Gjest Kritt Skrevet 7. august 2020 #9201 Del Skrevet 7. august 2020 36 minutter siden, Visvas skrev: Ja hun har nok hørt mye rart som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Eller hun har magefølelse - den er viktigste rettesnor 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 8. august 2020 #9202 Del Skrevet 8. august 2020 (endret) Må si jeg er litt overraska over at H ble så overraska over lange arbeidsdager med lav lønn på en restaurant, spesielt i disse dager. Meg bekjent er det fåtall i restaurantbransjen som jobber 8 timer daglig mot full lønn og får overtidsbetalt lik i Norge slik hun skriver. Endret 8. august 2020 av Visvas 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 8. august 2020 #9203 Del Skrevet 8. august 2020 (endret) Jeg tenker at det er rart å gi opp en dårlig jobb etter to dager, når han ikke har noe annet. Han tjente jo tross alt penger. Men kanskje lett å sitte her på sin høye velferds-hest å si. Ikke lett å søke andre jobber om han jobber femten timers dager heller. Endret 8. august 2020 av Kritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 8. august 2020 #9204 Del Skrevet 8. august 2020 Man er EKSTREMT heldig om man har/får en turistbasertjobb i Alanya i år. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke kunne bo hos søstra en stund mens han jobbet evt? Jeg forstår det ikke nødvendigvis er lettvint og enkelt, men for en periode? Hvis familiegjenforeningen er helt avhengig av at han sparer disse pengene? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skrottefar Skrevet 8. august 2020 #9205 Del Skrevet 8. august 2020 5 timer siden, Visvas skrev: Må si jeg er litt overraska over at H ble så overraska over lange arbeidsdager med lav lønn på en restaurant, spesielt i disse dager. Meg bekjent er det fåtall i restaurantbransjen som jobber 8 timer daglig mot full lønn og får overtidsbetalt lik i Norge slik hun skriver. Han hadde jo jobbet der før, og da var det noe helt annet, men nå er det slik at det i disse dager ikke er som det var, og det å slutte etter 2 dager syns jeg kan virke litt overilt, selv om det selvfølgelig ikke er bra å bare få betalt for 50% av de arbeidstimene man faktisk jobber. Lurer også på om arbeidsgiver ga beskjed om at det var sånn det skulle være i forkant og om det finnes arbeidskontrakter på slike steder med en ordlyd på at det er sånn det er, om så er tilfelle så burde det jo ringt en bjelle før arbeidet startet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 8. august 2020 #9206 Del Skrevet 8. august 2020 2 timer siden, Skrottefar skrev: Han hadde jo jobbet der før, og da var det noe helt annet, men nå er det slik at det i disse dager ikke er som det var, og det å slutte etter 2 dager syns jeg kan virke litt overilt, selv om det selvfølgelig ikke er bra å bare få betalt for 50% av de arbeidstimene man faktisk jobber. Lurer også på om arbeidsgiver ga beskjed om at det var sånn det skulle være i forkant og om det finnes arbeidskontrakter på slike steder med en ordlyd på at det er sånn det er, om så er tilfelle så burde det jo ringt en bjelle før arbeidet startet Jeg tenker at man helst må være veldig takknemmelig over å i hele tatt fått en jobb i Alanya slik det er stilt nå. Mange jobber nok kanskje både to og tre måneder før arbeidsgiver har fått hentet seg såpass inn at de har mulighet til å betale ut lønn overhodet. En i familien har tre hoteller og holder ett av de åpent med kun 20% belegg. På dette hotellet har han nå samlet alle managerne fra de tre hotellene slik at han i det minste har mulighet til å la de jobbe litt i år, de andre ansatte er det ikke arbeid for. De er heldige om de får lønn fra første måned og arbeidstider og lønn er ikke som det bruker å være i år. Managere er noen "viktigperer" i Tyrkia og at de har fått med på en slik ordning forteller mye om hvordan ståa er i Alanya denne sesongen. Så at en som må spare til familiegjenforening for å være sammen barnet sitt gir opp etter to dager slik det ligger an i år virker veldig overilt i mine øyne. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ceccar Skrevet 9. august 2020 #9207 Del Skrevet 9. august 2020 Forstår veldig godt at han sa opp, hadde aldri jobbet 15 timer hver dag og kun fått betalt for 8 timer av dagen. Da er det faktisk bedre å gå tilbake til jobben han hadde hos onkelen sin og få betalt for de timene han arbeider. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visla Skrevet 9. august 2020 #9208 Del Skrevet 9. august 2020 Kan de virkelig bare si opp og slutte på dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turkis Sau Skrevet 9. august 2020 #9209 Del Skrevet 9. august 2020 2 timer siden, Visla skrev: Kan de virkelig bare si opp og slutte på dagen? Hvis de kan bli bedt om å jobbe 15 timer dagen, men få betalt for 8... Hva tror du? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centimeteren Skrevet 10. august 2020 #9210 Del Skrevet 10. august 2020 Det er mer tak i H enn enkelte skal ha det til. Istedet for å jobbe på en slavekontrakt og bo i et rottereir, tok han ansvar og skaffet seg en annen jobb med bedre betingelser. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visla Skrevet 10. august 2020 #9211 Del Skrevet 10. august 2020 9 timer siden, Turkis Sau skrev: Hvis de kan bli bedt om å jobbe 15 timer dagen, men få betalt for 8... Hva tror du? Jeg vet bare hva hun skriver, han var der 2 dager 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 10. august 2020 #9212 Del Skrevet 10. august 2020 10 timer siden, Turkis Sau skrev: Hvis de kan bli bedt om å jobbe 15 timer dagen, men få betalt for 8... Hva tror du? Hvis du jobber på turistrestaurant (ikke all-inclusive) er vel tipsen en viktig del av betalingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 10. august 2020 #9213 Del Skrevet 10. august 2020 2 timer siden, Centimeteren skrev: Det er mer tak i H enn enkelte skal ha det til. Istedet for å jobbe på en slavekontrakt og bo i et rottereir, tok han ansvar og skaffet seg en annen jobb med bedre betingelser. Knallbra at det ordnet seg med ny jobb, kjekt når man har flaks midt i elendigheten 👏 👏👏 Hvem er det som skal ha det til at det ikke er tak i han? Ikke lest det noen sted? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 10. august 2020 #9214 Del Skrevet 10. august 2020 56 minutter siden, Visvas skrev: Knallbra at det ordnet seg med ny jobb, kjekt når man har flaks midt i elendigheten 👏 👏👏 Hvem er det som skal ha det til at det ikke er tak i han? Ikke lest det noen sted? Det var snakk om at det var lite tak i ham siden han likte svært godt å sove . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 10. august 2020 #9215 Del Skrevet 10. august 2020 8 minutter siden, JaVel skrev: Det var snakk om at det var lite tak i ham siden han likte svært godt å sove . Åja, det har ikke jeg fått med meg 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 10. august 2020 #9216 Del Skrevet 10. august 2020 1 time siden, Visvas skrev: Knallbra at det ordnet seg med ny jobb, kjekt når man har flaks midt i elendigheten 👏 👏👏 Hvem er det som skal ha det til at det ikke er tak i han? Ikke lest det noen sted? 10 minutter siden, JaVel skrev: Det var snakk om at det var lite tak i ham siden han likte svært godt å sove . Det var flere her som antydet at det var litt lite i tak i ham, som ikke kom seg rundt i Bergen på egen hånd da han var besøk, eller påpekte at han burde gjøre mer for å få seg en jobb. Jammen godt at han vist at han kan, ikke minst for Mette & Co. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 10. august 2020 #9217 Del Skrevet 10. august 2020 Gøy å få innblikk i hvordan arbeidslivet i Tyrkia kan være. Slutte umiddelbart i en jobb, få ny jobb et stykke unna, jobbe to dager, slutte ( av forståelige grunner), gå rundt på let etter og så er både jobb og boplass i orden igjen. Forstår at det ikke er lett å få jobb i disse tider, så godt gjort av H. Men alt dette med å begynne/slutte i jobber - hvor vanlig er det med arbeidskontrakter og oppsigelsestid i Tyrkia? Foregår mye muntlig? Er det en minstelønn? Fagforening osv??? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tildittbeste Skrevet 10. august 2020 #9218 Del Skrevet 10. august 2020 30 minutter siden, Zenhouse skrev: Gøy å få innblikk i hvordan arbeidslivet i Tyrkia kan være. Slutte umiddelbart i en jobb, få ny jobb et stykke unna, jobbe to dager, slutte ( av forståelige grunner), gå rundt på let etter og så er både jobb og boplass i orden igjen. Forstår at det ikke er lett å få jobb i disse tider, så godt gjort av H. Men alt dette med å begynne/slutte i jobber - hvor vanlig er det med arbeidskontrakter og oppsigelsestid i Tyrkia? Foregår mye muntlig? Er det en minstelønn? Fagforening osv??? Meg bekjent er det mange som har kontrakt. Men de praktiserer ikke noe særlig med oppsigelsestid. Verken den eller andre veien. I turist bransjen er det nok ikke noe fagforening så vidt jeg vet. Det er litt mer organisert og tilrettelagt om du jobber kommunalt/type fabrikk og ikke bare sesong. Dette er hva jeg vet. Men er sikkert forskjeller. Mannen min sier det er ganske store forskjeller på restaurant kontra hotell også. Både i henhold til lønn arbeidstider og fridager 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 10. august 2020 #9219 Del Skrevet 10. august 2020 @Tildittbeste takk for svar 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 11. august 2020 #9220 Del Skrevet 11. august 2020 Det finnes et system for både arbeidsgiver og arbeidstaker også i restaurantbransjen, usikkert på hva det heter. Men vet det er mulig å ta diverse til retten og få medhold ved feks useriøse oppsigelser begge veier og diverse. Tror aldri min mann har jobbet uten kontrakt, selv ikke som ung. Tror det er mest vanlig å jobbe med kontrakt, er jo faktisk ulovlig uten. På hotell så er det nok mer normalt med 8 til 12 timers arbeidsdager, mens jeg aldri har hørt om noen som jobber kun 8 timer på en vanlig restaurant. Som ansatt på restaurant har de gjerne grunnlønn og så kommer det prosent av dagens innkomme og tips oppå det igjen. Aldri hørt om denne typisk norske overtidsbetalingen som Mette skrev om (det betyr selvfølgelig ikke at det ikke eksisterer, men jeg har ikke hørt om det. Ingen av de i familien som driver restauranter driver på den måten). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg