Gå til innhold

Er det innafor å slippe løs hunden i inngjerdet barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Resignert skrev:

Haugevis med bikkjedritt i snøhaugene, som tiner frem om våren. Er vel et av de sikreste vårtegn nå for tiden. Tilbringer noe av tiden i et større borettslag, der jeg kan observere blokkboere "lufte" teppedritere, veskehunder og plendritere. Altså diverse degenererte varianter av "hund" Det drites og pisses overalt, fra hoveddøra til plener og parkeringsplasser. Og svært få har med pose. Og om de har pose, kaster de gjerne posen i grøfta så snart ingen ser. 

Som jeg skrev, liker jeg brukanes hunder godt. Men kan absolutt styre begeistringen for ubrukelige fillebikkjer. Hadde ikke vært meg i mot om folk måtte ha tillatelse for å ha hund. Og et legitimt behov/ bruksområde. Altså jakt, ettersøk, skredsøk,vakthold, gjeting, blindehund osv.  Og avliving av katt, hund osv gjør jeg kjapt og humant med egnet skytevåpen. Null stress, null smerte.

Huff, livet ditt må virkelig være surt hvis du blir så pessimistisk og lett irritert av alt og alle. Ta deg en bolle ;)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, malifika skrev:

Jepp. Og grunnen til at mye forsøpling skjer i naturen er fordi at mennesker ikke rydder opp etter seg. Alle som går i skogen bidrar til dette problemet for når noen er på tur i skogen så får andre en ide om å gå på skogstur og alle tar ikke med søppel etter seg. Skogen er jo opprinnelig for dyr på samme måte som barnehagen er for barn. Løsningen er å slutte å gå på tur i skogen og la den være forbeholdt dyr. 

Begynner du å gå tom for saklige argumenter? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lært enda en verdifull ting på KG: Det er viktig å segregere barn og dyr slik at barn aldri kommer i kontakt med jord eller gjenstander som dyr har vært borti. Litt nytt for meg dette siden jeg praktisk talt vokste opp i fjøs og stall, men man lærer så lenge man lever :P 

Når det er sagt hadde jeg ikke sluppet hunden min løs for å leke inne på området til en barnehage, jeg vet ikke helt hvorfor, det føles bare feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Ogle said:

Huff, livet ditt må virkelig være surt hvis du blir så pessimistisk og lett irritert av alt og alle. Ta deg en bolle ;)  

Nei. Men det virker som om en god del hundeeiere er mer egoistiske enn andre. Eller muligens utstyrt med ekstremt tunellsyn hva angår ulemper de påfører andre.

Hva om naboen din begynte å drite på din plen eller balkong? Ville det vært greit? Er jo ikke noe verre med menneskelig avføring enn hundedritt. 

For ikke å snakke om når sauebønder eller reineiere med loven i hånd avliver løshunder som skader eller dreper dyra deres. Da går hundeeiere i fakkeltog for hunden og eieren.......

Jeg vet om en ung mann som var reingjeter i en periode. Området var mye brukt som utfartsområde for en middels stor by, og hadde vel 5-10000 innbyggere i nærområdet. Det var ekstreme problemer med løshunder, og de skjøt løse hunder rutinemessig utover ettervinter/vår, pga drektige simler og kalving. Noen ganger ble  2-3 hunder skutt i samme situasjon. For at eierne skulle kunne finne passopp, bandt de bare bakbeina sammen, og hengte hundene opp på en grein. Helt innafor etter min mening, både ut fra dyrevern og økonomisk perspektiv. 

Endret av Resignert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helårs båndtvang i Oslo, i hvert fall. 

Anonymkode: 36814...64d

Nei det er det ikke, men i Oslo så er det ikke lov med hunder i barnehager, skoler og de skal holdes koblet på kirkegårder. 

Dette er fra Dagsavisen, nettopp om problemer med folk som lufter hundene sine i barnehager i Oslo:

Byrådssekretær Halvard Hølleland (Ap) i byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap, opplyser at Oslo kommune har en egen forskrift om hundehold, som utfyller bestemmelsene i hundeloven. Her heter det blant annet: «Hunder har ikke adgang til skoler, skolegårder og barnehager uten etter avtale mellom hundeholder og den ansvarlige for skolen eller barnehagen».

Han oppfordrer folk til å ta kontakt med sin bydel hvis de erfarer at forbud mot hundelufting blir ignorert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, malifika skrev:

Jepp. Og grunnen til at mye forsøpling skjer i naturen er fordi at mennesker ikke rydder opp etter seg. Alle som går i skogen bidrar til dette problemet for når noen er på tur i skogen så får andre en ide om å gå på skogstur og alle tar ikke med søppel etter seg. Skogen er jo opprinnelig for dyr på samme måte som barnehagen er for barn. Løsningen er å slutte å gå på tur i skogen og la den være forbeholdt dyr. 

Meningsløst å diskutere når man får slike svar. :rolleyes:

Sender deg en tanke neste gang jeg plukker opp hundedritt ved klatrestativene i barnehagen, eller vasker vintersko som er fulle av drit. 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, viren skrev:

Nei, det er selvfølgelig ikke OK. De inngjerdede barnehagene er for ungene, ikke for trening av hunder. Jeg husker jeg så at blinde slapp førerhundene sine innenfor barnehage-portene om kveldene så de kunne leke seg, det er ENDA verre da disse hundeeierne nødvendigvis ikke kan se og derfor få plukket opp avføringen.

Litt pussig at hundeiere her som SELV har valgt å bosette seg på et sted hvor de ikke har privat inngjerdet område, oppriktig mener at de av den grunn skal kunne ta seg til rette og slippe hundene på barnehageområder der små unger leker. Virkelig? Dere er voksne, ansvarlige mennesker, det er DERE som har skaffet dere hund, DERE som har valgt å bosette dere der dere bor. Gå sammen med andre hundeiere om en løsning, men ikke oppfør dere som egoister.

:Nikke:

Godt sagt. 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det flere ganger, men i kommunen der jeg bor er det faktisk en forskrift som sier at hunder ikke har adgang i barnehager. Jeg plukker alltid opp etter hunden hvis den gjør fra seg, men som regel gjør den ikke det siden vi har vært på tur først. Ser poenget med bakterier osv, men det kan umulig være noe bedre med alle kattene som driter i sanda

Anonymkode: 1a401...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ta deg en bolle....

Det er et etablert navn på hunderaser som er kjent som «aggressive».....eller som vi sier....narkisbikkjer.

Anonymkode: 26b7c...31b

Nei det er det f meg Ikke!

Det er et "etablert navn hos HOOLIGANS  som Dem selv!!"

Anonymkode: c0694...724

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Som hundeeier ville jeg aldri gjort det. Man har egnede hundeparker til slikt.

Ikke alle har det i nærheten dessverre.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig nødvendig å slippe løa hunden i barnehage? Jeg har ikke barn, men jeg forstår jo at det ikke er spesielt kult om hunden min pisser i sandkassa i barnehagen. 

Kan du ikke reise til en hundegård? 

Anonymkode: 39116...989

Hvis nærmeste hundegård er en kjøretur på 30 minutter unna? 

Anonymkode: 6d52e...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, malifika skrev:

Seriøst??

100% seriøst. 

Dersom du bor i en blokkleilighet uten tilgang på hage eller i nærheten av en hundepark, og er for lat til å sykle en tur slik at bikkja di får løpt fra seg, så må du faktisk finne deg i at kanskje en liten sofahund uten behov for mye fysisk aktivitet er et bedre alternativ for deg enn en Vorster. 

Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: 92ba6...f4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har det i nærheten dessverre.

Hvis nærmeste hundegård er en kjøretur på 30 minutter unna? 

Anonymkode: 6d52e...ff9

Ja? Du har jo selv skaffet deg hund?

Skal det gå ut over barnehagebarn, fordi det er mer behagelig for deg enn å kjøre til hundepark? 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har det i nærheten dessverre.

Hvis nærmeste hundegård er en kjøretur på 30 minutter unna? 

Anonymkode: 6d52e...ff9

Da bor du på et sted som ikke egner seg for hundehold.. 

Alternativene er å kvitte seg med hunden, eller å flytte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe å si om fu har plukker det opp, bakteriene ligger igjen der fortsatt, i sand og grus. 

Anonymkode: 3189e...59f

Hadde du visst hvor mye bakterier det egentlig ER i naturen,  hadde du ikke sluppet ungene ut.

Slapp av og ikke vær så hysterisk

Anonymkode: 6f5d1...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke alle har det i nærheten dessverre.

Hvis nærmeste hundegård er en kjøretur på 30 minutter unna? 

Anonymkode: 6d52e...ff9

Da kommer du deg enten til et egnet sted eller så driter du i å ha hunden løs.

Jeg trener mest med hunden i skogen eller på jorder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet å se at alle her skrev nei,selvfølgelig ikke. 

Jeg er så utrolig lei av å plukke opp hundedritt på barnehagens uteområde. Skikkelig ulekkert med gul snø overalt også. 

Hva foregår i hodene til hundeeiere som lar hundene gjøre fra seg i barnehager? 

Små barn leker der,de krabber rundt og putter ALT i munnen. 

Ta med bikkja i skauen eller et annet passende sted,herregud. 

Anonymkode: b86b1...ad0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har det i nærheten dessverre.

Hvis nærmeste hundegård er en kjøretur på 30 minutter unna? 

Anonymkode: 6d52e...ff9

Hvorfor skaffet du deg hund om det er umulig for deg å gå tur med den et passende sted? Tror du barnehager er bygget for at bikkja di skal få lufte seg der?

Anonymkode: b86b1...ad0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

100% seriøst. 

Dersom du bor i en blokkleilighet uten tilgang på hage eller i nærheten av en hundepark, og er for lat til å sykle en tur slik at bikkja di får løpt fra seg, så må du faktisk finne deg i at kanskje en liten sofahund uten behov for mye fysisk aktivitet er et bedre alternativ for deg enn en Vorster. 

Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: 92ba6...f4a

Nå har også en liten sofahund krav på fri utfoldelse og lange turer i skog og mark. 🙂

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skaffet du deg hund om det er umulig for deg å gå tur med den et passende sted? Tror du barnehager er bygget for at bikkja di skal få lufte seg der?

Anonymkode: b86b1...ad0

Jeg går tur i skogen hver dag med hunden løs jeg, så for meg er det ikke noe problem.

Jeg bare sier at jeg SKJØNNER hvorfor enkelte hundeeiere benytter barnehager. Jeg selv lufter hunden min på fotballbanene (ikke kunstgress) i båndtvangsperioden. Men så har jeg alltid en hel rull med bæsjeposer i lommen da, så jeg er ikke representativ for plagsomme hundeeiere som forpester nabolag med dritt. 

Anonymkode: 6d52e...ff9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...