Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Visvas skrev:

Mette har barn, som forsørger for et barn så har man skattefordeler som enslig. Dette faller bort som gift. 

Skatteklasse 2 falt bort i 2018, så ingenting blir forandret for Mette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Visvas skrev:

Jeg svarer kun på egen erfaring og hva kjente har gjort.  Dette var ikke i går, så jeg vet ikke om det har skjedd noen endringer. 

Gift er gift, spiller ingen rolle om man bor i hver sitt land. Man går inn i skatt som gift, mister alle tillegg. Jeg må få med at jeg ikke husker om man skatter den prosenten man starter året med, for jeg lurer på om det ligger noe der. Starter man året som enslig så er det godt mulig man skatter hele året som enslig....har et vagt minne om det.

For å forsørgerfradrag så må man kunne bevise at han ikke har forsørget seg selv med papirer fra Tyrkia . Meg bekjent igjennom hva hun har skrevet så kan de ikke det. 

Det med at hun skattlegges som enslig fant jeg på nav sine sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lemmon skrev:

Skatteklasse 2 falt bort i 2018, så ingenting blir forandret for Mette. 

Ser jo ut som det fortsatt er skattelette for enslige forsørgere utifra hva jeg får opp på skatteetaten? 

Screenshot_20191021-131630_Chrome.jpg

20191021_131906.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Visvas skrev:

Oi det var spesielt. Ingen jeg har hørt om eller kjenner inkl meg selv har hatt noen skattefordeler av å gifte oss med en utlending som hadde inntekt i sitt eget land. Alle disse inkl meg selv gikk ned i inntekt, pga høyere skatt. Dette visste jeg selvfølgelig før jeg giftet meg, men sett mange har fått seg et sjokk og store smell.

Merkelig for de av mine bekjente som har giftet seg med import bruder/brudgommer har ikke fått økt skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Surikatt skrev:

Som separert og skilt får man jo lavere skatt enn om man er gift? Skatten blir jo halvert om man er skilt og har barn. Og dette må man oppgi til skatteetaten når sivilstatus endres ellers får man baksmell året etter. 

Halvert?

Hmm dvs at om jeg skilles sparer jeg over 500k i året, tviler på det regnestykket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun regnes ikke som enslig forsørger siden hun er gift.  Uansett hvor ektefellen bor

Endret av Tildittbeste
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Merkelig for de av mine bekjente som har giftet seg med import bruder/brudgommer har ikke fått økt skatt.

Når en enslig forsørger gifter seg så må man betale mer skatt etter giftemål. 

Mange tror dette ikke gjelder før man bor sammen, men det er ikke tilfellet. 

Før kunne man få skattelette som forsørger i to år (hvis det er tilfellet), men da må ektefelle i feks Tyrkia bevise at han ikke hadde inntekt. H. kan nok ikke det siden det er all over internet at han har jobbet, spart penger og sendt sin kone noen kroner. 

Endret av Visvas
La til en setning
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Halvert?

Hmm dvs at om jeg skilles sparer jeg over 500k i året, tviler på det regnestykket

Jeg er selv skilt og fikk redusert skatt. Det handler ikke om at man sparer penger som enslig forsørger, man blir alene om regninger og får økte utgifter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Visvas skrev:

Når en enslig forsørger gifter seg så må man betale mer skatt etter giftemål. 

Mange tror dette ikke gjelder før man bor sammen, men det er ikke tilfellet. 

Før kunne man få skattelette som forsørger i to år (hvis det er tilfellet), men da må ektefelle i feks Tyrkia bevise at han ikke hadde inntekt. H. kan nok ikke det siden det er all over internet at han har jobbet, spart penger og sendt sin kone noen kroner. 

Er du skattepliktig til Norge og din ektefelle er skattemessig bosatt i utlandet, skattlegges du som enslig skattyter i Norge. Dere kan likevel kreve å bli skattlagt som ektefeller hvis din ektefelle har tatt opphold i Norge i løpet av 2018 forutsatt at dere begge er skattepliktig for lønn i Norge og dere oppholder dere i Norge innenfor samme tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende diskusjon, men er redd dere gjør Mette bare enda mer forvirret så kanskje like greit å la det ligge så kan hun finne ut av det selv via google/nav/skatt.no?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jammf skrev:

Spennende diskusjon, men er redd dere gjør Mette bare enda mer forvirret så kanskje like greit å la det ligge så kan hun finne ut av det selv via google/nav/skatt.no?

Eller skatteoppgjøret... 🤔 Og da er det kanskje litt for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Halvert?

Hmm dvs at om jeg skilles sparer jeg over 500k i året, tviler på det regnestykket

Om du tjener så mye at du betaler 1 mill i skatt, ligger det andre skattekostnader inni skattetrekket en vanlig skattetrekk. Bl.a toppskatt. Så nei, du sparer ikke 500k i skatt om du skiller deg. Man får en annen skatteklasse med et bunnfradrag. Jo høyere inntekt man har, jo mindre effekt har det på skattetrekket. Om man er lavtlønnet vil det påvirke økonomien merkbart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var aleneforsørger (til ett barn) var skattefordelen enten 800 eller 1200 per måned. 
Årene barnet gikk på SFO fikk jeg i tillegg noe fradrag for det, men husker ikke hvor mye. I tillegg fikk jeg en ekstra barnetrygd. 
Dette er noen år siden, men sånn var det for meg. Ikke store summer å snakke om akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frykteligfrustrert skrev:

Kanskje diskutere dette en annen plass. Er det relevant for bloggen å skrive masse poster om det?

Bloggeren er jo selv oppi en slik situasjon,  så sånn sett er det relevant. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Om du tjener så mye at du betaler 1 mill i skatt, ligger det andre skattekostnader inni skattetrekket en vanlig skattetrekk. Bl.a toppskatt. Så nei, du sparer ikke 500k i skatt om du skiller deg. Man får en annen skatteklasse med et bunnfradrag. Jo høyere inntekt man har, jo mindre effekt har det på skattetrekket. Om man er lavtlønnet vil det påvirke økonomien merkbart.

Var bare for å få @Surikatttil å skjønne at hva som gjelder for en gjelder ikke for alle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Var bare for å få @Surikatttil å skjønne at hva som gjelder for en gjelder ikke for alle.

 

Nå tror jeg ikke akkurat at Mette er høytlønnet da, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får i det minste håpe at kursleder Anne Brith har veiledet Mette og de andre på kurset ang  merking av spons og at man plikter å skatte av all form for spons/gave som man får mot gjenytelse å reklamere for produktene .

Det betyr at Mette+ alle influencerspirene må betale 25% skatt av:

2 døgn på hotell

2 middager + 2 lunsjer

event på rib båt

event med hundeslede

Og Evnt annet de fikk sponset ila helgen.

Det betyr at Mette må sette av endel tusenlapper for å skatte av dette. Tviler sterkt på at dette har vært fokus på kurset, mtp Anne Briths egen skattesmell på 700 000 ifjor. men grei huskeregel: Alt du FÅR, må du i prinsippet betale 25-30% av verdien for. Dvs; får du en sponset behandling, så FÅR du ikke behandlingen - du får den med 70% rabatt + at du plikter å skrive og skryte av det på bloggen din. Så hotell og eventer gir absolutt INGEN penger på konto -men derimot betyr det at man faktisk må sette av flere tusen til skatten..

Så Mette som har så dårlig økonomi at hun ikke kan besøke sin ektemann prioriterte altså det amatørmessige kurset som til nå må sies å ha vært en fiasko iht hva ABIP kurset har lovet mot betaling -men håper hun da har tatt i betraktning skatteplikten hun har på denne helgen da..

Kanskje Mette Trude kan lese dette og gi beskjed videre?

Endret av Cessa74
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Cessa74 skrev:

Man får i det minste håpe at kursleder Anne Brith har veiledet Mette og de andre på kurset ang  merking av spons og at man plikter å skatte av all form for spons/gave som man får mot gjenytelse å reklamere for produktene .

Det betyr at Mette+ alle influencerspirene må betale 25% skatt av:

2 døgn på hotell

2 middager + 2 lunsjer

event på rib båt

event med hundeslede

Og Evnt annet de fikk sponset ila helgen.

Det betyr at Mette må sette av endel tusenlapper for å skatte av dette. Tviler sterkt på at dette har vært fokus på kurset, mtp Anne Briths egen skattesmell på 700 000 ifjor. men grei huskeregel: Alt du FÅR, må du i prinsippet betale 25-30% av verdien for. Dvs; får du en sponset behandling, så FÅR du ikke behandlingen - du får den med 70% rabatt + at du plikter å skrive og skryte av det på bloggen din. Så hotell og eventer gir absolutt INGEN penger på konto -men derimot betyr det at man faktisk må sette av flere tusen til skatten..

Så Mette som har så dårlig økonomi at hun ikke kan besøke sin ektemann prioriterte altså det amatørmessige kurset som til nå må sies å ha vært en fiasko iht hva ABIP kurset har lovet mot betaling -men håper hun da har tatt i betraktning skatteplikten hun har på denne helgen da..

Kanskje Mette Trude kan lese dette og gi beskjed videre?

Ikke en billig helg, nei....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å tenke på om dette var noe av det mest fantastiske de har vært med på...d kan de ikke ha opplevd mye i sitt liv.  

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...