Gå til innhold

Venninne kommer på besøk fra utlandet fornærmet over at jeg ba henne ta Flytoget fremfor å hente på Gardermoen. Er det noe å bli sur for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette! 👍🏼

Anonymkode: 51dca...662

Nei, ikke dette. Hun skal ikke møte en 7 år gammel jente, men et voksent, reisevant menneske. Ta dere sammen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spesiell problemstilling, du får besøk som foventes å bli behandlet som en dronning. Du skal i tillegg BETALE for toget?

Skjerp deg, ikke godta dette.

Om hun ikke klarer å sette seg på et tog så kan du be henne holde seg hjemme.

Hun vil heller stå i kø med bil...

Anonymkode: b4bb5...80e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man finner alltids fram, men er det behagelig? Nei, det behagelige er å bli møtt med et smil på flyplassen med en komfortabel bil som venter. Kanskje kan man ta seg en matbit en plass før man kjører hjemover? 

Litt serviceinnstilt burde man være når man får gjester, ærlig talt.

Anonymkode: a6c31...6bf

Hva med oss som ikke har lappen eller bil? Skal vi aldri kunne ha besøk fra utlandet? 

Anonymkode: 3cc8e...7d5

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man finner alltids fram, men er det behagelig? Nei, det behagelige er å bli møtt med et smil på flyplassen med en komfortabel bil som venter. Kanskje kan man ta seg en matbit en plass før man kjører hjemover? 

Litt serviceinnstilt burde man være når man får gjester, ærlig talt.

Anonymkode: a6c31...6bf

Dummeste jeg har hørt, vi bor i norge. Følger norsk kultur.

Du lever i en fantasiverden, det mest praktiske og korrekte her er å ta toget. Om hun ville kjørt bil så kunne hun gjøre det, men det var jo ikke noe tema.

Så da er det toget som gjelder, hun blir tatt imot på togstasjonen. Det har ingen betydning om hun tas imot på en togstasjon eller på flyplassen.

Å ha et så kravstort menneske på besøk? Aldri livet.

Anonymkode: b4bb5...80e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som ikke har lappen eller bil? Skal vi aldri kunne ha besøk fra utlandet? 

Anonymkode: 3cc8e...7d5

Jo, men det forventes av enkelte at du ofrer diverse tusenlapper på å ta taxi tur-retur Gardermoen. 
Noen har mer penger enn vett; slik er det bare.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel ikke i hennes hode om hva som er praktisk, og pris. Men det lille ekstra en gjør for at en skal føle seg velkommen. Hun bruker bok en del timer på å komme seg til Norge, og da er det litt kjipt å få beskjed om at en ikke blir hentet pga rush. I det minste kan du jo møte henne der, og ta toget sammen tilbake. 

Syns nok hun overreagerte litt, om dette er det eneste problemet. Men noen legger jo mye mer i gjestfrihet og å føle seg ordentlig velkommen enn andre. Og så har det litt med omstendigheter å gjøre... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Hun kommer fra Tyskland og skal være her fredag til tirsdag. Hun ringte meg i går for å gi meg detaljer om flightene sine og da jeg fikk tidspunktet for ankomsten innså jeg at det betød at jeg sannsynligvis blir sittende i kø på E6 nordover på vei til til Gardermoen og at vi helt sikkert blir sittende i kø på vei tilbake mot Drammen, kanskje på E6 og uten tvil på E18 fra Oslo til Drammen. Derfor foreslo jeg Flytoget. Forklarte at det er veldig enkelt og greit, at stasjonen ligger i terminalbygget, at det bare er å gå til høyre når hun kommer gjennom tollen og at toget går hvert 20. minutt.  

Jeg kan selvsagt ta toget til Gardermoen for å møte henne der om det gjør situasjonen mer "spiselig" for henne, men jeg synes faktisk at hun overreagerer en smule. 

Anonymkode: 322a4...db1

Helt enig med det. Bortskjemt venninne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er innafor, særlig siden hun er reisevant. Jeg hadde sagt det samme, eller jeg hadde bedt henne ta lokaltoget mot Kongsberg fordi det er billigere. 

Anonymkode: 6b108...39e

Flytoget er ofte billigere enn NSB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har besøkt venner (dog ikke i utlandet), har jeg selvsagt også tatt flytog/buss. Har ikke falt meg inn å bli hentet! Jeg spør hvilket stopp jeg skal av på, og personen møter meg ofte på stoppet. Eller at jeg finner veien selv dersom det er kort vei å gå. Og jeg betaler selvsagt både fly og flytog/buss selv. 

Mulig at dette er en kulturell greie? 

I dette tilfellet hadde jeg nok dratt å hentet henne, enten med bil eller tog (det billigste, selvom det blir sykt dyrt uansett), kun for at ikke stemningen skulle bli dårlig. Hun er jo allerede litt sur over dette.

Har du besøk henne før? Hentet hun deg på flyplassen? 

Håper dere får en fin langhelg sammen :) 

Anonymkode: 5df06...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta flytoget?


Kan du ikke ta vestfoldbanen fra Drammen til Gardermoen? Treff henne der også tar dere toget sammen tilbake.

Det koster 233 kr tur/retur i dag. Da slipper man også å bytte. Toget tar 1 time hver vei.

Anonymkode: 41df5...e59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ta flytoget?


Kan du ikke ta vestfoldbanen fra Drammen til Gardermoen? Treff henne der også tar dere toget sammen tilbake.

Det koster 233 kr tur/retur i dag. Da slipper man også å bytte. Toget tar 1 time hver vei.

Anonymkode: 41df5...e59

Flytoget går jo direkte fra Drammen til Gardermoen da, så de trenger uansett ikke å bytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke problemet ditt. Er det krise å stå litt i kø? Dere vil jo sitte i kø sammen og har sikkert mye å prate om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, sølvdryss said:

Forstår ikke problemet ditt. Er det krise å stå litt i kø? Dere vil jo sitte i kø sammen og har sikkert mye å prate om. 

Folk har vel litt forskjellig syn på det å sitte i noe nær stillestående kø. Selv synes jeg det er drit kjedelig uansett om jeg sitter i en bil med noen jeg kan prate med. En annen sak er at veien til Gardermoen er gørrende monoton å kjøre.

Anonymkode: 4ae69...bb7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke akkurat hva prisen er for toget, men en føler vel at vertinnen ikke er så veldig gjestfri når hun ikke møter opp og tar imot gjesten på flyplassen. Er vel det gjesten reagerer på. 

Å sammenligne gjester med familie som flere gjør, er totalt uinteressant. 

Anonymkode: d2d68...6ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til å hente/bli hentet. 

Anonymkode: b3692...6a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ganske kravstort å bli sur fordi du spør om hun kan ta toget. Jeg har besøkt flere venner i utlandet, og har aldri blitt hentet. Har stort sett alltid måttet ta toget/metro e.l. inn til sentrum, for så å bli møtt der (det klarte jeg til og med på egenhånd da jeg var i helt ny storby som 16-åring). Selvsagt er det mer koselig å bli møtt på flyplassen, men det er ganske forståelig at det gjerne blir ganske dyrt/tungvint for verten.. Hadde det vært slik at hun måtte ta toget, bytte linje, og deretter ta buss eller noe slikt, men Flytoget er jo noe av det enkleste som fins av transportmiddel fra flyplasser!

Anonymkode: a0fa4...c48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har venner som bor i utlandet, og alle gangene jeg har reist for å besøke de. Har jeg tatt buss til byen de bor i. Så henter de meg der. De har alle bil. Men jeg tenker at det mest praktiske er at jeg tar buss/tog, så slipper de å kjøre fram og tilbake. 

Hadde jeg fått besøk, så hadde jeg og forventet at de tok toget til min by. Bor og i Drammen, så det er jo lett å komme seg hit med tog. Så hadde jeg møtt de på flyplassen. 

Anonymkode: e1880...9e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bare sagt at "Jeg gleder meg kjempemye til du kommer! Men det blir så upraktisk og vil bare være travelt for deg å måtte sitte i rushen, i stedet for å komme frem minst 1 time tidligere. Jeg henter deg på togstasjonen, og fikser noe deilig lunsj/middag (whatever). Åh, blir bra at du kommer altså!". 

Kanskje hun har en kjip dag og får irrasjonelle bekymringer. Viktigere at du følger henne til flyplassen når hun drar igjen. Jeg hadde syntes det var kjipere å bli satt av på togstasjonen der ass. 

Anonymkode: fbf27...2a9

Hvorfor er det anderledes? Noen likestiller det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neste helg kommer en venninne av meg på besøk fra utlandet. Hun lander på Gardermoen på et tidspunkt som betyr at om jeg skal hente henne der blir vi garantert sittende fast i kø på vei hjem. Derfor har jeg foreslått at hun tar Flytoget og at jeg henter henne på stasjonen nærmest der jeg bor som er Drammen. Har også meg å betale billetten så hun ikke får utgifter på å ta toget i stedet for at jeg henter henne på flyplassen.

Hun ble ufattelig sur over at jeg i det hele tatt foreslo det og synes tydeligvis det er veldig fornærmende at jeg foreslår noe annet enn å vente på henne i ankomsthallen på Gardermoen. "Vil du egentlig ha besøk av meg?" spurte hun da jeg snakket med henne i kveld.

Det er første gang hun besøker meg (og Norge), men hun har en jobb som innebærer mye reising, hun er stort sett ute og flyr interkontinentalt en til to ganger i måneden. Altså er hun reisevant og jeg forstår ikke at det er så problematisk for henne å ta Flytoget fremfor at vi blir sittende i kø fra Oslo til Drammen.

Strengt tatt synes jeg det er merkelig at hun ikke aksepterer å ta toget uavhengig av rushtrafikk, siden jeg bor en drøy times kjøring fra Gardermoen. Er det virkelig så dårlig gjort å foreslå at hun tar Flytoget til Drammen?

Anonymkode: 322a4...db1

Hæ du tilbyr deg å betale toget? Det koster da deg penger å kjøre helt til flyplassen fra Drammen for å hente henne og. Er slett ikke urimelig at hun kan ta flytoget og at du henter henne på stasjonen i Drammen. Hun er frekk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...