Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Lopploella skrev:

Den middagen hun la ut i dag var ekstremt feit ihvertfall. Loffskiver gjennomtrukket med olje, ferdige karbonader og majones. Masse olje på grønnsakene også. 

Når man skal prøve å spise billigst mulig, så blir det ofte usunne og halvfabrikat ser det ut som. 😳 hvert fall de to ukene hun viser frem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

Når man skal prøve å spise billigst mulig, så blir det ofte usunne og halvfabrikat ser det ut som. 😳 hvert fall de to ukene hun viser frem. 

Men en jo ikke dynke alt i olje og majones på toppen av det hele, da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JaVel skrev:

https://whatsupinturkey.wordpress.com/2014/06/11/understanding-turkey-lack-of-interpersonal-trust/

Visvas, lilletyrkia og dere andre som er gift med tyrkere, merker dere noe til denne manglende tilliten folk har til hverandre i Tyrkia, da tenker jeg ikke på nær familie, men tyrkere som er ukjente for hverandre ? 

Stol kunn på deg selv, er alltid det jeg har fått høre gjennom over 20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lopploella skrev:

Men en jo ikke dynke alt i olje og majones på toppen av det hele, da.

Nei hvorfor tilføre så mye ekstra med kalorier helt unødvendig? 🤷🏼‍♀️ Er helt enig med deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tildittbeste skrev:

Stol kunn på deg selv, er alltid det jeg har fått høre gjennom over 20 år. 

Det er jo veldig trist at det skal være sånn, det ødelegger et samfunn og blir til at alle lurer alle, for alle forventer å bli lurt og da kan man jo likegodt lure " de andre" først. For ca 1 år siden fant jeg en lommebok utenfor en butikk, det var selvsagt ikke i mine tanker å beholde den, for jeg var svært trygg på at hvis det var jeg som hadde mistet min lommebok, så hadde " finneren" levert den tilbake til meg. I Norge har ca 80 % av befolkningen tillit til sine medborgere, mot Tyrkias 24 %. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, JaVel skrev:

https://whatsupinturkey.wordpress.com/2014/06/11/understanding-turkey-lack-of-interpersonal-trust/

Visvas, lilletyrkia og dere andre som er gift med tyrkere, merker dere noe til denne manglende tilliten folk har til hverandre i Tyrkia, da tenker jeg ikke på nær familie, men tyrkere som er ukjente for hverandre ? 

Hmm dette synes jeg var rart. Jeg hadde ikke trodd Tyrkia kom så dårlig ut🤔 Mulig vi bare har  vært ekstremt heldige da. 

Jeg fikk ny skjerm på mobilen, skulle betale med kort, men de hadde ikke kortmaskin,  så jeg fikk beskjed om å komme tilbake dagen etter. Jeg fikk ta med meg mobilen, ingen sikkerhet, jeg kjente ikke mannen, hadde aldri sett han før. Så det syns jeg var ekstremt snilt. 

Flere ganger jeg har manglet bittelitt penger og jeg kan fint betale neste gang. 

Ungene får fra tidlig av beskjeder med fra lærer uten lapp, for at læreren skal lære å stole på at ungen gir beskjed hjemme. 

Jeg har opplevd fra flere,( jeg er med i diverse grupper )at de har mistet lommebok/mobil på resturant eller i taxi, og de har alltid fått det igjen. 

En av lærerne i barnehagen sa at hun kunne passe ungen min om jeg trengte fri innimellom..  hun sa det på en fin måte og som at det skulle være en selvfølge at jeg stolte på ho..  (jeg takka jo nei, siden vi ikke kjenner de😄

Skjer det noe, om du faller, ungen din stikker av, du krasjer, eller andre ting, så kan du være sikke på å få hjelp. 

 

 

Men det er et vanskelig spørsmål. Man hører jo om de som har kjøpt leiligheter uten papirer og har blitt lurt for mye penger. Man hører om de som ikke setter på takstameter i taxien og tar høyere priser. Man kan ikke stole på at noen vil fortelle deg om mannen din er utro. Det holdes helt tyst om. 

Angående penger, hus, bil og sånne ting så har vi aldri opplevd å ikke kunne stole på noen. Så vi er vel en av de få prosenta da. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lilletyrkia skrev:

Hmm dette synes jeg var rart. Jeg hadde ikke trodd Tyrkia kom så dårlig ut🤔 Mulig vi bare har  vært ekstremt heldige da. 

Jeg fikk ny skjerm på mobilen, skulle betale med kort, men de hadde ikke kortmaskin,  så jeg fikk beskjed om å komme tilbake dagen etter. Jeg fikk ta med meg mobilen, ingen sikkerhet, jeg kjente ikke mannen, hadde aldri sett han før. Så det syns jeg var ekstremt snilt. 

Flere ganger jeg har manglet bittelitt penger og jeg kan fint betale neste gang. 

Ungene får fra tidlig av beskjeder med fra lærer uten lapp, for at læreren skal lære å stole på at ungen gir beskjed hjemme. 

Jeg har opplevd fra flere,( jeg er med i diverse grupper )at de har mistet lommebok/mobil på resturant eller i taxi, og de har alltid fått det igjen. 

En av lærerne i barnehagen sa at hun kunne passe ungen min om jeg trengte fri innimellom..  hun sa det på en fin måte og som at det skulle være en selvfølge at jeg stolte på ho..  (jeg takka jo nei, siden vi ikke kjenner de😄

Skjer det noe, om du faller, ungen din stikker av, du krasjer, eller andre ting, så kan du være sikke på å få hjelp. 

 

 

Men det er et vanskelig spørsmål. Man hører jo om de som har kjøpt leiligheter uten papirer og har blitt lurt for mye penger. Man hører om de som ikke setter på takstameter i taxien og tar høyere priser. Man kan ikke stole på at noen vil fortelle deg om mannen din er utro. Det holdes helt tyst om. 

Angående penger, hus, bil og sånne ting så har vi aldri opplevd å ikke kunne stole på noen. Så vi er vel en av de få prosenta da. 😄

Tror du at andre stoler mer på deg siden du er fra Norge? At de feks tør å la deg dra med den reparerte mobilen fordi de stoler på at DU vil troppe opp neste dag og betale regningen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JaVel skrev:

Tror du at andre stoler mer på deg siden du er fra Norge? At de feks tør å la deg dra med den reparerte mobilen fordi de stoler på at DU vil troppe opp neste dag og betale regningen? 

Hehe jo, det kan jo stemme. Skal faktisk spørre mannen min om det her jeg. For det var interessant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

57 minutter siden, JaVel skrev:

https://whatsupinturkey.wordpress.com/2014/06/11/understanding-turkey-lack-of-interpersonal-trust/

Visvas, lilletyrkia og dere andre som er gift med tyrkere, merker dere noe til denne manglende tilliten folk har til hverandre i Tyrkia, da tenker jeg ikke på nær familie, men tyrkere som er ukjente for hverandre ? 

Dette stemmer nok, men det er ikke helt svart hvitt. 

Jeg VET at om jeg faller på gata, blir ranet, får et illebefinnende ect så får jeg hjelp. 100 % sikkert. 

Jeg så en video av en buss som bremsene hadde gått varm på og sjåføren mistet kontroll på bussen og krasjet/veltet med mange passasjerer. På videoen ser du at det ikke går et minutt engang før MANGE stormer til og løfter bussen og henter ut de som ligger i klem. Slik er de ❤

Vi bor på en liten plass og alle kjenner mannen min. Jeg kan gå innom frisøren, få fikset scooteren m.m. uten penger for de vet at det blir betalt. Jeg sier bare at mannen min kommer senere, det er null problem og ha en fin dag. 

Mannen min har hele tiden sagt at han stoler kun på noen få. Litt sånn som tildittbeste skriver, stol kun på deg selv, men ikke fullt så galt.

Jeg handler ofte på en hobbybutikk. De har religiøs musikk, utfører gjerne namas (ber) med kunder i butikken, er helt tildekt. Men fy for noen luringer. De kan spørre en kollega om prisen hvis de ikke vet selv og får beskjed om at det koster 7 lira, snur seg mot kunden og sier 10 lira. Dette er nesten uten unntak. Og dette er det mye av her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tyrkisk mann jeg kjenner kom hjem til sin norske ektefelle med en fremmed sin lommebok. Hun sa med engang at den måtte leveres tilbake, noe han ikke kunne forstå for det var jo han som hadde funnet den, og demed var den hans mente han. Kan trygt si at hun ble rasende, så lommeboken ble levert tilbake til den rette eier, men hun var temmelig fortvilet, lurte på hvem hun egentlig hadde giftet seg med :( . 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ofte opplevd at jeg kan komme tilbake med penger, om jeg ikke hadde med nok.  Men vi er jo "turister" for dem,og tror de nesten stoler mer på oss enn sine egne. Selv om jeg ofte ser det samme skjer med min mann.  Men mange er noen sikkelig luringer så til slutt er nok  lurt å se med begge øynene og stol ikke blint på alt og alle

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, JaVel skrev:

En tyrkisk mann jeg kjenner kom hjem til sin norske ektefelle med en fremmed sin lommebok. Hun sa med engang at den måtte leveres tilbake, noe han ikke kunne forstå for det var jo han som hadde funnet den, og demed var den hans mente han. Kan trygt si at hun ble rasende, så lommeboken ble levert tilbake til den rette eier, men hun var temmelig fortvilet, lurte på hvem hun egentlig hadde giftet seg med :( . 

Vi ler litt av dette og sier at her nede er det litt som at finneren er vinneren. Et barn ser ei bil på lekeplassen som ikke er barnets og tar den, man ser mor svarer at ja det var en fin bil og så går de hjem 🙈😆

Endret av Visvas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Visvas skrev:

Et barn ser ei bil på lekeplassen som ikke er barnets og tar den, man ser mor svarer at ja det var en fin bil og så går de hjem

..med bilen? 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, JaVel skrev:

En tyrkisk mann jeg kjenner kom hjem til sin norske ektefelle med en fremmed sin lommebok. Hun sa med engang at den måtte leveres tilbake, noe han ikke kunne forstå for det var jo han som hadde funnet den, og demed var den hans mente han. Kan trygt si at hun ble rasende, så lommeboken ble levert tilbake til den rette eier, men hun var temmelig fortvilet, lurte på hvem hun egentlig hadde giftet seg med :( . 

Dette hadde ikke min mann turt. Han hadde aldri kunnet tatt noe som tilhører noen andre. Og jeg tror nok de fleste er lik min mann der, men det er selvfølgelig noen luringer.

Det er feks haram å ta til seg noe man ikke har jobbet for. Det er ikke snakk om fattige som får for å overleve her selvfølgelig.  Det er faktisk haram å ta renter fra banken i veldig religiøse øyne, man skal ha jobbet for de pengene man får. 

Skulle likt å sett prosentandel luringer i landet (umulig, men vært morro) For jeg liker å tro at prosenten ikke er så høy, men med 80 millioner mennesker så blir det mange uansett hvor lav prosentandelen er. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er greia med å blotte magen hele tiden, fortelle om ansiktet og filme seg i sengen hvor man tydlig ser hun er uten klær? 

ang tyrkere og uærlighet:

Jeg mistet lommeboken min i tyrkia, hvor jeg nettopp hadde tatt ut penger fra minibanken og en helt ny iphone også lå. 
 

oppdaget det en halvtime senere og ringte mobilen hvor en tyrkisk dame svarte. Fikk hjelp i en butikk hvor han som jobbet der pratet med henne og forklarte hvor vi var. Hun Og barna kom å møtte oss og nektet å ta imot finnerlønn. Jeg var jo glad bare jeg fikk tilbake mobil og bankkort liksom😅 alle pengene var der også. Fikk overtalt henne til å ta imot litt så barna hennes kunne kjøpe seg noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lopploella skrev:

Den middagen hun la ut i dag var ekstremt feit ihvertfall. Loffskiver gjennomtrukket med olje, ferdige karbonader og majones. Masse olje på grønnsakene også. 

Ja, det var greasy. Men her handler det vel om å spise billig, ikke sunt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...