Gå til innhold

Venninne kommer på besøk fra utlandet fornærmet over at jeg ba henne ta Flytoget fremfor å hente på Gardermoen. Er det noe å bli sur for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Bilbao7

Synes ikke det spiller noen rolle om dere møtes på flyplassen eller på togstasjonen. Når hun er reisevant, så er det enkelt å finne fram. Du forklarer hva som er den greieste måten å gjøre dette på, og jeg ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98

Personlig hadde jeg ikke spurt om å bli hentet såfremt jeg visste hvordan jeg skulle finne frem dit jeg skulle og det var trygt. 

Hvis hun er reisevant og vet å finne frem, så tenker jeg det bør gå greit for henne å ta flytoget. Støtter forslaget om at du også tar det samme og møter henne på toget fremfor å ta bilen om det tar lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neste helg kommer en venninne av meg på besøk fra utlandet. Hun lander på Gardermoen på et tidspunkt som betyr at om jeg skal hente henne der blir vi garantert sittende fast i kø på vei hjem. Derfor har jeg foreslått at hun tar Flytoget og at jeg henter henne på stasjonen nærmest der jeg bor som er Drammen. Har også meg å betale billetten så hun ikke får utgifter på å ta toget i stedet for at jeg henter henne på flyplassen.

Hun ble ufattelig sur over at jeg i det hele tatt foreslo det og synes tydeligvis det er veldig fornærmende at jeg foreslår noe annet enn å vente på henne i ankomsthallen på Gardermoen. "Vil du egentlig ha besøk av meg?" spurte hun da jeg snakket med henne i kveld.

Det er første gang hun besøker meg (og Norge), men hun har en jobb som innebærer mye reising, hun er stort sett ute og flyr interkontinentalt en til to ganger i måneden. Altså er hun reisevant og jeg forstår ikke at det er så problematisk for henne å ta Flytoget fremfor at vi blir sittende i kø fra Oslo til Drammen.

Strengt tatt synes jeg det er merkelig at hun ikke aksepterer å ta toget uavhengig av rushtrafikk, siden jeg bor en drøy times kjøring fra Gardermoen. Er det virkelig så dårlig gjort å foreslå at hun tar Flytoget til Drammen?

Anonymkode: 322a4...db1

Hei, dette er garanrert kulturkrasj! Som en med ett bein i Norge og ett i utlandet, vet jeg at det er mange som forventer værtskap, og det å hente noen på flyplassen er det første tegnet på at du gleder deg til å ta henne i mot og tilbringe tid med henne. For mange er det rent rituelt å bli hentet på flyplassen med plakat og et stort smil. Et brudd på dette kan føles som en avvisning og et tegn på at man ikke bryr seg om personen i noen stor grad. Ingen sydeuropeisk mann ville noen sinne latt en kvinne/kjæreste eller et familiemedlem ta toget. Det er stor prestisje og ære i å varte opp kvinner slik i utlandet. Det er en del av etiketten man ikke lærer i Norge. 

Om du ikke henter henne kan du forvente å måtte pusse på henne for å varme henne opp igjen. 

Endret av Luciddreamer
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bilbao7 skrev:

Synes ikke det spiller noen rolle om dere møtes på flyplassen eller på togstasjonen. Når hun er reisevant, så er det enkelt å finne fram. Du forklarer hva som er den greieste måten å gjøre dette på, og jeg ser ikke problemet.

Problemet er jo at gjesten ikke ønsker å ta toget og sa ifra om det, og da henter man.

Er rimelig smålig og nekte å hente besøk langveisfra, spesielt etter at gjesten sier ifra om at de ønsker å bli hentet.

Anonymkode: a6c31...6bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Drammen og har helt sluttet og hente folk på Gardermoen. Tar heller aldri bil når jeg skal reise selv om det går greit med tanke på tidspunkter. Veldig fornøyd med flytoget. Din venninne har ingen grunn til å sur.

Anonymkode: f78cd...db8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bilbao7
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at gjesten ikke ønsker å ta toget og sa ifra om det, og da henter man.

Er rimelig smålig og nekte å hente besøk langveisfra, spesielt etter at gjesten sier ifra om at de ønsker å bli hentet.

Anonymkode: a6c31...6bf

Når gjesten blir forklart hvorfor det er mere praktisk å gjøre det på en annen måte, så synes jeg det er rart å ikke ta til seg den informasjonen. Jeg synes ikke ts er smålig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bare sagt at "Jeg gleder meg kjempemye til du kommer! Men det blir så upraktisk og vil bare være travelt for deg å måtte sitte i rushen, i stedet for å komme frem minst 1 time tidligere. Jeg henter deg på togstasjonen, og fikser noe deilig lunsj/middag (whatever). Åh, blir bra at du kommer altså!". 

Kanskje hun har en kjip dag og får irrasjonelle bekymringer. Viktigere at du følger henne til flyplassen når hun drar igjen. Jeg hadde syntes det var kjipere å bli satt av på togstasjonen der ass. 

Anonymkode: fbf27...2a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde forstått venninna bedre hvis hun ikke var reisevant og var redd for å ikke finne fram, eller hvis det sjeldent går tog. Fra Gardermoen går det jo tog «hele tiden», da hadde ikke jeg forventet å bli henta.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er folk seriøst så kravstore? 

Jeg synes det er en urimelig greie å bli irritert for. Så mye dritt og lidelse det finnes i denne verden, det er ikke synd på venninna di.  

«Itte rart de e krig i værda» sier jeg bare.. 

Har flere ganger selv vært på utenlandsreise alene, og har ALDRI forventet å bli henta av samboeren min.

Men så har jeg en greie med å sitte på toget, sette headsettet riktig på topplokket og skru volumet så høyt som overhode mulig og bare beundre alt som finnes. Heldigvis er ingen like :-) 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dræmmenser skrev:

Er folk seriøst så kravstore? 

Jeg synes det er en urimelig greie å bli irritert for. Så mye dritt og lidelse det finnes i denne verden, det er ikke synd på venninna di.  

«Itte rart de e krig i værda» sier jeg bare.. 

Har flere ganger selv vært på utenlandsreise alene, og har ALDRI forventet å bli henta av samboeren min.

Men så har jeg en greie med å sitte på toget, sette headsettet riktig på topplokket og skru volumet så høyt som overhode mulig og bare beundre alt som finnes. Heldigvis er ingen like 🙂

Du skjønner vel at det uansett er forskjell på å komme hjem til en samboer som du BOR med, og det å dra på besøk til en venninne du ikke ser ofte som bor i et annet land, når du kanskje har reist langt?

Anonymkode: fbf27...2a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytoget er da mye raskere og behageligere enn å sitte i en bil i rushtrafikk. 

 

Anonymkode: 027ac...6bd

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er jo at gjesten ikke ønsker å ta toget og sa ifra om det, og da henter man.

Er rimelig smålig og nekte å hente besøk langveisfra, spesielt etter at gjesten sier ifra om at de ønsker å bli hentet.

Anonymkode: a6c31...6bf

Tyskland? Langveisfra?

Anonymkode: 4ae69...bb7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ærlig talt. Selvfølgelig. 

Kanskje eksempelet mitt har helt utpå jordet, men jeg hadde ihvertfall ALDRI forventa å bli henta av ei venninne. Det kunne jeg forventa av samboeren. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tyskland? Langveisfra?

Anonymkode: 4ae69...bb7

Jeg vil si at alle som må ta fly for å dra på besøk til noen kommer langveisfra, ja.

Ts, bit tennene sammen og hent henne. Jeg står ved at det er smålig og nekte når hun tydeligvis ikke vil ta toget.

Anonymkode: a6c31...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at alle som må ta fly for å dra på besøk til noen kommer langveisfra, ja.

Ts, bit tennene sammen og hent henne. Jeg står ved at det er smålig og nekte når hun tydeligvis ikke vil ta toget.

Anonymkode: a6c31...6bf

Hadde den besøkende fått viljen sin skulle sikkert ts dratt til Tyskland og tatt hele ruta med henne:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Parker ved stasjonen i Drammen, ta toget til Gardermoen og møt henne, ta så toget tilbake sammen og så kjør siste stykket hjem!😊

Anonymkode: ec30f...f72

Det er veldig dyrt med tog da. Men enig i at tanken er god. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, visp skrev:

Hadde den besøkende fått viljen sin skulle sikkert ts dratt til Tyskland og tatt hele ruta med henne:)

Jeg mener det er vanlig høflighet og møte besøkende på flyplassen.

Anonymkode: a6c31...6bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Parker ved stasjonen i Drammen, ta toget til Gardermoen og møt henne, ta så toget tilbake sammen og så kjør siste stykket hjem!😊

Anonymkode: ec30f...f72

Jeg forstår jo at jeg er i utakt med "verden" når så mange trykker like på at TS skal bruke 700 kroner i billetter pluss minst en hundrings i parkering for å hente en reisevant dame som lett hadde klart å ta toget for kroner 226,-

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ulven skrev:

Jeg forstår jo at jeg er i utakt med "verden" når så mange trykker like på at TS skal bruke 700 kroner i billetter pluss minst en hundrings i parkering for å hente en reisevant dame som lett hadde klart å ta toget for kroner 226,-

Selv om hun er reisevant betyr ikke det at hun er 100% komfortabel med å finne fram selv.

Anonymkode: a6c31...6bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...