Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Trude4 skrev:

Nei hun bagatelliserer det ikke. 

Jo hun gjorde det helt til det ble et tema her inne. Da skulle hun plutselig teste seg og legge ut prøvesvaret bare for å tilfredsstille oss. Som om det er vesentlig?🤦‍♀️ 

Dessuten latterliggjorde hun noen (husker ikke hvem) som mente hun burde ta det på alvor. 

Så hun har virkelig både feilinformert og bagatellisert. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. påstanden om at forkjølelse er noe helt annet enn korona: Nei, forkjølelse er jo faktisk OGSÅ et koronavirus.

Riktignok et annet koronavirus enn det man får covid-19 av, men like fullt et koronavirus. Innledningsvis har forkjølelse samme symptomer som covid-19, og man kan ikke være sikker på om man har det ene eller det andre før man er testet og har fått svar. Om man ikke får testet holder man seg hjemme, evt isolerer seg der man er om man ikke er hjemme (dvs om man blir syk på reise).

Nettopp fordi forkjølelse også er et koronavirus undersøker forskere jo for tiden hvorvidt gjennomgått vanlig forkjølelse kan gi en grad av beskyttelse mot covid-19.

Jeg hørte hele pressekonferansen ang. reising til utlandet på fredag, og der ble det presisert fra FHI at hvis man har så mye som litt sår hals, så skal man IKKE reise noe sted, men holde seg hjemme og bli testet. Det samme gjelder selvsagt mht å dra på jobb.

Legger til lenke til FHI som tydeligvis framdeles bør deles så ofte som mulig: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta-og-kunnskap-om-covid-19/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/

Endret av Aricia
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude4
På 10.7.2020 den 16.42, Frøken_fjong1 skrev:

Hvorfor i helvete reiser hun og ungene på båttur og oppholder seg rundt andre mennesker der når alle tre er syk? Ja de kan ha blitt syke på turen, men jeg tviler på at alle tre plutselig ble forkjølet og syke samtidig. Og har hun overhode gitt beskjed om dette på båten, så de kunne fått de inn på en lugar og vekk fra alle andre? Helt sikkert ikke, der i gården er det seg selv først og sist! 

Visvas: Her er den meldingen hun lo av og sa at vi ikke må bli hysterisk. Synnes du også at hun skulle funnet mannskapet og fått en lugar forde hun hostet? Hun holt avstand, brukte desinfeksjon og dro hjem. Eg ser ikke problemet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude4
2 timer siden, Visvas skrev:

Jo hun gjorde det helt til det ble et tema her inne. Da skulle hun plutselig teste seg og legge ut prøvesvaret bare for å tilfredsstille oss. Som om det er vesentlig?🤦‍♀️ 

Dessuten latterliggjorde hun noen (husker ikke hvem) som mente hun burde ta det på alvor. 

Så hun har virkelig både feilinformert og bagatellisert. 

Se over. Hva feilinformerte hun om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Aricia skrev:

Ang. påstanden om at forkjølelse er noe helt annet enn korona: Nei, forkjølelse er jo faktisk OGSÅ et koronavirus.

Riktignok et annet koronavirus enn det man får covid-19 av, men like fullt et koronavirus. Innledningsvis har forkjølelse samme symptomer som covid-19, og man kan ikke være sikker på om man har det ene eller det andre før man er testet og har fått svar. Om man ikke får testet holder man seg hjemme, evt isolerer seg der man er om man ikke er hjemme (dvs om man blir syk på reise).

Nettopp fordi forkjølelse også er et koronavirus undersøker forskere jo for tiden hvorvidt gjennomgått vanlig forkjølelse kan gi en grad av beskyttelse mot covid-19.

Jeg hørte hele pressekonferansen ang. reising til utlandet på fredag, og der ble det presisert fra FHI at hvis man har så mye som litt sår hals, så skal man IKKE reise noe sted, men holde seg hjemme og bli testet. Det samme gjelder selvsagt mht å dra på jobb.

 

👏 Selvfølgelig blir man hjemme når man har symptomer på luftveisinfeksjon! Helt uavhengig av om man selv tror det er covid-19 eller forkjølelse eller jobb eller fritid.
Symptomene kan være helt identiske og de smitter på samme måte. Vi er heldige at det er lite covid-19-smitte i Norge nå, men det trengs ikke mer enn én snufsete bartender eller én bedrift som mener selvdiagnostisert forkjølelse er innafor å møte på jobb med, før vi er i gang igjen. Hvis covid-19 gjør som mange andre virus vil den etterhvert bli mer smittsom og få mer skjulte symptomer i begynnelsen av sykdomsforløpet. Det er mest effektivt hvis man er et virus. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Trude4 skrev:

Se over. Hva feilinformerte hun om? 

Spiller ingen rolle hvordan man bortforklare det. Hun lo av folk som mente hun burde ta det alvorlig. 

Hun skrev at hun ikke trengte testes når man var forkjøla, eller nok liknende. Samt delte et utklipp som beleilig utelo viktig info som var tilpasset henne selv.  STIKK motsatt av hva som faktisk blir anbefalt. 

Du får forsvare dette til du blir blå, men dette er faktisk veldig viktig blir riktig informert. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trude4
Akkurat nå, Visvas skrev:

Spiller ingen rolle hvordan man bortforklare det. Hun lo av folk som mente hun burde ta det alvorlig. 

Hun skrev at hun ikke trengte testes når man var forkjøla, eller nok liknende. Samt delte et utklipp som beleilig utelo viktig info som var tilpasset henne selv.  STIKK motsatt av hva som faktisk blir anbefalt. 

Du får forsvare dette til du blir blå, men dette er faktisk veldig viktig blir riktig informert. 

Hun lo av en som dro det helt ut og mente at hun og barna måtte finne mannskap og be de plassere henne på en egen lugar på båten. Det er ikke bortforklaring og eg synes også det var alt for voldsomt skrevet. I tillegg var den formulert veldig frek og dømmende. Tror mannskapet hadde tenkt sitt om en mor med tre barn kom løpende og ba de sette henne på lugar fordi hun hostet. 

Hun har sagt at hun ikke visste om at en måtte testes men at hun skulle spørre legen sin. Det at alle med luftveisinfeksjoner skal testes er nytt. 

Hun la ut ett klipp fra FHI og senere link til det for å vise at hun ikke hadde klippet ut det som passet henne og utelatt resten. Det ligger enda på storyen hennes. Her er nettsiden https://www.fhi.no/nyheter/2020/testkriterier-utvides/

Tydelig at du og ett par andre ønsker å fremstille henne mest mulig negativt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trude4 skrev:

Visvas: Her er den meldingen hun lo av og sa at vi ikke må bli hysterisk. Synnes du også at hun skulle funnet mannskapet og fått en lugar forde hun hostet? Hun holt avstand, brukte desinfeksjon og dro hjem. Eg ser ikke problemet 

Er det virkelig så utenkelig å faktisk informere personalet om at hele familien er blitt kraftig forkjølet? Den lugaren de selv bodde på skulle gjerne hatt en grundigere vask enn andre lugarer. Dette er ikke på noe måte hysterisk, det handler om situasjonen verden nå er i. Jeg verken tror eller håper at Mette + familien har corona, men det å være helsearbeider å så lite lest opp plutselig er for meg rart. Vedkommende gikk selv rundt med munnbind og hansker, så plutselig betyr det ingenting lengre når hun selv og familien er blitt syk. Hun sier de holdt avstand og spritet seg, hva spiller det for en rolle når de likevel har berørt ting rundt på båten og lugaren uten å gi beskjed? 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de informert så kunne de kanskje ha få tatt en hurtigtest på båten også før de gikk i land?  Så hadde mulig smitte blitt isolert med en gang, smitten er spredt rundt i verden av folk som ikke trodde de var syke. Tror ikke mannskapet på båten hadde blitt sur for å tatt et par ekstra tester, er vel helle omvendt. 

Og nei jeg går ikke rundt og ønsker at Mette med familie er syke og jeg tror helst det er en forkjølelse, men man kan ikke være for forsiktig i disse dager. 
 

Endret av Visvas
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trude4 skrev:

Visvas: Her er den meldingen hun lo av og sa at vi ikke må bli hysterisk. Synnes du også at hun skulle funnet mannskapet og fått en lugar forde hun hostet? Hun holt avstand, brukte desinfeksjon og dro hjem. Eg ser ikke problemet 

Ja, det synes jeg og det hadde jeg valgt å gjøre selv

 Å nei det er ikke å være hysterisk , men det er å.være fornuftig og smart.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude4
18 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

Er det virkelig så utenkelig å faktisk informere personalet om at hele familien er blitt kraftig forkjølet? Den lugaren de selv bodde på skulle gjerne hatt en grundigere vask enn andre lugarer. Dette er ikke på noe måte hysterisk, det handler om situasjonen verden nå er i. Jeg verken tror eller håper at Mette + familien har corona, men det å være helsearbeider å så lite lest opp plutselig er for meg rart. Vedkommende gikk selv rundt med munnbind og hansker, så plutselig betyr det ingenting lengre når hun selv og familien er blitt syk. Hun sier de holdt avstand og spritet seg, hva spiller det for en rolle når de likevel har berørt ting rundt på båten og lugaren uten å gi beskjed? 

Det med at alle kan teste seg er nytt. Før var det veldig få som fikk lov å teste seg selv om du ønsket det. Eg fikk ikke test selv om eg spurte gjentatte ganger. Hun har nettopp fått baby og har problemer med ammingen så tror ikke hun har så focus på å lese alt nytt om covid-19. Hun er heller ikke i jobb som helsearbeider. 

Eg har ikke sett at hun har sagt at hun er kraftig forkjølet. Hun var hes og snyltet. 

Hun gikk med munnbind og hansker i starten på covid-19. Vil tro vi alle var mer streng da. Nå er jo Norge åpnet opp

Ja hun kunne gitt beskjed til båten at lugaren måtte vaskes ekstra godt. Men er det grunn til å angripe henne slik dere gjør her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude4
20 minutter siden, Visvas skrev:

Hadde de informert så kunne de kanskje ha få tatt en hurtigtest på båten også før de gikk i land?  Så hadde mulig smitte blitt isolert med en gang, smitten er spredt rundt i verden av folk som ikke trodde de var syke. Tror ikke mannskapet på båten hadde blitt sur for å tatt et par ekstra tester, er vel helle omvendt. 

Og nei jeg går ikke rundt og ønsker at Mette med familie er syke og jeg tror helst det er en forkjølelse, men man kan ikke være for forsiktig i disse dager. 
 

Har de tester på båter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude4
17 minutter siden, Orly skrev:

Ja, det synes jeg og det hadde jeg valgt å gjøre selv

 Å nei det er ikke å være hysterisk , men det er å.være fornuftig og smart.

Ok. Men vi trenger ikke å kalle henne egoistisk og angripe henne av den grunn. Eg tenker at det beste var å gjøre det hun jorde. Holde avstand, bruke antibiotika og dra hjem. Hun kunne ha bedt de vaske lugaren ekstra og spurt om en test. Men det er ikke grunn for oss til å gå i strupen på henne. Hun er faktisk en av de bloggerene som tar dette alvorlig og ikke reiser ut av landet blandt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lin11
36 minutter siden, Trude4 skrev:

Det med at alle kan teste seg er nytt. Før var det veldig få som fikk lov å teste seg selv om du ønsket det. Eg fikk ikke test selv om eg spurte gjentatte ganger. Hun har nettopp fått baby og har problemer med ammingen så tror ikke hun har så focus på å lese alt nytt om covid-19. Hun er heller ikke i jobb som helsearbeider. 

Eg har ikke sett at hun har sagt at hun er kraftig forkjølet. Hun var hes og snyltet. 

Hun gikk med munnbind og hansker i starten på covid-19. Vil tro vi alle var mer streng da. Nå er jo Norge åpnet opp

Ja hun kunne gitt beskjed til båten at lugaren måtte vaskes ekstra godt. Men er det grunn til å angripe henne slik dere gjør her? 

 

25 minutter siden, Trude4 skrev:

Ok. Men vi trenger ikke å kalle henne egoistisk og angripe henne av den grunn. Eg tenker at det beste var å gjøre det hun jorde. Holde avstand, bruke antibiotika og dra hjem. Hun kunne ha bedt de vaske lugaren ekstra og spurt om en test. Men det er ikke grunn for oss til å gå i strupen på henne. Hun er faktisk en av de bloggerene som tar dette alvorlig og ikke reiser ut av landet blandt annet. 

Hun har mange enkle mennesker som leser bloggen, de reflekterer ikke over hva som serveres  på blogg/Snap. Jeg et rystet over at en som jobber i helsevesenet ikke agerer bedre. Og det er virkelig ingen unnskyldninger som er gode nok i denne situasjonen.

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude4
2 minutter siden, Lin11 skrev:

 

Hun har mange enkle mennesker som leser bloggen, de reflekterer ikke over hva som serveres  på bloggen. Jeg et rystet over at en som jobber i helsevesenet ikke agerer bedre. Og det er virkelig ingen unnskyldninger som er gode nok i denne situasjonen.

Står ingenting om å være syk på bloggen. 

På snapchat har hun ikke lakt ut noe som er feil. Hun linket til nettsiden flere her inne mente var løgn. Den nettsiden er fra FHI og der skrives det om prioriteringer på testing. 

https://www.fhi.no/nyheter/2020/testkriterier-utvides/

At du jobber i helsevesenet betyr ikke at du må kunne alt om covid-19 til en hver tid. I tillegg er Mette i permisjon med en baby. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Trude4 skrev:

Ok. Men vi trenger ikke å kalle henne egoistisk og angripe henne av den grunn. Eg tenker at det beste var å gjøre det hun jorde. Holde avstand, bruke antibiotika og dra hjem. Hun kunne ha bedt de vaske lugaren ekstra og spurt om en test. Men det er ikke grunn for oss til å gå i strupen på henne. Hun er faktisk en av de bloggerene som tar dette alvorlig og ikke reiser ut av landet blandt annet. 

Angripe henne? Ser ingen som gjør det, men når noen tar dårlige valg å selv utleverer det må de tåle at folk sier fra. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Trude4 skrev:

Står ingenting om å være syk på bloggen. 

På snapchat har hun ikke lakt ut noe som er feil. Hun linket til nettsiden flere her inne mente var løgn. Den nettsiden er fra FHI og der skrives det om prioriteringer på testing. 

https://www.fhi.no/nyheter/2020/testkriterier-utvides/

At du jobber i helsevesenet betyr ikke at du må kunne alt om covid-19 til en hver tid. I tillegg er Mette i permisjon med en baby. 

 

Hun kuttet ut noe fra nettsiden hun linket til, ingen sa  nettsiden  var løgn. Dette blir for dumt rett og slett 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude4
3 minutter siden, Orly skrev:

Angripe henne? Ser ingen som gjør det, men når noen tar dårlige valg å selv utleverer det må de tåle at folk sier fra. 

Å si ifra er en ting. Å kalle henne egoistisk og lage stort nummer ut av det er noe annet. Hun jorde det hun trodde var best i situasjonen og fulgte FHI sine anbefalinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
4 minutter siden, Trude4 skrev:

Står ingenting om å være syk på bloggen. 

På snapchat har hun ikke lakt ut noe som er feil. Hun linket til nettsiden flere her inne mente var løgn. Den nettsiden er fra FHI og der skrives det om prioriteringer på testing. 

https://www.fhi.no/nyheter/2020/testkriterier-utvides/

At du jobber i helsevesenet betyr ikke at du må kunne alt om covid-19 til en hver tid. I tillegg er Mette i permisjon med en baby. 

 

Det er ditt ansvar som samfunnsborger å holde deg oppdatert på hva retningslinjene er. Det har vært praktisert testing i flere måneder, så det er ikke noe nytt.  Og som helsearbeider har man gjerne mer innsikt i smittevern enn de som ikke er i dette arbeidsfeltet, det blir som en ryggmargsrefleks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude4
23 timer siden, Visvas skrev:

Du har helt rett, det er Mette som har klipt og limt slik det passer henne. Hun har bla utelatt dette avsnittet. 

Screenshot_20200711-123314_Chrome.jpg

Dette er en annen nettside og ikke den hun klippet ut fra. Hun har linket til den siden hun klippet ut fra og der finner du ikke dette du har klippet ut. Så hun har ikke utelatt noe eller klippet og limt slik det passer henne. Link til den siden hun hentet information fra https://www.fhi.no/nyheter/2020/testkriterier-utvides/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...