Gå til innhold

Trond Giske


Nobile

Anbefalte innlegg

Gjest Mattie16
8 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Er boken du refererer til skjønnlitteratur? I så tilfelle er det ingen relevans mellom oppdiktede figurer og mennesker som har opplevd å bli seksuelt trakassert. Om ikke det er traumatisk nok blir de også beskyldt for å lyve i beste sendetid på NRK. 
 

Frekkhetens nådegave er passende tittel på boken, fru Giske.

 

8 timer siden, bttb skrev:

Men Haddy skriver vel ikke en skjønnlitterær bok?

Hjort-bøkene er dagbøker i dekke av å være skjønnlitterære. Dvs ekte historie men fiktive navn. Det er det som er kritikken og det at folk blir hengt ut uten samtykke.
 

Hadde det kun vært en skjønnlitterær fiktiv bok hadde det så klart ikke blitt noen sak utav det. 
 

Ærlig talt. Av og til blir jeg helt matt her inne.

Jeg gir meg å diskutere nå for dette tar for mye tid og vi blir nok ikke enige uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Sol70 skrev:

La oss si for argumentets skyld da, at det er Giske som sier at han aldri presset Oma opp mot veggen og kysset henne mot hennes vilje, og Haddy bare forteller hans versjon. Ok? 

Så sier Haddy til Aftenposten:

«Men på samme måte som hun står ved sin sannhet, og ved det hevder at Trond snakker usant, må jeg få stå ved min og den dokumentasjonen jeg har hatt tilgang på i sammenheng med boka.»
https://www.aftenposten.no/norge/i/QoK7kW/Giske-varsler-Haddy-Njie-kaller-meg-en-logner

Det er altså hennes sannhet at Oma snakker usant.

I samme del av artikkelen sier hun at hun er gjerne hører mer om Oma sine opplevelser som "mor, varsler og politiker", og jeg er usikker på om hun her omtaler den konkrete hendelsen eller den generelle saken som sådan. Forhåpentligvis kan noen som har kjøpt boken svare på dette. 

Sitat

 

Det står også i Dagbladet at det er Njie som bestrider Oma's versjon, ikke Giske (tipper det hadde blitt endret raskt om det var feil): 

"I boka bestrider Njie Omas beskrivelse av hendelsesforløpet:
«De hadde kanskje en flørtende tone. Men det var ikke noe kyss. Han presset henne aldri opp mot veggen. Han stakk aldri tunga langt ned i halsen hennes.»"
https://www.dagbladet.no/kultur/kaller-meg-en-logner/71673083

 

Jeg er enig i at det drar i den retningen ja, men det er samtidig en formulering jeg tror lett ville gå igjennom ved at hun bestrider beskrivelsen ved å fortelle hva Giske påstår, heller enn direkte at hun selv mener det. Igjen håper jeg at noen som har lest boken kan bekrefte eller avkrefte at dette er Njies egne påstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2019 den 17.35, Sitronmelisse skrev:

Jeg trodde mye bedre om Haddy! Sukk.Hva kan man si; de fortjener hverandre?

Jeg hadde nummeret hennes da hun presterte å gifte seg med ham, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er gjort opp varslene som ble fremsatt, behandlet, slik de kom frem i media. 

Jeg bagatelliserer det ikke, jeg ser faktisk på det som en bagatell. Har han gjort andre ting også, så må jo det vurderes alvorlighetsgraden av. Før de er fremsatt er de hypotetiske.

Jeg ser heller ikke på alle mulige sjekke forsøk fra en mann med makt som #metoo. At andre mennesker ikke takler folk med innflytelse/makt burde være deres problem, ikke hans. At han forsøker å få snøret i bånn er ikke i seg selv et overgrep, fordi om han har makt.

Det kritikkverdige er om han faktisk har brukt makten sin til å få sex, ikke at en mann med makt har forsøkt å få sex. Det har ikke kommet frem holdepunkter for det første.

Det er godt mulig han har gjort overgrep, min mening er derimot at disse tilfellene listet i nettavisen.no ikke kan regnes som overgrep.

Jeg bagatelliserer ikke seksuell trakassering eller overgrep, det er bare at jeg ikke ser på noen av de nevnte tilfellene som overgrep. Jeg synes derimot at å så voldsomt kjøre frem disse «ikke-sakene» med ord som trakassering og overgrep, bagatelliserer det som faktisk er trakassering og overgrep, og de som faktisk er offer for makt misbruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant artikkel i Agenda av Heidi Helene Sveen. 

"Sett utenfra minner historien om noe vi har sett mange ganger før: tilgivende kvinner, som til tross for mannens eskapader, stiller seg lojalt ved sin mektige manns side mens han står i stormen. Njie adresserer denne rollen i boka, men mener hun ikke er en av disse kvinnene, fordi hennes mann, i motsetning til de andres, ikke har gjort noe galt."

https://agendamagasin.no/kommentarer/ikke-en-sann-mann/?fbclid=IwAR26YYl61ynDDni5dh5IrEg5Xb6JJpbYRfhN-LLyfQ8w4YqlyqUZTRCypCs

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillesnøfnugg
10 minutter siden, edlit skrev:

Interessant artikkel i Agenda av Heidi Helene Sveen. 

"Sett utenfra minner historien om noe vi har sett mange ganger før: tilgivende kvinner, som til tross for mannens eskapader, stiller seg lojalt ved sin mektige manns side mens han står i stormen. Njie adresserer denne rollen i boka, men mener hun ikke er en av disse kvinnene, fordi hennes mann, i motsetning til de andres, ikke har gjort noe galt."

https://agendamagasin.no/kommentarer/ikke-en-sann-mann/?fbclid=IwAR26YYl61ynDDni5dh5IrEg5Xb6JJpbYRfhN-LLyfQ8w4YqlyqUZTRCypCs

Som kona til Bill Clinton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, I Grosny skrev:

Nei, og hvis du følger med litt så ser du at Rødt jobber for å ta over Ap sin dominans i fagforeningen. Ap mister litt grep også der. Moxnes snakket i sin landsmøtetale om Gerhardsen og gjentok "fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen." Ap forlater sosialdemokratiet og Gerhardsen, og det kommer nye partier inn på områdene de forlater. På 70-tallet sto Ap for å bygge land og industri, nå er de industri- og co2 skeptikere, og lefler med MDG og EU.

Jeg kjenner ikke Giske, men tror altså at han står for noe av det tradisjonelle i Arbeiderpartiet. Jeg tror at ambisiøse politikerspirer ønsker å dytte han vekk, og jeg tror at når Arbeiderpartiet dytter vekk sine røtter, så mister de samtidig fotfeste og bakke-kontakt.

Valgresultatet var klinkende klart. Massevis av velgere var dyttet bort.

Jeg stemte på Arbeiderpartiet før de bombet Libya, men det var en så enorm forbrytelse og et så stort svik at Arbeiderpartiet ikke lenger kan godtas. De fleste andre partiene på tinget støttet Jens og Jonas, unntatt en eller to Sv-ere (iallfall Langeland). Arbeiderpartiet har aldri sagt unnskyld og Jonas er fortsatt leder.

Du er virkelig på jordet om du ikke har fått med deg at Giske er en overgriper.. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mattie16 skrev:

 

Hjort-bøkene er dagbøker i dekke av å være skjønnlitterære. Dvs ekte historie men fiktive navn. Det er det som er kritikken og det at folk blir hengt ut uten samtykke.
 

Hadde det kun vært en skjønnlitterær fiktiv bok hadde det så klart ikke blitt noen sak utav det. 
 

Ærlig talt. Av og til blir jeg helt matt her inne.

Jeg gir meg å diskutere nå for dette tar for mye tid og vi blir nok ikke enige uansett.

Jeg blir også matt av denne naiviteten som bla du utviser her inne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Madame Butterfly said:

Jeg bagatelliserer ikke seksuell trakassering eller overgrep, det er bare at jeg ikke ser på noen av de nevnte tilfellene som overgrep. Jeg synes derimot at å så voldsomt kjøre frem disse «ikke-sakene» med ord som trakassering og overgrep, bagatelliserer det som faktisk er trakassering og overgrep, og de som faktisk er offer for makt misbruk.

Da vil jeg gjerne spørre deg; hva skulle Giske gjort mot en AUF-er for at det skulle vært seksuell trakassering?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sol70 said:

Da vil jeg gjerne spørre deg; hva skulle Giske gjort mot en AUF-er for at det skulle vært seksuell trakassering?

Det kreves mer enn et forsøk på et kyss, mellom to berusede voksne mennesker, i et festlig lag. Det var god stemning blant dem da de gikk, og det var god stemning blant dem da de kom igjen.

Lovnad om verv, jobb, posisjon som vederlag for seksuelle tjenester? 

Gjentatte slibrige kommentarer, gjerne nedsettende med seksuell undertone. Knytte hennes verdi til utseende, sexappeal. 

Bruk av makt, og ikke ta et nei for et nei. 

Hvorfor har ikke påtalemyndighet startet etterforskning, på eget initiativ? Hvorfor har ikke partiet bedt politiet om hjelp ved visshet om hvor alvorlig dette var? Slik som ble gjort i unge Høyre saken. Den fremstår som en skikkelig stygg sak.

 

Ser en denne som er den mest alvorlige i lys av de andre varslene, så tenker en jo gjerne at en har klart å vri mye ut av lite. 

Om det er to voksne med god stemning i en slik bedugget situasjon, og den ene ønsker å kysse, er jo fremgangsmåten gjerne en hånd på ryggen, og letende lepper. En kan jo selvsagt spørre med ord, men det er ikke like vanlig. 

Han tolket henne som hun var åpen for sussing, hun var ikke det. Det ble kleint/ubehagelig. De gikk tilbake til de andre. Er det bare spørre med ord, en kan gjøre ved er første kyss? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
13 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Det kreves mer enn et forsøk på et kyss, mellom to berusede voksne mennesker, i et festlig lag. Det var god stemning blant dem da de gikk, og det var god stemning blant dem da de kom igjen.

Lovnad om verv, jobb, posisjon som vederlag for seksuelle tjenester? 

Gjentatte slibrige kommentarer, gjerne nedsettende med seksuell undertone. Knytte hennes verdi til utseende, sexappeal. 

Bruk av makt, og ikke ta et nei for et nei. 

Hvorfor har ikke påtalemyndighet startet etterforskning, på eget initiativ? Hvorfor har ikke partiet bedt politiet om hjelp ved visshet om hvor alvorlig dette var? Slik som ble gjort i unge Høyre saken. Den fremstår som en skikkelig stygg sak.

 

Ser en denne som er den mest alvorlige i lys av de andre varslene, så tenker en jo gjerne at en har klart å vri mye ut av lite. 

Om det er to voksne med god stemning i en slik bedugget situasjon, og den ene ønsker å kysse, er jo fremgangsmåten gjerne en hånd på ryggen, og letende lepper. En kan jo selvsagt spørre med ord, men det er ikke like vanlig. 

Han tolket henne som hun var åpen for sussing, hun var ikke det. Det ble kleint/ubehagelig. De gikk tilbake til de andre. Er det bare spørre med ord, en kan gjøre ved er første kyss? 

Kom igjen. Giske har brukt posisjonen sin til å egle seg innpå 18-åringene i partiet, mens han selv var over 40. Det har vært godt kjent, men han har fått holde på fordi folk har bagatellisert det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Kom igjen. Giske har brukt posisjonen sin til å egle seg innpå 18-åringene i partiet, mens han selv var over 40. Det har vært godt kjent, men han har fått holde på fordi folk har bagatellisert det!

Dette! 
 

@Madam Butterfly innlegget ditt er preget av manglende forståelse av hvordan eliten opererer og hva mennesker som sitter i maktposisjoner kan komme seg unna med. Se bare på Donald Trump.. Du må ikke tro at norske politikere kommer seg til makten med silkehansker. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Madame Butterfly said:

Bruk av makt, og ikke ta et nei for et nei. 

Å presse noen opp mot veggen og kysse dem mot deres vilje er akkurat det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Du er virkelig på jordet om du ikke har fått med deg at Giske er en overgriper.. 

Det er ikke jeg som er på jordet, det var han unggutten det, og Trine Skei Grande.

Ellers har du rett i at jeg ikke har oversikt over Giske sine handlinger, men jeg synes det er drøyt at han blir hengt ut for ganske små forbrytelser mens ingen anmelder Jens og Jonas for krigsforbrytelser med massevis av døde og lemlestede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Madame Butterfly skrev:

Det kreves mer enn et forsøk på et kyss, mellom to berusede voksne mennesker, i et festlig lag. Det var god stemning blant dem da de gikk, og det var god stemning blant dem da de kom igjen.

Lovnad om verv, jobb, posisjon som vederlag for seksuelle tjenester? 

Gjentatte slibrige kommentarer, gjerne nedsettende med seksuell undertone. Knytte hennes verdi til utseende, sexappeal. 

Bruk av makt, og ikke ta et nei for et nei. 

Hvorfor har ikke påtalemyndighet startet etterforskning, på eget initiativ? Hvorfor har ikke partiet bedt politiet om hjelp ved visshet om hvor alvorlig dette var? Slik som ble gjort i unge Høyre saken. Den fremstår som en skikkelig stygg sak.

 

Ser en denne som er den mest alvorlige i lys av de andre varslene, så tenker en jo gjerne at en har klart å vri mye ut av lite. 

Om det er to voksne med god stemning i en slik bedugget situasjon, og den ene ønsker å kysse, er jo fremgangsmåten gjerne en hånd på ryggen, og letende lepper. En kan jo selvsagt spørre med ord, men det er ikke like vanlig. 

Han tolket henne som hun var åpen for sussing, hun var ikke det. Det ble kleint/ubehagelig. De gikk tilbake til de andre. Er det bare spørre med ord, en kan gjøre ved er første kyss? 

Det er dette som er så fascinerende. Det er så mye moralsk harme og indignasjon, samtidig som det er så lite konkret. Noen ble sinte da jeg påpekte at han ikke virker å ha blitt anklaget for voldsomme overgrep, men å vise til noe klarte de ikke. 

Det virker som denne saken er drevet av mye vonde følelser, og kanskje et snev av moralisme. I stedenfor å dømme ham for å ha vært dum, og kanskje usympatisk, dømmes han som en ondsinnet og voldsom overgriper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, I Grosny skrev:

Det er ikke jeg som er på jordet, det var han unggutten det, og Trine Skei Grande.

Ellers har du rett i at jeg ikke har oversikt over Giske sine handlinger, men jeg synes det er drøyt at han blir hengt ut for ganske små forbrytelser mens ingen anmelder Jens og Jonas for krigsforbrytelser med massevis av døde og lemlestede.

Du synes at det er drøyt at han blir hengt ut? Ville du sagt det om det gjaldt din datter? Menn i maktposisjoner kan ta på kroppen din, beføle deg og kysse deg mot din vilje? Det er mye tragedie i verden men det unnskylder ikke at Giske bedriver med seksuell trakassering! Jeg mener fortsatt at du er på jordet. 
 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/KvpvWG/vi-som-varslet-om-giske-anonym-kvinne

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Du synes at det er drøyt at han blir hengt ut? Ville du sagt det om det gjaldt din datter? Menn i maktposisjoner kan ta på kroppen din, beføle deg og kysse deg mot din vilje? Det er mye tragedie i verden men det unnskylder ikke at Giske bedriver med seksuell trakassering! Jeg mener fortsatt at du er på jordet. 
 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/KvpvWG/vi-som-varslet-om-giske-anonym-kvinne

Greit, han skal få litt uthenging, men da får de jaggu se til å henge ut verstingpolitikerne også. De virkelig stygge gutta (og damene). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
6 minutter siden, herzeleid skrev:

Det er dette som er så fascinerende. Det er så mye moralsk harme og indignasjon, samtidig som det er så lite konkret. Noen ble sinte da jeg påpekte at han ikke virker å ha blitt anklaget for voldsomme overgrep, men å vise til noe klarte de ikke. 

Det virker som denne saken er drevet av mye vonde følelser, og kanskje et snev av moralisme. I stedenfor å dømme ham for å ha vært dum, og kanskje usympatisk, dømmes han som en ondsinnet og voldsom overgriper.

Så hvis ikke overgrepene er voldsomme så er det ikke noe krise? Moralisme? Heller forventinger om at våre folkevalgte skal kunne klare å styre seg ovenfor unge jenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, I Grosny skrev:

Greit, han skal få litt uthenging, men da får de jaggu se til å henge ut verstingpolitikerne også. De virkelig stygge gutta (og damene). 

Igjen, at det finnes mange idioter unnskylder ikke Giske. 
Leste du linken? 
 

Om du ønsker å diskutere andre politikere kan du lage en tråd om det. Her diskuteres ikke «alle andre».   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...