Gå til innhold

Er det innafor å slippe løs hunden i inngjerdet barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, malifika skrev:

Det er ikke alle hunder som kan løpe fritt. Det finnes hunder som stikker av hvis ikke det er gjerde der. Og før du tenker tanken på å slenge ut av deg at folk må ha kontroll, oppdragelse osv på hunden sin så tenk at det kan være andre årsaker enn dårlig oppdragelse som gjør at en hund stikker av og er vill.

Kom gjerne med noen eksempler på disse andre årsakene du nevner.

Hvis en er avhengig av inngjerding for å holde på med hund, så bør en bosette seg slik at det er mulig på egen tomt, eller der det finnes inngjerdet hundepark i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Men det er likevel ikke et totalt fritak for bruk av normal folkeskikk, og hensyn til andre.. 

Det er sant men det hensynet går begge veier. Jeg som hundeeier er påpasselig med at mine hunder ikke er til sjenanse for andre ved å passe på at dem ikke griser ned en barnehage, tar på bånd og går derfra hvis det kommer noen barn som vil leke der osv. Også kan kommunen ta hensyn til oss med dyr ved å la oss bruke plassen utenom åpningstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, malifika skrev:

Det er ikke alle hunder som kan løpe fritt. Det finnes hunder som stikker av hvis ikke det er gjerde der. Og før du tenker tanken på å slenge ut av deg at folk må ha kontroll, oppdragelse osv på hunden sin så tenk at det kan være andre årsaker enn dårlig oppdragelse som gjør at en hund stikker av og er vill.

Så hvis hunden er vill og ikke kan løpe fritt så er det et godt alternativ å slippe den løs inne på en barnehagens område, slik at den kan løpe rundt å tisse og drite overalt?? 

Jeg er faktisk sjokkert over holdningen din. Det burde kunne gå an å ta hensyn til andre (i dette tilfelle barn som skal leke ute på sin egen lekeplass!!). 

Håper flere ser problemet nå da, og ber kommunen få på plass vedtekter og skilt som forbyr hunder inne på barnhagenes områder. 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, malifika skrev:

Det er sant men det hensynet går begge veier. Jeg som hundeeier er påpasselig med at mine hunder ikke er til sjenanse for andre ved å passe på at dem ikke griser ned en barnehage, tar på bånd og går derfra hvis det kommer noen barn som vil leke der osv. Også kan kommunen ta hensyn til oss med dyr ved å la oss bruke plassen utenom åpningstid.

Det er i praksis umulig å ha kontroll på at hunden ikke skvetter/markerer, eller gjør fra seg. 

Jeg vil ikke si at det er å ta hensyn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ingen som kan forklare hva som er galt med at jeg trener hunden min i 20-30 min et par ganger i halvåret. Da kan jeg aldri få barn og ha den sammen med hunden i hagen? Eller? Og det er flere her som er enig med meg. 

Anonymkode: 1b9b9...3fd

Selvfølgelig kan du gjøre med din hund og dine barn i ditt hjem som du vil. Barna i barnehagen er ikke dine, og de er ofte mange.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du enten: 

a) Skaffe deg egen hage som hunden kan løpe i 

eller

b) Revurdere hundeholdet ditt. 

 

 

Anonymkode: 92ba6...f4a

Seriøst??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig spesielt i marka i og med at ordinær båndtvang er til for å beskytte fugl og vilt. Hva tror du eller båndtvangen er for? 

Med tanke på fugler og vilt burde d heller vært båndtvang på katten. Dreper opp mot 4 mill fugler i året - i Norge! 

https://www.nrk.no/nordland/her-forsoker-katta-a-ta-seg-inn-til-ungene_-_-millioner-av-fugler-blir-spist-hvert-ar-1.13571962

Anonymkode: 7afa9...65d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, malifika skrev:

Det er sant men det hensynet går begge veier. Jeg som hundeeier er påpasselig med at mine hunder ikke er til sjenanse for andre ved å passe på at dem ikke griser ned en barnehage, tar på bånd og går derfra hvis det kommer noen barn som vil leke der osv. Også kan kommunen ta hensyn til oss med dyr ved å la oss bruke plassen utenom åpningstid.

Hvordan kan du passe på at hunden ikke tisser og driter uten at du ser set, når den er så vill at den må være innenfor et gjerde?? 

Uansett, det er et problem med hundedritt på barnehageområder mange steder. Derfor er det ikke greit, uansett hvor nøye du mener du passer på. Når du gjør det, så gjør andre det og. Og mange plukker ikke opp driten. Så nei, det er ikke greit, uansett om du mener at du tar hensyn. Et inngjerdet barnehageområde er ikke luftegård for din hund. 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, malifika skrev:

Det er ikke alle hunder som kan løpe fritt. Det finnes hunder som stikker av hvis ikke det er gjerde der. Og før du tenker tanken på å slenge ut av deg at folk må ha kontroll, oppdragelse osv på hunden sin så tenk at det kan være andre årsaker enn dårlig oppdragelse som gjør at en hund stikker av og er vill.

Langline og trening på innkall er vel det som trengs... Og eventuell kastrering av hannhunder somnignorerer alt når de kjenner lukta av ei tispe i løpetid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Det er i praksis umulig å ha kontroll på at hunden ikke skvetter/markerer, eller gjør fra seg. 

Jeg vil ikke si at det er å ta hensyn.

Faktisk ikke når jeg løper rundt og leker med hundene mine så har de fokus på meg og leken hele tiden. De har aldri avbrutt lek for å tisse og mine er en kastrert hann og en tispe så de markerer ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på fugler og vilt burde d heller vært båndtvang på katten. Dreper opp mot 4 mill fugler i året - i Norge! 

https://www.nrk.no/nordland/her-forsoker-katta-a-ta-seg-inn-til-ungene_-_-millioner-av-fugler-blir-spist-hvert-ar-1.13571962

Anonymkode: 7afa9...65d

Katter representerer også en del problemer, men det er ikke det denne tråden handler om. 

Start gjerne en ny tråd om problemstillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, malifika skrev:

Ja. Men da må man skaffe vedtak og skilte. Er det ikke skiltet så foreligger det nok ikke noe vedtak og da er det fritt frem på kommunal grunn. Ts skrev jo at hennes barnehage ikke kunne skilte med det fordi at de var kommunale og ikke hadde vedtaket i orden.

Hver enkelt bhg må ikke ha vedtak på det. Kommunen kan alt ha det uten at TS sin bhg er klar over det. Min gamle bhg trodde de ikke kunne forby hunder etter stenging, men jeg viste at kommunene alt hadde ett vedtak på det. 

I Oslo er det forbud mot hunder i bhg, skoler og de skal holdes i bånd på kirkegårder. Ikke alle bhg i Oslo som har forbudt skilt for det. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, malifika skrev:

Faktisk ikke når jeg løper rundt og leker med hundene mine så har de fokus på meg og leken hele tiden. De har aldri avbrutt lek for å tisse og mine er en kastrert hann og en tispe så de markerer ikke.

Kasterte hunder kan også skvette litt her og der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Kom gjerne med noen eksempler på disse andre årsakene du nevner.

Hvis en er avhengig av inngjerding for å holde på med hund, så bør en bosette seg slik at det er mulig på egen tomt, eller der det finnes inngjerdet hundepark i nærheten.

Vel. Adhd og Downs er blant annet sykdommer som også rammer dyr, jeg har vært borti syr som har hatt det. Disse dyrene blir jo som mennesker da, de forstår jo ikke like mye som de burde. En annen ting er usikre og redde hunder som kommer fra dårlige kår, som noen har adoptert for å gi et bedre liv. Det tar tid og trene dem godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Manolo skrev:

Det er urin og avføring fra dyr i barnehager uansett. Katter er for eksempel notoriske.

Det betyr likevel ikke at det er greit å la hunden sin gjøre fra seg der.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, malifika skrev:

Vel. Adhd og Downs er blant annet sykdommer som også rammer dyr, jeg har vært borti syr som har hatt det. Disse dyrene blir jo som mennesker da, de forstår jo ikke like mye som de burde. En annen ting er usikre og redde hunder som kommer fra dårlige kår, som noen har adoptert for å gi et bedre liv. Det tar tid og trene dem godt.

Slike hunder bør holdes av eiere som bor på egnete steder, iallfall frem til de er trent godt nok til å fungere stabilt ute i offentligheten. 

Hvis ikke dette er mulig, så bør avlivning vurderes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i tråden som mener at det er greit å slippe hunden sin løs i barnehage argumenterer med at deres hund ikke tisser eller driter på området. At de har full kontroll på dette osv. 

Javel. Men mye av poenget og argumentasjonen for hvorfor det ikke er greit, er at det faktisk er mange hunder som driter på inngjerede barnehageområder. Og at dette er et stort problem mage steder. Det er et faktum. Alle som slipper hunden sin løs på barnehageområder bidrar til dette problemet. Når noen gjør det, så tror flere at det er greit, og mange plukker ikke opp driten etter hunden sin. 

Løsningen på problemet er at alle slutter å slippe hunder løs på barnehageområder. Det hjelper ikke hvor godt DU følger med, og hvor mye hensyn DU tar, så lenge du bidrar til problemet. Det er en grunn til at man ikke ønsker hunder på barnehagens område. 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Og hva er de?

Så fordi jeg tar med hunden min i barnehager i ny og ne, leker med han i 20-30 min og går igjen uten å etterlate oss bæsj(kanskje bittelitt tiss) så er jeg en forferdelig person? Hva sier det om deg at du dømmer meg nord og ned på den måten? Jeg er enig at det ikke er ok å oppholde seg i timesvis og å ha hundetreff der. Det finnes mellomting, verden er ikke svart/hvitt. 

Anonymkode: 1b9b9...3fd

Kult for de barna i den barnehagen å spise «bittelitt tiss» da. Ettåringer spiser på ALT. 

Denne saken er faktisk ganske svart hvitt, det er IKKE ok å lufte hunder i barnehager. 

Anonymkode: 520c0...339

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, malifika skrev:

Det er ikke alle hunder som kan løpe fritt. Det finnes hunder som stikker av hvis ikke det er gjerde der. Og før du tenker tanken på å slenge ut av deg at folk må ha kontroll, oppdragelse osv på hunden sin så tenk at det kan være andre årsaker enn dårlig oppdragelse som gjør at en hund stikker av og er vill.

Hva om det kommer en gjeng barn for å leke inne på barnehageområdet.. Må de vente til hunden har lekt ferdig? Hva om de kanskje ikke får til å lukke porten og hunden stikker av? 

Anonymkode: 25fa2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...