Gå til innhold

Venninne kommer på besøk fra utlandet fornærmet over at jeg ba henne ta Flytoget fremfor å hente på Gardermoen. Er det noe å bli sur for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Neste helg kommer en venninne av meg på besøk fra utlandet. Hun lander på Gardermoen på et tidspunkt som betyr at om jeg skal hente henne der blir vi garantert sittende fast i kø på vei hjem. Derfor har jeg foreslått at hun tar Flytoget og at jeg henter henne på stasjonen nærmest der jeg bor som er Drammen. Har også meg å betale billetten så hun ikke får utgifter på å ta toget i stedet for at jeg henter henne på flyplassen.

Hun ble ufattelig sur over at jeg i det hele tatt foreslo det og synes tydeligvis det er veldig fornærmende at jeg foreslår noe annet enn å vente på henne i ankomsthallen på Gardermoen. "Vil du egentlig ha besøk av meg?" spurte hun da jeg snakket med henne i kveld.

Det er første gang hun besøker meg (og Norge), men hun har en jobb som innebærer mye reising, hun er stort sett ute og flyr interkontinentalt en til to ganger i måneden. Altså er hun reisevant og jeg forstår ikke at det er så problematisk for henne å ta Flytoget fremfor at vi blir sittende i kø fra Oslo til Drammen.

Strengt tatt synes jeg det er merkelig at hun ikke aksepterer å ta toget uavhengig av rushtrafikk, siden jeg bor en drøy times kjøring fra Gardermoen. Er det virkelig så dårlig gjort å foreslå at hun tar Flytoget til Drammen?

Anonymkode: 322a4...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reiser hun veldig langt for å besøke deg? Utlandet er stort... Forskjell på å fly fra Danmark og Australia

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun kanskje ikke klar over hvor enkelt det er å ta flytoget, og at hun ser for seg masse ekstra bryderi og omveier? Eller har hun med seg mye bagasje? Mer enn to kofferter synes jeg er for mye bryderi når man tar toget. 

Anonymkode: e1415...d03

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er innafor, særlig siden hun er reisevant. Jeg hadde sagt det samme, eller jeg hadde bedt henne ta lokaltoget mot Kongsberg fordi det er billigere. 

Anonymkode: 6b108...39e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan la du frem forslaget da? Hvis det virket som at du ba henne ta flytoget kun så DU skulle slippe å kjøre så skjønner jeg at hun ble irritert. Hvor lenge skal hun besøke deg, har hun mye bagasje å dra på etc. Og ikke minst hvor langt har hun reist for å besøke deg?

Jeg har fått besøke av venner fra utlandet flere ganger, og strekker meg langt i å hente dem på flyplassen, det er da mye hyggeligere enn å be dem ta toget. Er det så farlig å sitte i kø litt da, dere har vel en god del å prate om? 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun kommer fra utlandet for å besøke deg, er det veldig hyggelig å bli møtt på flyplassen da. Kan dere ikke ta en matbit eller noe å drikke mens dere venter på at køen skal avta. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper at svaret er kulturelt betinget - enten som følge av hva som er vanlig i omgangskretsen hennes, i landet hun kommer fra eller reisevaner fra jobb.

Hva hvis du bare forklarer det bedre? Si f eks at «toget tar under 1 time, og går hele tiden. I teorien tar det også bare 1 time å kjøre fra meg til flyplassen, men siden du kommer midt i rushen så vil det nok ta to timer å kjøre til flyplassen, og to timer å kjøre hjem igjen. Sånn er «rush hour» i Norge :) Derfor er det smartest for både du og meg at du tar flytoget! Det er veldig convenient og lett å finne også :) «

Prøv noe sånt hvis du ikke har gjort det alt?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hentet hvis jeg hadde bli og mulighet, det synes jeg bare skulle mangle. Er det kø så kan dere gå å ta en kaffe eller noe slikt, eller rett og slett sitte å prate i bilen. Når man for besøk fra utlandet så treffer man de jo på flyplassen, er iallfall det som er vanlig for meg. :) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun norsk?

Hvis hun er utenlandsk så skjønner jeg henne godt. Nordmenn har litt bondementalitet. Nordmenn ville sikkert invitert dronning Elizabeth og samtidig bedt henne ta bussen.

Anonymkode: f37c5...291

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt litt fornærmet, mulig jeg er litt farget av ikke-norsk kultur. Jeg tipper hun anser det som veldig lite respektfullt at du ikke ser det som en selvfølge å hente henne på flyplassen. E de aller fleste land er man veldig mye mere opptatt av å ære en gjest en det vi er her.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Parker ved stasjonen i Drammen, ta toget til Gardermoen og møt henne, ta så toget tilbake sammen og så kjør siste stykket hjem!😊

Anonymkode: ec30f...f72

Beste forslaget! Hvis du ikke gidder det engang så er det du som er sær TS.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En henter gjestene sine på flyplassen når en får besøk fra utlandet. Om du tar flytoget inn selv spiller jo ingen rolle, men du ber ikke gjesten din om å ta flytoget alene. Den var vel frekk, så kan godt skjønne hun ble fornærmet!

Anonymkode: d2d68...6ae

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gladelig tatt flytoget istedenfor å sitte i kø. Mulig hun ser for seg mye mas med toget, men flytoget er jo virkelig enkelt og behagelig. 

Jeg hadde ikke blitt fornærmet. Så sant man blir forklart hvor man skal gå ol. 

Anonymkode: d6268...59b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parker ved stasjonen i Drammen, ta toget til Gardermoen og møt henne, ta så toget tilbake sammen og så kjør siste stykket hjem!😊

Anonymkode: ec30f...f72

Dette hadde jeg gjort om jeg var deg TS. Å kjøre stykket Drammen-OSL i rushen er bare tull, du havner fort i kø ut av Oslo på E6-en nordover OG sørover, samt på E18 hele veien til Drammen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette med at folk forventer å bli hentet, når det faktisk går flybuss og tog jevnlig.

Jeg reiser mye, bor langt fra stedet jeg vokste opp. Selv da ungene var babyer, tok jeg flybuss fra flyplassen. Ville aldri forventet at de henter.

Men jeg merker at når de kommer til meg, foretrekker de å bli at jeg henter, og blir småsur hvis ikke. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Parker ved stasjonen i Drammen, ta toget til Gardermoen og møt henne, ta så toget tilbake sammen og så kjør siste stykket hjem!😊

Anonymkode: ec30f...f72

Denne må da være til å leve med.

Når det er såpass reisevei, ville jeg selv syntes det var helt greit å ta flytoget alene selv, om jeg skulle besøke noen i utlandet. Men så har jeg reist mye også, og jeg er norsk. De som skriver at det andre steder er vanlig å i større grad ære sine gjester, har sikkert rett.

Anonymkode: 4ae69...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg reist til en annet land og fått beskjed om å gjøre noe lignende hadde jeg tenkt samme tanker som din venninne. Selvom hun er reisevant er det forskjell på å finne gater på flyplassen og det å bevege seg ut av den og orientere seg om ulike kollektivtilbud.

Anonymkode: 0ed76...982

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parker ved stasjonen i Drammen, ta toget til Gardermoen og møt henne, ta så toget tilbake sammen og så kjør siste stykket hjem!😊

Anonymkode: ec30f...f72

Dette! 👍🏼

Anonymkode: 51dca...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens rar, men jeg hadde da tatt det som en selvfølge å ta toget. Hadde ikke forventet at noen skulle bruke flere timer og flere hundre kroner for å hente meg på flyplassen altså. 

Å ta toget fra Drammen og til Gardermoen X3 er temmelig dyrt, så det ser jeg ikke på som et alternativ. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...