Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Turkis Sau skrev:

Kjempedrøy. 🙄 Nivået på denne tråden altså....Den er under pari om noen lurte.

Jeg synes ikke å påpeke rettskrivningsfeil i en blogg er under pari. Blogger hvor det er mange skrivefeil gir et useriøst inntrykk, så jeg håper Mette retter på disse feilene. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, JaVel skrev:

Jeg synes ikke å påpeke rettskrivningsfeil i en blogg er under pari. Blogger hvor det er mange skrivefeil gir et useriøst inntrykk, så jeg håper Mette retter på disse feilene. 

Bla tilbake en side, og les på ny.

Jeg refererte åpenbart ikke til rettskrivingen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, JaVel skrev:

Jeg synes ikke å påpeke rettskrivningsfeil i en blogg er under pari. Blogger hvor det er mange skrivefeil gir et useriøst inntrykk, så jeg håper Mette retter på disse feilene. 

Nå er den endret, men fortsatt Norge’s...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 11.09, Visvas skrev:

Ja fordelen med at legene alltid sender en videre til undersøkelser her nede er at man blir sjekket opp og i mente og de finner det meste. Man er som regel forsikret i 3 måneder etter avsluttet arbeidsforhold og denne forsikringen gir store rabatter på mange private sykehus. Jeg forstår bare ikke hvorfor vente til denne forsikringen har gått ut og ikke fortsetter å betale den selv før man sjekker noe man har plagdes med lenge og må bruke visumspengene? 

Helt enig i at de heller får betale det det koster privat i Norge hvis man ikke stoler på legene her. 

Hvis man betaler ca 100 nkr i måneden, er det da superbillig å oppsøke det private helsevesenet i Tyrkia? Om ja, hvorfor benytter ikke alle tyrkere det private helsevesenet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JaVel skrev:

Hvis man betaler ca 100 nkr i måneden, er det da superbillig å oppsøke det private helsevesenet i Tyrkia? Om ja, hvorfor benytter ikke alle tyrkere det private helsevesenet? 

Det er forskjellige avtaler fra sykehus til sykehus, noen har ikke samarbeid i heletatt og har da ingen rabattordning. Mange bruker privat for å få fortgang i ting, kanskje tatt alt av prøver på samme dag for i det offentlige så må man gjerne flere runder for å få tatt alt av prøver (røntgen bruker å gå på 10 minutter samme dag, blodprøver får man også tatt samme dag, det er mr og andre maskiner som man gjerne må bestille time til). Det nye offentlige sykehuset i Alanya er nå finere enn flere private, jeg har veldig god erfaring med det offentlige og har ikke sett noen grunn til å bruke privat...enda iallefall. Synes alt går mye fortere og mer effektivt enn jeg noen gang har opplevd i Norge. 
Ikke bare er forsikringen for de som er arbeidsledig billig og dekker det meste, men man er også pliktig til å ha forsikring og man risikerer store bøter for å gå uten forsikring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Visvas skrev:

Det nye offentlige sykehuset i Alanya er nå finere enn flere private, jeg har veldig god erfaring med det offentlige og har ikke sett noen grunn til å bruke privat...enda iallefall. Synes alt går mye fortere og mer effektivt enn jeg noen gang har opplevd i Norge. 

Dette syntes jeg var interessant. Hvorfor tror du alt går raskere i Tyrkia innenfor det offentlige helsevesen i forhold til i Norge? Min hypotese må være at mange nordmenn oppsøker lege altfor fort, ala forskjølelse og influensa, og dermed blir det kork i systemet? Selv bruker jeg Volvat hvis jeg MÅ til lege, det er ikke så dyrt som folk gjerne tror, man kommer man til eksperten med engang, og slipper å vente i månedsvis på å bli henvist videre.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Visvas skrev:

Ikke bare er forsikringen for de som er arbeidsledig billig og dekker det meste, men man er også pliktig til å ha forsikring og man risikerer store bøter for å gå uten forsikring.

Slik jeg forstod så er Mette sin mann uforsikret, men det ser ikke ut som han har vært redd for å få bøter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, JaVel skrev:

Dette syntes jeg var interessant. Hvorfor tror du alt går raskere i Tyrkia innenfor det offentlige helsevesen i forhold til i Norge? Min hypotese må være at mange nordmenn oppsøker lege altfor fort, ala forskjølelse og influensa, og dermed blir det kork i systemet? Selv bruker jeg Volvat hvis jeg MÅ til lege, det er ikke så dyrt som folk gjerne tror, man kommer man til eksperten med engang, og slipper å vente i månedsvis på å bli henvist videre.  

Det var det vi ble forklart hos legen i Norge når mannen min lurte på hvorfor han måtte vente mange uker på å få time. At tyrkere gjerne spør naboen, kjøpmannen, onkel, tante og mamma om diagnoser som fikses ofte med et heksebrygg og så jobber de det av seg, mens i Norge går man lettere til legen. Ikke helt sikker på om det er kun der det ligger, for mange tyrkere drar til legen for en influensa og får en standard sprøyte i rumpa som ingen vet hva inneholder, men funker mot alt🤷‍♀️😅 

Det er litt samlebåndsopplegg, det går fort unna hos legen og man blir raskt sendt videre til videre undersøkelser. Tror det er derfor man blir såpass godt sjekket, fordi man så lett blir sendt videre til spesialister, røntgen, mr osv. 

Man drar gjerne til familielegen uten time. Barn og eldre kommer inn først så det kan være litt venting, men stort sett går det ganske kjapt. Samme på sykehuset, man møter opp ofte uten time, får kølapp, venter litt, kommer inn og så blir man sendt videre. Kommer litt an på alvorlighetsgrad og type undersøkelse man skal på, men jeg har fått de aller fleste innen et par uker etter legebesøket, også samme dag og dagen etter. Man venter ytterst sjelden flere uker på videre undersøkelser. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, JaVel skrev:

Slik jeg forstod så er Mette sin mann uforsikret, men det ser ikke ut som han har vært redd for å få bøter? 

Mulig han har noe spesielt som jeg ikke vet noe om som sesongarbeider? Men igjen så er han vel mellom to jobber og siden han nå er uten forsikring så kan det jo se ut som arbeidsplassen hans ikke har betalt forsikring etter han slutta som jeg vet noen forhandler seg til.  Spesielt de som er gift og har foreldre som kommer under deres forsikring. Barn er dekt uansett. 

Jeg kjenner flere som har fått bøter på flere tusen for få måneder uten forsikring så det er iallefall reelt at man kan bli bøtelagt.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, JaVel skrev:

Slik jeg forstod så er Mette sin mann uforsikret, men det ser ikke ut som han har vært redd for å få bøter? 

Ja, ifølge blogginnlegg 21/02 hadde han ikke fått ordnet noen forsikring og måtte betale full pris. Måtte bruke oppsparte midler som opprinnelig skulle gå til familiegjenforeningen. De burde få ting litt mer på stell de to.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CMarie skrev:

Ja, ifølge blogginnlegg 21/02 hadde han ikke fått ordnet noen forsikring og måtte betale full pris. Måtte bruke oppsparte midler som opprinnelig skulle gå til familiegjenforeningen. De burde få ting litt mer på stell de to.

Tror neppe at det uansett kosta så mye at det gjorde så stort innhogg på de oppsparte pengene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tildittbeste skrev:

Tror neppe at det uansett kosta så mye at det gjorde så stort innhogg på de oppsparte pengene. 

 

Jeg vet ikke hva det kostet, men var åpenbart viktig for bloggeren å fortelle om den detaljen. Forøvrig ordrett sitert fra blogginnlegget.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke undersøkelser han tok, men det kan fort bli noen tusenlapper privat uten forsikring. 

...pluss eventuelle bøter da, men det kommer muligens senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Manannan skrev:

Nå er den endret, men fortsatt Norge’s...

Det ser fortsatt rart ut til å være en heading. Hjemmesnekra. Noen i Tyrkia som har laget den siden vedkommede ikke klarer å skrive vanlig norsk? Det burde stått «En av norges mest ærlige.... « stryk kanskje. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tildittbeste skrev:

Tror neppe at det uansett kosta så mye at det gjorde så stort innhogg på de oppsparte pengene. 

 

Han oppsøkte en privat klinikk, og måtte betale alt fra egen lomme siden han ikke var forsikret, så forundrer meg ikke om det ble ett par tusen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre her for jeg ble litt forskrekka av ene snappen eller om det var på insta, jeg husker ikke. Hvor Mette hadde blitt spurt om hun tenkte noe på det som skjedde i Syria hvor hun svarer at hun ikke vet noe om det. Ikke ordrett, men både spørsmål og svar i den retningen. 

Er det slik at det ikke er noe om at russere(?) drepte 33 tyrkiske soldater for et par dager siden i Syria og Tyrkia igjen må ta imot en mill Syrere og derfor åpnet grensene for de klarer ikke bære 6 mill flyktninger alene (ja jeg vet de får økonomisk støtte) i norske aviser? 

...sånn i korte trekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Visvas skrev:

Jeg må bare spørre her for jeg ble litt forskrekka av ene snappen eller om det var på insta, jeg husker ikke. Hvor Mette hadde blitt spurt om hun tenkte noe på det som skjedde i Syria hvor hun svarer at hun ikke vet noe om det. Ikke ordrett, men både spørsmål og svar i den retningen. 

Er det slik at det ikke er noe om at russere(?) drepte 33 tyrkiske soldater for et par dager siden i Syria og Tyrkia igjen må ta imot en mill Syrere og derfor åpnet grensene for de klarer ikke bære 6 mill flyktninger alene (ja jeg vet de får økonomisk støtte) i norske aviser? 

...sånn i korte trekk. 

Mitt inntrykk er at bloggeren ikke følger med på utenrikspolitikk overhodet, så ta ikke henne som et sannhetsvitne. Vanskelig å unngå å høre om disse drepte tyrkiske soldatene, men hvis man aldri eller svært sjelden åpner en avis, så kan man faktisk være så uvitende om større hendelser. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
33 minutter siden, JaVel skrev:

Mitt inntrykk er at bloggeren ikke følger med på utenrikspolitikk overhodet, så ta ikke henne som et sannhetsvitne. Vanskelig å unngå å høre om disse drepte tyrkiske soldatene, men hvis man aldri eller svært sjelden åpner en avis, så kan man faktisk være så uvitende om større hendelser. 

Noen ganger synes jeg man må legge ned aviser og være litt uvitende for å holde humøret oppe. Hadde jeg vært gravid tror jeg at jeg hadde fokusert på andre ting enn tragiske nyheter også selv om det involverer Tyrkia, man kan fort bli mer bekymret enn nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun som en liten refleksjon og ikke nødvendigvis dekkende for MA (selv om jeg har oppfattet henne som selvvalgt lite orientert)

Nå er det altså en svært stor flyktningestrøm som har satt seg i bevegelse over grensa mellom Syria og Tyrkia, mer eller mindre i nabolaget til mannen hennes, med den risiko for uro og kanskje væpnet konflikt dette medfører. Og så har hun ikke fått det med seg? Blir hun ikke bekymret?

Det som skjer i Tyrkia og andre deler av verden får ofte ringvirkninger og konsekvenser til det samfunnet vi lever i, både nasjonal og som regel også lokalt. 

Hvordan er det å være voksent menneske i dette landet og ikke følge med eller forstå samfunnet rundt seg? At regler og betingelser endres kontinuerlig basert på internasjonale forhold og så ikke få det med seg og innrette seg der etter? 

Må da være fryktelig ubehagelig å gå rundt å være forvirret?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skremt over at en voksen dame ikke får med seg mer, det være seg fattigdom, drepte soldater og andre ting som blir omtalt i media. 

 

At man ikke setter seg og ser på tyrkiske nyheter kan jeg jo forstå, norske nyheter er jo barneprogram i forhold. Men å ikke få med seg noe av dette synes jeg er spesielt, det må jeg si. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...