Gå til innhold

Venninne kommer på besøk fra utlandet fornærmet over at jeg ba henne ta Flytoget fremfor å hente på Gardermoen. Er det noe å bli sur for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Made4u

Selv har jeg kjørt familie og venner til diverse mang en gang, det trenger ikke å være noen anledning heller. Hadde en venn ringt meg og spurt om jeg kunne kjøre han/henne fra et sted til et annet, da hadde jeg stilt opp på det og jeg hadde sågar vært glad for at jeg hadde muligheten for det... Jeg har aldri vært smålig, slik jeg opplever at mange og inklusive deg er, begrunnelsen din for avslaget finner jeg direkte pinlig (du er tydelig den typen som jeg ikke har all verdens til overs for).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg støtter deg TS. Synes det er dårlig gjort av henne å «kreve» at du skal hente henne på Gardermoen. Det er ingen problem med å ta flytoget, selvom hun kommer utenlands fra. 

Anonymkode: af06a...88b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hun kommer fra Tyskland og skal være her fredag til tirsdag. Hun ringte meg i går for å gi meg detaljer om flightene sine og da jeg fikk tidspunktet for ankomsten innså jeg at det betød at jeg sannsynligvis blir sittende i kø på E6 nordover på vei til til Gardermoen og at vi helt sikkert blir sittende i kø på vei tilbake mot Drammen, kanskje på E6 og uten tvil på E18 fra Oslo til Drammen. Derfor foreslo jeg Flytoget. Forklarte at det er veldig enkelt og greit, at stasjonen ligger i terminalbygget, at det bare er å gå til høyre når hun kommer gjennom tollen og at toget går hvert 20. minutt.  

Jeg kan selvsagt ta toget til Gardermoen for å møte henne der om det gjør situasjonen mer "spiselig" for henne, men jeg synes faktisk at hun overreagerer en smule. 

Anonymkode: 322a4...db1

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun oppfører seg bortskjemt. Selvfølgelig bør hun forstå at det er idiotisk å bli sittende fast i kø begge veier. Du kan jo også bli veldig forsinket til Gardemoen slik at hun blir sittende og vente. Det er synd at hun uttrykker det sånn da, for det drar jo ned stemningen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg, TS. Synes det er sært å forvente å bli hentet på flyplassen når de man skal besøke bor langt unna.

Når jeg og min mann besøker svigerforeldrene mine, som bor i et annet europeisk land, blir vi aldri hentet, vi tar toget eller leier bil. Så det er ikke sånn at det bare er nordmenn som krever at besøket tar toget.

Anonymkode: 8e40e...7a6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Jeg kan til dels skjønne henne. Hvorfor møter du henne ikke på flyplassen i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her.

Hun kommer fra Tyskland og skal være her fredag til tirsdag. Hun ringte meg i går for å gi meg detaljer om flightene sine og da jeg fikk tidspunktet for ankomsten innså jeg at det betød at jeg sannsynligvis blir sittende i kø på E6 nordover på vei til til Gardermoen og at vi helt sikkert blir sittende i kø på vei tilbake mot Drammen, kanskje på E6 og uten tvil på E18 fra Oslo til Drammen. Derfor foreslo jeg Flytoget. Forklarte at det er veldig enkelt og greit, at stasjonen ligger i terminalbygget, at det bare er å gå til høyre når hun kommer gjennom tollen og at toget går hvert 20. minutt.  

Jeg kan selvsagt ta toget til Gardermoen for å møte henne der om det gjør situasjonen mer "spiselig" for henne, men jeg synes faktisk at hun overreagerer en smule. 

Anonymkode: 322a4...db1

I beste fall bruker du 2.5 timer tur-retur. I rushen er det lett en time til, minst. Altså dette er rimelig barnslig adferd etter min mening.

Endret av Ulven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tanuki skrev:

Beste forslaget! Hvis du ikke gidder det engang så er det du som er sær TS.

Var det snakk om "å gidde"??

Anonymkode: 5f52b...53b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ordentlig dårlig gjort å ikke hente. Hun kommer tross alt fra et annet land og er ikke godt kjent, da er det ikke "bare" å ta toget. Skulle jeg reist til en stor by i Tyskland og den jeg skulle besøke ba meg finne veien til toget og gå av på en for meg ukjent stasjon fordi personen ikke orket å hente meg, ville jeg blitt rimelig sur.

Synes forøvrig det er vanlig høflighet og hente gjestene sine på flyplassen, i det minste møte de der og ta buss/tog sammen.

Anonymkode: a6c31...6bf

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ulven skrev:

I beste fall bruker du 2.5 timer tur-retur. I rushen er det lett en time til, minst. Altså dette er rimelig barnslig adferd etter min mening.

Helt enig!

Jeg hadde tatt det som en selvfølge å ta toget, uavhengig av trafikken!

Forklarte du forresten det med rushen?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er ordentlig dårlig gjort å ikke hente. Hun kommer tross alt fra et annet land og er ikke godt kjent, da er det ikke "bare" å ta toget. Skulle jeg reist til en stor by i Tyskland og den jeg skulle besøke ba meg finne veien til toget og gå av på en for meg ukjent stasjon fordi personen ikke orket å hente meg, ville jeg blitt rimelig sur.

Synes forøvrig det er vanlig høflighet og hente gjestene sine på flyplassen, i det minste møte de der og ta buss/tog sammen.

Anonymkode: a6c31...6bf

Hvis man har så store problemer med å ta seg fram, er det vel kanskje ikke så trygt å reise i det hele tatt? 

Å finne fram på Gardermoen er jo så enkelt at selv barn klarer det. Flytoget gir også klar beskjed om hvilke stasjoner som kommer. 

 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det snakk om "å gidde"??

Anonymkode: 5f52b...53b

Ja, virker sånn når hun til nød kan ta toget for å møte henne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tanuki skrev:

Ja, virker sånn når hun til nød kan ta toget for å møte henne. 

Hun MÅ ikke, det var vel heller tenkt fra TS sin side at dette var enklere..... 🙄

Jeg var i Tyskland i høst, og klarte fint å ta toget til hotellet, uten at noen måtte sitte i kø frem og tilbake for å hente oss.... 

Anonymkode: 5f52b...53b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Tanuki said:

Ja, virker sånn når hun til nød kan ta toget for å møte henne. 

Det koster nesten 700 kroner å ta toget fram og tilbake for disse to. Ganger to hvis hun må ha hjelp tilbake også.  Kanskje mer enn selve flyturen koster. Er det rimelig å forvente da? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ulven skrev:

Hvis man har så store problemer med å ta seg fram, er det vel kanskje ikke så trygt å reise i det hele tatt? 

Å finne fram på Gardermoen er jo så enkelt at selv barn klarer det. Flytoget gir også klar beskjed om hvilke stasjoner som kommer. 

 

Man finner alltids fram, men er det behagelig? Nei, det behagelige er å bli møtt med et smil på flyplassen med en komfortabel bil som venter. Kanskje kan man ta seg en matbit en plass før man kjører hjemover? 

Litt serviceinnstilt burde man være når man får gjester, ærlig talt.

Anonymkode: a6c31...6bf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ordentlig dårlig gjort å ikke hente. Hun kommer tross alt fra et annet land og er ikke godt kjent, da er det ikke "bare" å ta toget. Skulle jeg reist til en stor by i Tyskland og den jeg skulle besøke ba meg finne veien til toget og gå av på en for meg ukjent stasjon fordi personen ikke orket å hente meg, ville jeg blitt rimelig sur.

Synes forøvrig det er vanlig høflighet og hente gjestene sine på flyplassen, i det minste møte de der og ta buss/tog sammen.

Anonymkode: a6c31...6bf

Jeg tok tog i Tyskland i høst, og kan love det var vanskeligere enn tog fra Gardermoen.... Ser ikke problemet! Ikke alle har anlending til å ta fri fra jobb for å hente noen heller (som strengt tatt ikke er nødvendig her!). Jeg hadde aldri fått fri for noe slikt. 

Anonymkode: 5f52b...53b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ordentlig dårlig gjort å ikke hente. Hun kommer tross alt fra et annet land og er ikke godt kjent, da er det ikke "bare" å ta toget. Skulle jeg reist til en stor by i Tyskland og den jeg skulle besøke ba meg finne veien til toget og gå av på en for meg ukjent stasjon fordi personen ikke orket å hente meg, ville jeg blitt rimelig sur.

Synes forøvrig det er vanlig høflighet og hente gjestene sine på flyplassen, i det minste møte de der og ta buss/tog sammen.

Anonymkode: a6c31...6bf

Det er jo snakk om Gardemoen, ikke en flyplass langt ute i gokk hvor det bare går en flybuss i timen! Det er veldig lett å finne frem til flytoget når man er på Gardemoen, selv for de som ikke har vært der før!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man finner alltids fram, men er det behagelig? Nei, det behagelige er å bli møtt med et smil på flyplassen med en komfortabel bil som venter. Kanskje kan man ta seg en matbit en plass før man kjører hjemover? 

Litt serviceinnstilt burde man være når man får gjester, ærlig talt.

Anonymkode: a6c31...6bf

Egentlig burde TS reist til Tyskland og fulgt henne hele veien, slik at det ikke ble "ubehagelig"...

Anonymkode: 5f52b...53b

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Man finner alltids fram, men er det behagelig? Nei, det behagelige er å bli møtt med et smil på flyplassen med en komfortabel bil som venter. Kanskje kan man ta seg en matbit en plass før man kjører hjemover? 

Litt serviceinnstilt burde man være når man får gjester, ærlig talt.

Anonymkode: a6c31...6bf

Så TS skal altså sitte minst tre timer i bil for å være serviceminded, når gjesten kan gå rett ut i avgangsghallen, vente maks et kvarter på toget, for så å være framme på en behagelig time. Ja jeg hadde ikke forventet dette når jeg er gjest, men jeg er veldig lite storforlangende også. 😉

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ordentlig dårlig gjort å ikke hente. Hun kommer tross alt fra et annet land og er ikke godt kjent, da er det ikke "bare" å ta toget. Skulle jeg reist til en stor by i Tyskland og den jeg skulle besøke ba meg finne veien til toget og gå av på en for meg ukjent stasjon fordi personen ikke orket å hente meg, ville jeg blitt rimelig sur.

Synes forøvrig det er vanlig høflighet og hente gjestene sine på flyplassen, i det minste møte de der og ta buss/tog sammen.

Anonymkode: a6c31...6bf

Hadde hun vært lite reisevant hadde jeg tenkt som deg, men siden hun reiser mye i jobben, ikke bare lokalt men også interkontinentalt, synes jeg det er veldig rart det er så uoverkommelig å skulle ta en så enkel form for kollektivtransport som Flytoget.

9 minutter siden, Ella Ellefantella skrev:

Helt enig!

Jeg hadde tatt det som en selvfølge å ta toget, uavhengig av trafikken!

Forklarte du forresten det med rushen?

Ja, jeg forklarte at en kjøretur som i normal trafikk tar en drøy time kan ende opp med å ta mye lenger tid pga at det er rushtid og foreslo Flytoget og henting på Drammen stasjon for henne.  Jeg har som jeg skrev i HI sagt at jeg betaler billetten for henne så det ikke koster henne noe.

TS

Anonymkode: 322a4...db1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...