Gå til innhold

Medbrakt drikke til bryllupsfesten


Ferskeneple

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I allverden er det slik i komfirmasjon og dåp?

 

Anonymkode: feb24...5ba

Er ikke dåp/konfirmasjon begivenheter uten alkohol tradisjonelt sett? 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva er det som gjør at alkohol er så livsviktig i et bryllup og etter maten? 

 

Anonymkode: feb24...5ba

Er det livsviktig å holde en gavesankende milepæl i livet hvis man ikke kan holde det etter gjeldende skikk og bruk?

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og den alkoholen man har servert til middagen, den er vel ikke bunntom i flasken i det øyeblikket siste middagsbit er fortært? Restene fra middagen er da bedre å få drukket opp før tomflaskene ryddes bort? 

 

Anonymkode: feb24...5ba

Ja, la gjestene sloss om de flaskene som er igjen utover kvelden...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

I komfirmasjon feirer man konfirmanten på 14-15 år. Da har ikke alkohol noen naturlig plass i selskapet. Det samme gjelder ved dåp.

 

Anonymkode: feb24...5ba

Og det er poenget. Det er ikke tradisjon for det, ei heller tradisjon for å nyte medbragt. Fordi det hovedpersonen er barn.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Skulle tro folk var avhengig av alkohol for å kunne rungere sosialt i familiesammenkomster. Skal en sette dette inn i den store kg sammenhengen med konflikter med svigersøstre, svigermødre, mdøre og fedre med ste foran, så kan en jo lure på hvilke familieforhold enkelte lever i, og på den måten forstå at man må ha rikelig med alkohol for å kunne fungere i familiesammenkomster. 

Anonymkode: feb24...5ba

Skulle tro brudeparet var slu og gjorde alt for å få gaver og gi minst mulig igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, EvaLena skrev:

Bra noe skjønner hva jeg mener.

Er noen mennesker som prøver seg på å få i pose og sekk og sånt har det med å straffe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I innlegget jeg siterte fremstår det som om man gir gave for at man har fått spandert på seg mat og drikke, som en slags byttehandel. Man gir vel gave i et bryllup fordi man ønsker å gi gave til brudeparet, ikke fordi man skal få noe i gjengjeld. 

Anonymkode: 3da06...f58

Er nok ikke helt slik reciprocitet fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Er noen mennesker som prøver seg på å få i pose og sekk og sånt har det med å straffe seg.

Jepp, da er jeg så grepa greia at jeg holder meg borte fra bryllupet og antakelig bare gir en symbolsk liten gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. skrev:

Er noen mennesker som prøver seg på å få i pose og sekk og sånt har det med å straffe seg.

Straffe seg? Få i pose og sekk? Hva slags pryllup er det folk har vært i. Byttehandel? Auksjon? Jeg byr middag for gave. Jeg byr dette vinglasset for din gave? 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, EvaLena skrev:

Jepp, da er jeg så grepa greia at jeg holder meg borte fra bryllupet og antakelig bare gir en symbolsk liten gave.

Jeg melder avbud og vippser brudeparet en hundrings som takk for invitasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Straffe seg? Få i pose og sekk? Hva slags pryllup er det folk har vært i. Byttehandel? Auksjon? Jeg byr middag for gave. Jeg byr dette vinglasset for din gave? 

Anonymkode: 85367...b81

I bryllup hvor brudeparet holdt bryllup etter budsjettet og ikke overførte noen utgifter over på sine gjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. skrev:

I bryllup hvor brudeparet holdt bryllup etter budsjettet og ikke overførte noen utgifter over på sine gjester. 

Men man får jo alkohol til maten, man får gjerne 3 retters middag, man får kaker og kaffe med alkohol, man får velkomstdrink, alkoholfri drikke og  man man får dra å feire noen man er glad i. 

Og så kjøper man som gjest  en gave etter det man har råd til og tar med seg litt ekstra alkohol til festen om man ønsker det. Forstår ikke problemet. 

 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men man får jo alkohol til maten, man får gjerne 3 retters middag, man får kaker og kaffe med alkohol, man får velkomstdrink, alkoholfri drikke og  man man får dra å feire noen man er glad i. 

Og så kjøper man som gjest  en gave etter det man har råd til og tar med seg litt ekstra alkohol til festen om man ønsker det. Forstår ikke problemet. 

 

Anonymkode: 85367...b81

Vel, og når man er ferdig med kakene i halv ti tiden..... Hva da?

Og enn hvis det er invitert kaffegjester? Hva får de?

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, og når man er ferdig med kakene i halv ti tiden..... Hva da?

Og enn hvis det er invitert kaffegjester? Hva får de?

Da er det i de bryllupene jeg har vært med på satt fram resten av vinen og fordelt ølbokser på bordene samtidog som brus/mineralvann og så tar folk fram sin egen drikke.

De får kaffe kake og konjakk/baylies(eller noe) og så får de være med på festen og kose seg?

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og må bryllupet vare til lenger enn etter kaffen? Altså, ja de fleste har jo en fest etterpå, men kamskje noen velger å avslutte det der. Hsr forøvrig kun vært vant med at det kommer flere gjester som ønsker det, til festen. De har da med egen drikke og er der for å kose seg med folk de kjenner. (de har heller ikke hatt med gave, så vidt jeg vet, om det er det viktige her. ) 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, og når man er ferdig med kakene i halv ti tiden..... Hva da?

Og enn hvis det er invitert kaffegjester? Hva får de?

Forstår ikke hva en kaffegjest fprventer annet enn kaffe kake og et lystig lag? Og hvertfall ikke når det står opplyst om hvorzan ting er gjort på invitasjonen. 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, O.G. skrev:

Er ikke dåp/konfirmasjon begivenheter uten alkohol tradisjonelt sett? 

Er det livsviktig å holde en gavesankende milepæl i livet hvis man ikke kan holde det etter gjeldende skikk og bruk?

Ja, la gjestene sloss om de flaskene som er igjen utover kvelden...

Og det er poenget. Det er ikke tradisjon for det, ei heller tradisjon for å nyte medbragt. Fordi det hovedpersonen er barn.

Skulle tro brudeparet var slu og gjorde alt for å få gaver og gi minst mulig igjen. 

Jeg blir ikke klok på om du er ærlig og oppriktig i diskusjoner, eller om du er ute etter å provosere til tenkning eller reaksjon i tråden. 

 

11 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg melder avbud og vippser brudeparet en hundrings som takk for invitasjonen. 

 

10 minutter siden, O.G. skrev:

I bryllup hvor brudeparet holdt bryllup etter budsjettet og ikke overførte noen utgifter over på sine gjester. 

Det samme gjelder her. 

35 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg hadde mest sannsynlig holdt meg hjemme fra ett så dørgende kjedelig bryllup ja. Mangler bare å ta med salmeboka så vi kunne hatt litt glad allsang utover kvelden 

😂😂

Vet du, for mange er faktisk et bryllup en kikelig handling der de ser på ekteskapet med litt mer respekt for både bibelen, kirken og salmeboken enn det du her legger for dagen. 

Bryllup med en kristen ramme nødvendiggjør ikke at du må medbringe salmeboka, fordi også de kristne klarer å lage og kopiere egne sanghefter for festen. Kommentaren viser hvilket lavmål diskusjonen her har inntatt. 

Å ha respekt for andres enn ens egen måte å feire bryllup på, og å svare på ts spørsmål, det har tråden totalt sporet av fra. 

Anonymkode: feb24...5ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det i de bryllupene jeg har vært med på satt fram resten av vinen og fordelt ølbokser på bordene samtidog som brus/mineralvann og så tar folk fram sin egen drikke.

De får kaffe kake og konjakk/baylies(eller noe) og så får de være med på festen og kose seg?

Anonymkode: 85367...b81

Festen blir jo da mye godt over når kakene er ryddet bort.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og må bryllupet vare til lenger enn etter kaffen? Altså, ja de fleste har jo en fest etterpå, men kamskje noen velger å avslutte det der. Hsr forøvrig kun vært vant med at det kommer flere gjester som ønsker det, til festen. De har da med egen drikke og er der for å kose seg med folk de kjenner. (de har heller ikke hatt med gave, så vidt jeg vet, om det er det viktige her. ) 

Anonymkode: 85367...b81

Nei trenger jo ikke det. Ma kan jo gjøre en dåp/konfirmasjon ut av det eller eventuelt gå på en annen fest.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hva en kaffegjest fprventer annet enn kaffe kake og et lystig lag? Og hvertfall ikke når det står opplyst om hvorzan ting er gjort på invitasjonen. 

Anonymkode: 85367...b81

Men hvorfor skal kaffegjestene ta med gave i 700-1500 kroners klassen og så ikke bli påspandert så mye som en øl en gang av brudeparet?

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ikke klok på om du er ærlig og oppriktig i diskusjoner, eller om du er ute etter å provosere til tenkning eller reaksjon i tråden. 

 

 

Det samme gjelder her. 

Vet du, for mange er faktisk et bryllup en kikelig handling der de ser på ekteskapet med litt mer respekt for både bibelen, kirken og salmeboken enn det du her legger for dagen. 

Bryllup med en kristen ramme nødvendiggjør ikke at du må medbringe salmeboka, fordi også de kristne klarer å lage og kopiere egne sanghefter for festen. Kommentaren viser hvilket lavmål diskusjonen her har inntatt. 

Å ha respekt for andres enn ens egen måte å feire bryllup på, og å svare på ts spørsmål, det har tråden totalt sporet av fra. 

Anonymkode: feb24...5ba

Jeg vet ikke om jeg skal ta deg alvorlig når du seriøst mener brudeparet skal trakte sine gjester hele tiden bryllupet er.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. skrev:

Festen blir jo da mye godt over når kakene er ryddet bort.

Nei trenger jo ikke det. Ma kan jo gjøre en dåp/konfirmasjon ut av det og dra da.

Men hvorfor skal kaffegjestene ta med gave i 700-1500 kroners klassen og så ikke bli påspandert så mye som en øl en gang av brudeparet?

Jeg vet ikke om jeg skal ta deg alvorlig når du seriøst mener brudeparet skal trakte sine gjester hele tiden bryllupet er.

Skal gjestene det da? 

Anonymkode: 85367...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, O.G. skrev:

Gjestene ka da?

Ta med gave til den prisen du nevner. 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kjøper jeg gave etter hvor nær jeg er personen. Min mor ville jeg kjøpt dyrt til min tremenning jeg ikke kjenner så godt ville jeg ikke kjøpt så dyrt til. Det handler ikke om hvordan festen er. 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta med gave til den prisen du nevner. 

Anonymkode: 85367...b81

Tradisjonen er at gjestene tar med gave som koster ca det samme som det kuverten koster. Og det er grovt regnet fra 700kr og oppover. Brudeparet har også en ønskeliste som man bør ta hensyn til når man handler noe og jeg ser det er færre og færre billige gaver på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. skrev:

Tradisjonen er at gjestene tar med gave som koster ca det samme som det kuverten koster. Og det er grovt regnet fra 700kr og oppover. Brudeparet har også en ønskeliste som man bør ta hensyn til når man handler noe og jeg ser det er færre og færre billige gaver på dem. 

Ja så hvis man ikke har spist middagen og kun kommet til kaffen så fprve tes det vel kanskje en litt mindre dyr gave, da? Siden kuverten da ikke kostet så mye fpr kaffegjesten. 

Anonymkode: 85367...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...