Gå til innhold

Medbrakt drikke til bryllupsfesten


Ferskeneple

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår meg fremdeles ikke på det. DET BLIR I DETTE TILFELLET SERVERT ALKOHOL TIL MATEN. I min verden er det bare rike mennesker som har penger til fri bar og bryllup til en halv million. I min verden feirer man noen man er glad i og kjøper gave fordi man har lyst. Bryllupet feires gjerne på et lokalt "grendahus" eller i andre lokaler med plass til mange. Ikke slott. Det er like fullt et bryllup. Eller en bryllupsfest. Forstår det ikke. H

 

Anonymkode: 85367...b81

Forhåpentligvis kommer brukere som har fått til å trakte gjestene sine til langt mindre frem og forteller hvordan de fikk det til.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Og hvorfor er alkoholen så viktig for mange. Jeg er selv glad i en liten fest altså og er vant med at vin og øl serveres til maten i festlige lag, men hadde da møtt opp i et uten alkohol også for å feire noen jeg var glad i. 

 

Anonymkode: 85367...b81

Hvorfor skulle ikke alkoholen være viktig når man inviterer til fest?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men noen er vel alkoholikere og/eller storforlangende og lite takknemlige. 

Anonymkode: 85367...b81

Denne kan beskrive brudepar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er AKKURAT DETTE som er poenget. To personer har valgt å feire at de har funnet hverandre så de inviterer til ... hva ...? Vorspiel med finere mat enn vanlig? 

Nei, jeg skal ikke spekulere i motivet. Problemet er at det jeg forbinder med bryllup - høytidelighet, en sjelden gang, pen klær - osv - forsvinner i den "nye stilen" der gjestene skal være med å spleise på bryllupet i en eller annen form.

Jeg innrømmer glatt at det kan være jeg er gammeldags. 

Saken er vel heller den, om vi tolker profilen din dit at 65 står for fødselsåret, at du tilhører både en annen tid og en annen generasjon, enn ts og dagens bruder. Dermed kan ikke ditt bryllup den gang da sammenlignes bryllup og forventninger i dag. Noen kan synes en brukt brudekjole er ok, andre kan synes brukt kjole ikke er ok. Eller ha en kropp som ikke passer inn i en brukt brudekjole. Så det noen sparer inn der, kan eller vil ikke alle spare inn.

Bryllup på budsjett har funnes i mange om ikke alle tiår. Det er langt bedre at brudepar sparer der de kan enn at de skal slite økonomisk i lange tider etter bryllupet med en økonomisk kostnad de i forkant vet at de ikke har penger til.

Bryllup handler ikke om å bruke mest mulig hverken penger eller alkohol, men om to mennesker som har bestemt seg for å leve sammen til døden skiller dem ad. 

At folk må reise langt, kjøpe nye klær og bo på hotell, og dermed forventer å få litt igjen i form av mat og drikke, det er ikke en kostnad som angår brudeparet.

Jeg har vært med på at gjestene har kommet i kjær fra eget klesskap og med lånt bobil til overnatting. Så her kan også gjestene finne løsninger på budsjett. Gjestene trenger heller ikke bruke en formue for å komme seg i brylup. Jeg har vært med på at gjestene har kommet med mat til koldtbord,  og der man selv har ryddet av bordet etter seg. Så løsningene hvert enkelt brudepar finner for egen feiring kan være like mange som det er brudepar. 

Det viktigste er at festen foregår innenfor rammene brudeparet finner ok, vil ikke gjestene akseptere brudeparest rammer for festen, ja, så får gjestene holde seg hjemme. 

Anonymkode: feb24...5ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er faktisk slik en hel del av oss er oppdratt til å praktisere skikk og bruk. 

Vi er også veloppdragne nok til å ikke snakke høyt om hvor gjerrige vi synes folk er, og rose vertskapet selv om festen var møkk kjedelig. 

Men når vi kan uttale oss anonymt på kg, sier vi sannheten.

Anonymkode: 000a6...a07

Etikette og skikk og bruk 😂 Pigene på oslos beste vestkant og de i arbeiderklassen er ikke bra nok eller? 

Hva gjør festen til en morsom fest da? Påspamdert alkohol? For en etikette! 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, O.G. skrev:

Forhåpentligvis kommer brukere som har fått til å trakte gjestene sine til langt mindre frem og forteller hvordan de fikk det til.

Hvorfor skulle ikke alkoholen være viktig når man inviterer til fest?

Denne kan beskrive brudepar også.

Hvorfor er allkohol det? Det blir jo til og med servert i TS sitt tilfelle. I et bryllup feirer man mennesker man forhåpentligvis er glad i. Driter man i dem møter man ikke opp. 

Og ja det var en overdrivelse med halv million. 200 000 kr bryllup er voldsomt det også og ikke noe alle har penger til. Man får et fint bryllup likevel. 

I denne tråden beskriver det gjestene ikke brudeparet. 

 

 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er AKKURAT DETTE som er poenget. To personer har valgt å feire at de har funnet hverandre så de inviterer til ... hva ...? Vorspiel med finere mat enn vanlig? 

Nei, jeg skal ikke spekulere i motivet. Problemet er at det jeg forbinder med bryllup - høytidelighet, en sjelden gang, pen klær - osv - forsvinner i den "nye stilen" der gjestene skal være med å spleise på bryllupet i en eller annen form.

Jeg innrømmer glatt at det kan være jeg er gammeldags. 

Vi er egentlig ikke uenige, men jeg er nok litt "rundere i kantene" til akkurat det med medbrakt :) Misforstå meg riktig, jeg vil også aller helst ha "full pakke" og "bryllupsfølelsen" om du skjønner hva jeg mener? MEN jeg syntes det er viktigere at brudeparet får ha alle menneskene de ønsker tilstede enn at jeg skal få drikke gratis :) Det gjør meg ikke noe å ta med meg en flaske vin. Jeg ønsker faktisk heller dette enn å måtte kjøpe svindyre drinker i baren etter maten om man skal måtte velge. 

Men jeg må glatt innrømme at jeg stusser litt dersom brudeparet tar seg råd til kjole til 30K, dokurver og nips til en formue og bryllupsreise til det dobbelte og dermed ikke kan spandere fri bar på gjestene sine. Det syntes jeg er unødvendig. Da bør man heller gjøre det andre mye billigere. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Hva tror folk et bryllup er?? Gratis fyllefest?

Man feirer brudeparet. Venner og familie. Et bryllup er svinedyrt! Og har man en stor omgangskrets blir det enda dyrere. Må da kunne delta på en fest uten tønner med alkohol? Ta dere sammen. Allt som skjer den kvelden blir spandert på av brudeparet. Det være seg alkoholen til maten også. Det er mer enn nok. At folk som vil drikke litt mer tar med seg en 6pack eller to koster vel et par hundre kroner. Det bør man kunne klare.

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du da bør skrive " I steden for gave kan dere ta med drikke til bryllupet". Å måtte ta med drikke til bryllup er enda verre enn betal bar etter middag, som man i alle fall kan ha en viss forståelse for. Som andre nevner må dere sjekke om det er lov med medbragt, er det hotell eller selskap som har sjenkebevilning på serveringsstedet er det nok ikke tillatt. Og så bør du har en kjølemulighet for drikken til de 80 gjestene som kommer med en sixpack hver. 

Anonymkode: b00c9...164

Der er jeg uenig. Synes det er mye verre med betalbar enn medbrakt. 

Medbrakt er innafor.

Anonymkode: bf34d...adc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er allkohol det? Det blir jo til og med servert i TS sitt tilfelle. I et bryllup feirer man mennesker man forhåpentligvis er glad i. Driter man i dem møter man ikke opp. 

 

 

Anonymkode: 85367...b81

Du inviterer til bryllup og så når middagen er over så skal folk nyte medbragt/ikke få mer? Da er det ikke noe bryllupsfest man har invitert til, men mer en konfirmasjon eller dåp som blir milepæler i livet hvor det er unaturlig å ha alkohol.  

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og ja det var en overdrivelse med halv million. 200 000 kr bryllup er voldsomt det også og ikke noe alle har penger til. Man får et fint bryllup likevel. 

 

 

 

Anonymkode: 85367...b81

Det kan man. Ved feks ikke invitere flere enn det de kan trakte hele kvelden igjennom. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

I denne tråden beskriver det gjestene ikke brudeparet. 

 

 

Anonymkode: 85367...b81

Jeg leser HI som gavesankende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, EvaLena said:

Jeg liker rett og slett ikke å bli invitert til folk som egentlig ikke har råd til å be inn til fest.

Om andre synes bryllup uten alkohol eller å måtte ta med selv er greit, så ok for meg. Jeg er av en annen oppfatning.

Det er jo ikke DEG det handler om i et bryllup. Er du så egosentrisk at du ikke kan dra i et bryllup for å feire paret på deres måte er det vel like greit at du bare blir hjemme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, HarryDotter skrev:

Hva tror folk et bryllup er?? Gratis fyllefest?

Man feirer brudeparet. Venner og familie. Et bryllup er svinedyrt! Og har man en stor omgangskrets blir det enda dyrere. Må da kunne delta på en fest uten tønner med alkohol? Ta dere sammen. Allt som skjer den kvelden blir spandert på av brudeparet. Det være seg alkoholen til maten også. Det er mer enn nok. At folk som vil drikke litt mer tar med seg en 6pack eller to koster vel et par hundre kroner. Det bør man kunne klare.

Helt enig :) Jeg vil heller ta med meg en flaske vin som jeg kan drikke utover kvelden enn å betale for dyre drinker i baren :P Har full forståelse for at ikke alle kan spandere fri bar på hele hurven.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nutz skrev:

Det er jo ikke DEG det handler om i et bryllup. Er du så egosentrisk at du ikke kan dra i et bryllup for å feire paret på deres måte er det vel like greit at du bare blir hjemme.

Jeg hadde mest sannsynlig holdt meg hjemme fra ett så dørgende kjedelig bryllup ja. Mangler bare å ta med salmeboka så vi kunne hatt litt glad allsang utover kvelden 

😂😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, O.G. skrev:

Du inviterer til bryllup og så når middagen er over så skal folk nyte medbragt/ikke få mer? Da er det ikke noe bryllupsfest man har invitert til, men mer en konfirmasjon eller dåp som blir milepæler i livet hvor det er unaturlig å ha alkohol.  

I allverden er det slik i komfirmasjon og dåp?

Hva er det som gjør at alkohol er så livsviktig i et bryllup og etter maten? 

Og den alkoholen man har servert til middagen, den er vel ikke bunntom i flasken i det øyeblikket siste middagsbit er fortært? Restene fra middagen er da bedre å få drukket opp før tomflaskene ryddes bort? 

I komfirmasjon feirer man konfirmanten på 14-15 år. Da har ikke alkohol noen naturlig plass i selskapet. Det samme gjelder ved dåp.

Skulle tro folk var avhengig av alkohol for å kunne rungere sosialt i familiesammenkomster. Skal en sette dette inn i den store kg sammenhengen med konflikter med svigersøstre, svigermødre, mdøre og fedre med ste foran, så kan en jo lure på hvilke familieforhold enkelte lever i, og på den måten forstå at man må ha rikelig med alkohol for å kunne fungere i familiesammenkomster. 

Anonymkode: feb24...5ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Folk må da gjerne gifte seg, men hvis de ikke har råd til hele pakken ihht skikk og bruk, bør de ikke holde bryllup.

Bra noen skjønner hva jeg mener.

Endret av EvaLena
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, O.G. skrev:

Du inviterer til bryllup og så når middagen er over så skal folk nyte medbragt/ikke få mer? Da er det ikke noe bryllupsfest man har invitert til, men mer en konfirmasjon eller dåp som blir milepæler i livet hvor det er unaturlig å ha alkohol.  

Det kan man. Ved feks ikke invitere flere enn det de kan trakte hele kvelden igjennom. 

Jeg leser HI som gavesankende. 

Da er vi rett og slett veldig uenige og jeg forstår ikke hvordan man kan mene og tenke som du gjør.

( Stort sett er det jo gjerne igjen litt øl og vin fra middagen da til festen, samtidig som man har med seg litt eget.) 

 

4 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg hadde mest sannsynlig holdt meg hjemme fra ett så dørgende kjedelig bryllup ja. Mangler bare å ta med salmeboka så vi kunne hatt litt glad allsang utover kvelden 

😂😂

Forstår meg ikke på deg heller. 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er ikke vant til at det serveres alkohol i dåp og konfirmasjon. 

Anonymkode: 85367...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I allverden er det slik i komfirmasjon og dåp?

Hva er det som gjør at alkohol er så livsviktig i et bryllup og etter maten? 

Og den alkoholen man har servert til middagen, den er vel ikke bunntom i flasken i det øyeblikket siste middagsbit er fortært? Restene fra middagen er da bedre å få drukket opp før tomflaskene ryddes bort? 

I komfirmasjon feirer man konfirmanten på 14-15 år. Da har ikke alkohol noen naturlig plass i selskapet. Det samme gjelder ved dåp.

Skulle tro folk var avhengig av alkohol for å kunne rungere sosialt i familiesammenkomster. Skal en sette dette inn i den store kg sammenhengen med konflikter med svigersøstre, svigermødre, mdøre og fedre med ste foran, så kan en jo lure på hvilke familieforhold enkelte lever i, og på den måten forstå at man må ha rikelig med alkohol for å kunne fungere i familiesammenkomster. 

Anonymkode: feb24...5ba

Veldig enig. 

Anonymkode: 85367...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å be gjester ta med seg medbrakt til et bryllup synes jeg er en dårlig idé. Ikke fordi jeg synes det er gjerrig at brudeparet ikke kan spandere fri bar hele kvelden, men pga logistikken. Det blir mye å bære på i tillegg til gaver osv, og det kommer garantert til å bli et problem at noen tar av andres drikke når det er så mange personer.  Blir dårlig stemning når noen er tom for drikke fordi andre har tatt deres. 

Bedre å høre om familie og næmeste venner kan bistå med å ta med fra tax free eller med en Sverigetur eller to slik at det ikke blir så dyrt. 

Anonymkode: 19f1b...f7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er smålig eller teit at noen skal ha med medbrakt alkohol.. Bryllup er dyrt i seg selv, og om man står for mat og alkohol til maten så er jo det bra det? Vi hadde mange turer til Sverige, ble smelldyrt uansett for man skal jo frem og tilbake også.. 

Anonymkode: d473d...7f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi rett og slett veldig uenige og jeg forstår ikke hvordan man kan mene og tenke som du gjør.

( Stort sett er det jo gjerne igjen litt øl og vin fra middagen da til festen, samtidig som man har med seg litt eget.) 

 

Forstår meg ikke på deg heller. 

Anonymkode: 85367...b81

Takk det samme til deg 😊

Da er vi enige om å være uenige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

Ingen har nevnt et ord om hensiktene, det vet du godt. Det ble derimot bemerket at et bryllup ER gavesankende, at det fungerer slik.

I innlegget jeg siterte fremstår det som om man gir gave for at man har fått spandert på seg mat og drikke, som en slags byttehandel. Man gir vel gave i et bryllup fordi man ønsker å gi gave til brudeparet, ikke fordi man skal få noe i gjengjeld. 

Anonymkode: 3da06...f58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...