Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Det kan se ut som om Mette, om en litt kunnskapsløst, prøver å vise respekt for det hun tror er den tyrkiske kulturen. Det er positivt at hun ikke klager på å sitte på gulvet å spise, koke mat på bål og at omgivelsene er veldig spartanske i forhold til hva man er vant til selv. 

Samtidig tar hun noen merkelige valg. Hun velger å fly i ett døgn for å spare noen kroner på flybillett. Hun mister da verdifull tid sammen med ektemannen sin, og må i tillegg bruke penger på flyplasse (mat og drikke). Hun er gravid, det er ikke optimalt for gravide å være våkne i ett døgn.

Det at hun viser hvor spartansk mannen lever hjemme hos familien sin kan være et rødt flagg for UDI. Det er STOR forskjell på hans liv og hennes liv. Med en sesongjobb som kelner vil han heller aldri tjene nok penger til å kunne leve et bedre økonomisk liv i sitt hjemland uten økonomisk støtte fra sin kone. En annen ting; siden han er enegget tvilling, kan det hende at UDI er ekstra strenge med å gi visum og familiegjenforening fordi broren kan bruke papirene hans til å reise og dermed forsvinne i utlandet? Har de systemer på flyplassene som sikrer at ikke "samme person" kan reise ut flere ganger uten å ha kommet hjem først? Aner ikke om dette er tilfelle, bare en tanke. 

Lurer på om man må gi fingeravtrykk når man er inn og leverer papirer til søknaden nå om dagen. 

Hvor ofte dette evt blir sjekket i passkontroll vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg skrev tidligere i tråden får jeg vondt i magen av dette og alle varselklokker ringer. Jeg ble også smigret av sjalusien til eksen, tenkte at «å, når han er så sjalu må han virkelig elske meg» og lot han kontrollere meg, gjøre så jeg mistet venner osv. Men i motsetning til Mette var jeg veldig ung, var bare halvparten så gammel som henne. Jeg håper virkelig hun bruker skautet fordi hun vil selv og ikke fordi mannen hennes krever det. Men hun virker liksom ikke som typen til å gå med skaut... Varmt må det også være. 

Jeg håper han klarer å tilpasse seg vår kultur og levemåte når/om han kommer hit og at han ikke er så sjalu og kontrollerende som vi frykter. Det kan jo gå bra og det håper jeg det gjør. Jeg kjenner ei med muslimsk mann som flyttet fra hjemlandet og hit, han har integrert seg veldig bra, lært seg språket, fått seg en god jobb, godtar at hun og barna spiser svin osv. Men han har aldri vært av den sjalu typen, han brydde seg ikke om at hun gikk med løst, lyst og flagrende hår da hun besøkte ham i hjemlandet før han kom hit. 

Endret av jukkapalme
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Visvas skrev:

Jeg har fått mengder av vakre skaut som nær og kjær har brodert for meg. 

Jeg bruker de igjennom hele vinteren, som skjerf i halsen 🙂

De fleste vestlige damer hadde nok gjort som deg :) Håper Mette tar til seg dette tipset ;) 

Endret av Opi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Veslefrikk skrev:

Ja, som vanlig så følger hun slavisk med her inne og nå har de lagt ut en snap som går på nøyaktig det som blir etterspurt her. Veldig rart mtp at hun nekter for at hun leser her inne. Tror hun vi er stokk dumme alle sammen? 

Ja, symbiosen med denne tråden er ganske artig. Vi spør og hun svarer. Enten følger hun med selv til enhver tid, eller noen her rapporterer til henne før hun leser og snapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun/de sier hun bruker hodetørkle for respekt. Respekt for hva på en buss? 

Religiøse steder, moske, imam nikah ect ja, men har jo aldri sett henne på slike plasser nå?

Vil veldig gjerne forstå hva det har med respekt å gjøre at du dekker til håret på en buss allerede i Ankara.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Det kan se ut som om Mette, om en litt kunnskapsløst, prøver å vise respekt for det hun tror er den tyrkiske kulturen. Det er positivt at hun ikke klager på å sitte på gulvet å spise, koke mat på bål og at omgivelsene er veldig spartanske i forhold til hva man er vant til selv. 

Samtidig tar hun noen merkelige valg. Hun velger å fly i ett døgn for å spare noen kroner på flybillett. Hun mister da verdifull tid sammen med ektemannen sin, og må i tillegg bruke penger på flyplasse (mat og drikke). Hun er gravid, det er ikke optimalt for gravide å være våkne i ett døgn.

Det at hun viser hvor spartansk mannen lever hjemme hos familien sin kan være et rødt flagg for UDI. Det er STOR forskjell på hans liv og hennes liv. Med en sesongjobb som kelner vil han heller aldri tjene nok penger til å kunne leve et bedre økonomisk liv i sitt hjemland uten økonomisk støtte fra sin kone. En annen ting; siden han er enegget tvilling, kan det hende at UDI er ekstra strenge med å gi visum og familiegjenforening fordi broren kan bruke papirene hans til å reise og dermed forsvinne i utlandet? Har de systemer på flyplassene som sikrer at ikke "samme person" kan reise ut flere ganger uten å ha kommet hjem først? Aner ikke om dette er tilfelle, bare en tanke. 

Var inne på bloggen hennes, men kan ikke se at de bor særlig fattigslig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Visvas skrev:

Hun/de sier hun bruker hodetørkle for respekt. Respekt for hva på en buss? 

Religiøse steder, moske, imam nikah ect ja, men har jo aldri sett henne på slike plasser nå?

Vil veldig gjerne forstå hva det har med respekt å gjøre at du dekker til håret på en buss allerede i Ankara.

Vi kommer nok aldri til å få svar eller forstå oss på mye av det de foretar seg uansett, dessverre 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet jo det. Slik er det jo med alle som jeg har sett før henne iallefall.  Forskjellen er at de er max 20 år. 

Og hun gjør jo selvfølgelig hva hun vil, men å legge det på en blogg som normalt for en norsk kvinne å gjøre gir bare mer bensin på bålet til de som mener vi som er gift med tyrkere lar oss styre fullstendig. Å dekke seg til på en BUSS gir jo ingen mening. 

Denne skulle etter raggis sitt innlegg.

Endret av Visvas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, JaVel skrev:

Var inne på bloggen hennes, men kan ikke se at de bor særlig fattigslig? 

Øye som ser, ganske enkle kår, sett i forhold til hva jeg har erfaring med iallefall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Visvas skrev:

Ja vet jo det. Slik er det jo med alle som jeg har sett før henne iallefall.  Forskjellen er at de er max 20 år. 

Og hun gjør jo selvfølgelig hva hun vil, men å legge det på en blogg som normalt for en norsk kvinne å gjøre gir bare mer bensin på bålet til de som mener vi som er gift med tyrkere lar oss styre fullstendig. Å dekke seg til på en BUSS gir jo ingen mening. 

Denne skulle etter raggis sitt innlegg.

Hun mener sikkert at å bruke skaut på en buss hvor det også sitter fremmede menn,er å vise respekt for landets kultur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Øye som ser, ganske enkle kår, sett i forhold til hva jeg har erfaring med iallefall 

Det kan hende det er enkle kår, men jeg har faktisk null peiling i hvordan folk bor der. Dere som synes det er enkelt, har dere egne erfaringer fra Tyrkia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raggis skrev:

Det kan hende det er enkle kår, men jeg har faktisk null peiling i hvordan folk bor der. Dere som synes det er enkelt, har dere egne erfaringer fra Tyrkia?

Kan bare snakke for meg selv. Men ja hatt et forhold til Tyrkia på flere sett i over 20 år..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, JaVel skrev:

Hun mener sikkert at å bruke skaut på en buss hvor det også sitter fremmede menn,er å vise respekt for landets kultur? 

Ja hvis det er slik hun tenker så er hun og jeg på to helt forskjellige planeter iallefall.  

Jeg tar ofte buss litt lengere strekk alene og jeg har aldri på meg tørkle av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Raggis skrev:

Det kan hende det er enkle kår, men jeg har faktisk null peiling i hvordan folk bor der. Dere som synes det er enkelt, har dere egne erfaringer fra Tyrkia?

Jeg synes det er enkle kår hun viser oss.

Ingen i "min" familie bor slik lengere. 

Men det er relativt dyrt å bygge her nå så om man ikke har mer enn ei vanlig tyrkerlønn så er det vanskelig å heve standarden. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, vi kan sikkert  «kritisere» Mette for mye , men vi kan faktisk ikke «kritisere» henne for at svigerfamilien er fra enkle kår. Det er ting hun ikke rår over, og ære være henne for å vise virkeligheten der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Raggis skrev:

Uansett, vi kan sikkert  «kritisere» Mette for mye , men vi kan faktisk ikke «kritisere» henne for at svigerfamilien er fra enkle kår. Det er ting hun ikke rår over, og ære være henne for å vise virkeligheten der. 

Helt enig!

Men kjempeheldig fir søknaden deres er det ikke sikkert det er, spes siden ambassaden allerede har antydet at de giftet seg veldig fort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med skaut - jeg har vært et par ganger i Bahrain og Qatar, da min mann jobbet der for en periode. På dagtid da jeg gikk rundt alene med mitt lyseblonde hår merket jeg at jeg fikk mye mindre uønsket oppmerksomhet utenfor "turistområdet" dersom jeg danderte skjerfet jeg hadde med meg som et skaut. Følte jeg ikke stakk meg så sykt ut, men fikk gå og se på ting i fred og ro.

Da det var 42 grader i skyggen var det også mye mindre varmt på hodet da jeg gikk med skautet. (Det overrasket meg, men en hører jo arabiske kvinner si at de "kler ut varmen" så de har vel et poeng). 

Men har aldri brukt skaut i Istanbul eller Ankara, selv da jeg gikk rundt alene. Ingen som så opp en gang. 

Så hvis det er for å forhindre uønsket oppmerksomhet kan jeg skjønne det. Men ikke for å vise respekt - hun er jo ikke muslim. Spurte min muslimske venninne om jeg skulle ta på meg skaut da jeg dro hjem for å besøke hennes ekstremt religiøse foreldre, men hun bare lo og sa "nei? Du er jo ikke muslim! Hijab er en muslimsk skikk". Så det var det 😛

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Visvas skrev:

Men jeg synes snapdagen hennes i går var interessant, får sett litt hvordan de lever, mat ect som JEG synes er morro se. 

Enig! :)

Skulle ønske hun delte mer om kulturen, tradisjoner, forskjeller osv og hverdagslivet der nede på bloggen også.

Endret av hufsaaaaa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...