Gå til innhold

metteask.blogg.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutter siden, JaVel skrev:

For å snakke om noe helt annet ;) . For dere som har giftet dere med tyrkiske menn, hvordan ser de på skandinavere og Europeere, generelt sett? Mette bor i eget hus, har bil og jobb, blir dette sett på som lukseriøst for den gjengse tyrker, eller er det mange tyrkiske kvinner som er i samme situasjon? Noen helt private tanker, jeg tenker at H må være lettet for at HAN slipper å skaffe hus, bil etc selv, slik det vel er forventet av en tyrkisk mann når han gifter seg, han kommer på en måte til dekket bord? Er tankene mine her, feil? 

Meg bekjent så er det ikke den tyrkiske damen som har penger, men familien hennes. Hun har vel helst bodd hjemme til hun giftet seg. I beste fall skaffet seg en god utdannelse og kanskje begynt å jobbe, men jeg kjenner ingen som har bygd seg opp selv med leilighet, bil ect. Man må huske at veldig mange tyrkere sparer og kjøper leilighet, bil ect kontant. Det er DYRT å låne her og man må ha 50% egenkapital (tror jeg) for å låne til leilighet/hus. Det finnes selvfølgelig unntak, men generelt dyrt å låne til bil og leilighet. Dette er nok mye av grunnen til at man kanskje ikke skaffer seg en kjøpt leilighet før man gifter seg eller etter det. 

Generelt så er tyrkere veldig åpne og mye, spesielt om økonomi og helse. Noget merkelig for en nordmann, men dette snakker de mye mer åpent om enn det vi er vant med. 

Jeg vil TRO at det snakkes om at H har ordnet seg godt (mange forstår nok ikke at det er lån på dette huset og denne bilen) om de vet at hun har hus og bil. At han har giftet seg med ei som er rik, at han har skutt gullfuglen. 

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, Flettfrid skrev:

Det gjorde hun jo for å vise at det går an å hva ting koster. 

For neste 14 dagersperiode vil jeg tro vi får se en variant av middagsmeny der hun brukee mest mulig fra skuffer/skap/kjøl/frys osv. 

Hun har skrevet at hun kun skal bruke olje, krydder ig vann av det hun hadde fra før. 

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, Lady T skrev:

Virket som det var en utfordring hun hadde gitt seg selv - for å inspirere andre som kanskje har lite penger og tomme frysere. 

Nettopp. Og det å få en «ferdig» liste med matvarer og oppskrifter er jo helt supert! Og ta et par uker med disse i blant vil såklart hjelpe på et totalbudsjett. Gøyal ide med en hensikt av Mette! 

• Liker 4
Skrevet

At hun har en ensformig blogg skal hun ikke beskyldes for. Her hopper mann fra tre til tre..alt etter som...

Skrevet
40 minutter siden, Visvas skrev:

Meg bekjent så er det ikke den tyrkiske damen som har penger, men familien hennes. Hun har vel helst bodd hjemme til hun giftet seg. I beste fall skaffet seg en god utdannelse og kanskje begynt å jobbe, men jeg kjenner ingen som har bygd seg opp selv med leilighet, bil ect. Man må huske at veldig mange tyrkere sparer og kjøper leilighet, bil ect kontant. Det er DYRT å låne her og man må ha 50% egenkapital (tror jeg) for å låne til leilighet/hus. Det finnes selvfølgelig unntak, men generelt dyrt å låne til bil og leilighet. Dette er nok mye av grunnen til at man kanskje ikke skaffer seg en kjøpt leilighet før man gifter seg eller etter det. 

Generelt så er tyrkere veldig åpne og mye, spesielt om økonomi og helse. Noget merkelig for en nordmann, men dette snakker de mye mer åpent om enn det vi er vant med. 

Jeg vil TRO at det snakkes om at H har ordnet seg godt (mange forstår nok ikke at det er lån på dette huset og denne bilen) om de vet at hun har hus og bil. At han har giftet seg med ei som er rik, at han har skutt gullfuglen. 

Takk for svar :) . Interessant å høre fra noen som " kan" Tyrkia. Ang lån, hva ligger renten sånn ca på i Tyrkia for boliglån? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, JaVel skrev:

Takk for svar :) . Interessant å høre fra noen som " kan" Tyrkia. Ang lån, hva ligger renten sånn ca på i Tyrkia for boliglån? 

10-12 prosent mener jeg å ha lest. 

Men til gjengjeld er det lik rente på sparepenger også. 

• Liker 4
Skrevet

Nylig var renten på sparekonto opptil 25% med veldig lav skatt. 11 uttak av renter i året. 

Man betaler skatt hver gang man tar ut rentene. 

Skrevet
Akkurat nå, Visvas skrev:

Nylig var renten på sparekonto opptil 25% med veldig lav skatt. 11 uttak av renter i året. 

Man betaler skatt hver gang man tar ut rentene. 

De tjener jo enormt ved å ha pengene sine på sparekonto!  Eller misforstår jeg deg nå? 

Skrevet
3 minutter siden, JaVel skrev:

De tjener jo enormt ved å ha pengene sine på sparekonto!  Eller misforstår jeg deg nå? 

Nei du misforstår ikke. Du kan tjene godt på å ha litt ekstra penger i banken 

Skrevet (endret)

Men for en tyrker som alltid har hatt pengene sine i Tyrkia så vil jeg tro at de går ut med stor fortjeneste ja. 

Endret av Visvas
Skrevet
3 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Nei du misforstår ikke. Du kan tjene godt på å ha litt ekstra penger i banken 

Jeg sparer i fond, men kanskje jeg skulle satt inn pengene på en tyrkisk sparekonto istedet ;) . 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Lady T skrev:

Virket som det var en utfordring hun hadde gitt seg selv - for å inspirere andre som kanskje har lite penger og tomme frysere. 

Beklager for at jeg høres ut som en negativ festbrems nå, men; Jeg syns det er veldig rart at hun ikke oppfordrer leserne til å spise av det de (fleste) har i fryseren, skuffer og skap. Hadde hun kommet med inspirerende forslag til hvordan man kan lage sunne og rimelige middager med det hun finner i fryseren, så skulle jeg gitt henne ros. Og hvis hun absolutt skal kjøpe alt og vise at hun kan bruke maks 300,- i uka, så bør hun ihvertfall ikke vise frem bilder av hennes egne overfylte fryser og matlager forøvrig. Det blir feil. Da er vi over på sløsing igjen. Alle forbrukerøkonomer og de fleste matbloggere oppfordrer jo folk til å bruke det man har! Men Mette velger å la det hun har bli værende ubrukt og kjøper alt hun trenger. Feil strategi! Hun kunne stipulert prisen på det hun evt brukte fra sitt eget matlager. 

• Liker 15
Skrevet
3 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg sparer i fond, men kanskje jeg skulle satt inn pengene på en tyrkisk sparekonto istedet ;) . 

Å flytte sparepenger fra Norge til Tyrkia er nok et tapsprosjekt? 

Skrevet
9 minutter siden, Visvas skrev:

Å flytte sparepenger fra Norge til Tyrkia er nok et tapsprosjekt? 

Ja uten å ha sjekket så har nok tyrkisk lire en veldig dårlig kurs. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Beklager for at jeg høres ut som en negativ festbrems nå, men; Jeg syns det er veldig rart at hun ikke oppfordrer leserne til å spise av det de (fleste) har i fryseren, skuffer og skap. Hadde hun kommet med inspirerende forslag til hvordan man kan lage sunne og rimelige middager med det hun finner i fryseren, så skulle jeg gitt henne ros. Og hvis hun absolutt skal kjøpe alt og vise at hun kan bruke maks 300,- i uka, så bør hun ihvertfall ikke vise frem bilder av hennes egne overfylte fryser og matlager forøvrig. Det blir feil. Da er vi over på sløsing igjen. Alle forbrukerøkonomer og de fleste matbloggere oppfordrer jo folk til å bruke det man har! Men Mette velger å la det hun har bli værende ubrukt og kjøper alt hun trenger. Feil strategi! Hun kunne stipulert prisen på det hun evt brukte fra sitt eget matlager. 

Sløseri er det vel først hvis man kaster mat og kjøper ny. Hvis Mette putter det hun har i fryseren og bruker det ved en senere anledning ser jeg ikke noe galt i å handle såpass mye mat for 600,- for å utfordre seg selv, og kunne tipse andre 😊  

• Liker 7
Skrevet
35 minutter siden, JaVel skrev:

Rente henger sammen med inflasjon. Sjelden lønnsomt å spare i fremmed valuta, i hvertfall om du har tenkt å kjøpe tilbake norske kroner.

Skrevet (endret)

Pasta ris og poteter. Det er kanskje billig men ikke sunt. Som jeg tenkte meg. I tillegg til loff. 

Endret av Surikatt
  • Liker 7
Skrevet
20 minutter siden, Kritt skrev:

Rente henger sammen med inflasjon. Sjelden lønnsomt å spare i fremmed valuta, i hvertfall om du har tenkt å kjøpe tilbake norske kroner.

Inflasjon var det selvfølgelig jeg mente🙈 

.....sånn går det når man skal gjøre flere ting samtidig😅 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Surikatt skrev:

Pasta ris og poteter. Det er kanskje billig men ikke sunt. Som jeg tenkte meg. I tillegg til loff. 

Virkelig? 🙈

• Liker 3
Skrevet

Menyen og varene ser ikke veldig spennende ut. Tror jeg heller henter inspirasjon hos Fattig Student.

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...