Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnAngel skrev:

Oi! Ja DA merkes det. Helt klart. Om hun ikke har justert opp skatten, så er det bare til å begynne å spare til baksmell neste år. Såpass ikke det også kommer som jula på kjerringa!

Om så skjer så har hun bare mer å klage over og skrive om for å få sympati, er det ikke sånn det funker da? I alle fall for de som går AB-"kurset" :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Der står det jo klart at man må være ugift,skilt eller separert. Altså kan hun ikke få stønad som enslig mor, selvom faren til barnet ikke bor i Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JaVel skrev:

Der står det jo klart at man må være ugift,skilt eller separert. Altså kan hun ikke få stønad som enslig mor, selvom faren til barnet ikke bor i Norge. 

Ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Visvas skrev:

Hun vil måtte betale en god del mer skatt vil jeg tro? 

Med hennes inntekt så vil jeg kanskje tro hun må betale 5-10 000 mer skatt i måneden som gift? 

Jeg måtte iallefall det. Men det blir jo bare vill gjetting. 

Oj? Gjelder dette selvom ektemannen ikke bor i Norge og hun derfor bare lever på 1 inntekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lillesnøfnugg skrev:

Det er da ikke noe problem å være aleneforelder i Norge? Kontantstøtte 7000kr, overgangsstønad og tre barnetrygder? 

Hun er ikke aleneforelder 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Kontantstøtte gjelder i 12 måneder, overgangsstønad er også i en begrenset periode og man får ikke overgangsstønad når man har jobb.

Jo man kan få, overgangsstønad (om en er aleneforelder, noe hun ikke er), men den vil være redusert

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jo man kan få, overgangsstønad (om en er aleneforelder, noe hun ikke er), men den vil være redusert

Det er vel et inntektstak på overgangsstønad også? Kan man jobbe 100% og tjene greit og fremdeles få overgangsstønad?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men økonomien er sikkert planlagt både til den lille kommer og når mannen kommer, og fremover. For sånt er ordnet når man er voksen og har livet på stell. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Visvas skrev:

Hun vil måtte betale en god del mer skatt vil jeg tro? 

Med hennes inntekt så vil jeg kanskje tro hun må betale 5-10 000 mer skatt i måneden som gift? 

Jeg måtte iallefall det. Men det blir jo bare vill gjetting. 

Mest sannsynlig vil hun få forsørgere fradrag og lavere skatt basert på mannens inntekt.

Men så lenge han ikke bor i Norge forstår jeg reglene dithen at hun skattlegges som enslig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Det er vel et inntektstak på overgangsstønad også? Kan man jobbe 100% og tjene greit og fremdeles få overgangsstønad?

Fant ikke maxsummen akkurat nå, så kan ikke uttale meg sikkert der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CMarie skrev:

Men økonomien er sikkert planlagt både til den lille kommer og når mannen kommer, og fremover. For sånt er ordnet når man er voksen og har livet på stell. 

Nei at en er voksen betyr ikke at puslespillet alltid har alle brikkene sine

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, CMarie skrev:

Men økonomien er sikkert planlagt både til den lille kommer og når mannen kommer, og fremover. For sånt er ordnet når man er voksen og har livet på stell. 

Herlig ironisk 😄

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å gjøre vondt verre...i en annen tråd nevnes de skattbare forholdene av spons, dvs. at de sponsede innleggene fra Tromsø faktisk blir regnet som skattbar inntekt. Kan ha blitt ei dyr helg da 🙄

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnAngel skrev:

Oi! Ja DA merkes det. Helt klart. Om hun ikke har justert opp skatten, så er det bare til å begynne å spare til baksmell neste år. Såpass ikke det også kommer som jula på kjerringa!

Man må ikle betale mer skatt som gift. Jeg har vært gift i 13 år og betaler ikle mer i skatt. Derimot har man skattefordeler dersom den ene i ekteskapet har svært lav inntekt. Da kan fradrag overføres. Ingen ulemper, bare fordeler faktisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Mest sannsynlig vil hun få forsørgere fradrag og lavere skatt basert på mannens inntekt.

Men så lenge han ikke bor i Norge forstår jeg reglene dithen at hun skattlegges som enslig

Jeg svarer kun på egen erfaring og hva kjente har gjort.  Dette var ikke i går, så jeg vet ikke om det har skjedd noen endringer. 

Gift er gift, spiller ingen rolle om man bor i hver sitt land. Man går inn i skatt som gift, mister alle tillegg. Jeg må få med at jeg ikke husker om man skatter den prosenten man starter året med, for jeg lurer på om det ligger noe der. Starter man året som enslig så er det godt mulig man skatter hele året som enslig....har et vagt minne om det.

For å forsørgerfradrag så må man kunne bevise at han ikke har forsørget seg selv med papirer fra Tyrkia . Meg bekjent igjennom hva hun har skrevet så kan de ikke det. 

Endret av Visvas
La til en setning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lemmon skrev:

Man må ikle betale mer skatt som gift. Jeg har vært gift i 13 år og betaler ikle mer i skatt. Derimot har man skattefordeler dersom den ene i ekteskapet har svært lav inntekt. Da kan fradrag overføres. Ingen ulemper, bare fordeler faktisk!

Oi det var spesielt. Ingen jeg har hørt om eller kjenner inkl meg selv har hatt noen skattefordeler av å gifte oss med en utlending som hadde inntekt i sitt eget land. Alle disse inkl meg selv gikk ned i inntekt, pga høyere skatt. Dette visste jeg selvfølgelig før jeg giftet meg, men sett mange har fått seg et sjokk og store smell.

Endret av Visvas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, CMarie skrev:

Men økonomien er sikkert planlagt både til den lille kommer og når mannen kommer, og fremover. For sånt er ordnet når man er voksen og har livet på stell. 

👏🏼👏🏼😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Visvas skrev:

Oi det var spesielt. Ingen jeg har hørt om eller kjenner inkl meg selv har hatt noen skattefordeler av å gifte oss med en utlending som hadde inntekt i sitt eget land. Alle disse inkl meg selv gikk ned i inntekt, pga høyere skatt. Dette visste jeg selvfølgelig før jeg giftet meg, men sett mange har fått seg et sjokk og store smell.

Nei man betaler ikke mer skatt som gift, Visvas. Ta et raskt søk på nettet. Det er ingen ulemper skattemessig med å være gift 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som separert og skilt får man jo lavere skatt enn om man er gift? Skatten blir jo halvert om man er skilt og har barn. Og dette må man oppgi til skatteetaten når sivilstatus endres ellers får man baksmell året etter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Lemmon skrev:

Nei man betaler ikke mer skatt som gift, Visvas. Ta et raskt søk på nettet. Det er ingen ulemper skattemessig med å være gift 😊

Mette har barn, som forsørger for et barn så har man skattefordeler som enslig. Dette faller bort som gift. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...