Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nussepus skrev:

Det er da fader ingen voksne som skriver øyner? 

Oj så fælt, en skrivefeil. Beklager så meget. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, JaVel skrev:

Akkurat der tror jeg nok vi blir litt lurt, at vi ser på det med våre rosa briller. Det er ikke slik at fattige mennesker ikke føler noe behov for materielle ting, at de er en slags unik " menneskerase" som bare er opptatt av de nære behov. Hvorfor tror du feks at det er helt ok for tyrkiske menn å gifte seg med langt eldre vestlige kvinner med barn fra før, når en slik aldersforskjell pluss dette med barn fra før aldri ville blitt godtatt hvis kvinnen var tyrkisk? Jo disse mennene kan øke familien sin økonomiske status. Og hvorfor tror du så mange asylsøkere egentlig er økonomiske flyktninger? Jo de vil leve vårt liv, med nok penger til å leve et godt liv, hvor ikke hver kr må snus på.  Ang  boken om fattige mennesker i Egypt. Den norske forfatteren ble rasende når det kom vestlige turister og påpekte hvor lykkelige de fattige menneskene i Egypt var, for de smilte så mye. Som hun sa, fattigdom er aldri en lykke. 

Det var da voldsomt til generalisering av 80 millioner mennesker. Du burde være klar over at det du beskriver IKKE er vanlig. Men at det skjer ja absolutt. 

Det visvas beskriver er sånn vi fastboende ser på og opplever det. Og ser på som vanlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spaniasol
6 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Og hvorfor tror du så mange asylsøkere egentlig er økonomiske flyktninger?

Det var da vitterlig JaVel som skrev dette. Det skjedde noe i det jeg skulle sitere. Det beklager jeg.

Har JaVel noen sikker oversikt over at "så mange asylsøkere egentlig er økonomiske flyktninger"? Det ville forbause meg om mange går gjennom asylinstituttet som lykkejegere framfor forfulgte mennesker på grunn av krig, religion etc.

Beklager at dette kommer opp, siden det ikke har noe som helst med bloggen til Mette Ask å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Oj så fælt, en skrivefeil. Beklager så meget. 

Og nøyaktig samme skrivefeil som MA 😅. Hun skrev "feber øyner" tidligere i dag...

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Og nøyaktig samme skrivefeil som MA 😅. Hun skrev "feber øyner" tidligere i dag...

Jeg kunne godt skrevet det. Typisk for en begrenser . 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nussepus skrev:

Det er da fader ingen voksne som skriver øyner? 

Skjerp deg! Av alle ting , så er det dette du henger deg opp i! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Åja fikk ikke med meg😆😆 trodde det var til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere kunne sagt både «øyne», «øyer», «øyner» og «øger». Finnes sikkert flere varianter også. Chill 🌸

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal bloggeren så ofte pynte på sannheten eller være omtrentlig?

I siste blogginnlegg forklarer hun inngående under spørsmålet om sanitære forhold hvor renslige de er med maten og hvordan de sitter med føttene utenfor matteppet. Så legger hun ved to bilder hvor det ene viser en person som sitter og skrever på teppet med føttene få cm fra maten. Og så et bilde av en person som sitter på teppet og lager mat. Med en utrolig møkkete fot omtrent oppi fatet : ( 

Helt greit de gjør det slik hos din svigerfamilie Mette, men da trenger du ikke skrive en ting og dokumentere med bilder det motsatte.

kilde: https://metteask.blogg.no/sporsmal-og-svar-tyrkia.html

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på språket til Mette, hun er ikke veldig god i norsk. Ref snap i dag, der hun skriver hun har laget steikt kjøtt. Er vel ingen som sier det? Altså jeg regner med det er dialekt, men hadde vært bedre om hun holdt seg til bokmål. For øvrig interessant å se hvordan det er på den tyrkiske landsbygda :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ariannah skrev:

Jeg reagerer på språket til Mette, hun er ikke veldig god i norsk. Ref snap i dag, der hun skriver hun har laget steikt kjøtt. Er vel ingen som sier det? Altså jeg regner med det er dialekt, men hadde vært bedre om hun holdt seg til bokmål. For øvrig interessant å se hvordan det er på den tyrkiske landsbygda :) 

Jo det sies steikt kjøtt på bergensk. Men skriver det vel ikke så ofte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lilletyrkia skrev:

Det var da voldsomt til generalisering av 80 millioner mennesker. Du burde være klar over at det du beskriver IKKE er vanlig. Men at det skjer ja absolutt. 

Det visvas beskriver er sånn vi fastboende ser på og opplever det. Og ser på som vanlig. 

1 time siden, lilletyrkia skrev:

Jeg snakker ikke om tyrkere generelt, jeg snakker om fattige mennesker verden over. Ingen skal få meg til å tro at det å konstant ha lite penger er noen lykke, jeg tror heller at det kan føre til krangling mellom ektepar. Og i den muslimske verden, hvor mannen blir oppdratt til å være hovedforsørger, så må det være et slag for selvfølelsen for mange menn å ikke klare å gi familien det den trenger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JaVel skrev:

Jeg snakker ikke om tyrkere generelt, jeg snakker om fattige mennesker verden over. Ingen skal få meg til å tro at det å konstant ha lite penger er noen lykke, jeg tror heller at det kan føre til krangling mellom ektepar. Og i den muslimske verden, hvor mannen blir oppdratt til å være hovedforsørger, så må det være et slag for selvfølelsen for mange menn å ikke klare å gi familien det den trenger. 

Det er sant. Men du skriver om at det aldri ville godtas om de ble sammen med eldre tyrkiske damer.  Det kan da godt være det. 

Det er jo ikke nevnt at de konstant har lite penger selv om vi ser på de som fattige. MANGE tyrkere har det fint med kun råd til det mest nødvendige. Og har de ikke det får de somregel noe støtte av familie og folk rundt.

Jeg bor i Tyrkia og vi kjenner ingen som har giftet seg med en eldre dame for å få det bedre økonomisk. Og hadde det vært så vanlig som du får det til å virke som,  så hadde vi jo sett mer av det. Jeg vet det skjer, men det er jo ikke hverdagskost. 

Det finnes mange familier her med premieeiendommer, de velger å ikke selge, men bor fortsatt i råtne murhus, stusselig og har lite. De kunne solgt og blitt rike. Men de velger det bort fordi de er lykkelige som de er. Så jo, det er MANGE av de. 

Jeg gremmes når jeg går forbi en familie her med en gutt som trenger rullestol, det brukes et bilsete med hjul på til han. De har DEN flotte eiendommen som de kunne solgt og fått et bedre liv for seg selv og sønnen.  Vi har sjekket tomtepriser så jeg vet de hadde blitt rike av akkurat den eiendommen. Men  igjen, ekstremt mange bryr seg ikke, de jobber seg ihjel med å høste og selge grønnsaker og frukt. De er vant til det og drømmer ikke om noe bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I siste innlegget var språket svært dårlig og mye vas. 

Jeg leser ikke bloggen så ofte, men synes språket har vært bedre før? 

Man sier jo bla at de har pensjon, man bruker jo ikke å si at de har penger fra myndighetene? 

Tror forresten pensjonsalderen var 43 før, ikke 55. Svigerfar var iallefall 43 når han pensjonerte seg. Sier jo seg selv at det måtte bli forandring der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de kjører rundt uten førerkort er for meg helt uforståelig.

Med så ekstreme konsekvenser det kan gi ved en ulykke så blir det iallefall ikke norgestur med det første og nedsyltet i gjeld for resten av livet. 

Og alikevel gambler på at det går fint. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette har vel vært ærlig på at hun har lese/skrivevansker, så det er jo naturlig at hun ikke får alt rett. Hadde nok vært bedre om hun holdt seg til å skrive bokmål. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Frøken_fjong1 skrev:

Jo det sies steikt kjøtt på bergensk. Men skriver det vel ikke så ofte. 

Ok, det visste jeg ikke. Men uansett hadde det vært bedre om hun holdt seg til bokmål tenker jeg. Lurer forresten på hvordan Mette kommuniserer med svigerfamilien, ser ikke for meg at de kan noe særlig engelsk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hun reiste ned for at de skulle gå på ultralyd sammen? Siden han fikk avslag på besøksvisumet? På bloggen svarer hun at de ikke fikk tid til det likevel, og at hun ikke var sikker på om hun fikk komme inn på legekontoret for å ta UL siden hun ikke er tyrkisk? Wtf? Så lenge man betaler så er vel ikke det et problem? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Jeg trodde hun reiste ned for at de skulle gå på ultralyd sammen? Siden han fikk avslag på besøksvisumet? På bloggen svarer hun at de ikke fikk tid til det likevel, og at hun ikke var sikker på om hun fikk komme inn på legekontoret for å ta UL siden hun ikke er tyrkisk? Wtf? Så lenge man betaler så er vel ikke det et problem? 

Hun ble syk der nede da. Feber og forkjøla.  Skjønner godt man ikke orker stresse med sånt da. Hun har prioritert kjøkkentjeneste, sa hun på snap 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...