Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Mette aner ikke hva hun snakker om. Det at hun har hatt noen dårlige erfaringer med norske menn betyr ikke at alle er sånn. Hennes meget begrensede erfaring med tyrkiske menn gir henne hverken innsikt eller kredibilitet om hvordan den generelle dynamikken er i forhold med tyrkiske menn. 

1. Mette og mannen er fremdeles i den fasen hvor man blir kjent med hverandre og er nyforelsket. Forelsket=blind, uavhengig av nasjonalitet og kultur

2. Hun ber andre om å nyansere synet på tyrkiske menn som jobber i feriebyer, for alle er ikke sånn. Men samtidig generaliserer hun kraftig i motsatt retning; alle tyrkiske menn, med få unntak, er fantastiske, behandler kvinner som glass og setter ekteskapet høyere en norske menn. Fact: tyrkiske menn er preget av tradisjon og kultur. De har mye stolthet, og det er ikke likestilling hverken i islam eller generelt i tyrkisk kultur. Mannen er overhodet i familien og skal forsørge familien og ta alle avgjørelser. 

3. Hun mener at mannen betaler selv om han betaler med hennes kort eller kontanter hun har gitt ham. Det handler ikke om at han spanderer, for det gjør han jo ikke. Det handler om inntrykket andre rundt dem får; det er stigmatiserende for dem begge om hun betaler offentlig, da alle tenker "kjøpt og betalt ferieflørt". Ved å gjøre det på denne måten, tar hun vare på stoltheten til mannen.

4. Muslimske kvinner kan i svært liten grad velge selv. Mennene bestemmer alt. I de arabiske statene er det en app som lastes ned på telefonen som sender en alarm til mennene i familien om de drar et sted de ikke har lov til. Som feks i nærheten av en flyplass. Til og med de kongelige kvinnene flykter fra et liv i luksus fordi de blir fullstendig kontrollert og har ingen frihet. Mange muslimske kvinner regnes som mindre verdt en husdyrene, og blir behandlet deretter.

Det er helt kvalmende å lese hvordan mange har det, og vi skal være sjeleglade for at vi bor i Norge og i teorien er fri til å gjøre akkurat hva vi vil. Men til og med her er ikke alle frie. Mange muslimske jenter blir sendt til hjemlandet for omskjæring, og får ikke gå hjemmefra uten mannlig følge eller velge hvem de skal gifte seg med. Som Mette selv har skrevet; det er forskjell på arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Men er det virkelig det? Å ikke få velge sin egen partner er tvang, da familiens ære står på spill, så å si nei er ikke nødvendigvis et reelt alternativ. Konsekvensen er den samme uavhengig om man kaller det tvang eller arrangert. 

Jeg blir flau når jeg ser hvor lite reflektert Mette er når hun skriver. Om hun var 16 år, skulle jeg ikke sagt noe. Men jeg forventer faktisk mer av en dame på min egen alder. 

De dårlige erfaringene med menn er ikke alltid helt reelle altså. En må se seg selv i speilet også. Når en er så ekstrem frempå fra første minutt blir menn ofte skremt.( vi damer også om men blir så intens og seriøs med en gang). Så det at de trekker seg unna etter kort tid har nok sine grunner. De er ikke dårlige menn av den grunn.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

De dårlige erfaringene med menn er ikke alltid helt reelle altså. En må se seg selv i speilet også. Når en er så ekstrem frempå fra første minutt blir menn ofte skremt.( vi damer også om men blir så intens og seriøs med en gang). Så det at de trekker seg unna etter kort tid har nok sine grunner. De er ikke dårlige menn av den grunn.

Selvsagt! Rart det der, at noen alltid har dårlige erfaringer eller alltid klarer å finne seg idioter. Om alle rundt en en dårlige mennsker, er det på tide å ta seg en titt i speiltet. Fellesnevneren er jo en selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2019 den 12.50, WhiteSwan skrev:

Hun har skrevet på bloggen at hun «deiger seg» i vannet. Hva betyr det?

Dialekt 

Hun gjør seg fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2019 den 13.26, Skrottefar skrev:

En deig hever, så da ligger hun nok til heving i vannet :P

Det er dialekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FotbaIlflua skrev:

Mette aner ikke hva hun snakker om. Det at hun har hatt noen dårlige erfaringer med norske menn betyr ikke at alle er sånn. Hennes meget begrensede erfaring med tyrkiske menn gir henne hverken innsikt eller kredibilitet om hvordan den generelle dynamikken er i forhold med tyrkiske menn. 

1. Mette og mannen er fremdeles i den fasen hvor man blir kjent med hverandre og er nyforelsket. Forelsket=blind, uavhengig av nasjonalitet og kultur

2. Hun ber andre om å nyansere synet på tyrkiske menn som jobber i feriebyer, for alle er ikke sånn. Men samtidig generaliserer hun kraftig i motsatt retning; alle tyrkiske menn, med få unntak, er fantastiske, behandler kvinner som glass og setter ekteskapet høyere en norske menn. Fact: tyrkiske menn er preget av tradisjon og kultur. De har mye stolthet, og det er ikke likestilling hverken i islam eller generelt i tyrkisk kultur. Mannen er overhodet i familien og skal forsørge familien og ta alle avgjørelser. 

3. Hun mener at mannen betaler selv om han betaler med hennes kort eller kontanter hun har gitt ham. Det handler ikke om at han spanderer, for det gjør han jo ikke. Det handler om inntrykket andre rundt dem får; det er stigmatiserende for dem begge om hun betaler offentlig, da alle tenker "kjøpt og betalt ferieflørt". Ved å gjøre det på denne måten, tar hun vare på stoltheten til mannen.

4. Muslimske kvinner kan i svært liten grad velge selv. Mennene bestemmer alt. I de arabiske statene er det en app som lastes ned på telefonen som sender en alarm til mennene i familien om de drar et sted de ikke har lov til. Som feks i nærheten av en flyplass. Til og med de kongelige kvinnene flykter fra et liv i luksus fordi de blir fullstendig kontrollert og har ingen frihet. Mange muslimske kvinner regnes som mindre verdt en husdyrene, og blir behandlet deretter.

Det er helt kvalmende å lese hvordan mange har det, og vi skal være sjeleglade for at vi bor i Norge og i teorien er fri til å gjøre akkurat hva vi vil. Men til og med her er ikke alle frie. Mange muslimske jenter blir sendt til hjemlandet for omskjæring, og får ikke gå hjemmefra uten mannlig følge eller velge hvem de skal gifte seg med. Som Mette selv har skrevet; det er forskjell på arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Men er det virkelig det? Å ikke få velge sin egen partner er tvang, da familiens ære står på spill, så å si nei er ikke nødvendigvis et reelt alternativ. Konsekvensen er den samme uavhengig om man kaller det tvang eller arrangert. 

Jeg blir flau når jeg ser hvor lite reflektert Mette er når hun skriver. Om hun var 16 år, skulle jeg ikke sagt noe. Men jeg forventer faktisk mer av en dame på min egen alder. 

Jeg har en muslimsk bekjent. Hun har lyst å slutte med hijab, men tør ikke, for da vil det muslimske miljøet som hun også tilhører støte henne ut, Samtidig kan bloggeren Mette slenge på seg " hijab" når hun besøker sine svigerforeldre, men også det blir en lek, for hun risikerer ingenting hvis hun velger å gå helt uten. Hun ser ikke kompleksiteten i det hun snakker om her, for hun risikerer ingenting ved å leke med forskjellige roller som underdanighet, bli behandlet som " glass", eller å gå med " hijab". Hun er borger i et av verdens rikeste land som i tillegg er et gjennomført demokratisk land. Hun er beskyttet på alle bauger og kanter som borger i dette landet, men det ser ikke ut som hun selv fatter selv hvor ekstremt heldig hun er. Det hadde hun først fått en anelse av, hvis hun virkelig hadde satt seg inn i den muslimske verden og gått i dybden på hvilket liv mange muslimske kvinner lever, i flere av disse landene, de lever som umyndiggjort fra de blir født til de dør. Når hun skriver at vi har tapt noe med likestillingen, så viser hun at hun virkelig ikke forstår, for desperate kvinner i flere muslimske land, kunne ofret begge sine armer for å leve et liv hvor de selv tok avgjørelsen om de skulle få utdanne seg, om hvilken mann de skulle gifte seg med, hvor mange barn de ville ha etc, etc, etc!   

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Det er dialekt

Jeg spurte en bergensk venninne, hun sa at det var ingenting som het " å deige seg i vannet"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg spurte en bergensk venninne, hun sa at det var ingenting som het " å deige seg i vannet"? 

Er det jeg kjenner det som, men er mer brukt i Florø men skikkelig gamle bergensere bruker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg har en muslimsk bekjent. Hun har lyst å slutte med hijab, men tør ikke, for da vil det muslimske miljøet som hun også tilhører støte henne ut, Samtidig kan bloggeren Mette slenge på seg " hijab" når hun besøker sine svigerforeldre, men også det blir en lek, for hun risikerer ingenting hvis hun velger å gå helt uten. Hun ser ikke kompleksiteten i det hun snakker om her, for hun risikerer ingenting ved å leke med forskjellige roller som underdanighet, bli behandlet som " glass", eller å gå med " hijab". Hun er borger i et av verdens rikeste land som i tillegg er et gjennomført demokratisk land. Hun er beskyttet på alle bauger og kanter som borger i dette landet, men det ser ikke ut som hun selv fatter selv hvor ekstremt heldig hun er. Det hadde hun først fått en anelse av, hvis hun virkelig hadde satt seg inn i den muslimske verden og gått i dybden på hvilket liv mange muslimske kvinner lever, i flere av disse landene, de lever som umyndiggjort fra de blir født til de dør. Når hun skriver at vi har tapt noe med likestillingen, så viser hun at hun virkelig ikke forstår, for desperate kvinner i flere muslimske land, kunne ofret begge sine armer for å leve et liv hvor de selv tok avgjørelsen om de skulle få utdanne seg, om hvilken mann de skulle gifte seg med, hvor mange barn de ville ha etc, etc, etc!   

Enig og det er sikkert sjarmerende i den fasen hun er nå men hva dette utvikler seg til hadde jeg ikke turt å tenke på var jeg henne. Det med å passe på henne burde få varselklokkene til å ringe. Det er overvåking og mangel på tillit at han skal ha alle passordene hennes. Og hva vet vi, han  betaler vel alt der nede med hennes visakort og sender sine penger hjem til familien. At hun på toppen av dette vil bli gravid er helt utrolig. Skal hun pendle med baby og dårlig økonomi? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mann på 29 som trenger å passe på ei dame på 39!!,han må ha kontroll på alt  og det kommer ikke til å forandre seg til det bedre.. Det er jeg ganske så sikker på...dessverre har dama null kontroll på livet sitt ser det ut til og det svinger hit og dit uten mål og mening.  Alt skrives for å få lesere og oppnå..ja Gud vet hva hun ønsker med dette 

Endret av Tildittbeste
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Ingen mann på 29 som trenger å passe på ei dame på 39!!,han må ha kontroll på alt  og det kommer ikke til å forandre seg til det bedre.. Det er jeg ganske så sikker på...dessverre har dama null kontroll på livet sitt ser det ut til og det svinger hit og dit uten mål og mening.  Alt skrives for å få lesere og oppnå..ja Gud vet hva hun ønsker med dette 

Du har forstått det riktig. Mette er en snill og god dame, men fy så hun svinger hit og dit når det kommer til både menn og jobber. Ser nesten ut som datteren er litt lik når det kommer til å rushe inn i forhold .

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JaVel skrev:

Jeg spurte en bergensk venninne, hun sa at det var ingenting som het " å deige seg i vannet"? 

Det er absolutt et uttrykk (dialekt) Google it ❤️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JaVel skrev:

I Norge kan en kvinne velge å bli behandlet som glass, for vi vet at likestillingen ligger i bunnen uansett, vi kan altså leke med å innta forskjellige roller. Hvis man bor i feks Tyrkia og er kvinne, så ligger det ingen likestilling i bunn, mange kvinner blir altså tvunget inn i " glass-rollen" selvom dette ikke er noe kvinnen selv ønsker. De blir tvunget inn i hjemmeværende-rollen og har lite styring over sitt eget liv, for den som bestemmer over dem er svigermor og hennes ektemann, så det Mette skriver viser bare at hun er blant de heldige i denne verden. Hun bestemmer over sitt eget liv, og kan ta " glass-rollen" med trygg forvisning om at hun kan gå ut av den rollen når som helst. Nå snakker jeg om tyrkiske kvinner som bor på landsbygda og ikke middelklassen i Istanbul, der har de nok større styring over sitt eget liv, særlig hvis de er heldige med foreldre og ektemann. Men innlegget hennes viser bare hvor lite hun egentlig vet om hvor lidende mange kvinner er i denne verden. De har omtrent null styring på eget liv, det er andre som styrer dem fra fødsel til død, mens heldige Mette leker " underdanig". Trist at man viser en slik lettsindighet, med tanke på at det store flertall av muslimske kvinner i Asia og Afrika, ikke kan leke underdanig, de blir nemlig tvunget til det både av landets lover og tradisjon!

DETTE.. er det mest riktige jeg har lest noen gang.. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Og jeg vedder en tier på år snart kommer; "de hater meg, beklager jeg legger meg flat, vi elsker hverandre, jeg står for det jeg sier, jeg er lykkelig" , osv innlegget, hvor datteren og de andre kursdeltakerne til AB lager lange svar på bloggen mens de hyller kjærligheten og hverandres blogger.. Blir spennende å se hva hun velger.. 😂😂 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, JaVel skrev:

Jeg spurte en bergensk venninne, hun sa at det var ingenting som het " å deige seg i vannet"? 

 

8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Er det jeg kjenner det som, men er mer brukt i Florø men skikkelig gamle bergensere bruker det

Jepp! Å "deige seg" blir brukt både av unge og gamle her! Litt sør for bergen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Beskjeden skrev:

 

Jepp! Å "deige seg" blir brukt både av unge og gamle her! Litt sør for bergen. 

REFLEKSIVT

 

deige seg
 MUNTLIG
 vise seg frem (på en selvnytende måte)
; gjøre seg deilig
SITAT
  • han deiger seg foran speilet, bretter opp ermene så ørnen på armen skal synes
     (Kyrre Andreassen: Barringer157 1999)
 
 
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Surikatt skrev:

Enig og det er sikkert sjarmerende i den fasen hun er nå men hva dette utvikler seg til hadde jeg ikke turt å tenke på var jeg henne. Det med å passe på henne burde få varselklokkene til å ringe. Det er overvåking og mangel på tillit at han skal ha alle passordene hennes. Og hva vet vi, han  betaler vel alt der nede med hennes visakort og sender sine penger hjem til familien. At hun på toppen av dette vil bli gravid er helt utrolig. Skal hun pendle med baby og dårlig økonomi? 

Hvilket liv hun velger å leve må være opp til henne, men det at hun blander likestilling med ytre gester som å holde opp døren, betale for sin kvinne o.l viser bare at hun ikke forstår begrepet likestilling, i dybden. I store deler av den muslimske verden er en kvinne helt avhengig av å finne en snill ektemann, for hvis ikke så er hun dømt til et elendig liv. En mann kan skille seg ved å uttale, Jeg vil skille meg, 3 ganger, og de er skilt, mens kvinnen er helt avhengig av å få skilsmisse av mannen. Hvis en kvinne blir voldtatt så er hun avhengig av 4 mannlige vitner for hvis ikke, så kan HUN bli dømt for utroskap. Muslimske land er selvsagt forskjellige i forhold til hvor ekstreme de er i sine tolkninger, men i alle muslimske land forventes det at kvinnen er underdanig sin mann. Bloggeren kan selvsagt mene at kvinnen burde være den som gjør husarbeid ,står på kjøkkenet og går bak sin mann, men det er noe helt annet å være en kvinne som nektes å utdanne seg videre, på tross av et meget kjapt hode. En jeg kjenner var på besøk hos en muslimsk familie på landsbygda. Svigerinnen ville gjerne jobbe men svigermoren nektet henne, og dermed var det ikke mer å snakke om. Så er helt enig med bloggeren i at norske kvinner har blitt altfor selvstendige,er jo mye mer sjarmerende at mannen åpner døren for kvinnen, og behandler en som glass 🙄

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, maximiliane skrev:

REFLEKSIVT

 

deige seg
 MUNTLIG
 vise seg frem (på en selvnytende måte)
; gjøre seg deilig
SITAT
  • han deiger seg foran speilet, bretter opp ermene så ørnen på armen skal synes
     (Kyrre Andreassen: Barringer157 1999)
 
 

Ja det er sånn jeg også bruker det! Når noen "gjør seg til" eller "gjør seg deilig". Usikker på hvorfor du siterer meg.😊

Endret av Beskjeden
Lagt til tekst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, maximiliane skrev:

REFLEKSIVT

 

deige seg
 MUNTLIG
 vise seg frem (på en selvnytende måte)
; gjøre seg deilig
SITAT
  • han deiger seg foran speilet, bretter opp ermene så ørnen på armen skal synes
     (Kyrre Andreassen: Barringer157 1999)
 
 

Bruker det sånn jeg og.

Et gammelt ord jeg savner i Bergensk er å bolse (å vise seg frem skrytete)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Bruker det sånn jeg og.

Et gammelt ord jeg savner i Bergensk er å bolse (å vise seg frem skrytete)

Ha,ha, bolse er et ord jeg bruker av og til. Om høylytte , skrytete personer. Bor i Sogn og Fjordane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...