Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Gjest Deltidsmamma

Innerst inne tror jeg at de er glade i hverandre, men hun er veldig bastant på at babyen skal kun ha hennes navn og kun norsk statsborgerskap. Og det gjør at det fort kan minne om at hun tar et slags eierskap på babyen sin. Jeg føler ikke at hun ser på H som en donor men det kan fort virke sånn.

Men jeg tror at en av grunnene til at hun er så bastant på dette er at hun har en indre frykt for at H skal kunne ta md seg barnet til Tyrkia og at det kan bli noe der. Etter muslimsk lov er barnet hans eiendom og hun vil slite. Jeg ser samtidig at han er en pleaser han vil gjerne som hun ønsker men samtidig er jeg ikke helt sikker på at ikke det ligger noe bak.... o at det er det Mette er redd for- men ja jeg er enig om at det er mye klaging og sutring i bloggen hennes for tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik utlevering av privatliv på en blogg som er på sitt mest leste akkurat nå pga ABIP - det syns jeg ikke noe om. Jeg har rett og slett ikke lyst til å lese om andres mest  private og intime. Særlig ikke når vi bare får det fra den ene parten. 

 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes hun gjorde en viktig jobb med å avsløre influencerprogrammet. Savner litt oppdatering der nå, ble sagt at mer skulle fram.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Trua skrev:

Syntes hun gjorde en viktig jobb med å avsløre influencerprogrammet. Savner litt oppdatering der nå, ble sagt at mer skulle fram.

Det blir nok stille rundt den saken nå mens den er til behandling hos Forbrukertilsynet vil jeg tro. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke har vært gift har hun fått det hele foreldreansvaret som utlending (i Tyrkia)

H kan lett ordne med statsborgerskap på barnet uten hennes viten.

Forøvrig kjenner jeg at jeg blir helt lamslått over at det går an å bruke barnet sitt (som ikke en gang er født ) mot far på dette viset. Sint eller redd, uansett ikke greit så lenge det ikke er overgrep på noe sett og vis med i bildet. 

Lurer på om hun tror hun gjør seg selv liten når hun skriver slikt eller om hun forstår at hun virkelig tramper på mannen og gjør han bitteliten for alle som leser....samt underbygger div mistanker?

Endret av Visvas
La til en setning
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor sint man er, er det enkelte ting man uansett ikke sier i en krangel, fordi det i verste fall er utilgivelig. Det Mette har sagt til mannen er, i min verden, i den kategorien, uavhengig av hva han har sagt til henne. 

Hun skriver i et annet innlegg at hun er godt over gjennomsnittet reflektert. Det er godt mulig, men det kommer ikke alltid fram i innleggene hennes. I et tredje innlegg skriver hun at mannen er syk med magesmerter av ukjent årsak. Jeg er kanskje ikke like reflektert som Mette, men i mitt hode får jeg følgende refleksjon; H er 100% avhengig av Mette til alt. Visum til Norge, penger, tak over hodet, mat samt tilgang til sitt eget barn. De krangler, og Mette sier til ham at hun synes det er slitsomt å ha ham der, hun trives best alene, han klarer ikke å gjøre noe annet praktisk en å støvsuge, og om han lurer henne eller hun vil gå fra ham så mister han alt, inkludert tilgang til eget barn. I tillegg er (burde iallefall) de fremdeles i honeymoon-fasen mtp hvor lite de faktisk har møtt hverandre fysisk hvor man er nyforelsket og alt føles fantastisk, men istedet er de allerede oppi problemene man vanligvis får etter årevis sammen. Stress kan føre til magesmerter, just sayin'... 

Jeg tror glansbildet er i ferd med å sprekke og hun har innsett at det faktisk er en mulighet for at han lurer henne. I tillegg kan hun også føle på hvor vanskelig det kan være å ha meningsfulle samtaler med en partner man omgås med hele døgnet når vokabularet deres på engelsk ikke er optimalt. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest spaniasol

Nå husker jeg plutselig hvorfor jeg, nokså bastant, hevdet at jeg ikke kom til å følge bloggen mer. Vi er tilbake til en gedigen røre etter heltmodig innsats i forbindelse med ABIP.

Som Fotballflua er inne på; det er overhodet ikke noe godt tegn at de allerede er på et sted der det krangles og mistenkeliggjøres. De er nettopp gift! Utlevering av mannen, selv om hun presiserer at det er hun som er vanskelig. Hvorfor skulle hun vært sint og vrang om hun ikke mener det er på grunn av ham?

Og nå sist; spør kommentarfeltet om råd til medisinsk hjelp. Jeg har ikke ord! Det der vitner ikke om en reflektert person!

Endret av spaniasol
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Mette har noen makt til å få han sendt ut av Norge eller nekte han kontakt med barnet. Det som er veldig skummelt for han, er å bo i et hus som er eid av henne og aldri vite om han vil bli kastet ut om han ikke oppfører seg slik Mette forventer. Akkurat der stiller han veldig svakt. Det beste er å eie huset sammen med tanke på samlivsbrudd. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så inderlig glad for å ikke være gift med en blogger. (Eller barnet til en...)

Blir helt kvalm av tanken på å få brettet ut krangler, sykdom, særheter og sexliv, ting som å sove med klærne på, og så videre. Så grenseløst.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Surikatt skrev:

Tror ikke Mette har noen makt til å få han sendt ut av Norge eller nekte han kontakt med barnet. Det som er veldig skummelt for han, er å bo i et hus som er eid av henne og aldri vite om han vil bli kastet ut om han ikke oppfører seg slik Mette forventer. Akkurat der stiller han veldig svakt. Det beste er å eie huset sammen med tanke på samlivsbrudd. 

Akkurat dette vet jeg kan for mange av tyrkerne som ikke har blitt truet med å bli sendt ut av landet engang synes er vanskelig. De går fra å være "den stolte hane" i sitt eget univers til å måtte prisgi maten kona har i skapene, klærne på kroppen, tak over hodet ect i lang tid. Hvis man er stolt slik jeg kjenner tyrkerne så er dette vanskelig selv uten trusler om å bli hivd ut og nektet kontakt med sitt eneste barn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Visvas skrev:

Akkurat dette vet jeg kan for mange av tyrkerne som ikke har blitt truet med å bli sendt ut av landet engang synes er vanskelig. De går fra å være "den stolte hane" i sitt eget univers til å måtte prisgi maten kona har i skapene, klærne på kroppen, tak over hodet ect i lang tid. Hvis man er stolt slik jeg kjenner tyrkerne så er dette vanskelig selv uten trusler om å bli hivd ut og nektet kontakt med sitt eneste barn. 

Tenker det kanskje er ok at mannen får en reality check og ikke får «forbli den stolte hane i eget univers»? Hørtes slitsomt ut å leve med en som har så mye stolthet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro hun visste hvor utmattende det kan være med en baby. Det er lite søvn, blant annet. Dersom de ikke kom godt overens på første besøk, hvordan skal det gå neste gang når de skal gå oppi hverandre hjemme, lite søvn og baby? Og det er ikke akkurat slik at man ikke har hormoner etter fødsel, heller. Synes hele situasjonen virker veldig uheldig og spesielt når han er syk i tillegg. Han må søke mer hjelp i Tyrkia og ikke komme til Norge og tro at en reiseforsikring skal dekke behandling av noe han led av før han reiste. Er mildt sagt oppgitt. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Twinkle~ skrev:

Tenker det kanskje er ok at mannen får en reality check og ikke får «forbli den stolte hane i eget univers»? Hørtes slitsomt ut å leve med en som har så mye stolthet.

Med den stolte hane så mente jeg en som er stolt av å ta seg av det økonomiske, forsørge sin kjære eller iallefall bidra økonomisk, være handlekraftig i kjente omgivelser og i heletatt ta seg av praktiske ting være seg åpne konto i bank, betale regninger ect 

Jeg har sett mange tyrkere som "visner" i Norge fordi de ikke kjenner kulturen, systemet og har kanskje slitt med å finne seg jobb, venner og slitt med å være så sosiale som de er vant med å være her nede. 

Det er ikke enkelt å gå fra å være Den som ordner alt til den som må ha hjelp til alt. Tyrkere er stolte, så det er gjerne en tøff overgang til man klarer det på egen hånd. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Twinkle~ skrev:

Tenker det kanskje er ok at mannen får en reality check og ikke får «forbli den stolte hane i eget univers»? Hørtes slitsomt ut å leve med en som har så mye stolthet.

Samme tenkte jeg. Hva er vitsen med den type stolthet, når de som alle andre er full av mangler, og feil iblandet gode egenskaper? Jeg skal være en stolt tyrker uansett om huset faller sammen over meg, nei mye bedre å være en ekte person som har en selvfølelse som ikke lar seg knekke så lett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Visvas skrev:

Med den stolte hane så mente jeg en som er stolt av å ta seg av det økonomiske, forsørge sin kjære eller iallefall bidra økonomisk, være handlekraftig i kjente omgivelser og i heletatt ta seg av praktiske ting være seg åpne konto i bank, betale regninger ect 

Jeg har sett mange tyrkere som "visner" i Norge fordi de ikke kjenner kulturen, systemet og har kanskje slitt med å finne seg jobb, venner og slitt med å være så sosiale som de er vant med å være her nede. 

Det er ikke enkelt å gå fra å være Den som ordner alt til den som må ha hjelp til alt. Tyrkere er stolte, så det er gjerne en tøff overgang til man klarer det på egen hånd. 

Hva med tyrkiske kvinners stolthet da? Slik du beskriver en tyrkisk mann som lever i Norge, må jo tyrkiske kvinner ha det hele tiden, siden det er mannens oppgave å være den stolte som ordner alt. Selvsagt blir det et sjokk når den tyrkiske mannen som har blitt oppdratt til å være stolt og handlekraftig, plutselig sitter der som en " tyrkisk kvinne". Leste en bok for noen år siden, handlet om innvandring til Norge. Det viste seg at enslige muslimske kvinner klarte seg langt bedre enn enslige muslimske menn av den enkle grunn at den muslimske mannen var vandt til å bli hauset opp som GUTT og så MANN uten tanke for hvilke evner de hadde, det var altså kjønnet som var hauset opp, ikke evner og styrke. Å komme til vesten med den innstillingen at de som menn var perfekte i seg selv bare pga kjønnet kunne føre til frustrasjon og sinne, for plutselig var de ikke lenger spesielt verdifulle bare i kraft av sitt kjønn.Den muslimske kvinnen var vokst opp med motstand bare på grunn av sitt kjønn, så motstand var de vant til når de kom til Norge. Så de som hadde vært sett på som " svake" i sitt hjemland, hadde mange skjulte egenskaper som de tok i bruk når de ikke lenger møtte kvinnediskrimineringen. Det jeg har skrevet her er selvfølgelig generalisert, ingen mann eller kvinne er lik, men opphausingen og mostanden er det mye i. Det vil også være forskjell på hvilket land de kommer fra, det er feks stor forskjell på Tyrkia og Egypt, eller Saudi-Arabia og Tunisia, dette er bare eksempler.  

Endret av JaVel
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi foretar et tankeeksperiment og bytter litt om på både kjønn og roller:

Middelaldrende norsk mann finner seg kone, 10 år yngre og mindre ressurssterk fra et ikke like utviklet land, gjør henne gravid, tar henne til landet under lovnad om både kjærlighet, stort hus og bedre økonomiske utsikter. Denne kvinnen har ikke utdanning, nettverk, kan ikke språket, har nada peiling på kulturen, ikke i stand til  å forvalte verken egen helse eller gjøre seg orientert i nærmiljøet. Paret har ikke felles språk.

På hennes første besøk i det nye hjemlandet får hun beskjed om å innordne seg ellers vil han ta fra henne barnet og sørge for å få henne kastet ut av landet.

Hva hadde vært det beste rådet til henne før neste besøk?

 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, JaVel skrev:

Hva med tyrkiske kvinners stolthet da? Slik du beskriver en tyrkisk mann som lever i Norge, må jo tyrkiske kvinner ha det hele tiden, siden det er mannens oppgave å være den stolte som ordner alt. Selvsagt blir det et sjokk når den tyrkiske mannen som har blitt oppdratt til å være stolt og handlekraftig, plutselig sitter der som en " tyrkisk kvinne". Leste en bok for noen år siden, handlet om innvandring til Norge. Det viste seg at enslige muslimske kvinner klarte seg langt bedre enn enslige muslimske menn av den enkle grunn at den muslimske mannen var vandt til å bli hauset opp som GUTT og så MANN uten tanke for hvilke evner de hadde, det var altså kjønnet sitt de var hauset opp av, ikke evner og styrke. Den muslimske kvinnen var vokst opp med motstand bare på grunn av sitt kjønn, så motstand var de vant til når de kom til Norge. Så de som hadde vært sett på som " svake" i sitt hjemland, hadde mange skjulte egenskaper som de tok i bruk når de ikke lenger møtte kvinnediskrimineringen. Det jeg har skrevet her er selvfølgelig generalisert, ingen mann eller kvinne er lik, men opphausingen og mostanden er det mye i. Det vil også være forskjell på land de forskjellige kommer fra, det er feks stor forskjell på Tyrkia og Egypt, eller Saudi-Arabia og Tunisia, bare eksempler.  

Det er nok mye i dette, men som du sier så er det nok store forskjeller ang hvor de kommer ifra. 

Jeg har aldri sett på tyrkiske kvinner som annet enn sterke og handlekraftige, ofte "sjefen" i forholdet. Men ikke alle på alle felt kanskje. Det kommer nok og an på fra hvor i Tyrkia de kommer ifra og litt på alderen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fascinerende at en person som hevder å være så mye dypere og mer reflektert enn andre og som lærer av egne feil framstår så uimottagelig for tilbakemeldinger som MA. I tillegg er hun så harm over at så mange «misforstår» og ikke ser hva hun prøver å si i tekstene sine når hun selv tilsynelatende ikke engang prøver å forstå meningen i det som blir kommentert her, på bloggen osv. Hun har flere ganger uttalt at hun er blitt så dreven i å håndtere kritikk - vel, de siste par dagenes aktivitet på blogg/Snap/Insta sier meg noe annet. 

Og når du først skal bruke et ord som du føler du må slå opp og servere med en definisjon, bør du prøve å skrive det korrekt.  
(Ok, jeg kunne spart meg dette siste avsnittet.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ganske utrolig.  Hun er hvertfall ikke mottagelig for andre meninger.  Kunn sine egne er se rette. Dessuten hvis en er litt kjent med norsk/tyrkiske forhold hører man stadig: dama bøyer seg i støvet i Tyrkia.  Så fort de kommer hjem til Norge får pipa ofte en annen lyd! Og mannen kjenner ikke igjen den dama han møtte med ferieforelskelse. Uansett ser det ut som bloggen fortsetter i samme stil, skriver ting som er lett å mistolke. Så kommer ex antall oppklarende innlegg..🤷‍♀️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tildittbeste skrev:

Ja ganske utrolig.  Hun er hvertfall ikke mottagelig for andre meninger.  Kunn sine egne er se rette. Dessuten hvis en er litt kjent med norsk/tyrkiske forhold hører man stadig: dama bøyer seg i støvet i Tyrkia.  Så fort de kommer hjem til Norge får pipa ofte en annen lyd! Og mannen kjenner ikke igjen den dama han møtte med ferieforelskelse. Uansett ser det ut som bloggen fortsetter i samme stil, skriver ting som er lett å mistolke. Så kommer ex antall oppklarende innlegg..🤷‍♀️

Ja det er velkjent fenomen. Min mann ble advart mot "meg" av flere fordi det er kjent her nede at damene er "fromme lam" mens de er i Tyrkia og blir "hekser" som truer med å sende ut mannen av hus og Norge om de ikke gjør som de blir fortalt. 

Så hittil har Mette fulgt "oppskrifta". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...