Gå til innhold

Forsvunnede Odin fra Trondheim


Liljeb

Anbefalte innlegg

På ‎13‎.‎06‎.‎2019 den 16.47, T-Rex skrev:

Det er nok ikke helt usannsynlig at Odin har havnet i vannet og druknet. Alkohol og elv/vann/sjø er en skummel kombinasjon.

 

Nidelva er skummel og har alltid vært skummel. Med eller uten alkohol i bildet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.6.2019 den 22.47, Trøndere1 skrev:

Nå tenkte jeg uansett generelt. Jenters forsvinninger får en helt annen oppmerksomhet. Uavhengig av alle andre parametre. 

Det er mange forsvinninger hvert år som vi aldri hører noe om, både jenter og gutter. 

Det handler nok mer om hva som kan være grunnen til forsvinningen. Media vet nok generelt ofte mer i sakene enn hva de går ut med.

Jeg tenker på foreldrene til Odin. Man kan bare tenke seg som forelder hvor grusomt de har det. Å leve i uvissheten, leve i håp og dyp fortvilelse, må være helt uvirkelig grusomt. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 16.47, T-Rex skrev:

Det er nok ikke helt usannsynlig at Odin har havnet i vannet og druknet. Alkohol og elv/vann/sjø er en skummel kombinasjon.

Om politiet hadde hatt sterke mistanker om noe kriminelt, tror jeg vi hadde lest mer om forsvinningen i media.

Men om han enten har tatt livet sitt eller ved et uhell druknet pga fyll, hvorfor kaste fra seg skoene og i tillegg rømme ut innholdet av bagen han bar på? Om det første er tilfellet er det ikke en fordel å kaste fra seg skoene- å beholde skoene på vil dra deg fortere ned i vannet. Huff nei, jeg heller til at det er noe annet som har skjedd. Er det usannsynlig at det kan ha vært fyllekrangel som utartet seg? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Har det ikke vært flere unge studenter i Trondheim som har forsvunnet opp gjennom årene? Pluss noen uløste drap på unge studenter for endel år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
17 timer siden, miss spjåk skrev:

hvorfor kaste fra seg skoene og i tillegg rømme ut innholdet av bagen han bar på?

Noen andre kan eventuelt ha funnet bagen og tømt ut innholdet i løpet av de dagene som gikk før gjenstandene til Odin ble funnet?
"Tolv dager seinere, fredag 30. november, uten spor etter Odin, opplyste politiet i en pressemelding at tingene hans var funnet - spredt over et stort område på Brattøra ved Trondheim havn, omtrent to kilometer unna den siste observasjonen."https://www.dagbladet.no/nyheter/odin-19-har-vaert-forsvunnet-i-tolv-uker---har-ingen-svar/70752904

Endret av Strong Peppermint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Geirfuglen
På 19.6.2019 den 22.45, Arabella skrev:

Jeg tror heller det har med samfunnsklasse å gjøre enn med kjønn.

Det har stått i nyhetene at begge foreldrene er professorer ved NTNU, så det kan ikke ha med det å gjøre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer hvert år at gutter/menn havner i Nidelva og drukner. Rundt samme tid som Odin forsvant var det også en annen som druknet, her ble det fanget opp på kamera at han falt uti, så de fant han heldigvis. Høsten 2017 forsvant Rakavan Jeevaharan og ble funnet druknet i elva. Det har vært flere saker også. Røde Kors har gått ut og sagt at flere av disse mennene blir funnet med buksa på knærne, altså indikeres det at de har gått ut på bryggekanten for å tisse i elva. Det er gjerne mørkt, og bitende kaldt, spesielt på vinteren når blant annet Odin forsvant, og veldig ofte er alkohol inne i bildet. Jenter/kvinner er kanskje mer forsiktige av seg og holder seg unna bryggekanten, dessuten er vi lært opp til å holde oss samlet og ikke gå alene i mørket etc. De har nå satt opp gjerder rundt om kring for å beskytte folk mot seg selv, men det er langt i fra over hele byen. 

Det som gjør denne saken spesiell er selvfølgelig eiendelene til Odin som ble funnet en stund etter han forsvant. Det kan jo være at noen fant denne blå baggen hans, og tok den med seg, enten fordi man var rusa på noe og tenkte at det var en god idé, eller "bare for at". Og så skjønner de etterhvert at en gutt er forsvunnet og politiet leter etter disse greiene, og da kvitter de seg med det på den måten som gir dem best samvittighet, altså pent og pyntelig et sted der noen kan finne det. De skulle selvfølgelig heller gått direkte til politiet i dette scenarioet, man får ikke trøbbel av å plukke med seg noe man finner på vei hjem. Og det ville vært til svært god hjelp for dem å vite alle detaljene rundt dette her. 

Eller så har Odin kanskje lagt det der selv, og brukt selve baggen til noe annet (som hjelpemiddel i et selvmord, kanskje?). Det snakkes ALT for lite om unge menn som sliter psykisk, det er et samfunnsproblem som må tas tak i. Det er godt mulig at han hadde det vanskelig og at ingen visste om det. Ikke uhørt det. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I og med at et vitne tilkaller politiet pga funn så langt unna offentlige kjente spor, så må det nesten være noe så opplagt som brente klær som minner om de klærne han gikk med den dagen. Hvilke andre gjenstander skulle få noen til å knytte funnene til forsvinningssaken enn det man har sett han gå med? Mobil og pass er jo allerede funnet. At man kan si at det da etter alt sannsynlighet er ordin sitt kan jeg ikke forstå at betyr annet enn at det må være rester som er umisskjennelig like de klærne han ble observert med. Om det ikke var fordi det vitne varslet politiet om funnene kunne det sikker vært snakk om andre ting som politiet og nære bare har kjennskap til, men i og med at det får vitne til å koble dette til odinsaken må det være snakk om klesplagg.

Så kan det jo også være at det er kommet dit ved andre som har funnet ting og dumpet det når de ble redd for å bli koblet inn i saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
2 timer siden, money skrev:

Så kan det jo også være at det er kommet dit ved andre som har funnet ting og dumpet det når de ble redd for å bli koblet inn i saken.

Ja, det kan være at noen har funnet klærne på kaia på brattøra eller noe og bestemt seg for å kvitte seg med dem. Men hvorfor ikke bare pakke dem inn i noe tungt og kaste dem på sjøen? Hvorfor frakte det til Jonsvannet. Jonsvannet er gedigent men et populært utfartsområde. Så stor sannsynlighet for at klærne blir funnet der, særskilt ettersom de ikke har brent helt opp heller! På den andre siden er det ikke overvåkingskameraer der..
 

Lurer og på om Jonsvannet ble valgt fordi man kan komme seg dit uten bil (?), da det sikkert går buss dit(?). Altså at noen som ikke har bil har brent klærne.

så mange spor og så lite svar!

 

Endret av Sitronmelisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noe som har VG+? Ser de har en sak om at det plutselig har dukke opp nye spor i denne saken... Står det noe nytt i artikkelen som ikke er nevnt før her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GulleGull said:

Noe som har VG+? Ser de har en sak om at det plutselig har dukke opp nye spor i denne saken... Står det noe nytt i artikkelen som ikke er nevnt før her?

Det sto ingenting nytt for meg. Mer en oppsummering av alt som allerede er kjent. Familien gikk ruta Odin tok, og snakket om sporene etter hvert. Ang funnene på Jonsvannet skrev de ikke hva slags ting det var. 
Fin artikkel da. Jeg føler med foreldrene som ikke har noen svar. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, står ikke noe mer som har skjedd etter funnet på Jonsvatnet, annet enn at Kripos ble koblet inn da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Citha skrev:

Det sto ingenting nytt for meg. Mer en oppsummering av alt som allerede er kjent. Familien gikk ruta Odin tok, og snakket om sporene etter hvert. Ang funnene på Jonsvannet skrev de ikke hva slags ting det var. 
Fin artikkel da. Jeg føler med foreldrene som ikke har noen svar. 

 

4 minutter siden, Gresskaret skrev:

Nei, står ikke noe mer som har skjedd etter funnet på Jonsvatnet, annet enn at Kripos ble koblet inn da. 

Ok -var det jeg tenkte. Får håpe oppmerksomhet rundt saken kan bidra til nye tips ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GulleGull said:

Noe som har VG+? Ser de har en sak om at det plutselig har dukke opp nye spor i denne saken... Står det noe nytt i artikkelen som ikke er nevnt før her?

Det er mange videoer fra av at han går rundt på havna/pir 2. Han bærer bagen tett inntil kroppen. På en av videoene starter han å springe og løper ut av bildet.

Forstår det slik at en del av eiendelene blir funnet på havna stablet pent, 1 av skoene han gikk rundt i byen med den natta blir funnet i en sandhaug også på havna. (Mulig at han hadde byttet til treningsskoene han hadde i bagen)

En turgåer finner eiendeler i skogen, langt unna Tr.Heim sentrum. Turgåeren kjenner igjen tingene fra media. Politiet vil ikke si hva det er. Men om pass, mobil og 1 sko blir funnet på havna. Står vi igjen med det han gikk i og 1 sko. 

Psykolog foreldrene har vært i kontakt med og foreldrene tror det er svært usannsynlig at det er selvdrap eller ønske om å forsvinne. Han hadde ingen lidelser, var en omsorgsfull og glad ungdom. Var ekstremt god i svømming og hadde dykkerbevis. Var utadvendt og veldig bereist til å være så ung. Bodd blant annet i USA der foreldrene jobbet/forsket.

Jeg tenker at han var tilnærmet edru kl 06. De hadde drukket litt på hotellrommet de leide, men dro derfra kl 04.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er ikke denne saken mer oppe i media? En 18 åring som bare blir borte?!

Odin saken forsvinner mens Lørenskog saken kommer stadig opp igjen.

Kripos kunne en periode hvisnok ikke bistå i Odin saken fordi de brukte alle ressursene sine i Lørenskog..

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, anno1 said:

Det er mange videoer fra av at han går rundt på havna/pir 2. Han bærer bagen tett inntil kroppen. På en av videoene starter han å springe og løper ut av bildet.

Forstår det slik at en del av eiendelene blir funnet på havna stablet pent, 1 av skoene han gikk rundt i byen med den natta blir funnet i en sandhaug også på havna. (Mulig at han hadde byttet til treningsskoene han hadde i bagen)

En turgåer finner eiendeler i skogen, langt unna Tr.Heim sentrum. Turgåeren kjenner igjen tingene fra media. Politiet vil ikke si hva det er. Men om pass, mobil og 1 sko blir funnet på havna. Står vi igjen med det han gikk i og 1 sko. 

Psykolog foreldrene har vært i kontakt med og foreldrene tror det er svært usannsynlig at det er selvdrap eller ønske om å forsvinne. Han hadde ingen lidelser, var en omsorgsfull og glad ungdom. Var ekstremt god i svømming og hadde dykkerbevis. Var utadvendt og veldig bereist til å være så ung. Bodd blant annet i USA der foreldrene jobbet/forsket.

Jeg tenker at han var tilnærmet edru kl 06. De hadde drukket litt på hotellrommet de leide, men dro derfra kl 04.

Syns det er veldig rart at han springer, ser nesten ut som han får øye på kameraet og tenker "å faen". Trist og spesiell sak. Han oppfører seg merkelig og at tingene hans blir funnet på flere forskjellige plasser. 

Det tragiske er familien og venner som ikke får en ende på dette, eller en grav å gå til. Jeg husker en sak for 15 år siden hvor en gutt ble meldt savnet fra en festival. Han ble aldri funnet, tror det eneste de fant var den ene skoen hans. Der også ble det veldig stille etter kort tid, så vidt jeg får opp noen resultater når jeg søker på navnet

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg denne saken før nå, utrolig nok. Veldig spesiell sak. Må være grusomt for hans nærmeste familie.

Virker kanskje mindre sannsynlig at det er snakk om selvmord/uhell nå som tingene hans er funnet i et bål flere km fra der han sist ble sett.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sannsynlig at f.ex. en uteligger kan ha tatt med seg tingene til Jonsvatnet? Ikke spesielt smart å brenne dem halvveis opp i et turområde, så det høres mest ut som noen som har hatt tingene i sin besittelse og så fått noia pga de hørte at han var savnet. Men fikk en ekkel følelse av det må jeg si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...