Jump to content
Guest amaryllish

metteask.blogg.no

Recommended Posts

CecilieX
2 timer siden, Kritt skrev:

Interessant å merke seg hvordan hun hoppe opp på topplisten når tråden er aktiv her. Noen burde studere korrelasjonen ;) 

Kan også ha noe med å gjøre at VG+ kjører en artikkel på vedkommende. 

Fortsetter under...

Kritt
14 minutter siden, CecilieX skrev:

Kan også ha noe med å gjøre at VG+ kjører en artikkel på vedkommende. 

Ja, men etter at artikkelen hadde kjørt noen dager, falt hun ned til 20+ igjen. For nylig å krype oppover igjen.

Jeg har aldri fulgt en blogg i hele mitt liv, vet ikke helt hvorfor jeg ble nysgjerrig på denne, den er jo ikke god en gang 🙄

Monna1234
12 timer siden, Kritt skrev:

Ja, men etter at artikkelen hadde kjørt noen dager, falt hun ned til 20+ igjen. For nylig å krype oppover igjen.

Jeg har aldri fulgt en blogg i hele mitt liv, vet ikke helt hvorfor jeg ble nysgjerrig på denne, den er jo ikke god en gang 🙄

Hun blir aldri noe topp blogger, så ingen fare for det😂 Er vel greit at folk får advarsel på hvordan man ikke bør opptre i offentlig rom!! Tør å vedde på at 95% av dem som leser bloggen, river seg i håret😉

Nussepus

Det siste innlegget henne er vel seriøst et av de dummeste hun har skrevet. 

WhiteSwan

Mette: sliter økonomisk. Også Mette: vurderer betale mannen og datteren fordi de har hjulpet til med bloggen. 

Surikatt

Mette har ikke peiling på økonomi. Man reiser ikke på ferie når man ikke har penger til å betale regningene med. 

Annonse

Surikatt
24 minutter siden, Nussepus skrev:

Mener du det om at tyrkiske menn er bedre enn norske? Jeg kunne aldri tenke meg å bli behandlet som glass og passet på. Det hadde irritert meg. Jeg liker likestillingen og at man har felles referanser til dette. Den påpassingen hun liker så godt kan fort bli til beskyldninger som ikke har rot i virkeligheten og mistenksomhet. Det er ikke så sjarmerende. 

Oppland
32 minutter siden, Nussepus skrev:

Jeg leste det nå og er helt enig, det var trist lesing. Prøver desperat å forherlige sin mann og fortelle hvor utrolig fantastisk tyrkiske menn er mot kvinnene (med noen få unntak). Ja, ja tror hun virkelig på det hun selv skriver?

Jonette

Blir helt satt ut av det siste innlegget🙄 Hun hadde passet bedre i det 18 århundre! Får seriøst kløe når jeg leser sånt vrøvl.:fart2:

Tildittbeste

Hun måtte jo komme på noe for å få litt blest igjen. Ingen som brydde seg når hun klaget på økonomien.  Ingen som heller hoppa og ble overasket over eggløsning og baby making...og ikke brydde vi oss så mye om at hun  vil betale til mann og datter for et par gjeste innlegg.  Så dette har hun nok leta lenge etter for å finne som tema.  Bloggen blir bare mer og mer kjedelig og hva lærer vi ?? At mannen har 100% kontroll over henne...rett og slett..og det er jo drit sjarmerende 

JaVel
1 time siden, Surikatt skrev:

Mener du det om at tyrkiske menn er bedre enn norske? Jeg kunne aldri tenke meg å bli behandlet som glass og passet på. Det hadde irritert meg. Jeg liker likestillingen og at man har felles referanser til dette. Den påpassingen hun liker så godt kan fort bli til beskyldninger som ikke har rot i virkeligheten og mistenksomhet. Det er ikke så sjarmerende. 

I Norge kan en kvinne velge å bli behandlet som glass, for vi vet at likestillingen ligger i bunnen uansett, vi kan altså leke med å innta forskjellige roller. Hvis man bor i feks Tyrkia og er kvinne, så ligger det ingen likestilling i bunn, mange kvinner blir altså tvunget inn i " glass-rollen" selvom dette ikke er noe kvinnen selv ønsker. De blir tvunget inn i hjemmeværende-rollen og har lite styring over sitt eget liv, for den som bestemmer over dem er svigermor og hennes ektemann, så det Mette skriver viser bare at hun er blant de heldige i denne verden. Hun bestemmer over sitt eget liv, og kan ta " glass-rollen" med trygg forvisning om at hun kan gå ut av den rollen når som helst. Nå snakker jeg om tyrkiske kvinner som bor på landsbygda og ikke middelklassen i Istanbul, der har de nok større styring over sitt eget liv, særlig hvis de er heldige med foreldre og ektemann. Men innlegget hennes viser bare hvor lite hun egentlig vet om hvor lidende mange kvinner er i denne verden. De har omtrent null styring på eget liv, det er andre som styrer dem fra fødsel til død, mens heldige Mette leker " underdanig". Trist at man viser en slik lettsindighet, med tanke på at det store flertall av muslimske kvinner i Asia og Afrika, ikke kan leke underdanig, de blir nemlig tvunget til det både av landets lover og tradisjon!

FotbaIlflua
Posted (edited)

Mette aner ikke hva hun snakker om. Det at hun har hatt noen dårlige erfaringer med norske menn betyr ikke at alle er sånn. Hennes meget begrensede erfaring med tyrkiske menn gir henne hverken innsikt eller kredibilitet om hvordan den generelle dynamikken er i forhold med tyrkiske menn. 

1. Mette og mannen er fremdeles i den fasen hvor man blir kjent med hverandre og er nyforelsket. Forelsket=blind, uavhengig av nasjonalitet og kultur

2. Hun ber andre om å nyansere synet på tyrkiske menn som jobber i feriebyer, for alle er ikke sånn. Men samtidig generaliserer hun kraftig i motsatt retning; alle tyrkiske menn, med få unntak, er fantastiske, behandler kvinner som glass og setter ekteskapet høyere en norske menn. Fact: tyrkiske menn er preget av tradisjon og kultur. De har mye stolthet, og det er ikke likestilling hverken i islam eller generelt i tyrkisk kultur. Mannen er overhodet i familien og skal forsørge familien og ta alle avgjørelser. 

3. Hun mener at mannen betaler selv om han betaler med hennes kort eller kontanter hun har gitt ham. Det handler ikke om at han spanderer, for det gjør han jo ikke. Det handler om inntrykket andre rundt dem får; det er stigmatiserende for dem begge om hun betaler offentlig, da alle tenker "kjøpt og betalt ferieflørt". Ved å gjøre det på denne måten, tar hun vare på stoltheten til mannen.

4. Muslimske kvinner kan i svært liten grad velge selv. Mennene bestemmer alt. I de arabiske statene er det en app som lastes ned på telefonen som sender en alarm til mennene i familien om de drar et sted de ikke har lov til. Som feks i nærheten av en flyplass. Til og med de kongelige kvinnene flykter fra et liv i luksus fordi de blir fullstendig kontrollert og har ingen frihet. Mange muslimske kvinner regnes som mindre verdt en husdyrene, og blir behandlet deretter.

Det er helt kvalmende å lese hvordan mange har det, og vi skal være sjeleglade for at vi bor i Norge og i teorien er fri til å gjøre akkurat hva vi vil. Men til og med her er ikke alle frie. Mange muslimske jenter blir sendt til hjemlandet for omskjæring, og får ikke gå hjemmefra uten mannlig følge eller velge hvem de skal gifte seg med. Som Mette selv har skrevet; det er forskjell på arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Men er det virkelig det? Å ikke få velge sin egen partner er tvang, da familiens ære står på spill, så å si nei er ikke nødvendigvis et reelt alternativ. Konsekvensen er den samme uavhengig om man kaller det tvang eller arrangert. 

Jeg blir flau når jeg ser hvor lite reflektert Mette er når hun skriver. Om hun var 16 år, skulle jeg ikke sagt noe. Men jeg forventer faktisk mer av en dame på min egen alder. 

Edited by FotbaIlflua

Jammf
6 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Mette aner ikke hva hun snakker om. Det at hun har hatt noen dårlige erfaringer med norske menn betyr ikke at alle er sånn. Hennes meget begrensede erfaring med tyrkiske menn gir henne hverken innsikt eller kredibilitet om hvordan den generelle dynamikken er i forhold med tyrkiske menn. 

1. Mette og mannen er fremdeles i den fasen hvor man blir kjent med hverandre og er nyforelsket. Forelsket=blind, uavhengig av nasjonalitet og kultur

2. Hun ber andre om å nyansere synet på tyrkiske menn som jobber i feriebyer, for alle er ikke sånn. Men samtidig generaliserer hun kraftig i motsatt retning; alle tyrkiske menn, med få unntak, er fantastiske, behandler kvinner som glass og setter ekteskapet høyere en norske menn. Fact: tyrkiske menn er preget av tradisjon og kultur. De har mye stolthet, og det er ikke likestilling hverken i islam eller generelt i tyrkisk kultur. Mannen er overhodet i familien og skal forsørge familien og ta alle avgjørelser. 

3. Hun mener at mannen betaler selv om han betaler med hennes kort eller kontanter hun har gitt ham. Det handler ikke om at han spanderer, for det gjør han jo ikke. Det handler om inntrykket andre rundt dem får; det er stigmatiserende for dem begge om hun betaler offentlig, da alle tenker "kjøpt og betalt ferieflørt". Ved å gjøre det på denne måten, tar hun vare på stoltheten til mannen.

4. Muslimske kvinner kan i svært liten grad velge selv. Mennene bestemmer alt. I de arabiske statene er det en app som lastes ned på telefonen som sender en alarm til mennene i familien om de drar et sted de ikke har lov til. Som feks i nærheten av en flyplass. Til og med de kongelige kvinnene flykter fra et liv i luksus fordi de blir fullstendig kontrollert og har ingen frihet. Mange muslimske kvinner er mindre verdt en husdyrene, og blir behandlet deretter.

Det er helt kvalmende å lese hvordan mange har det, og vi skal være sjeleglade for at vi bor i Norge og i teorien er fri til å gjøre akkurat hva vi vil. Men til og med her er ikke alle frie. Mange muslimske jenter blir sendt til hjemlandet for omskjæring, og får ikke gå hjemmefra uten mannlig følge eller velge hvem de skal gifte seg med. Som Mette selv har skrevet; det er forskjell på arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Men er det virkelig det? Å ikke få velge sin egen partner er tvang, da familiens ære står på spill. Konsekvensen er den samme uavhengig om man kaller det tvang eller arrangert. 

Jeg blir flau når jeg ser hvor lite reflektert Mette er når hun skriver. Om hun var 16 år, skulle jeg ikke sagt noe. Men jeg forventer faktisk mer av en dame på min egen alder. 

👏👏👏

Annonse

Jammf

Hvordan skal denne dama kunne forsvare å kalle seg influencer? Kunnskapsløsheten og umodenheten har tydeligvis ingen ende. Hun vil aldri komme i posisjon til å ha noen innflydelse på meg vaffal! 

Frøken_fjong1
15 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

4. Muslimske kvinner kan i svært liten grad velge selv. Mennene bestemmer alt. I de arabiske statene er det en app som lastes ned på telefonen som sender en alarm til mennene i familien om de drar et sted de ikke har lov til. Som feks i nærheten av en flyplass. Til og med de kongelige kvinnene flykter fra et liv i luksus fordi de blir fullstendig kontrollert og har ingen frihet. Mange muslimske kvinner regnes som mindre verdt en husdyrene, og blir behandlet deretter.

Det er helt kvalmende å lese hvordan mange har det, og vi skal være sjeleglade for at vi bor i Norge og i teorien er fri til å gjøre akkurat hva vi vil. Men til og med her er ikke alle frie. Mange muslimske jenter blir sendt til hjemlandet for omskjæring, og får ikke gå hjemmefra uten mannlig følge eller velge hvem de skal gifte seg med. Som Mette selv har skrevet; det er forskjell på arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Men er det virkelig det? Å ikke få velge sin egen partner er tvang, da familiens ære står på spill, så å si nei er ikke nødvendigvis et reelt alternativ. Konsekvensen er den samme uavhengig om man kaller det tvang eller arrangert. 

De dårlige erfaringene med menn er ikke alltid helt reelle altså. En må se seg selv i speilet også. Når en er så ekstrem frempå fra første minutt blir menn ofte skremt.( vi damer også om men blir så intens og seriøs med en gang). Så det at de trekker seg unna etter kort tid har nok sine grunner. De er ikke dårlige menn av den grunn.

FotbaIlflua
3 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

De dårlige erfaringene med menn er ikke alltid helt reelle altså. En må se seg selv i speilet også. Når en er så ekstrem frempå fra første minutt blir menn ofte skremt.( vi damer også om men blir så intens og seriøs med en gang). Så det at de trekker seg unna etter kort tid har nok sine grunner. De er ikke dårlige menn av den grunn.

Selvsagt! Rart det der, at noen alltid har dårlige erfaringer eller alltid klarer å finne seg idioter. Om alle rundt en en dårlige mennsker, er det på tide å ta seg en titt i speiltet. Fellesnevneren er jo en selv. 

Fru Uperfekt
På 12.7.2019 den 12.50, WhiteSwan skrev:

Hun har skrevet på bloggen at hun «deiger seg» i vannet. Hva betyr det?

Dialekt 

Hun gjør seg fin

Fru Uperfekt
På 12.7.2019 den 13.26, Skrottefar skrev:

En deig hever, så da ligger hun nok til heving i vannet :P

Det er dialekt

JaVel
1 time siden, FotbaIlflua skrev:

Jeg har en muslimsk bekjent. Hun har lyst å slutte med hijab, men tør ikke, for da vil det muslimske miljøet som hun også tilhører støte henne ut, Samtidig kan bloggeren Mette slenge på seg " hijab" når hun besøker sine svigerforeldre, men også det blir en lek, for hun risikerer ingenting hvis hun velger å gå helt uten. Hun ser ikke kompleksiteten i det hun snakker om her, for hun risikerer ingenting ved å leke med forskjellige roller som underdanighet, bli behandlet som " glass", eller å gå med " hijab". Hun er borger i et av verdens rikeste land som i tillegg er et gjennomført demokratisk land. Hun er beskyttet på alle bauger og kanter som borger i dette landet, men det ser ikke ut som hun selv fatter selv hvor ekstremt heldig hun er. Det hadde hun først fått en anelse av, hvis hun virkelig hadde satt seg inn i den muslimske verden og gått i dybden på hvilket liv mange muslimske kvinner lever, i flere av disse landene, de lever som umyndiggjort fra de blir født til de dør. Når hun skriver at vi har tapt noe med likestillingen, så viser hun at hun virkelig ikke forstår, for desperate kvinner i flere muslimske land, kunne ofret begge sine armer for å leve et liv hvor de selv tok avgjørelsen om de skulle få utdanne seg, om hvilken mann de skulle gifte seg med, hvor mange barn de ville ha etc, etc, etc!   

JaVel
1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Det er dialekt

Jeg spurte en bergensk venninne, hun sa at det var ingenting som het " å deige seg i vannet"?