Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Kollontaj skrev:

Min mann jobber også i et stort internasjonalt firma, i Norge får fortsatt ingen komme på kontoret og alle møter er på Teams. Det du beskriver er rett og slett ikke normalen, det har heller ingen relevans at det er tusenvis av ansatte og et internasjonalt firma, reglene i Norge skal uansett følges - iallfall ikke tolkes i en retning som fører til at folk kommer med sykdom på jobb. 😏

Samme her, og der er policyen at man sendes rett hjem av nærmeste leder dersom man skulle komme på jobb med det minste tegn til luftveisinfeksjon.

Ellers er de ansatte på kontoret og jobber hjemmefra annenhver uke, slik at det kun er halvparten av vanlig antall ansatte på jobb til enhver tid, for at avstandsreglene skal overholdes.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter i grunnen her å bare rister på hodet!

Eg leser sporadisk her på denne tråden og nå er den kommet opp i hele 447 sider!! Det går i det samme om igjen og om igjen og det sitter bare en person å gnir seg i hendene; MA. Bloggtaktikken hennes går ut på at sier noen OPP, ja så sier hun NED. Får hun kritikk for noe så "svarer" hun på Snap, klipp og lim med spørsmå og Sveip opp for svar i bloggen. Uten KG hadde den bloggen vandret heden. Det er for meg en kynisk måte å skrive blogg på, derfor har eg flere ganger påpekt at eg syns MA provoserer (Med overlegg!). Å ja, dette er en provoserende måte å blogge på! En blogg skal inspirere mener nå eg, men ikkje på denne måten, oppmerksomheten den får er på helt feil grunnlag! Eg kunne ramset opp en lang liste av episoder som har vært, hvor allmennheten sier noe og MA sier det stikk motsatte (fordi hun vet bedre??) - KUN for å få i sving en heftig diskusjon slik at "Klipp, Lim og Sveip opp" kan fortsette og fortsette.....Det kommer aldri til å stoppe, ikkje før denne tråden evn stenges.

Eneste gangen eg syns MA gjorde en bra bloggjobb var når hun sto i mot AB, men ut over det? Nada...dessverre. 

Endret av Influenseren
Skrivefeil
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snap så har ikke lest hva Mette har skrevet om deres sykdom. Men er det så at det bagatelliseres at de har forkjølelsessymptomer?

Merkelig i så fall. Minnes at bloggeren hadde et sinnainnlegg i en avis om egoistiske nordmenn i denne coronatiden. Hun hadde selv kjære i risikogruppen, og alle måtte skjerpe seg. Noe i den duren. 

Uansett så reagerer jeg kraftig på de som nå i denne tråden rett og slett utsetter andre for risiko. For det gjør de jo om de følger egne råd. Forkjølelse er ikke det samme som corona? Nei, selvsagt ikke, men det er kun en test som kan avgjøre hva som er hva. Noe av utfordringen har jo nettopp vært at symptomene har vært så mange og ulike. 

Om folk skal diagnostisere seg selv, bør myndighetene få beskjed om at tester er unødvendige. Tenk hvor mye penger som blir spart da. Eller ikke.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heartgirl skrev:

Myndighetene sa det det når Norge var stengt ned at man måtte passe seg for at vi mennesker ikke ble "voktere" for hverandre å sette oss til dommere over hverandre. Dessverre er det blitt slik.

Selv er jeg pollenallergiker, og nese og øyne renner når det er høysesong av pollen. I år har jeg ikke turt å nyse offentlig i frykt for at noen skal komme med en tordentale. Det har hendt at noen har sendt meg et blikk hvis jeg har vært uheldig å nyse. 

Selvsagt skal vi følge reglene til FHI med renhold, vaske hender, 1 m avstand, hoste/nyse i albuen og det vi vet er smitterisiko. Det ligger innebygget i oss nå. 

Vi har egne kontor på jobben vår, og det er jeg glad for. 

Sjefen vår har sagt at vi er voksne mennesker som kjenner formen vår best selv, og forkjølelse er ingen infeksjon.

I vår kommune vil de ikke teste de som er har vanlig forkjølelsessymptomer. Kommunelegen i vår kommune sier at en vanlig forkjølelse som alle får begynner helt annerledes enn korona. 

 

Dette tar kaka. Av alt du skriver (mye har vært på premienivå) så var dette bunnen. 

Jeg fikk akutt tannverk i mars. Når alt var stengt. Men var FORKJØLA og ble pålagt isolasjon av kommuneoverlegen her jeg bor. Fikk ikke test den gangen. Var ikke prioritert. Måtte vente EN måned på å få komme til tannlege. Hvordan blir man forkjøla tror du? Hva forårsaker det? Daglig er det radioreklame på at ALLE som TROR de er forkjøla (kremter, snufser osv) blir testet. Broren min ble testet halvannen time etter at han ringte legen og sa han følte seg litt febersyk. Det er vår nåværende virkelighet. Myndighetene ønsker aktiv smittesporing, fremfor nedstenging. 
 

Jobber i internasjonalt konsern. Vi er 1/8 tilbake på kontoret. Om en av oss snufser stenger de kontoret vårt igjen. De øvrige 7/8 ansatte begynner å bli slitne og ensomme av hjemmekontor. Vi tar dette på ytterste alvor. Deg tror jeg ikke en dritt på. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Influenseren skrev:

Eneste gangen eg syns MA gjorde en bra bloggjobb var når hun sto i mot AB, men uteover det? Nada...dessverre. 

Spot on!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min jobb er jeg regnet som samfunnskritisk, og jeg har en kontorjobb midt i Oslo sentrum. Vi har ikke fått reise kollektivt siden midten av februar, ergo har over 90% av oss sittet på hjemmekontor i 5 mnd nå, vi ble sendt hjem en mnd før de offisielle rådene kom ut. De av oss i firmaet som står på short-lista over kritisk ansvar fikk beskjed om å være i "karantene-modus" dvs ikke engang gå på matbutikken, og vi får fremdeles ikke omgås hverandre fysisk selvom vi er symptomfri av frykt for at hvis en er syk blir mange rammet (gjelder også på fritiden).

Så jeg blir skikkelig, skikkelig provosert over at folk ikke tar smittevernet på alvor. Har du klart å pådra deg en forkjølelse har du ikke vært god nok til å holde avstand/vaske hender i disse dager, for covid19 og ufarlig forkjølelsesvirus smitter på akkurat samme måte!

Endret av Summeer
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Summeer skrev:

I min jobb er jeg regnet som samfunnskritisk, og jeg har en kontorjobb midt i Oslo sentrum. Vi har ikke fått reise kollektivt siden midten av februar, ergo har over 90% av oss sittet på hjemmekontor i 5 mnd nå, vi ble sendt hjem en mnd før de offisielle rådene kom ut. De av oss i firmaet som står på short-lista over kritisk ansvar fikk beskjed om å være i "karantene-modus" dvs ikke engang gå på matbutikken, og vi får fremdeles ikke omgås hverandre fysisk av frykt for at hvis en er syk blir mange rammet. 

Så jeg blir skikkelig, skikkelig provosert over at folk ikke tar smittevernet på alvor. Har du klart å pådra deg en forkjølelse har du ikke vært god nok til å holde avstand/vaske hender i disse dager, for covid19 og ufarlig forkjølelsesvirus smitter på akkurat samme måte!

Vi får ikke reise kollektivt på privaten heller, de få av oss som jobber på kontoret nå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kollontaj skrev:

Min mann jobber også i et stort internasjonalt firma, i Norge får fortsatt ingen komme på kontoret og alle møter er på Teams. Det du beskriver er rett og slett ikke normalen, det har heller ingen relevans at det er tusenvis av ansatte og et internasjonalt firma, reglene i Norge skal uansett følges - iallfall ikke tolkes i en retning som fører til at folk kommer med sykdom på jobb. 😏

Veiene mot de store byene er stappfulle av biler på veg til jobb. Parkeringsplassene ved togene er stappfulle. Folk flest er faktisk tilbake på jobb, kjenner ingen som ikke er det. Vi også brukte teams men ble tilbakekalt til jobb som de aller fleste andre som jobber på kontor. De jeg kjenner i norske private  firmaer har jobbet allerede i to måneder. De fleste internasjonale strakk det litt lenger. Men nok om det, nå kan også folk reise utenlands på ferie så restriksjonene er sluppet opp. Vi har fire (4) innlagt pga covod19 i hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Justlooking skrev:

Veiene mot de store byene er stappfulle av biler på veg til jobb. Parkeringsplassene ved togene er stappfulle. Folk flest er faktisk tilbake på jobb, kjenner ingen som ikke er det. Vi også brukte teams men ble tilbakekalt til jobb som de aller fleste andre som jobber på kontor. De jeg kjenner i norske private  firmaer har jobbet allerede i to måneder. De fleste internasjonale strakk det litt lenger. Men nok om det, nå kan også folk reise utenlands på ferie så restriksjonene er sluppet opp. Vi har fire (4) innlagt pga covod19 i hele landet.

«Som de aller fleste andre som jobber på kontor». Virkelig? Hiver du ut en slik påstand? Jeg jobber i Oslo og bor utenfor. Null kø om morgenen. Bygget vi har kontoret i åpner ikke kantina grunnet for få folk på huset. Samme gjelder alle bygningene til firmaet som eier de. Hele området jeg jobber i (Helsfyr/Bryn) har vært langt mindre trafikkert de siste månedene. Vi var tilbake delvis for 2 mnd siden. Såeee, forsiktig med påstandene («de fleste» blir å ta altfor hardt i. Kjenner du alle på kontor i hele landet mener du?) Uavhengig av reiseråd, de av oss som jobber i større konsern forholder oss til interne regler. Ellers stenger de oss igjen. Våre svenske kollegaer feks får ikke jobbe på kontoret. Og der har de hatt andre regler lokalt. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er forskjell tydeligvis. vi håper å få lov å komme på kontoret 50% av tiden fra september av....  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnAngel skrev:

Jeg har ikke snap så har ikke lest hva Mette har skrevet om deres sykdom. Men er det så at det bagatelliseres at de har forkjølelsessymptomer?

Merkelig i så fall. Minnes at bloggeren hadde et sinnainnlegg i en avis om egoistiske nordmenn i denne coronatiden. Hun hadde selv kjære i risikogruppen, og alle måtte skjerpe seg. Noe i den duren. 

Uansett så reagerer jeg kraftig på de som nå i denne tråden rett og slett utsetter andre for risiko. For det gjør de jo om de følger egne råd. Forkjølelse er ikke det samme som corona? Nei, selvsagt ikke, men det er kun en test som kan avgjøre hva som er hva. Noe av utfordringen har jo nettopp vært at symptomene har vært så mange og ulike. 

Om folk skal diagnostisere seg selv, bør myndighetene få beskjed om at tester er unødvendige. Tenk hvor mye penger som blir spart da. Eller ikke.

Det jeg har fått med meg er at de er tett i nesen, nyser, er hes og Mette tror hun hadde feber. Både Mette , sønnen og yngstedatteren er syk sa hun + eldste datteren og tvillingene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, miss summers skrev:

«Som de aller fleste andre som jobber på kontor». Virkelig? Hiver du ut en slik påstand? Jeg jobber i Oslo og bor utenfor. Null kø om morgenen. Bygget vi har kontoret i åpner ikke kantina grunnet for få folk på huset. Samme gjelder alle bygningene til firmaet som eier de. Hele området jeg jobber i (Helsfyr/Bryn) har vært langt mindre trafikkert de siste månedene. Vi var tilbake delvis for 2 mnd siden. Såeee, forsiktig med påstandene («de fleste» blir å ta altfor hardt i. Kjenner du alle på kontor i hele landet mener du?) Uavhengig av reiseråd, de av oss som jobber i større konsern forholder oss til interne regler. Ellers stenger de oss igjen. Våre svenske kollegaer feks får ikke jobbe på kontoret. Og der har de hatt andre regler lokalt. 

Vår kantine er også stengt, pga smittevernstiltak og ikke pga mangel på folk. Men den åpner tidlig august når folk er tilbake fra ferie. Det har vært bestemt siden juni. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste store, internasjonale firmaene jeg er innom har jo helt latterlige (i norske øyne) sikkerhetsregler til vanlig, pre-corona, som f.eks at det er påbudt å holde i gelenderet hvis man går ned en trapp (opphevet nå pga smittefare) og påbudt å alltid rygge inn på parkeringsplassen, bare for å nevne noe. Det er selvfølgelig ikke ok å troppe opp på jobb med luftveissymptomer, og det er det ikke i det offentlige heller. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutter ut denne diskusjonen nå. Som sagt har ikke snap og insta og hadde ikke peiling på annet enn at mette er på fergetur med de to minste barna i henhold til bloggen. Vi har tydeligvis forskjellige retningslinjer på arbeidsplassene og kommunelegene. Samt forskjellige erfaringer men situasjonen og arbeidsplassene til venner, familie og bekjente. Her er alt som vanlig. Heldigvis er det kun 4 innlagt i hele landet og det viser at covid19 er mindre smittsomt/farlig enn det har vært tidligere i vår. God natt 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trude4
1 time siden, AnAngel skrev:

Jeg har ikke snap så har ikke lest hva Mette har skrevet om deres sykdom. Men er det så at det bagatelliseres at de har forkjølelsessymptomer?

Merkelig i så fall. Minnes at bloggeren hadde et sinnainnlegg i en avis om egoistiske nordmenn i denne coronatiden. Hun hadde selv kjære i risikogruppen, og alle måtte skjerpe seg. Noe i den duren. 

 

Nei hun bagatelliserer det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Justlooking skrev:

Veiene mot de store byene er stappfulle av biler på veg til jobb. Parkeringsplassene ved togene er stappfulle. Folk flest er faktisk tilbake på jobb, kjenner ingen som ikke er det. Vi også brukte teams men ble tilbakekalt til jobb som de aller fleste andre som jobber på kontor. De jeg kjenner i norske private  firmaer har jobbet allerede i to måneder. De fleste internasjonale strakk det litt lenger. Men nok om det, nå kan også folk reise utenlands på ferie så restriksjonene er sluppet opp. Vi har fire (4) innlagt pga covod19 i hele landet.

Hvordan vet du det? Jeg vet om flere både i Oslo og kommunene rundt som fortsatt er på hjemmekontor 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Justlooking skrev:

Veiene mot de store byene er stappfulle av biler på veg til jobb. Parkeringsplassene ved togene er stappfulle. Folk flest er faktisk tilbake på jobb, kjenner ingen som ikke er det. Vi også brukte teams men ble tilbakekalt til jobb som de aller fleste andre som jobber på kontor. De jeg kjenner i norske private  firmaer har jobbet allerede i to måneder. De fleste internasjonale strakk det litt lenger. Men nok om det, nå kan også folk reise utenlands på ferie så restriksjonene er sluppet opp. Vi har fire (4) innlagt pga covod19 i hele landet.

Du skjønner ikke at regelen med å IKKE gå på jobb med symptomer fortsatt gjelder? Å kunne reise utenlands har ingenting med disse spesifikke reglene å gjøre. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 18.37, Heartgirl skrev:

Forkjølelse er noe helt annet enn korona, og alle blir forkjølt. Ikke rart med det skiftende været vi har rundt om kring i Norge. 

Mette vet godt selv når hun ble forkjølt, og forkjølelse er ikke det samme som korona!

Alle kan bli forkjølt, og Mette viste ansvar da hun reiste hjem. 

Synes du overreagerer ja! 

Har du tenkt på at du gjør Mette Ask en bjørnetjeneste? Du vil forsvare henne, men....Du har kommet med så masse feilaktig informasjon angående korona. FHI og regjering har oppdatert oss i månedsvis. Skremmende er det om du ikke har fått med deg hvordan vi skal forholde oss. Det provoserer, veldig. Les deg opp! Slettes ikke sikker på at bloggeren, Mette er så enig alt du skriver her. 

Endret av ClusterOfGrapes
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...