Gå til innhold

Trond Giske


Nobile

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Druid skrev:

Hvis det hadde vært min datter som ble utsatt for dette i en slik situasjon, ville jeg tatt første fly retning Asia og tvangssterilisert han... med en skje... over lang tid.

Jeg har høy toleranse for ideen om at makt er tiltrekkende, og vil ikke virke dømmende for de tilfellene der jenter idoliserer mentorer, men dette var overgrep uten skygge av tvil.

Tenker du på tilfellet det han kysset en praktikant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Justsaying
26 minutter siden, Druid skrev:

Hvis det hadde vært min datter som ble utsatt for dette i en slik situasjon, ville jeg tatt første fly retning Asia og tvangssterilisert han... med en skje... over lang tid.

Jeg har høy toleranse for ideen om at makt er tiltrekkende, og vil ikke virke dømmende for de tilfellene der jenter idoliserer mentorer, men dette var overgrep uten skygge av tvil.

Just...wow. Hvis din datter griper tak i skrittet på en mann på byen, hva gjør du da? Giske har ikke brukt sin makt, han har aldri sagt noe truende til noen som har indikert at han misbruker sin stilling heller. Det var et kyss. Et kyss! 
Hadde det Vært min datter som anklaget en mann for seksuell trakassering for et kyss (!) hadde jeg flyttet til hemmelig adresse, bedt henne gro baller og vist henne filmer som The Accused og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Justsaying skrev:

Just...wow. Hvis din datter griper tak i skrittet på en mann på byen, hva gjør du da? Giske har ikke brukt sin makt, han har aldri sagt noe truende til noen som har indikert at han misbruker sin stilling heller. Det var et kyss. Et kyss! 
Hadde det Vært min datter som anklaget en mann for seksuell trakassering for et kyss (!) hadde jeg flyttet til hemmelig adresse, bedt henne gro baller og vist henne filmer som The Accused og lignende.

I den settingen brukte han makt. Det er en grunn til at denne saken ikke ble behandlet; hadde de tatt den til grunn, MÅTTE de kaste han ut av partiet.

I andre settinger der han fant det for godt å putte tunga i ufrivillig munn, ble det oppfattet så traumatiserende at hun trakk seg fra politikken.

Å være en maktperson er i seg selv en faktor; han behøver ikke BRUKE den, det er bakgrunnen for at man lager så strenge regler rundt oppførsel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
35 minutter siden, Druid skrev:

I den settingen brukte han makt. Det er en grunn til at denne saken ikke ble behandlet; hadde de tatt den til grunn, MÅTTE de kaste han ut av partiet.

I andre settinger der han fant det for godt å putte tunga i ufrivillig munn, ble det oppfattet så traumatiserende at hun trakk seg fra politikken.

Å være en maktperson er i seg selv en faktor; han behøver ikke BRUKE den, det er bakgrunnen for at man lager så strenge regler rundt oppførsel.

Ville det vært makt om jenta han prøvde kysse var en Nobody også? Nabokjerringa feks?  Og hvis det var så traumatiserende så at hun trakk seg fra politikken av å bli kysset så tror jeg kanskje at det valget var det beste. Man må kunne snakke for seg hvis man skal jobbe for Folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2019 den 16.40, Justsaying skrev:

Skjemmes over å være medkvinne med disse som kaller det at noen kysser dem for seksuell trakassering. 
Lurer på om disse har blitt prøvd kysset av noen andre i alle disse årene? Har de anklaget disse også for det samme? Nei. Hvorfor ikke? 
De har ødelagt Giske og Haddys liv mer enn han har ødelagt deres tør jeg påstå. 

Jeg skulle egentlig skrive noe her, men så ser jeg at du allerede har skrevet noe av det jeg ville si, så signerer deg.

Vil også påpeke at jeg synes det høres rart ut at han skal ha klart å presse tunga ned i halsen hennes, det skal godt gjøres å klare å kysse noen med makt, og i hvert fall å kjøre tunga ned i halsen. Jeg har hele veien synes det er mye som skurrer i disse varslerhistoriene. Jeg er flau over å være kvinne når det endelig kom frem hva flere av varslene gjaldt. Menn kommer snart ikke til å tørre å snakke til oss ( det har jo egentlig også kommet frem gjennom media at flere kvinner synes er skremmende). Rett og slett pinlig. Dette har vært en stor STYGG heksejakt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.10.2019 den 18.13, Justsaying skrev:

Just...wow. Hvis din datter griper tak i skrittet på en mann på byen, hva gjør du da? Giske har ikke brukt sin makt, han har aldri sagt noe truende til noen som har indikert at han misbruker sin stilling heller. Det var et kyss. Et kyss! 
Hadde det Vært min datter som anklaget en mann for seksuell trakassering for et kyss (!) hadde jeg flyttet til hemmelig adresse, bedt henne gro baller og vist henne filmer som The Accused og lignende.

Og helt enig igjen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/22/2019 at 6:13 PM, Justsaying said:

Just...wow. Hvis din datter griper tak i skrittet på en mann på byen, hva gjør du da? Giske har ikke brukt sin makt, han har aldri sagt noe truende til noen som har indikert at han misbruker sin stilling heller. Det var et kyss. Et kyss! 
Hadde det Vært min datter som anklaget en mann for seksuell trakassering for et kyss (!) hadde jeg flyttet til hemmelig adresse, bedt henne gro baller og vist henne filmer som The Accused og lignende.

Du hopper så elegant bukk over hans og hennes posisjon. Dette var altså ikke hvermannsen som kysset en tilfeldig kvinne på byen i tilfelle du har gått glipp av det. Når du sier at dette er ok, så sier du at du vil ha et bestemt miljø for unge kvinnelige politikere, du syns det er helt greit at menn høyt oppe i partiet kysser og kladder på yngre kvinner lengre ned i partiet. Holdningene dine gjør meg kvalm.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sol70 skrev:

Du hopper så elegant bukk over hans og hennes posisjon. Dette var altså ikke hvermannsen som kysset en tilfeldig kvinne på byen i tilfelle du har gått glipp av det. Når du sier at dette er ok, så sier du at du vil ha et bestemt miljø for unge kvinnelige politikere, du syns det er helt greit at menn høyt oppe i partiet kysser og kladder på yngre kvinner lengre ned i partiet. Holdningene dine gjør meg kvalm.

Jeg tenker en bør se at det er en mellomting mellom "helt ok" og "sjokkerende overgrep". Giske har oppført seg dumt og uansvarlig, og det kan være gode grunner til å frata ham viktige verv og stillinger. Men responsen har i stor grad vært som om han utførte grove overgrep, og det er primært det en del av oss reagerer på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel ikke brutt noen lov? Han har hatt som hobby å sjekke opp damer i flere tiår, og så blir det store oppslag når han har mislykkes noen ganger? Han har da godtatt å bli avvist slik jeg leser det! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
18 timer siden, Sol70 skrev:

Du hopper så elegant bukk over hans og hennes posisjon. Dette var altså ikke hvermannsen som kysset en tilfeldig kvinne på byen i tilfelle du har gått glipp av det. Når du sier at dette er ok, så sier du at du vil ha et bestemt miljø for unge kvinnelige politikere, du syns det er helt greit at menn høyt oppe i partiet kysser og kladder på yngre kvinner lengre ned i partiet. Holdningene dine gjør meg kvalm.

Holdningene dine da? Skal det virkelig være forskjell på om Trond Giske «tvinger tunga nedi halsen» til noen eller om naboen gjør det? Eller om Weinstein voldtar så er det verre enn om den ekle buskmannen gjør det? Det er, med all respekt, disse ofrene og dere som heier på dem, som kaller dette overgrep og misbruk og det som verre er. Dere ødelegger faktisk det som virkelig er overgrep og misbruk.

Hvis Trond Giske hadde sagt: «Hvis du ikke ligger med meg så skal jeg skyve deg ut av politikken» da hadde det vært styggere. Men når da andre politikere goes: «Når du kysset (!) noen skal vi bruke det til å skyve deg ut av politikken»! Det!! Er stygt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
1 time siden, Justsaying skrev:

Hvis Trond Giske hadde sagt: «Hvis du ikke ligger med meg så skal jeg skyve deg ut av politikken» da hadde det vært styggere. Men når da andre politikere goes: «Når du kysset (!) noen skal vi bruke det til å skyve deg ut av politikken»! Det!! Er stygt det. 

Med lederposisjon i partiet skal du ikke drive og kysse ungjentene i partiet overhode. I partipolitikk må man ha etiske spilleregler og denne grava har Giske gravd sjøl. Den oppførselen skulle vært stoppa for mange år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

AP er nå nede i 21,7 % på Opinions Partibarometer. Er metningspunktet nådd for stadig å ha uutholdelig umoden fyr m/frue i mediebildet, og/eller har deres framstilling av dagens ledelse som udugelig, slått igjennom??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, edlit skrev:

AP er nå nede i 21,7 % på Opinions Partibarometer. Er metningspunktet nådd for stadig å ha uutholdelig umoden fyr m/frue i mediebildet, og/eller har deres framstilling av dagens ledelse som udugelig, slått igjennom??

Sikkert en kombinasjon. Mange syves deres håndtering og behandling av Giske har vært ufin og urimelig og reagerer på det som fremstår som omfattende maktspill og tidvis heksejakt. Andre mener han slipper for billig unna og at ledelsen burde sørge for at han ikke har noe spillerom i partiet mer. Partiet blør nok fra begge sider i denne saken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, edlit said:

AP er nå nede i 21,7 % på Opinions Partibarometer. Er metningspunktet nådd for stadig å ha uutholdelig umoden fyr m/frue i mediebildet, og/eller har deres framstilling av dagens ledelse som udugelig, slått igjennom??

Jeg tror Ap gjør det dårlig på meningsmålingene og ved valg også, fordi folk ikke er enig med politikken deres. Tror ikke det har så mye med Trond Giske å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
1 time siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg tror Ap gjør det dårlig på meningsmålingene og ved valg også, fordi folk ikke er enig med politikken deres. Tror ikke det har så mye med Trond Giske å gjøre. 

Det er sikkert sant, men Trond Giske-saken har ført til at partiet har måttet bruke tid på brannslukking og maktkamper i stedet for å fronte partiets politikk.  Så er det vel litt høna/egget, maktkamper henger jo ofte sammen med dårlig valgresultater og meningsmålinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/10/2019 at 8:36 PM, edlit said:

Fra Arbeiderpartiets vedtekter, retningslinjer mot trakassering:

"Det viktigste kjennetegnet ved trakassering, herunder seksuell trakassering, er at adferden er uønsket, uoppfordret eller fremsatt/gjennomført på en slik måte at den som blir trakassert har vanskelig for å forsvare seg. Adferden kan være både verbal og ikke-verbal. Ulikhet i maktforhold kan være sentralt i vurderingen."

https://res.cloudinary.com/arbeiderpartiet/image/upload/v1/ievv_filestore/6ed749355f824b83a180594dd1c226c0936f71d1ff784facb31561aae90e1573

 

Fra Likestillingsloven, §13:

"Med seksuell trakassering menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51

Unnskyld, men hvordan vet en mann i forkant av tilnærmingen at tilnærmingen vil være ønsket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, BareEnBruker skrev:

Unnskyld, men hvordan vet en mann i forkant av tilnærmingen at tilnærmingen vil være ønsket?

Det er nettopp dette aom er så fascinerende. En velger en definisjon som i praksis er så vid at alt kan bære trakassering, så lenge noen opplever det slik. Når lista ligger ved ‘oppleves plagsom’ mister begrepet veldig mye av sin kraft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
3 timer siden, BareEnBruker skrev:

Unnskyld, men hvordan vet en mann i forkant av tilnærmingen at tilnærmingen vil være ønsket?

Jeg tenker du skjønner det greit sjøl jeg, om du oppfører deg krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom. Har du aldri opplevd å bli behandla slik av andre menn, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
4 timer siden, BareEnBruker skrev:

Unnskyld, men hvordan vet en mann i forkant av tilnærmingen at tilnærmingen vil være ønsket?

Veldig bra poeng, nevnt dette selv i disse diskusjonene. Når man er på en fest med kjente og en av de prøver seg på en annen så er det jo ikke en uønsket handling før den ene sier nettopp det. Eller et uønsket kyss. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...