Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Jeg trodde ikke H hadde førerkort. Likevel drar de på tur og han kjører... 

Det har MA svart i kommentarfeltet på bloggen tidligere, H har ikke førerkort, men de øvelseskjører, noe som visstnok ikke er lov

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Visvas skrev:

Ja hvis det er slik hun tenker så er hun og jeg på to helt forskjellige planeter iallefall.  

Jeg tar ofte buss litt lengere strekk alene og jeg har aldri på meg tørkle av den grunn.

Tyrkia er jo ikke blant de strengeste muslimske landene, men hvis hun feks hadde vært på en buss i Egypt så hadde nok skautet vært nødvendig for ikke å bli trakassert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Visvas skrev:

Jeg synes det er enkle kår hun viser oss.

Ingen i "min" familie bor slik lengere. 

Men det er relativt dyrt å bygge her nå så om man ikke har mer enn ei vanlig tyrkerlønn så er det vanskelig å heve standarden. 

 

På bloggen ser man lite av huset de bor i etc, så for meg er det umulig å se om de bor fattigslig eller ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Det kan se ut som om Mette, om en litt kunnskapsløst, prøver å vise respekt for det hun tror er den tyrkiske kulturen. Det er positivt at hun ikke klager på å sitte på gulvet å spise, koke mat på bål og at omgivelsene er veldig spartanske i forhold til hva man er vant til selv. 

Samtidig tar hun noen merkelige valg. Hun velger å fly i ett døgn for å spare noen kroner på flybillett. Hun mister da verdifull tid sammen med ektemannen sin, og må i tillegg bruke penger på flyplasse (mat og drikke). Hun er gravid, det er ikke optimalt for gravide å være våkne i ett døgn.

Det at hun viser hvor spartansk mannen lever hjemme hos familien sin kan være et rødt flagg for UDI. Det er STOR forskjell på hans liv og hennes liv. Med en sesongjobb som kelner vil han heller aldri tjene nok penger til å kunne leve et bedre økonomisk liv i sitt hjemland uten økonomisk støtte fra sin kone. En annen ting; siden han er enegget tvilling, kan det hende at UDI er ekstra strenge med å gi visum og familiegjenforening fordi broren kan bruke papirene hans til å reise og dermed forsvinne i utlandet? Har de systemer på flyplassene som sikrer at ikke "samme person" kan reise ut flere ganger uten å ha kommet hjem først? Aner ikke om dette er tilfelle, bare en tanke. 

-ja, enig i  det er et merkelig valg. 
- Hun hadde med 4 nistepakker med 4 skiver i hver. 
-de er toeggede tvillinger( står i kommentar felt) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JaVel skrev:

Tyrkia er jo ikke blant de strengeste muslimske landene, men hvis hun feks hadde vært på en buss i Egypt så hadde nok skautet vært nødvendig for ikke å bli trakassert. 

Det er nok helt andre forhold i Egypt isåfall. 

En busstur i Tyrkia er nesten som å reise med fly med nummererte plasser og "flyvert" som serverer oss. Som regel blir kvinner plassert ved kvinner, men det er ikke fanatisk. Jeg synes det er behagelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, JaVel skrev:

Var inne på bloggen hennes, men kan ikke se at de bor særlig fattigslig? 

Hun har lagt ut mye på snap. Huset er gammelt og slitt, de har lite møbler, de lager mat utendørs, området er generelt fattig, øde og fylt med rot og søppel. Stor kontrast til hennes vanlige liv i Norge. Min intensjon var å være positiv til Mette som ikke ser ned på dem selv om standarden der er langt lavere en det Mette selv er vant med fra Norge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Zenhouse skrev:

-ja, enig i  det er et merkelig valg. 
- Hun hadde med 4 nistepakker med 4 skiver i hver. 
-de er toeggede tvillinger( står i kommentar felt) 

Hun la ut snap av mat og drikke innkjøpt på et spisested på en av flyplassene, så noe har hun kjøpt. Brødrene er da utrolig like til å være toeggede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Hun la ut snap av mat og drikke innkjøpt på et spisested på en av flyplassene, så noe har hun kjøpt. Brødrene er da utrolig like til å være toeggede?

Jeg har ikke sett dem så det vet jeg ikke. Har bare lest at hun har skrevet at de er toeggede, ikke like og at broren ikke vil være på bloggen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på bloggen hennes om en nabodame som snakket en blanding av tyrkisk og kudisk, men at hun syntes det var unødvendig å diskutere en slik ting siden vi alle var mennesker. Her har hun TOTALT misforstått min interesse for den diskusjonen vi hadde om språket de brukte, at det lignet både på tyrkisk og arabisk. Jeg har skjønt på henne at hun ikke pleier å sette seg inn i forskjellige kulturer, politikk etc, og det er selvsagt greit,men da må hun også forstå dem som synes slike temaer er utrolig fasinerende. Jeg syntes det var så interessant at jeg googlet språk i Tyrkia, og det finnes faktisk arabisk-talende mennesker i Tyrkia :) .  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. here we go again...Da var siste innlegg svar på alt vi undrer oss på her inne. Og vi må bare ikke tro at ting er slik vi slik tror det er. Og det vil vi få svar på i morgen.  Skal bli spennende og se om vi snart får noe nytt og ikke ting vi leser igjen og igjen..🤷‍♀️

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, JaVel said:

Jeg leste på bloggen hennes om en nabodame som snakket en blanding av tyrkisk og kudisk, men at hun syntes det var unødvendig å diskutere en slik ting siden vi alle var mennesker. Her har hun TOTALT misforstått min interesse for den diskusjonen vi hadde om språket de brukte, at det lignet både på tyrkisk og arabisk. Jeg har skjønt på henne at hun ikke pleier å sette seg inn i forskjellige kulturer, politikk etc, og det er selvsagt greit,men da må hun også forstå dem som synes slike temaer er utrolig fasinerende. Jeg syntes det var så interessant at jeg googlet språk i Tyrkia, og det finnes faktisk arabisk-talende mennesker i Tyrkia :) .  

Enig, jeg interesserer meg veldig for språk og googlet også da jeg leste diskusjonen her. Hva har det med at vi alle er mennesker å gjøre? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva svigerfamilien tenker om at hun er 10 år eldre enn han og har barn med to ulike menn fra før? Hadde det gått om det var en tyrkisk dame?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JaVel skrev:

Jeg leste på bloggen hennes om en nabodame som snakket en blanding av tyrkisk og kudisk, men at hun syntes det var unødvendig å diskutere en slik ting siden vi alle var mennesker. Her har hun TOTALT misforstått min interesse for den diskusjonen vi hadde om språket de brukte, at det lignet både på tyrkisk og arabisk. Jeg har skjønt på henne at hun ikke pleier å sette seg inn i forskjellige kulturer, politikk etc, og det er selvsagt greit,men da må hun også forstå dem som synes slike temaer er utrolig fasinerende. Jeg syntes det var så interessant at jeg googlet språk i Tyrkia, og det finnes faktisk arabisk-talende mennesker i Tyrkia :) .  

 Ikke fått med meg det blogginnlegget, men jeg ser vi tenkte likt. Jeg var også kun oppriktig interessert i hvilket språk dette var og historien rundt dette. Tyrkia har så store variasjoner og dette synes jeg er veldig interessant. 

Men det er ikke rart hun ser alt her inne som kritikk og hat om ikke engang forstår oppriktig interesse for noe slikt som nabokonas språk engang. 

Endret av Visvas
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, BuffaloDuck skrev:

Enig, jeg interesserer meg veldig for språk og googlet også da jeg leste diskusjonen her. Hva har det med at vi alle er mennesker å gjøre? 

Tror hun misforstod den diskusjonen om språk som fordommer mot folkegrupper, og da er jo "Vi er alle mennesker" mer forståelig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Surikatt said:

Lurer på hva svigerfamilien tenker om at hun er 10 år eldre enn han og har barn med to ulike menn fra før? Hadde det gått om det var en tyrkisk dame?

Hva de tenker? De har fått tak i en gullgruve. Det er deres eneste mulighet til å bli ferdig med fattigdommen og slippe å være avhengig av lille lønnen til sønnen(e). Seff er svigermor lykkelig og «elsker» at unge sønnen har funnet kjærlighet med en bestemor. 
 

Jeg håper for Mettes skyld at han ikke kommer til Norge. Jeg har selv en norsk mor og arabisk far. Det er dessverre «vanlig» at med engang mennene får norsk statsborgerskap så forlater de konen ikke så lenge etter. 
 

håper for all del ikke barnet blir offeret som de i framtiden nekter den å forlate Tyrkia hvis ikke alt går etter planen, og presser moren med mye dritt. 
 

Mette: håper oppriktig for din del at han er oppriktig og din store kjærlighet. Ønsker deg alt godt.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Det kan se ut som om Mette, om en litt kunnskapsløst, prøver å vise respekt for det hun tror er den tyrkiske kulturen. Det er positivt at hun ikke klager på å sitte på gulvet å spise, koke mat på bål og at omgivelsene er veldig spartanske i forhold til hva man er vant til selv. 

Samtidig tar hun noen merkelige valg. Hun velger å fly i ett døgn for å spare noen kroner på flybillett. Hun mister da verdifull tid sammen med ektemannen sin, og må i tillegg bruke penger på flyplasse (mat og drikke). Hun er gravid, det er ikke optimalt for gravide å være våkne i ett døgn.

Det at hun viser hvor spartansk mannen lever hjemme hos familien sin kan være et rødt flagg for UDI. Det er STOR forskjell på hans liv og hennes liv. Med en sesongjobb som kelner vil han heller aldri tjene nok penger til å kunne leve et bedre økonomisk liv i sitt hjemland uten økonomisk støtte fra sin kone. En annen ting; siden han er enegget tvilling, kan det hende at UDI er ekstra strenge med å gi visum og familiegjenforening fordi broren kan bruke papirene hans til å reise og dermed forsvinne i utlandet? Har de systemer på flyplassene som sikrer at ikke "samme person" kan reise ut flere ganger uten å ha kommet hjem først? Aner ikke om dette er tilfelle, bare en tanke. 

Er du sikker på dette? Jeg leser bloggen bare sporadisk, men mener jeg har lest at hun har skrevet at de er toeggede og at de ikke ligner noe særlig.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt sikker på at strenge Norge har et system for dette om de er tvilling.  De må aller helst om ikke før Avlegge fingeravtrykk når de kommer på Gardemoen,  dette har de nok orden på i Norge hvor det virker som til tider det er umulig og komme inn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Hun har lagt ut mye på snap. Huset er gammelt og slitt, de har lite møbler, de lager mat utendørs, området er generelt fattig, øde og fylt med rot og søppel. Stor kontrast til hennes vanlige liv i Norge. Min intensjon var å være positiv til Mette som ikke ser ned på dem selv om standarden der er langt lavere en det Mette selv er vant med fra Norge. 

Enig 😊 Jeg synes også det er fint med bloggere som viser noe annet enn kun «fasadelivet» der alt er «perfekt». Hun kunne valgt å bare vise nærbilder og nøye utvalgte utsnitt f.eks, men velger å vise hvor lite møblert og spartansk det faktisk er. Synes det er bra jeg 👏🏻 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun hadde elsket ham like mye selv om han var kurder"....javel, er ikke kurdere verdt like mye kjærlighet de da eller?  Aner meg at hun har latt seg påvirke av hvem hun omgås der nede.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...