Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

All skepsisen med mannen lagt til side så syns jeg det er utrolig spennende å følge henne mens hun er i tyrkia! Det å få se hvordan de lever osv. 
Det jeg er mest bekymret for som jeg lurer på om hun har tenkt på, det er det faktum at hun er gravid og velger å bo primitivt på landsbygda i tyrkia. DET hadde jeg aldri gjort som gravid. Alså, gravide blir jo frarådet å spise salat i spania som gravide liksom! Det kryr jo av katter i området! Toxoplasmose, listeria, matforgiftning... jeg blir bekymret på hennes vegne... mulig jeg er hysterisk, men jeg hadde hvertfall tatt det med i betraktning før jeg reiste...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Fullrulle skrev:

All skepsisen med mannen lagt til side så syns jeg det er utrolig spennende å følge henne mens hun er i tyrkia! Det å få se hvordan de lever osv. 
Det jeg er mest bekymret for som jeg lurer på om hun har tenkt på, det er det faktum at hun er gravid og velger å bo primitivt på landsbygda i tyrkia. DET hadde jeg aldri gjort som gravid. Alså, gravide blir jo frarådet å spise salat i spania som gravide liksom! Det kryr jo av katter i området! Toxoplasmose, listeria, matforgiftning... jeg blir bekymret på hennes vegne... mulig jeg er hysterisk, men jeg hadde hvertfall tatt det med i betraktning før jeg reiste...

Nåja, de føder friske barn i Tyrkia og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Raggis skrev:

Nåja, de føder friske barn i Tyrkia og....

Ja, men da kommer de som regel fra denne bakteriekulturen selv. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Raggis skrev:

Nåja, de føder friske barn i Tyrkia og....

Selvfølgelig gjør de det, de er jo vant med den bakteri floraen og det er jo ikke en som kommer utenfra. Det er vell derfor det kommer slike helseråd når en er ute og reiser.  Men Mette tror jeg nok tar hensyn til dette, hun har da frem til å vært opptatt av sitt eget og baby sitt beste 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jammf said:

"Hun hadde elsket ham like mye selv om han var kurder"....javel, er ikke kurdere verdt like mye kjærlighet de da eller?  Aner meg at hun har latt seg påvirke av hvem hun omgås der nede.

Tenkte det samme selv, og den med "vi er alle mennesker!!!" vet ikke om folk som kommenterer på snap har vært kritiske til hun nabokona, men her var det da bare nerdete (positivt ment!) nysgjerrighet på språk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jammf skrev:

"Hun hadde elsket ham like mye selv om han var kurder"....javel, er ikke kurdere verdt like mye kjærlighet de da eller?  Aner meg at hun har latt seg påvirke av hvem hun omgås der nede.

Nå måtte jeg inn og lese hva hun skrev: 
 

Sitat

«Og for å svare offentlig på alle spørsmålene jeg får om akkurat det, Hüseyin er tyrkisk og ikke kurdisk. Men jeg ville jo elsket han like mye om han ikke var tyrkisk!» 

Reagerte ikke på dette, jeg? Er jo ingenting negativt mot  kurdere i det hun skriver...? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, Veslefrikk said:

Jeg trodde ikke H hadde førerkort. Likevel drar de på tur og han kjører... 

Ja, er det noe å legge seg oppi? På den øde grusveien møter de nok knapt en bil, og om de møter noen er det sikkert noen H kjenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lady T skrev:

Enig 😊 Jeg synes også det er fint med bloggere som viser noe annet enn kun «fasadelivet» der alt er «perfekt». Hun kunne valgt å bare vise nærbilder og nøye utvalgte utsnitt f.eks, men velger å vise hvor lite møblert og spartansk det faktisk er. Synes det er bra jeg 👏🏻 

Man kan godt flashe ens egen fattigdom, men å flashe andres fattigdom for " hele verden" , synes jeg ikke noe om. Hvis det skal være ok, så må det være noe familien har godkjent for at bortskjemte nordmenn skal skjønne hvor godt de har det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, JaVel skrev:

Man kan godt flashe ens egen fattigdom, men å flashe andres fattigdom for " hele verden" , synes jeg ikke noe om. Hvis det skal være ok, så må det være noe familien har godkjent for at bortskjemte nordmenn skal skjønne hvor godt de har det. 

Det var et synspunkt jeg ikke hadde tenkt på engang... Men altså Mette gjør jo ikke narr av svigerfamilien eller «fattigdommen» deres, tvert i mot virker det som hun setter stor pris på måten de lever på, der fokuset er mer på familie, kvalitetstid, god mat og å gjøre ting sammen, enn på møbler og interiør. Hun legger jo ikke ut bilde av de som ikke vil på bloggen, så vil tro det at hun får lov å filme fra huset er avklart med familien hans. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lady T skrev:

Det var et synspunkt jeg ikke hadde tenkt på engang... Men altså Mette gjør jo ikke narr av svigerfamilien eller «fattigdommen» deres, tvert i mot virker det som hun setter stor pris på måten de lever på, der fokuset er mer på familie, kvalitetstid, god mat og å gjøre ting sammen, enn på møbler og interiør. Hun legger jo ikke ut bilde av de som ikke vil på bloggen, så vil tro det at hun får lov å filme fra huset er avklart med familien hans. 

Jeg har ikke selv sett hvor økonomisk lite bemidlet de er, har bare lest det her på KG. Men rent generelt synes jeg det blir feil, andres fattigdom skal ikke være noens underholdning. Nå tror jeg ikke at Mette har ment det slik, hun fremstår absolutt ikke som et dårlig menneske, men samtidig blir det en slags underholdning når det får noen til å reagere med vantro ala, Har dere sett hvor rotete og skittent de har det? Det siste er tatt fra min hukommelse, så kan være at jeg husker feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg har ikke selv sett hvor økonomisk lite bemidlet de er, har bare lest det her på KG. Men rent generelt synes jeg det blir feil, andres fattigdom skal ikke være noens underholdning. Nå tror jeg ikke at Mette har ment det slik, hun fremstår absolutt ikke som et dårlig menneske, men samtidig blir det en slags underholdning når det får noen til å reagere med vantro ala, Har dere sett hvor rotete og skittent de har det? Det siste er tatt fra min hukommelse, så kan være at jeg husker feil. 

Jeg har sett snappene hennes og har ikke reagert på noe. Man ser de bor spartansk, det er lite møbler, de spiser på tepper på gulvet osv. Hun virker veldig avslappet til at det er en annen standard der enn hun er vant med hjemme. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, JaVel skrev:

Man kan godt flashe ens egen fattigdom, men å flashe andres fattigdom for " hele verden" , synes jeg ikke noe om. Hvis det skal være ok, så må det være noe familien har godkjent for at bortskjemte nordmenn skal skjønne hvor godt de har det. 

Det er ikke sikkert de selv syns de er fattige selv om de ikke lever med samme standard som oss? Det ser ut som om de har rikelig med mat og drikke! De har tak over hodet og både bad og varme!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken
1 time siden, Centimeteren skrev:

Ja, er det noe å legge seg oppi? På den øde grusveien møter de nok knapt en bil, og om de møter noen er det sikkert noen H kjenner..

Men det jeg tenker på er at hvis det skjer noe, han kan være uheldig så vil hun nok slite veldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Lady T skrev:

Jeg har sett snappene hennes og har ikke reagert på noe. Man ser de bor spartansk, det er lite møbler, de spiser på tepper på gulvet osv. Hun virker veldig avslappet til at det er en annen standard der enn hun er vant med hjemme. 

Jeg tror deg, for som sagt, jeg har bare lest om deres fattigdom her inne, har ikke selv sett bilder etc. Ang fattigdom i Tyrkia, leste engang en bok om fattigdom i Egypt, og der var det en enorm skam forbundet med det De slapp ingen inn i husværet utenom nærmeste familie pluss  veldig tette venninner. Visvas, hadde vært interessant om du kunne gi litt informasjon om hvordan fattigdom blir sett på i Tyrkia? 

Endret av JaVel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok ikke så fattige i tyrkiske øyner. De har jo sønn som jobber i turismen og er hjemme om vinteren. Man trenger ikke kjøre langt ut av Alanya for å se så enkle levekår som det. Og folk som har eiendommer de LETT kunne solgt for endel hundretusen lira, men velger å ikke selge,  og fortsette med sitt "fattigslige liv" . Så noen vil det faktisk selv. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg tror deg, for som sagt, jeg har bare lest om deres fattigdom her inne, har ikke selv sett bilder etc. Ang fattigdom i Tyrkia, leste engang en bok om fattigdom i Egypt, og der var det en enorm skam forbundet med det De slapp ingen inn i husværet utenom nærmeste familie pluss  veldig tette venninner. Visvas, hadde vært interessant om du kunne gi litt informasjon om hvordan fattigdom blir sett på i Tyrkia? 

Vi tro det er stor forskjell på om man bor i slummen, i blikkbokser og plastduker, eller om man har et hus og ordentlige senger, slik disse har. Er nok stor forskjell på hvordan fattigdom defineres i ulike land. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er nok ikke fattigdom for de som bor her, men sammen lignet med Norge,  blir det jo det.  Som mette påpeker flere ganger de er ikke opptatt av nye ting og gjenstander. Det er familien som teller, og samholdet.  Vi har noe å lære

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer damene over her ang at det for oss ser fattigslig ut. Jeg tenker ikke nødvendigvis fattig, men at det er litt enkle kår. Og mange velger det selv om de sitter på mye land og har penger i banken. Mange foreldre jobber og sparer (seg til fant?) til ungene sine og feks gir arven til barna den dagen de trenger å bli tatt hånd om selv. 

Jeg tror det er mye mer fattigdom, da tenker jeg hus, mat og klesløse, i storbyene. Vi ser ikke mye til det her i Alanya feks. De kan leve enkelt, men de har gjerne en formue. De fleste fattige vi vet om er syrere. 

Jeg tror ikke det er mange som sulter uten å ha satt seg i en vanskelig situasjon selv i Alanya. Det dyrkes mat, det gies bort mat og tro det eller ei det er et støtteapparat her også. Man får penger av staten ved søknad. Det er feks mange som henger dagsgammelt brød i trærne (nå har vi fått brøddunker), slaktere gir bort avskjær og bein og det er rent drikkevann mange plasser spesielt ved moskeene. Ingen som klager om noen forsyner seg litt av avlingen deres om man trenger det og det er mange trær i det fri man kan høste av. 

Det er kurdiske områder som har gratis strøm, den dekkes vel av de som betaler strøm i resten av landet? 

På skolene må man fylle ut et skjema om man har lite, medium eller godt med penger. De som har lite penger er fritatt for de meste av utgiftene på skolen. Mens de andre som har råd betaler heller litt mer, litt slik at man betaler etter evne og ønske.  

Ved bayram går familien sammen og velger ut en som sliter økonomisk og så donerer alle sammen feks 100 lira hver og gir til den som trenger det. Dette er vi "pliktig" til. Vi slakter og gir bort en viss prosent av dyret til fattige, alle gjør det. Skinnet blir donert til moskeen som selger det og gir pengene til fattige. 

Det er sikkert mye mer her jeg ikke kommer på. Dette er en kultur som tar vare på sine nærmeste og man er fra tidlig alder lært opp til at man er "pliktig" til å gi/hjelpe de som ikke er like heldig stilt som oss. Jeg opplever heller ikke at det er noen skam å ikke være bemidlet, de takker og tar imot hjelp/gaver.  

Vi har tre familier vi gir litt fast til, og vi er nok ikke de eneste som gir til de. 

Dette er kun MIN erfaring ang hva JEG har sett og hørt.

Endret av Visvas
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Dette er nok ikke fattigdom for de som bor her, men sammen lignet med Norge,  blir det jo det.  Som mette påpeker flere ganger de er ikke opptatt av nye ting og gjenstander. Det er familien som teller, og samholdet.  Vi har noe å lære

Akkurat der tror jeg nok vi blir litt lurt, at vi ser på det med våre rosa briller. Det er ikke slik at fattige mennesker ikke føler noe behov for materielle ting, at de er en slags unik " menneskerase" som bare er opptatt av de nære behov. Hvorfor tror du feks at det er helt ok for tyrkiske menn å gifte seg med langt eldre vestlige kvinner med barn fra før, når en slik aldersforskjell pluss dette med barn fra før aldri ville blitt godtatt hvis kvinnen var tyrkisk? Jo disse mennene kan øke familien sin økonomiske status. Og hvorfor tror du så mange asylsøkere egentlig er økonomiske flyktninger? Jo de vil leve vårt liv, med nok penger til å leve et godt liv, hvor ikke hver kr må snus på.  Ang  boken om fattige mennesker i Egypt. Den norske forfatteren ble rasende når det kom vestlige turister og påpekte hvor lykkelige de fattige menneskene i Egypt var, for de smilte så mye. Som hun sa, fattigdom er aldri en lykke. 

Endret av JaVel
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...