CMarie Skrevet 29. februar 2020 #7281 Skrevet 29. februar 2020 22 minutter siden, Visvas skrev: Jeg blir litt skremt over at en voksen dame ikke får med seg mer, det være seg fattigdom, drepte soldater og andre ting som blir omtalt i media. At man ikke setter seg og ser på tyrkiske nyheter kan jeg jo forstå, norske nyheter er jo barneprogram i forhold. Men å ikke få med seg noe av dette synes jeg er spesielt, det må jeg si. Det kommer nok et blogginnlegg om det snart Ikke vanskelig å se hvor inspirasjonen ofte kommer fra. 7
Visvas Skrevet 29. februar 2020 #7282 Skrevet 29. februar 2020 Ja det klippes og limes rett som det er herifra om dagen 😅 5
nomore82 Skrevet 29. februar 2020 #7283 Skrevet 29. februar 2020 Jeg er voksen og har til og med en reisejobb. Men jeg har ikke fått med meg noe spesifikt om Syria eller Tyrkia i det siste. Skremmer jeg mange av dere da? Men det betyr jo ikke at jeg ikke bryr meg, ikke følger med eller er en drittsekk. Eller? Jeg vet det foregår utrolig mye dritt der ute i verden men det betyr ikke at jeg orker å lese om alt. Og da er jeg heller ikke oppdatert på alt. Og Mette er gravid. Som om ikke det gav nok bekymringer i hverdagen så skal hun nå og bekymre seg over alt annet som skjer. Ja jeg vet at faren til barnet kommer derifra og det gir henne nok bekymringer nok det - om hun ikke og skal ha en mening om alt som foregår der. 17
Gjest spaniasol Skrevet 29. februar 2020 #7284 Skrevet 29. februar 2020 1 time siden, Visvas skrev: Jeg blir litt skremt over at en voksen dame ikke får med seg mer, det være seg fattigdom, drepte soldater og andre ting som blir omtalt i media. At man ikke setter seg og ser på tyrkiske nyheter kan jeg jo forstå, norske nyheter er jo barneprogram i forhold. Men å ikke få med seg noe av dette synes jeg er spesielt, det må jeg si. Jeg glemmer ikke at bloggeren var veldig bekymret i begynnelsen av svangerskapet fordi hun hadde hørt følgere og andre si at hun var en "gammel gravid". La meg legge til at hun på ingen måte er den eneste. Svært mange får ikke med seg annet enn overskrifter, og knapt nok det. Men det er da et selvsagt råd å spørre eksperter om råd. Ikke tilfeldig lesere. Nå sist var det spørsmål om legebesøk her eller der, hva som gjaldt ved reiseforsikring etc. Det kan godt være at mange som svarer har eksakt kunnskap, men mange har det ikke. Det kan likevel hende at hun nå velger å ikke følge med på det som skjer i Tyrkia, nettopp på grunn av sin egen situasjon. På en måte et forståelig valg, på andre måter, helt uforståelig.
CMarie Skrevet 29. februar 2020 #7285 Skrevet 29. februar 2020 1 time siden, Visvas skrev: Ja det klippes og limes rett som det er herifra om dagen 😅 Ikke sant 😅 Og litt OT venter jeg bare på når hun endelig får sponset de klassiske vippene hun jevnlig får «spørsmål» om i disse spørsmål&svar-spaltene. To-tre ganger er det nøyaktig samme formulerte «spørsmål» fra en som «så gjerne skulle sett henne med klassiske vipper, det tror jeg du hadde kledd». Med tilhørende svar fra bloggeren selvfølgelig, som nok håper på spons. Her er nok ikke Mette verst i blogglandia, men det er litt flaut uansett 🤦🏼♀️ 9
lilletyrkia Skrevet 29. februar 2020 #7286 Skrevet 29. februar 2020 1 time siden, nomore82 skrev: Jeg er voksen og har til og med en reisejobb. Men jeg har ikke fått med meg noe spesifikt om Syria eller Tyrkia i det siste. Skremmer jeg mange av dere da? Men det betyr jo ikke at jeg ikke bryr meg, ikke følger med eller er en drittsekk. Eller? Jeg vet det foregår utrolig mye dritt der ute i verden men det betyr ikke at jeg orker å lese om alt. Og da er jeg heller ikke oppdatert på alt. Og Mette er gravid. Som om ikke det gav nok bekymringer i hverdagen så skal hun nå og bekymre seg over alt annet som skjer. Ja jeg vet at faren til barnet kommer derifra og det gir henne nok bekymringer nok det - om hun ikke og skal ha en mening om alt som foregår der. Men har du en mann som bor i Tyrkia? Er jo det som er poenget. At det er meget rart å ikke ha fått med seg dette. Eller at de to har snakket om det. Det er jo det mest alvorlige som har skjedd på lenge. Min mann er tyrkisk og er kjempenervøs for at det skal bryte ut krig. Jeg er litt mer avslappet til det, jeg tror ikke det blir krig. Men jeg er likevel bekymret for situasjonen. Og ja jeg syns det er rart at det norske folk ikke har fått det med seg. Men de får det nok nå som tusenvis av flyktninger kommer inn i Europa. Media er mer opptatt av coronaviruset enn at tusenvis er på flukt fra en grusom krig i Syria. 15
lilletyrkia Skrevet 29. februar 2020 #7287 Skrevet 29. februar 2020 1 time siden, spaniasol skrev: Det kan likevel hende at hun nå velger å ikke følge med på det som skjer i Tyrkia, nettopp på grunn av sin egen situasjon. På en måte et forståelig valg, på andre måter, helt uforståelig. Jeg skjønner at ikke alle får med seg alt. Men når de ringes og hun spør om hvordan det går med han, så hadde det vært veldig naturlig å forklare henne hva som har skjedd. De fleste tyrkere deler jo bilder, hjerter, flagg osv nå for å vise sympati med soldatene som ble drept. Det hadde vært en helt naturlig ting å prate om, siden omtrent alle her vet hva som skjer. Og det er spent situasjon og ingen vet hva som vil skje videre nå, bare at presidenten ikke vil la dette gå. Så noe blir det nok. Og hva det vil være og konsekvensene av det, er det mange som grubler over. Skjønner det er slitsomt å tenke på sånne ting når man er gravid, men det er jo også viktige ting. Spesielt for mannen hennes. 3
Visvas Skrevet 29. februar 2020 #7288 Skrevet 29. februar 2020 Krig er iallefall en større bekymring ang. stengte grenser enn viruset hun var bekymret skulle stenge grensene per dags dato. Det er godt mulig jeg er sær når det gjelder dette spesielt fordi vi bor oppi det og hele facebook, insta, snap, tik tok, nyheter på TV og nett er fulle av dette akkurat nå. Nettet var nesten helt nede til man sånn noenlunde hadde kartlagt situasjonen. Merket hun ikke at nettet til mannen var borte/ekstremt dårlig i nesten et døgn? Jeg forstår at hun er gravid, at man ikke har lyst til å bekymre seg mer enn man allerede gjør. Men helt ærlig, ville du Mette, visst noe om dette uten spørsmål fra lesere om du ikke var gravid? 9
JaVel Skrevet 29. februar 2020 #7289 Skrevet 29. februar 2020 5 timer siden, Plannergirl skrev: Noen ganger synes jeg man må legge ned aviser og være litt uvitende for å holde humøret oppe. Hadde jeg vært gravid tror jeg at jeg hadde fokusert på andre ting enn tragiske nyheter også selv om det involverer Tyrkia, man kan fort bli mer bekymret enn nødvendig. Ja man trenger ikke å være en slave av de siste nyheter, man må selvsagt få ta en pause i nyhetsflommen av og til. Samtidig lever vi i et demokrati hvor informasjon ikke legges lokk på. Det finnes milliarder av mennesker som skulle ønske at de levde i et demokrati hvor de kunne ytre seg om statsledere etc uten å få politiet på døren, og så er det noen av oss som rett og slett ikke gidder å følge med, som lider av intellektuell latskap. Folk kan dø i krig og jævelskap noen timers flytur unna, men de er mer interessert i det siste på interiør-fronten for å sette det på spissen. Man kan jo snu det på hodet, tenk om det var her i Norge jævelskapen skjedde, fengselene var fulle av torturerte fanger, en negativ meningsytring om Erna Solberg førte til at man ble dradd ut av huset midt på natten, og man ble aldri sett igjen. Samtidig satt det mennesker i feks Frankrike som ikke engang visste at det var krig i Norge, deres facebook var full av deres liv, nemlig det siste på interiør-fronten eller den nye vesken de hadde kjøpt seg. Ganske kvalmende egentlig. For hvis alle skulle lide av intellektuell latskap, ville ingen blitt reddet, for det var ingen som brydde seg. 4
lilletyrkia Skrevet 29. februar 2020 #7290 Skrevet 29. februar 2020 Hadde det vært den jævelskapen i Norge, så hadde jeg nå iallfall snakket og delt det med min mann. Er det jeg synes er rart. Hvordan det ikke kan ha blitt et tema. Men men de har vel snakket om det nå etter tips herfra. 6
CMarie Skrevet 29. februar 2020 #7291 Skrevet 29. februar 2020 2 minutter siden, lilletyrkia skrev: Hadde det vært den jævelskapen i Norge, så hadde jeg nå iallfall snakket og delt det med min mann. Er det jeg synes er rart. Hvordan det ikke kan ha blitt et tema. Men men de har vel snakket om det nå etter tips herfra. Kanskje vi får et oppklarende gjesteinnlegg igjen, fra en reflektert venn i Tyrkia? 4
JaVel Skrevet 29. februar 2020 #7292 Skrevet 29. februar 2020 40 minutter siden, lilletyrkia skrev: Hadde det vært den jævelskapen i Norge, så hadde jeg nå iallfall snakket og delt det med min mann. Er det jeg synes er rart. Hvordan det ikke kan ha blitt et tema. Men men de har vel snakket om det nå etter tips herfra. Kan jo være at han har nevnt noe om det, men at hun ikke er videre interessert og at det derfor ikke har festet seg. Ikke vet jeg, skulle ihvertfall ønske at det stod langt mer om det i norske aviser istedet for "korona-" forskjølelsen". 4
Gjest Plannergirl Skrevet 29. februar 2020 #7293 Skrevet 29. februar 2020 4 timer siden, JaVel skrev: Ja man trenger ikke å være en slave av de siste nyheter, man må selvsagt få ta en pause i nyhetsflommen av og til. Samtidig lever vi i et demokrati hvor informasjon ikke legges lokk på. Det finnes milliarder av mennesker som skulle ønske at de levde i et demokrati hvor de kunne ytre seg om statsledere etc uten å få politiet på døren, og så er det noen av oss som rett og slett ikke gidder å følge med, som lider av intellektuell latskap. Folk kan dø i krig og jævelskap noen timers flytur unna, men de er mer interessert i det siste på interiør-fronten for å sette det på spissen. Man kan jo snu det på hodet, tenk om det var her i Norge jævelskapen skjedde, fengselene var fulle av torturerte fanger, en negativ meningsytring om Erna Solberg førte til at man ble dradd ut av huset midt på natten, og man ble aldri sett igjen. Samtidig satt det mennesker i feks Frankrike som ikke engang visste at det var krig i Norge, deres facebook var full av deres liv, nemlig det siste på interiør-fronten eller den nye vesken de hadde kjøpt seg. Ganske kvalmende egentlig. For hvis alle skulle lide av intellektuell latskap, ville ingen blitt reddet, for det var ingen som brydde seg. Jeg er egentlig enig med deg, men samtidig vet jeg selv at jeg lett henger meg opp i slike nyheter og blir bekymret så jeg kan se for meg at en hormonell gravid vil kanskje bekymre seg enda mer (til det usunne) og bør holde litt avstand pga det. Samtidig kan det hende hun ikke orker å si noe om det offentlig fordi hun som regel blir misforstått så hun bare sier at hun ikke vet noe om det 🤷🏼♀️
Trua Skrevet 1. mars 2020 #7294 Skrevet 1. mars 2020 Desserten skulle vært intervju om ABIP på God Kveld Norge. Noen som vet hvorfor det ikke ble noe av? 3
Honey Dew Skrevet 1. mars 2020 #7295 Skrevet 1. mars 2020 På 27.2.2020 den 20.20, Nadiahagen skrev: Det kan være mange grunner annet en dyseleksi. I noens ADHD hode går det så fort at når man skriver, så trykker man post før man har sjekket om alt står riktig. Ikke at Mette har det altså, men jeg har det. Prøver å være bevisst, men noen ganger går posten avgårde uten at jeg har sjekket teksten ( klaske hode) Ikke la oss drive med diagnostisering. En trenger ikke ha dysleksi, ADHD, eller andre sykdommer fordi man skriver noen ord feil. 4
Gjest Kritt Skrevet 1. mars 2020 #7296 Skrevet 1. mars 2020 6 minutter siden, Honey Dew skrev: Ikke la oss drive med diagnostisering. En trenger ikke ha dysleksi, ADHD, eller andre sykdommer fordi man skriver noen ord feil. Mette skriver såpass mye feil og har generelt så svakt språk at det virker som om lese- og skrivevansker eller dysleksi ligger til grunn. Man venner seg til en viss grad til det når man leser bloggen. Men enig i at man skal være forsiktig med å dele ut diagnoser.
Zenhouse Skrevet 1. mars 2020 #7297 Skrevet 1. mars 2020 5 minutter siden, Kritt skrev: Mette skriver såpass mye feil og har generelt så svakt språk at det virker som om lese- og skrivevansker eller dysleksi ligger til grunn. Man venner seg til en viss grad til det når man leser bloggen. Men enig i at man skal være forsiktig med å dele ut diagnoser. Virker som? Hun skriver at hun hadde store lese og skrivevansker som barn. Så det har hun jo. Men har jobbet veldig med språket gjennom årene. I såfall har hun jobbet godt vil jeg si. Ser jo skrivefeil og litt omstendelige formuleringer jeg også, men synest hun formidler bra likevel. 10
Gjest Kritt Skrevet 1. mars 2020 #7298 Skrevet 1. mars 2020 5 minutter siden, Zenhouse skrev: Virker som? Hun skriver at hun hadde store lese og skrivevansker som barn. Så det har hun jo. Men har jobbet veldig med språket gjennom årene. I såfall har hun jobbet godt vil jeg si. Ser jo skrivefeil og litt omstendelige formuleringer jeg også, men synest hun formidler bra likevel. Ok, jeg husket ikke at hun hadde skrevet om det. Og hun formidler absolutt bra uansett.
Zenhouse Skrevet 1. mars 2020 #7299 Skrevet 1. mars 2020 (endret) Siterte deg @Kritt, mest fordi du var den siste som hadde skrevet før meg der. Er veldig enig med det du skrev altså. Og så ville jeg bare få frem at hun har vært åpen om lese og skrive vansker. Senest i siste innlegg. Hurra for dem som har glede av å skrive, lite eller mye, selv om de har strevd med det, mange som har opplevd skam knyttet til det. Innholdet derimot kan man jo like eller ikke like 😉 Endret 1. mars 2020 av Zenhouse Skriveleif 😂 3
Gjest tranedatter Skrevet 1. mars 2020 #7300 Skrevet 1. mars 2020 https://metteask.blogg.no/abip-kvinneguiden-sophie-elise-sparing-og-mm.html Jaggu forskjell på hvordan man leser KG og tar imot kritikk! Kudos til mette! Her får dere ovenfor en del svar: ja hun har dysleksi, ja hun leser her inne (og innrømmer det!), ja det finns mer om ABD of ABIP, men få som våger stå fram.
Fremhevede innlegg