Gå til innhold

Er det innafor å slippe løs hunden i inngjerdet barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, malifika skrev:

Seriøst??

Det er flere som er enige i de alternativene, ja. 

Hvorfor skulle det ikke være seriøst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kult for de barna i den barnehagen å spise «bittelitt tiss» da. Ettåringer spiser på ALT. 

Denne saken er faktisk ganske svart hvitt, det er IKKE ok å lufte hunder i barnehager. 

Anonymkode: 520c0...339

Jeg er så enig. 

Det er en grunn til at hunder er uønsket på barnehageområder. De som slipper hunder løs i barnehager er frekke og respektløse overfor barna i barnehagen. 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Det betyr likevel ikke at det er greit å la hunden sin gjøre fra seg der.. 

Nei, men det var det vel heller ikke snakk om. Hun ville la hunden leke der. Tviler på at en hund som allerede har gjort fra seg, klarer å produsere mer avføring enn x-antall katter som reker rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Manolo skrev:

Nei, men det var det vel heller ikke snakk om. Hun ville la hunden leke der. Tviler på at en hund som allerede har gjort fra seg, klarer å produsere mer avføring enn x-antall katter som reker rundt.

Det spiller ingen rolle om den produserer mer, eller mindre avføring enn de kattene som evt måtte reke rundt der. Kattene er et annet problem, og i aller høyeste grad noe som bør ses nærmere på lovmessig.

Det er ikke alle steder som er egnet for hold av katter heller, på lik linje med at det ikke er alle steder som er egnet for hold av hund. 

 

 

Endret av Oppgitt78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Manolo skrev:

Nei, men det var det vel heller ikke snakk om. Hun ville la hunden leke der. Tviler på at en hund som allerede har gjort fra seg, klarer å produsere mer avføring enn x-antall katter som reker rundt.

Det er uansett ikke greit. 

Det er derfor mange barnehager har skilt som forbyr hunder. Det burde alle barnehager ha, for hundeskit på barnehageområder er et problem. Så det er faktisk mange hundeeiere som lar hundene drite i barnehagene, uansett hvor flinke de påstår at de er til å følge med/plukke opp. 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MissPierce skrev:

Hvilken kommune er dette? 

Kommunen kan sette opp egne vedtekter om at hunder ikke er lov i barnehager, skoler og kirkegårder. 

Mulig din kommune har denne oppe alt

Det tenkte jeg ikke på, men det skal jeg sjekke opp! Tusen takk 😊 

Ts (som absolutt ikke er noen hundehater altså..) 

Anonymkode: 25fa2...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kult for de barna i den barnehagen å spise «bittelitt tiss» da. Ettåringer spiser på ALT. 

Denne saken er faktisk ganske svart hvitt, det er IKKE ok å lufte hunder i barnehager. 

Anonymkode: 520c0...339

De spiser uansett "bittelitt tiss" og det som verre er. Som du sier, ettåringer spiser på alt. Tror du barnehagen er desinfisert, bare ikke hunder får adgang. Prøv å ta en bakterieprøve fra en tilfeldig leke fra lekerommet i en barnehage. Snørr, slim, spytt, bakterier fra dårlig håndhygiene, rester etter avføring etc. 

Da er jeg mer med på argumentet om at det skal være ulovlig for alle, fordi noen få ikke klarer å plukke opp etter seg. Dessverre.

Argumentet om bakterier er bare tullete.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Manolo skrev:

De spiser uansett "bittelitt tiss" og det som verre er. Som du sier, ettåringer spiser på alt. Tror du barnehagen er desinfisert, bare ikke hunder får adgang. Prøv å ta en bakterieprøve fra en tilfeldig leke fra lekerommet i en barnehage. Snørr, slim, spytt, bakterier fra dårlig håndhygiene, rester etter avføring etc. 

Da er jeg mer med på argumentet om at det skal være ulovlig for alle, fordi noen få ikke klarer å plukke opp etter seg. Dessverre.

Argumentet om bakterier er bare tullete.

Det er alldeles ikke tullete. De hadde sluppet å spise hundetiss om alle hundeeiere hadde holdt hunder unna barnehager og lekeplasser. At det er andre bakterier der gjør det ikke mer ok å sørge for at de spiser hundetiss også. 

Anonymkode: 520c0...339

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt tanken på å lufte bikkja i en barnehage.  Noe så motbydelig! Det finnes mange andre områder hvor man kan lufte bikkja, å risikere at barn blir syke er lavmål. La nå ungene ha barnehagen i fred. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Giggi skrev:

Har aldri tenkt tanken på å lufte bikkja i en barnehage.  Noe så motbydelig! Det finnes mange andre områder hvor man kan lufte bikkja, å risikere at barn blir syke er lavmål. La nå ungene ha barnehagen i fred. 

Godt å høre fra fornuftige hundeeiere! :blomst:

Anonymkode: 3e251...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regler om båndtvang er nedfelt i stedets politivedtekter. Så du kan selv fint klare å bruke google om du vil..

Politivedtekter varierer fra distrikt til distrikt, men båndtvangen er lik på tettsteder og i byer. Ellers er det meget mulig at der også finnes lover om båndtvang, men mitt lovbokoppslagsverk sover. 

Anonymkode: 12ae3...272

Det er ikke helårs båndtvang i Oslo, i hvert fall. 

Anonymkode: 36814...64d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen skrev om friområder for hund i Oslo her. Så vidt jeg vet, er ingen av de inngjerdet, og de egner seg derfor i liten grad til trening på for eksempel innkalling. Det som hadde gjort seg, var å få noen slike områder med gjerde, slik at alle disse som har hund, faktisk hadde et sted å trene. 

Selv har jeg forøvrig hund som ikke kan slippes løs, han går i langline pga. faren for at han vil jage vilt om han får sjansen, men det hadde vært gøy å ha et sted der han trygt kunne trene f.eks. agility og innkalling. 

 

Så jeg har ikke noe ønske om å argumentere hardt for hundetrening i barnehager, men det hadde vært flott med litt bedre tilrettelegging også for hunder i Norge. Da ville vi kanskje ha unngått noen av problemene vi har i møte mellom mennesker/hunder.

Anonymkode: 222ce...103

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig nødvendig å slippe løa hunden i barnehage? Jeg har ikke barn, men jeg forstår jo at det ikke er spesielt kult om hunden min pisser i sandkassa i barnehagen. 

Kan du ikke reise til en hundegård? 

Anonymkode: 39116...989

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så jeg har ikke noe ønske om å argumentere hardt for hundetrening i barnehager, men det hadde vært flott med litt bedre tilrettelegging også for hunder i Norge. Da ville vi kanskje ha unngått noen av problemene vi har i møte mellom mennesker/hunder.

Anonymkode: 222ce...103

Det er et aldeles legitimt ønske, og noe hundeklubber, raseklubber og hundeskoler burde klare å få til. Grunnerverv vil jo koste litt, særlig i pressområder, men den kostnaden bør jo faktisk hundeeierene til slutt dekke, siden det er deres valg å ha hund. At kommunene skulle bekoste dette er vel ikke rimelig? 

Et annet tankekors er jo rådende ulvepolitikk vs. løshund på jakt. Den konflikten er vel den mest ekstreme i Norge? Godt dresserte jakthunder som rives i filler av ulv. Dette gjelder jo raser brukt på jakt etter elg, rådyr, hare og gaupe. Kanskje hundeeierne generelt skulle vise solidaritet med de som har jakthund, og møte opp når det aksjoneres i Oslo? Eller er den problematikken mindre viktig enn at selskapshunder bør få løpe rundt i barnehager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med at hundeeiere "tar seg til rette" i barnehager, fotballplasser og hockeybaner er jo rett og slett fordi kommunene ikke tilbyr oss noen bedre alternativer! Det er INGEN hundepark eller friområde for hund i den kommunen jeg bor i, samtidig som det er ordinær båndtvang fra 1. april til 20. august. Fire og en halv måned er det... 

Samtidig står det i dyrevelferdsloven over hundehold at alle hunder har rett på bevegelse og mosjon som stimulerer naturlig atferd. Deriblant lek og løping. Hvor skal vi få gjort dette? 

Ja - barnehager er ikke hundegårder. Men jeg kan faktisk forstå at noen ikke ser andre muligheter. Kommunene driter så langt faen i oss og bruker penga på parker ingen bruker istedet. Dersom både hundeeiere og andre folk satte krav til kommunene om friområder og parker til hund så hadde barnehagene fått mange færre besøk av hundeeiere. 

Anonymkode: 6d52e...ff9

Som jeg skrev tidligere, så mener jeg man skal respekt for og bruke sunn fornuft og ikke ta med hunden inn på barnehagens områder. Ja, jeg er hundeier selv. Jeg har stått utenfor gjerdet flere ganger med hunden, mens mine barn har lekt inne på barnehagens område.

Om ikke kommunen stiller opp med en hundepark hvor du kan slippe hunden i perioden hvor det er båndtvang, så er det mange hundeklubber som har treningsområder. Det jeg har sett av priser til nå på diverse klubber, så er prisen for å være med i hundeklubber i nærområdet her hvor jeg bor, relativ lav. Såpass lav at jeg mener om man har skaffet seg hund, bør man ha råd til å melde seg inn i en klubb også.

Man kommer også langt med langline i forhold til trening, løp og lek.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle i tråden som mener at det er greit å slippe hunden sin løs i barnehage argumenterer med at deres hund ikke tisser eller driter på området. At de har full kontroll på dette osv. 

Javel. Men mye av poenget og argumentasjonen for hvorfor det ikke er greit, er at det faktisk er mange hunder som driter på inngjerede barnehageområder. Og at dette er et stort problem mage steder. Det er et faktum. Alle som slipper hunden sin løs på barnehageområder bidrar til dette problemet. Når noen gjør det, så tror flere at det er greit, og mange plukker ikke opp driten etter hunden sin. 

Løsningen på problemet er at alle slutter å slippe hunder løs på barnehageområder. Det hjelper ikke hvor godt DU følger med, og hvor mye hensyn DU tar, så lenge du bidrar til problemet. Det er en grunn til at man ikke ønsker hunder på barnehagens område. 

Anonymkode: 3e251...0c0

Jepp. Og grunnen til at mye forsøpling skjer i naturen er fordi at mennesker ikke rydder opp etter seg. Alle som går i skogen bidrar til dette problemet for når noen er på tur i skogen så får andre en ide om å gå på skogstur og alle tar ikke med søppel etter seg. Skogen er jo opprinnelig for dyr på samme måte som barnehagen er for barn. Løsningen er å slutte å gå på tur i skogen og la den være forbeholdt dyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yng Plyng
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er rart. Du eier et dyr som pisser og driter overalt uten at du følger med.

Katteeiere er jo SÅ mye mer ansvarlig og oppegående enn hundeeier, de passer jo på dyra sine konstant så de aldri er til sjenanse for noen. :balltre: 

Sarkasme...

Anonymkode: 6d52e...ff9

Katten min driter inne. Om det plager noen så må de få seg et liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er selvfølgelig ikke OK. De inngjerdede barnehagene er for ungene, ikke for trening av hunder. Jeg husker jeg så at blinde slapp førerhundene sine innenfor barnehage-portene om kveldene så de kunne leke seg, det er ENDA verre da disse hundeeierne nødvendigvis ikke kan se og derfor få plukket opp avføringen.

Litt pussig at hundeiere her som SELV har valgt å bosette seg på et sted hvor de ikke har privat inngjerdet område, oppriktig mener at de av den grunn skal kunne ta seg til rette og slippe hundene på barnehageområder der små unger leker. Virkelig? Dere er voksne, ansvarlige mennesker, det er DERE som har skaffet dere hund, DERE som har valgt å bosette dere der dere bor. Gå sammen med andre hundeiere om en løsning, men ikke oppfør dere som egoister.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund hele livet og jeg har ikke engang tenkt tanken på at det er et alternativ å slippe dem løs i en barnehage 🤔 Jeg er nøye med å plukke opp etter hundene mine og å unngå at de skvetter "overalt", men i full lek kan det glippe selv for den beste og mest observante eieren. Hva om hunden løper i fult firsprang rundt et hjørne/bak et apparat, driter kjapt og løper tilbake nesten før eieren i det hele tatt legger merke til at den er vekk? Og så spiser en liten tass dritten dager etter? ÆSJ!

Når det er sagt så vet jeg faktisk om en barnehage som ble leid ut til hundetrening på ettermiddagene. En lokal hundeklubb som leide den. Så det er jo viktig å ikke bli fullstendig hysterisk heller. Her var treningene i organiserte former og folk var supernøye med å plukke opp. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...