Gå til innhold

Medbrakt drikke til bryllupsfesten


Ferskeneple

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow... så innmari høye hester noen av dere sitter på?

 

Anonymkode: f4b05...6fa

Vi sitter på høy hest fordi vi forventer at brudeparet tar oppgaven sin som vertskap alvorlig?

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg ser ikke problemet med det. Alkohol er og burde ikke være hovedgrunnlaget ditt for å gå på et bryllup om det er noen som står seg nær. 

 

Anonymkode: f4b05...6fa

Hvem har skrevet at alkohol er hovedgrunnlaget for å gå i et bryllup til folk som er en nær da?

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dere tar hånd om alkohol til mat og velkomstdrink er jo i mine øyne nok, fordi dere holder jo ikke fyllefest, det er en feiring for forholdet deres. Plus hva skader det personlig økonomi å kjøpe noe du liker? Så får du akkurat den vinen/ølen du vil ha etc.

 

Anonymkode: f4b05...6fa

Greia er (som har blitt forklart av flere brukere): det har blitt et fenomen at brudepar har ikke råd til festen de ønsker seg  og overfører derfor utgiftene over på gjestene sine. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Om noen er SÅ bestemt på at de har rett på gratis alkohol så får de bare ikke dukke opp, og da sier det litt om dem. 

 

Anonymkode: f4b05...6fa

Ja, det sier det om dem at de kan å skille mellom vorspiel og en mer formell setting som et bryllup er. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er fra en familie som tenker som noen av dere - at å ta med medbragt er stusselig fordi de forventer at brudeparet skal skjelle ut så mye penger bare på alkohol.

Anonymkode: f4b05...6fa

Du har folk i familien din som fremdeles vet hva som sømmer seg. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er rarere at man henger seg opp i det enn å bare ta med det man måtte ønske og feire de du kom for. Er det virkelig så ille å ta med medbragt får dere bli hjemme.  

 

Anonymkode: f4b05...6fa

Jeg regner med mange avslår en slik invitasjon. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Synes formuleringen din var fin. Du kan evt som andre sier, droppe bryllupsgave, men ser ikke helt hvordan en six pack øl skal ødelegge økonomien. Og selvfølgelig passe på at det er lov med medbragt der du er. Alternativt er jo en bar hvor man betaler for egne drinker. 

Anonymkode: f4b05...6fa

Det er akkurat den der.

Brudeparet vil gjerne ha i pose og sekk, men vil ikke trakte gjestene på sin bryllupsfest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye måtte du bruke på bryllupet ditt den gangen du giftet deg da? Bryllup i Norge i dag er ufattelig dyrt og jeg forstår at man da kanskje må forsøke å spare inn på noen utgifter. 

Anonymkode: 3da06...f58

Jeg satte næring etter tæring. Brudekjole kjøpt brukt. Lite lokale som kun tok 50 gjester. Mitt hat mot uskikken kaffegjester betød at alle var invitert i middagen. Ingen bryllupsreise. Fikk bidrag fra foreldre til bryllupet og hadde ingenting oppspart så vi var nødt å gjøre det på den måten. Hadde vi ikke hatt penger til det heller hadde bryllupet blitt enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
11 timer siden, Ymra skrev:

Jeg har vært i flere slike bryllup, og de har vært virkelig alle tiders! Synes du helt fint kan skrive invitasjonen slik du foreslår.

For meg er bryllup med fri bar noe jeg kjenner mest fra KG - noe jeg knapt har opplevd i det virkelige liv... Det er faktisk ganske mange av oss som har det slik, og er vandt med at man tar med seg drikke til etter maten eller man kjøper i baren.

Er man på et sted hvor man kan ta med drikke selv, er i alle fall det å ta med et mye bedre alternativ enn å organisere en bar av et eller annet slag, og så ta betalt fra gjestene selv....

Jeg har ALDRI vært i et bryllup der gjestene må ta med seg drikke til etter maten selv. Aldri!

Jeg har riktignok opplevd litt forskjellig mtp drikke - enten fri bar, bonger eller alt måtte kjøpes. Det mest vanlige har vært fri bar.

Jeg har også vært i bryllup der det ble servert lapskaus og hjemmebrygget øl til 100 gjester. Det var en fantastisk kveld. Så den der "nesa i sky" kommentaren som Anonymkode: 35b09...1fd lirte av seg bommer når det gjelder meg. Jeg synes forøvrig det er like mye "nesa i sky" når man bruker så mye penger på maten fordi en skal være så fin på det at det går ut over gjestfriheten resten av kvelden. Men det er MIN mening, en mening jeg aldri ytrer til vertskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har ALDRI vært i et bryllup der gjestene må ta med seg drikke til etter maten selv. Aldri!

 

Du, det der er nok ting som ungdommen liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har ALDRI vært i et bryllup der gjestene må ta med seg drikke til etter maten selv. Aldri!

Jeg har riktignok opplevd litt forskjellig mtp drikke - enten fri bar, bonger eller alt måtte kjøpes. Det mest vanlige har vært fri bar.

Jeg har også vært i bryllup der det ble servert lapskaus og hjemmebrygget øl til 100 gjester. Det var en fantastisk kveld. Så den der "nesa i sky" kommentaren som Anonymkode: 35b09...1fd lirte av seg bommer når det gjelder meg. Jeg synes forøvrig det er like mye "nesa i sky" når man bruker så mye penger på maten fordi en skal være så fin på det at det går ut over gjestfriheten resten av kvelden. Men det er MIN mening, en mening jeg aldri ytrer til vertskapet.

Det bryllupet hørtes veldig koselig ut :)

Jeg har faktisk vært i et bryllup hvor det ble servert gryterett. Alle gjestene tok også med egen alkohol. Jeg hadde en veldig gøy kveld og gjør det gjerne igjen, men man mistet litt av "bryllupsfølelsen". Kunne like gjerne vært en lokal fest på grendehuset hvor folk tilfeldigvis hadde på seg litt finere klær :P Nå har jeg til vanlig ikke noe i mot kaffegjester (så lenge det blir gjort på en fornuftig måte), men jeg skal innrømme at når det dukket opp kaffegjester i dette bryllupet så stusset jeg 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg du blir ekskludert fra neste bryllup, du kan jo umulig være en god venn med slike holdninger. Man er nok best forunt med å overlate deg til frimerker enn at du skal være en festbrems 😅

Anonymkode: 04667...f57

Det er brudeparet som legger opp til det når alkohol skal bekostes av gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, EvaLena skrev:

Det er brudeparet som legger opp til det når alkohol skal bekostes av gjestene.

Hvis alkohol er så viktig for deg at du dropper bryllup for det så bør du kanskje vurdere å droppe alkohol fult og helt. 

Anonymkode: 35b09...1fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har ALDRI vært i et bryllup der gjestene må ta med seg drikke til etter maten selv. Aldri!

Jeg har riktignok opplevd litt forskjellig mtp drikke - enten fri bar, bonger eller alt måtte kjøpes. Det mest vanlige har vært fri bar.

Dette er min erfaring også. Den eneste gangen jeg har opplevd at alt måtte kjøpes (etter middagen) var brudeparet unge studenter, bordpynten markblomster plukket av brudens venninner, maten hjemmelaget koldtbord og brudeparet kledd i bunadene de alt hadde. Jeg har forøvrig heller aldri opplevd at bryllup - selv der det har vært fri bar - har utviklet seg til flatfyll og dårlig oppførsel. 

Nå drikker ikke jeg stort uansett, så jeg klarer meg fint med alkoholfritt en kveld, men som gjest foretekker jeg betalbar heller enn medbragt. Ikke minst av praktiske årsaker - jeg vil gjerne slippe å drasse rundt på og holde styr på et nett med (stadig varmere) drikkevarer en hel dag og kveld gjennom vielse og middag og et lokale fullt av mennesker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
38 minutter siden, Sirah skrev:

man mistet litt av "bryllupsfølelsen". 

Det er AKKURAT DETTE som er poenget. To personer har valgt å feire at de har funnet hverandre så de inviterer til ... hva ...? Vorspiel med finere mat enn vanlig? 

Nei, jeg skal ikke spekulere i motivet. Problemet er at det jeg forbinder med bryllup - høytidelighet, en sjelden gang, pen klær - osv - forsvinner i den "nye stilen" der gjestene skal være med å spleise på bryllupet i en eller annen form.

Jeg innrømmer glatt at det kan være jeg er gammeldags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, EvaLena said:

Nei, jeg har ikke sosial angst. Jeg synes bare det er gørrkjedelig å tørrprate med folk jeg ikke kjenner og som jeg mest sannsynlig ikke vil møte igjen. Da er jeg mer for å drikke noen øl og slå meg løs på dansegulvet, så kan jeg snakke litt løssluppent med hvem som helst.

Jeg vil tro akkurat de samme gjestene er i bryllupet, uavhengig av om det er alkohol innvolvert. Og man må være akkurat like høflig mot både tante Helga på 97 og alle andre, uavhengig av alkoholkonsum. Prate med folk og utveksle høflighetsfraser må man i slike sammenkomster uansett. Danse kan du uavhengig av om alkoholen er servert, medbragt eller fraværende. Snakke med hvem som helst kan du også.

Reagerer også på de som uttaler at de heller vil bli hjemme enn å gå i et bryllup uten alkohol fordi det blir bare tørrprat. Jeg er glad i både øl og vin selv, men jeg klarer da både prate med andre mennesker, le, danse, ha det hyggelig og være hyggelig mot andre uten å være beruset.

Anonymkode: 7bf8e...697

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å gjøre det samme! Kjører lavbudsjett, uten at det blir for kjipt, og stiller med velkomstdrink, drikke til maten pluss litt til, og en avec til kaffen.

Resten tar gjestene med selv 🙂

Anonymkode: 8d561...ce6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var fint formulert, TS! Skal selv i et par bryllup i sommer, og det ene er lagt opp til at vi tar med alkohol til festen selv og jeg synes det er helt topp, da får jeg drikke det jeg liker! Samtidig kjenner jeg såklart brudeparet godt, og vet at de gjerne tåler at folk blir fulle men ikke drita, og tilpasser såklart mengden jeg tar med og drikker etter det.

Har ikke vært i så mange bryllup, tror det er 6 stk. 4 med fri bar og 1 med kjøp selv etter maten og 1 med medbrakt, og både det der man kjøpte selv og 2 av de med fri bar endte i fullstendig fyllekalas. Der vi hadde med medbrakt ble det ikke rølp, men festen varte nok lenger (ingen bar som stengte). Jeg synes definitivt der vi tok med selv var koseligst, og gleder meg mest til det bryllupet i sommer (det er såklart mulig at det blir en annen erfaring). Å ta med selv innebærer jo også at man begrenser seg selv i forkant, fremfor at du etter 10 øl synes det er greit med 10 til og bare får tak i det i den åpne baren.

Anonymkode: 71ca6...90e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg TS fint kan bruke formuleringen hun/han foreslår så lenge det faktisk er lov å nyte medbragt i lokalet de skal bruke. 

For det annet synes jeg det er mange merkelige svar her :klo:

I min verden er bryllup svært sjelden morsomt å gå i, men blir jeg invitert så går jeg likevel siden jeg setter pris på en eller begge av brudeparet og synes det er hyggelig av dem at de vil ha meg med på feiringen sin. Tar forbehold om at kostnader til reise og opphold ikke er uoverkommelige. Utover det så har jeg virkelig ikke noen formening om hvordan de skal feire, annet enn at jeg vil gjerne ha en ide om arrangementet så jeg ikke bommer totalt på kleskode eller andre ting som er kjekt å vite. 

Utover det er bryllup gjerne en maraton i taler og formaliteter og smalltalk (som jeg er elendig på) med folk jeg ikke kjenner. 

Et av de morsomste bryllup jeg har vært i var for øvrig da jeg som student var "kaffe- og festgjest" hos en medstudent som giftet seg med en utenlandsk dame. Svært få av hennes inviterte familie og venner kunne ta seg råd til å reise helt til Norge, så for å fylle opp lokalet ble en del av oss medstudenter invitert i siste liten som "fyllmasse" til festen etter at de aller nærmeste hadde hatt middag. Siden vi var såpass mange medstudenter så kjente jeg en god del av de tilstedeværende i tillegg til brudeparet så det ble en hyggelig, uformell fest av det - og for den som måtte lure ingen rølpefest. Vi var gamle nok til å oppføre oss. Bruden kjente oss jo litt fra andre sammenhenger så vi ble litt "hennes" også og forhåpentligvis var vi dermed med på å gjøre festen hyggeligere for brudeparet også. 

 

Anonymkode: 74ab9...f54

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alkohol er så viktig for deg at du dropper bryllup for det så bør du kanskje vurdere å droppe alkohol fult og helt. 

Anonymkode: 35b09...1fd

Det der henger ikke på greip.
Hvis noe er viktig for deg, så bør du droppe det?
Det er jo stikk motsatt: Hvis noe IKKE er viktig for deg, kan tenke på å la det være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det der henger ikke på greip.
Hvis noe er viktig for deg, så bør du droppe det?
Det er jo stikk motsatt: Hvis noe IKKE er viktig for deg, kan tenke på å la det være.

Jeg skriver at hvis det er alkoholen som avgjør om noen vil dra i et bryllup eller ei så burde de virkelig tenke på å kutte ut alkohol, siden det er DET som er så viktig, ikke feiring av paret. 

Anonymkode: 35b09...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ferskeneple skrev:

Hei ☺️

Vi har bestemt oss for å be gjestene som ønsker alkohol til festen ta med medbrakt, da vi blir utrolig mange og å betale for drikke til alle hele kvelden rett og slett er urealistisk. Vi stiller med velkomstdrink, alkohol til middag/kaker. Hvordan kan jeg formulere dette på en grei måte i invitasjonen?

Tenkte kanskje noe sånt som dette;
" Det vil bli servert alkohol til maten og kaffen, utover kvelden kan det nytes medbrakt. Alkoholfritt står vi for." 

Tanker? Innspill? Hvordan gjør dere det?

Jeg synes det er helst greit om dere skriver det.

Selv hadde jeg ikke skrevet noe om drikke. Men servert det du har tenkt, og latt det være med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så glad for at jeg synes det er helt greit å ta med både medbragt og gave i brylluper til venner og familie. Jeg er også veldig glad for at det aldri har falt falt meg inn at jeg på noen måte skulle bry meg om hva brudekjolen kostet og at jeg ihvertfall ikke føler at det er påkrevd å sitte og finregne på om jeg får nok igjen for gaven jeg gir og om brudeparet har brukt for mye på seg selv i forhold til gjestene. Det høres ærlig talt veldig smålig og merkelig ut. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver at hvis det er alkoholen som avgjør om noen vil dra i et bryllup eller ei så burde de virkelig tenke på å kutte ut alkohol, siden det er DET som er så viktig, ikke feiring av paret. 

Nettopp, og det henger ikke på greip. Hvis å få alkohol i selskapet er så viktig for Gudrun, bør hun jo gå i selskap som har alkoholservering, da vel! Ikke nekte seg den gleden, som du foreslår.
Hvis jeg liker blues, går jeg jo på blueskonsert når høvet byr seg. Hvorfor burde jeg slutte med det, og heller sitte hjemme eller lide meg gjennom ei operaforestilling? Slikt er bare selvpining.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres fint ut å kunne ta med det man selv liker å drikke. I de jeg har vært i, har det kun vært øl, cognac og en tør hvitvin og rødvin. For meg som ikke drikker ofte, jeg liker ikke så mange slag, så setter pris på å kunne få det jeg liker. Vanligvis i bryllup så holder jeg meg til brus, fordi jeg ikke liker det lille utvalget som pleier å være. 

Dessuten, velger folk selv hvordan dem vil gjøre det i sitt eget bryllup. Alle er forskjellige. Og når det står i invitasjonen, så velger gjestene om de vil komme. 

Anonymkode: 235a6...2f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår meg fremdeles ikke på det. DET BLIR I DETTE TILFELLET SERVERT ALKOHOL TIL MATEN. I min verden er det bare rike mennesker som har penger til fri bar og bryllup til en halv million. I min verden feirer man noen man er glad i og kjøper gave fordi man har lyst. Bryllupet feires gjerne på et lokalt "grendahus" eller i andre lokaler med plass til mange. Ikke slott. Det er like fullt et bryllup. Eller en bryllupsfest. Forstår det ikke. H

Og hvorfor er alkoholen så viktig for mange. Jeg er selv glad i en liten fest altså og er vant med at vin og øl serveres til maten i festlige lag, men hadde da møtt opp i et uten alkohol også for å feire noen jeg var glad i. 

Men noen er vel alkoholikere og/eller storforlangende og lite takknemlige. 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...