Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Kollontaj skrev:

Men det er ikke å ta selvkritikk. Les mitt tidligere innlegg, der skriver jeg om det. 

Nei, men det er å se at det finnes flere sider ved en slik tråd. Og at ikke alle er så positive. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Nudeldama skrev:

Dette handler ikke om hva jeg mener om CBE. Det handler om at selv om hun helt klart gjør flere ting som er kritikkverdige, så synes jeg denne tråden totalt sett er mer kritikkverdig enn det hun gjør.

Det hadde også gått andre veien. Hvis f.eks denne tråden hadde vært full av folk som bare roste CBE opp i skyene, så hadde jeg vært den som var kritisk. 

Forøvrig er jeg gjerne med på en diskusjon, men jeg blir ikke med på en gish-galopp av spørsmål. 

Du bidrar ikke til diskusjonen, du bidrar til avsporinger. Du er ikke opptatt av diskutere men kritisere kritikken og vinne et eller annet ingen forstår. I tillegg legger du premissene for din deltagelse som du strengt tatt ikke kan kontrollere, da dette er en åpen og fri debatt. 

Skrevet
5 minutter siden, Carma skrev:

Dritt om bedriftseiere som tilfeldigvis viser seg å være foreldrene og arbeidsgivere til mindreårige mener du?

Ja? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Klink skrev:

Ja, men du skjønner poenget? Det er nå tydeligvis ikke straffbart eller blir tatt særlig alvorlig siden bloggere får drive som de gjør. Og de som faktisk jobber for å gjøre noe for dette, de heier jeg på. 

Jeg skriver ikke om dette bare på KG. Jeg synes forøvrig det er trist at alt for mange bagatelliserer brudd på barns privatliv,  som de helt klart villl reagert voldsomt på hvis det handlet om voksne.

Hvem hadde godtatt å bli fotografert, filmet og omtalt i årevis for potensielt hele verden, uten å ha gitt samtykke til det?

• Liker 43
Skrevet
6 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg synes ikke den er meningsløs, tvert som synes jeg det er noe som er svært viktig at man har i bakhodet. Spesielt når man sier at man skriver her inne fordi man er opptatt av hva som er til barnas beste. Da tenker jeg det er særdeles vesentlig å se om ens egne bidrag, og den tråden man bidrar i, er til barnas beste.

For et gnål om "barnas beste". Det er kun foreldrenes ansvar om de utleverer barna sine og driver med så mye tvilsomt at det blir en lang diskusjon rundt handlingene deres, det er også kun foreldrene som bør ha dette i bakhodet. Jeg aner ikke hvem disse barna er og er heller ikke interessert i å ta noe ansvar for de, har egne barn å ivareta. Men, usunne bloggere som prakker tullball på usikre jenter bør settes under lupen så jeg synes tråden er på sin plass.

Skrevet
1 minutt siden, Nudeldama skrev:

Dette handler ikke om hva jeg mener om CBE. Det handler om at selv om hun helt klart gjør flere ting som er kritikkverdige, så synes jeg denne tråden totalt sett er mer kritikkverdig enn det hun gjør.

Det hadde også gått andre veien. Hvis f.eks denne tråden hadde vært full av folk som bare roste CBE opp i skyene, så hadde jeg vært den som var kritisk. 

Forøvrig er jeg gjerne med på en diskusjon, men jeg blir ikke med på en gish-galopp av spørsmål. 

Spørsmålene mine til deg kommer fra dine tidligere opptrening her i tråden om CBE&co. Det er igrunn interessant å se nå at du omtaler CBE&co som en bedrift noe du ikke gjorde for noen dager siden eller timer. Kritikken som har komment har vært på sin plass. Bedriften vil alltid få kritikk for hvordan de framstiller deres liv på. Når de ikke ønsker eller vil endre på noe og samtlige opptrer med pekefingeren i kommentarfeltet i bloggen for at de som stiller dem til veggs skal snu om på hælene og si seg enig, så er det innanfor med kritikk for måten bedriften velger å håndtere dette såkalte "venninnene forholdt" til leserne å følgerne på. Kritikken vil ta større å større plass for været endringer som taes. Det å lytte til sine lesere å følgere er faktisk ikke skadelig eller farlig. I dags dato så er bedriften basert på de små. Hvordan ville bedriften ha klart seg om det ikke var noe små som måtte pent å pyntelig stille opp foran kameraet? Ville det i det hele tatt vært en bedrift? eller ville det kun vært selveste Caroline Berg Eriksen og ektemannen LK med en blogg? 

• Liker 5
Skrevet

Nei, men det er å se at det finnes flere sider ved en slik tråd. Og at ikke alle er så positive. 

Jepp. Det er jeg enig i. derfor bruker jeg rapporter-knappen når jeg ser noe jeg synes er utafor. Jeg liker heller ikke når noen sporer av og spekulerer i personlighetstrekk og motivasjonen bak ting, eller når noen gjør narr av poseringer. Da rapporterer jeg. Jeg har også sendt PM til debattanter jeg har ment har gått over streken. Men siden det ikke er lov å spore av tråden med brukerdebatt, tar jeg det IKKE i denne tråden. 

• Liker 33
Skrevet
Akkurat nå, pøbelsara skrev:

Jeg skriver ikke om dette bare på KG. Jeg synes forøvrig det er trist at alt for mange bagatelliserer brudd på barns privatliv,  som de helt klart villl reagert voldsomt på hvis det handlet om voksne.

Hvem hadde godtatt å bli fotografert, filmet og omtalt i årevis for potensielt hele verden, uten å ha gitt samtykke til det?

Bra at du er en av de som faktisk gjør noe og ikke bare sladrer her. 

Du har ofte veldig gode innlegg. 

Ingen ville likt det. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Jeg tror dette har litt å gjøre med hvilket medium man velger for å skrive om dette. Denne tråden er omdiskutert og inneholder en god del usakligheter. Hvis man ønsker at barns rettigheter og utlevering av barn skal få mer fokus og ikke bli bagatellisert, så vil jeg tro det finnes arenaer som passer bedre enn denne.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, mia10 skrev:

For et gnål om "barnas beste". 

Sier du dette når "barnas beste" blir brukt som argument mot at man publiserer bilder og videoer av dem på SoMe også? Eller er det bare når kritikken går andre veien at dette plutselig blir "gnål"?

• Liker 7
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Klink skrev:

Ja? 

Det heter ansvarsfraskrivelse! Selv om bedriften kamuflert som en blogg bruker foreldrerollen til å påvirke så betyr ikke det at de er fritatt kritikk. Det er skremmende at ikke flere heller forstår hvorfor denne måten å drive et firma er kritikkverdig. Man bruker altså barn og i tillegg egne barn for å selge varer og historien om at gjør som CBE, så får dere et «perfekt» liv. Så perfekt at man kan bryte lover og regler for å opprettholde sin økonomi også i disse Corona tider. Man reiser til Oslo for å ha møter med noe så unødvendig som en hudpleier og jogge i Frognerparken. Dette publiseres på deres SoMe kanaler for å gi inntrykk av å være travle og at bedriften går så det suser. 

Endret av Carma
Skrevet
5 minutter siden, Klink skrev:

Ja, men du skjønner poenget? Det er nå tydeligvis ikke straffbart eller blir tatt særlig alvorlig siden bloggere får drive som de gjør. Og de som faktisk jobber for å gjøre noe for dette, de heier jeg på. 

Det går alt for sakte, det er jeg helt enig i, men det blir tatt alvorlig av stadig flere, både de med kompetanse og myndighet, og foreldre! Men man er selvfølgelig avhengig av refleksjon rundt det av foreldrene selv også!

Og selvfølgelig er det dårlig omsorg og dårlige valg ifht egne barn å eksponere de i det omfanget bla bloggere gjør! Det er jo ikke noe å diskutere engang spør en meg!

Tenk på bedriftens frontperson; tror noen at det ikke hadde vært reaksjoner hvis det hadde blitt lagt ut filmer og bilder dag etter dag, år etter år av henne, uten tillatelse til det? Jeg tror alle ser for seg reaksjonene på det! Hvorfor skal det være annerledes for barna??? 

• Liker 25
Skrevet
6 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg tror dette har litt å gjøre med hvilket medium man velger for å skrive om dette. Denne tråden er omdiskutert og inneholder en god del usakligheter. Hvis man ønsker at barns rettigheter og utlevering av barn skal få mer fokus og ikke bli bagatellisert, så vil jeg tro det finnes arenaer som passer bedre enn denne.

Javel? Så hva nøyaktig gjør du for barnas beste i RL? 

Skrevet
3 minutter siden, Carma skrev:

Javel? Så hva nøyaktig gjør du for barnas beste i RL? 

Har hun påberopt seg å gjøre noe for barns beste? 

Tråden her er nok heller ikke for barnas beste. 

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, Carma skrev:

Det heter ansvarsfraskrivelse! Selv om bedriften kamuflert som en blogg bruker foreldrerollen til å påvirke så betyr ikke det at de er fritatt kritikk. Det er skremmende at ikke flere heller forstår hvorfor denne måten å drive et firma er kritikkverdig. Man bruker altså barn og i tillegg egne barn for å selge varer og historien om at gjør som CBE, så får dere et «perfekt» liv. Så perfekt at man kan bryte lover og regler for å opprettholde sin økonomi også i disse Corona tider. Man reiser til Oslo for å ha møter med noe så unødvendig som en hudpleier og jogge i Frognerparken. Og disse bedriftseierne har foreldreansvar.

Men jeg sier ikke at bedriften skal fritas kritikk. 

• Liker 3
Skrevet

Men jeg sier ikke at bedriften skal fritas kritikk. 

Det er denne rare dikotomien som ofte blir brukt i denne tråden. Hvis man kritiserer tråden, så er det mange som hopper med en gang til "mener du da at de er fritatt fra kritikk?" som om svart og hvitt er de eneste alternativene som finnes.

• Liker 11
Skrevet

Har hun påberopt seg å gjøre noe for barns beste? 

Tråden her er nok heller ikke for barnas beste. 

Barnets beste hadde aldri blitt diskutert her, hvis ikke bedriftseiere hadde publisert og brukt barna aktivt i bedriften sin. Det er grunnlaget for mye av kritikken. Her bør både de som bruker barn i reklame og de som ikke ser problematikken i det gå i seg selv. 

Skrevet
3 minutter siden, Nudeldama skrev:

Sier du dette når "barnas beste" blir brukt som argument mot at man publiserer bilder og videoer av dem på SoMe også? Eller er det bare når kritikken går andre veien at dette plutselig blir "gnål"?

Du maser om "barnas beste", det er foreldrenes ansvar å ta vare på sine barn slik at det er til det beste for de.

Om de ønsker å brette ut barnas liv på en blogg så mener de vel at det er til deres barns beste, men da må de tåle at folk reagerer på dette siden det er uvanlig (de fleste jeg kjenner poster svært lite om barna sine på private SoMe kanaler) og kan være uheldig (ref. Kripos som advarer mot dette). Dette er det KUN foreldrene som kan styre, regner med at ingen tvinger de til å utlevere barna eller komme med så mye tvilsomt at det blir lange diskusjoner om det.

Jeg følger ikke henne, men husker godt jukset de valgte å drive på med. Siden de valgte å fremstille bloggeren med halv midje så må de regne med at folk reagerer, det synes jeg er sunt og hva barna kan tenke om debatten om noen år er ikke noe andre kan ta ansvar for. Tenkte de på unge jenter som ser en påvirker med 50 % bortklipt mage? Tenkte de på unge jenters beste? Tror ikke det du...

Skrevet
Akkurat nå, mia10 skrev:

Du maser om "barnas beste", det er foreldrenes ansvar å ta vare på sine barn slik at det er til det beste for de.

Ok, så når jeg lurer på om noe er til barnas beste så er det mas og gnål. Når andre gjør det så er det innafor. Er det virkelig så utenkelig å ta et steg tilbake og reflektere over hvilken effekt tråden kan ha på barna?

• Liker 8
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Carma skrev:

Barnets beste hadde aldri blitt diskutert her, hvis ikke bedriftseiere hadde publisert og brukt barna aktivt i bedriften sin. Det er grunnlaget for mye av kritikken. Her bør både de som bruker barn i reklame og de som ikke ser problematikken i det gå i seg selv. 

Jeg mener helt klart at eksponering ikke er til barns beste. 

Ikke denne tråden heller. 

Et saklig debattprogram på tv, en saklig kronikk i en avis, arbeid med barnas rettigheter, arbeid med lover og regler når det gjelder blogging. DET er jeg for. 

Endret av Klink
  • Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...