seriøst jeg spiser meg gjennom arbeidsdagen. Knekkebrød når jeg kommer, så litt frukt, skrubbsulten til lunsj, noen salte kjeks en time senere og litt frukt/grønt før jeg går. Flere dager må jeg kjøpe meg noe til bussturen hjem så jeg ikke skal bli dårlig. «Heldigvis» har jeg lite lyst på store måltid, sånn at det ikke blir så mye mat til lunsj og middag, ellers ville inntaket vært enormt 😬😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har matlysten fursvunnet helt, må ofte "tvinge" meg selv til å spise. Lysten på kaffe er heller ikke der lenge 😅 så å si alle symptomer er også forsvunnet utenom ømme pupper, håper ikke det er et dårlig tegn. Veldig oppblåst, ser ut som jeg er 4 mnd på vei, men er vell normalt det og 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mest for å holde borte kvalmen @Kanskjekanskje 🤢😅 Kaffe smaker ikke noe særlig her heller, og henger meg på oppblåstlisten. Kom på at jeg lånte bort gravidbuksene mine, ellers hadde jeg nok tatt dem i bruk 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Bokdamen skrev:

Jeg spiser mest for å holde borte kvalmen @Kanskjekanskje 🤢😅 Kaffe smaker ikke noe særlig her heller, og henger meg på oppblåstlisten. Kom på at jeg lånte bort gravidbuksene mine, ellers hadde jeg nok tatt dem i bruk 🙈

Huff ja, håper den oppblåstheten forsvinner snart, er jo nesten umulig å skjule man er gravid 😅🙈 burde vell vert å handlet noen gravid klær, men syns liksom det er så tidlig enda 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kanskjekanskje skrev:

Huff ja, håper den oppblåstheten forsvinner snart, er jo nesten umulig å skjule man er gravid 😅🙈 burde vell vert å handlet noen gravid klær, men syns liksom det er så tidlig enda 😂

I know! Sist begynte jeg med gravidbukse i uke 9 og følte det var tidlig. Men nå er jeg 7+3 og i går satt jeg på kontoret med åpen bukseknapp fordi det var så ubehagelig å ha den lukket. Det gidder jeg ikke, så nå blir det skjørt med stretch eller kjole til buksene kommer hjem igjen 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bokdamen skrev:

I know! Sist begynte jeg med gravidbukse i uke 9 og følte det var tidlig. Men nå er jeg 7+3 og i går satt jeg på kontoret med åpen bukseknapp fordi det var så ubehagelig å ha den lukket. Det gidder jeg ikke, så nå blir det skjørt med stretch eller kjole til buksene kommer hjem igjen 😝

Jeg er 9 uker idag ca (fremdeles litt uenig med legen min der), så da er det vell innenfor å snart begynne med behagelige klær snart 😅🙈

Er så usikker på når jeg skal fortelle det til kommende storesøster jeg, hun er bare 4,5 år, men kommer jo til å skjønne noe etterhvert vil jeg tru 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Kanskjekanskje skrev:

Jeg er 9 uker idag ca (fremdeles litt uenig med legen min der), så da er det vell innenfor å snart begynne med behagelige klær snart 😅🙈

Er så usikker på når jeg skal fortelle det til kommende storesøster jeg, hun er bare 4,5 år, men kommer jo til å skjønne noe etterhvert vil jeg tru 😅

Ja, når de er 4.5 får de jo plutselig med seg ganske mye! Vente til du ikke kan skjule det lenger?

Min er bare 2.5, så tenker vi venter så lenge som praktisk mulig. Vil gjerne ha vært på OUL, men også for at ventetiden ikke skal bli så lang for ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bokdamen skrev:

Ja, når de er 4.5 får de jo plutselig med seg ganske mye! Vente til du ikke kan skjule det lenger?

Min er bare 2.5, så tenker vi venter så lenge som praktisk mulig. Vil gjerne ha vært på OUL, men også for at ventetiden ikke skal bli så lang for ham. 

Ja, hun gjør jo det 😊 håper på å vente til etter 12 uker iallefall. Skal til legen igjen på fredag og han har jo ul der, så får vi se om vi får sett noe da 😊

Ja, det er nok lurt og vente en stund ja, så ventetiden ikke blir så lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Føler med dere! Her er jeg 9+5 og føler meg kjempe oppblåst.. kvalmen kommer å går enda, men får ikke i meg stort av mat jeg heller😅 Må tvinges inn. Nå har jeg også klart å få skikkelig bihulebetennelse.. håper den går over snaaart🤧 Har dere tatt antibiotika i svangerskap før? Gleder oss ellers til TUL i slutten av mnd😍 Krysser fingrene og teller dager..🤞🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tuttaa skrev:

Haha.. Føler med dere! Her er jeg 9+5 og føler meg kjempe oppblåst.. kvalmen kommer å går enda, men får ikke i meg stort av mat jeg heller😅 Må tvinges inn. Nå har jeg også klart å få skikkelig bihulebetennelse.. håper den går over snaaart🤧 Har dere tatt antibiotika i svangerskap før? Gleder oss ellers til TUL i slutten av mnd😍 Krysser fingrene og teller dager..🤞🏽

Så spennede med TUL da 😊 vurdere og bestille selv også, føler liksom ikke helt at fastlegen vet 100% med den ul maskinen sin 😅 selv om det er kjekt at han har det. Noen anelse av hva TUL koster? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...