Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

4 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Jeg trodde hun reiste ned for at de skulle gå på ultralyd sammen? Siden han fikk avslag på besøksvisumet? På bloggen svarer hun at de ikke fikk tid til det likevel, og at hun ikke var sikker på om hun fikk komme inn på legekontoret for å ta UL siden hun ikke er tyrkisk? Wtf? Så lenge man betaler så er vel ikke det et problem? 

Altså ja, det er slike uttalelser jeg blir helt slått ut av. 

Selvfølgelig får man ul selv om man ikke er tyrkisk. Men man får den ikke gratis hvis du ikke har forsikring eller har en mann som har forsikring og du må ha ikamet (oppholdstillatelse) for å komme under dette. Men en tyrkisk kvinne uten dette får det heller ikke gratis.  

ALLE nasjonaliteter, kan betale for ul i Tyrkia,  akkurat som man kan i Norge.  

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Flettfrid skrev:

Mette har vel vært ærlig på at hun har lese/skrivevansker, så det er jo naturlig at hun ikke får alt rett. Hadde nok vært bedre om hun holdt seg til å skrive bokmål. 

Beklager, det visste jeg ikke. Da skal jeg selvfølgelig ikke kikke på det. Jeg trodde det var lærevansker.  

Men for hennes del, finnes det ikke noe program som kan hjelpe henne litt for å få bedre setninger og rette skrivefeil?  Jeg spør for jeg ikke har peiling og tror det hadde hjulpet veldig på innleggene. 

Jeg suger på skriftlig selv etter mange år med tre språk i hverdagen, men nå skriver jeg ikke en blogg heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Mette kan fortelle oss at kurderne ikke bare bor i Tyrkia, de bor også i Syria - og Afghanistan

:overrasket: 

 

Google Mette, google 🙈🙉🙊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får de UL og det koster ikke en formue.  Og litt rart å ikke ordne dette når hun hele veien har skrevet at det ville bli en stor opplevelse for mannen.  Ja, hun skrev hun hadde prioritert og lage mat, og at dette gikk utover tiden med mannen, altså jeg blir helt satt ut..hva er viktigst? Være mest mulig med sin mann? Eller prøve å imponere på kjøkkenet? Skjønn det den som kan.

Endret av Tildittbeste
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at livet skjer og ting blir ikke alltid som man planlegger, spesielt i Tyrkia. 

Men man reiser ned for en uke for å dra på UL og levere klage personlig på ambassaden. Og de skal ikke noe av de to tingene? 

Veldig snedige prioriteringer. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Visvas said:

At de kjører rundt uten førerkort er for meg helt uforståelig.

Med så ekstreme konsekvenser det kan gi ved en ulykke så blir det iallefall ikke norgestur med det første og nedsyltet i gjeld for resten av livet. 

Og alikevel gambler på at det går fint. 

Seriøst? De kjører på bortgjemt grusvei utenfor landsbygden. MIKROSKOPISK mulighet for at det skal inntreffe ''ekstreme konsekvenser'' av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prioritert mann og ultralyd. Jeg har selv tatt ultralyd før jeg bodde der fast. Ingen problem det. Og det finnes ultralyd "overalt" , lite ventetid og man får det samme dag som man drar. Så det som var så stort for han å oppleve blir plutselig ikke prioritert. 

De elsker gravide der og man får ofte særbehandling som gravid. Så og si at i dag kan jeg ikke hjelpe på kjøkkenet for vi skal på ultralyd hadde bare vært stas i det fleste øyne. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lady T skrev:

Hun ble syk der nede da. Feber og forkjøla.  Skjønner godt man ikke orker stresse med sånt da. Hun har prioritert kjøkkentjeneste, sa hun på snap 😊

De kunne ordnet det i Ankara når hun ankom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Centimeteren skrev:

Seriøst? De kjører på bortgjemt grusvei utenfor landsbygden. MIKROSKOPISK mulighet for at det skal inntreffe ''ekstreme konsekvenser'' av det.

Ja det er jeg enig i, men hva om et barn løp over veien rett rundt en sving? 

Men altså,  det er ikke mitt liv og de får bare fortsette å ta alle disse (for meg) uforståelige sjansene. 

Jeg trodde faktisk du var ironisk når du skrev det først. 

Endret av Visvas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun tenker all matlagingen gjør seg på blogg og some. Ellers ufattelig at hun prioriterer dette fremfor tid med mannen, når hun har få dager, ikke har sett ham på flere måneder og det kan ta måneder til neste gang. Lurer jo litt på hvor lykkelig svigermor er for hjelpen også, hun liker jo ikke maten. Men intensjonen er vel god.

 

Stusset også på det med ultralyd, som tidligere var så viktig og ett av formålene med turen. Kanskje de fant ut at det ble for dyrt? Lurer også på om det finnes i den nærmeste byen (Besni?) eller om de måtte gjort det i Ankara eller annen storby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok ul hos fødselslegen til svigermor i en relativt liten by. Gikk privat og den gang kosta det 100 lira. Gravide her nede får ul igjennom hele graviditeten så jeg regner med de har i Besni også om de ønsker. 3D er sikkert ikke like vanlig, men det er vel tidlig for å få full glede av det uansett? 

Endret av Visvas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spaniasol
6 timer siden, Visvas skrev:

Beklager, det visste jeg ikke. Da skal jeg selvfølgelig ikke kikke på det. Jeg trodde det var lærevansker.  

Men for hennes del, finnes det ikke noe program som kan hjelpe henne litt for å få bedre setninger og rette skrivefeil?  Jeg spør for jeg ikke har peiling og tror det hadde hjulpet veldig på innleggene. 

Jeg suger på skriftlig selv etter mange år med tre språk i hverdagen, men nå skriver jeg ikke en blogg heller. 

Det finnes flere hjelpeprogrammer for personer med dysleksi, både til lesing og skriving. Om  bloggeren er diagnostisert med dysleksi eller lese- og skriveproblemer vet jeg ikke. Programmet Lingdys, for eksempel koster noe over 4.000 kr.

Skal man leve av å uttrykke seg skriftlig, som bloggere/influencere gjør, er det en selvfølge at man behersker norsk skriftlig, synes jeg. Jeg har tidligere sagt at man må legge godviljen til for å oppfatte alt MA skriver. Jeg mener derfor at det er en lang veg før hun eventuelt kan kalle seg en profesjonell. Og jeg kan love at det krever en svært stor innsats for å komme seg videre. Men på ingen måte umulig. Se på Erna Solberg, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Mette kan fortelle oss at kurderne ikke bare bor i Tyrkia, de bor også i Syria - og Afghanistan

:overrasket: 

 

Afghanistan? Det har jeg aldri hørt før? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i de siste snappene at han er synlig irritert på oss, forståelig nok. 

Han får nok ikke hele historien alltid...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Visvas skrev:

Ser i de siste snappene at han er synlig irritert på oss, forståelig nok. 

Han får nok ikke hele historien alltid...

Kanskje hun bare burde "spart" svigerfamilien og mannen sin for alt dette

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Kanskje hun bare burde "spart" svigerfamilien og mannen sin for alt dette

Hva hun viser på snapp i disse dager er de mest interessante snappene jeg har sett fra Mette. 

Men det er jo inn i det innerste hos en familie og jeg kunne aldri ha delt slik hun gjør. Min mann hadde heller ikke likt det. 

Jeg tenker kanskje mye av kritikken kunne vært unngått om hun hadde opplyst ang standard, søppel ect i en av de første innleggene sine. Samt ikke gått på slike blemmer om å ikke ha beina på dette "spiseteppet" og så vise bilder av nettopp bein på teppet. Og så fortelle mannen at folk påpeker det etterpå. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...