Frisk Frosk Skrevet 18. mai 2024 #96241 Skrevet 18. mai 2024 Vårtegnet skrev (3 timer siden): Hva var det du ikke skjønte med det jeg skrev? Caroline har frontet skjorte med farge flere år! Å lete med lupe etter feil om jenta blir bare patetisk! Her går det fra kropp til farge på skjorte i en fei! Hva Dagbladet og Aftenposten mener har da ingen betydnng! Denne "jenta" er en nesten 40 år gammel bedriftseier... Kritikk rundt forretningsinnholdet er noe hun må regne med når hun publiserer dårligere og dårligere innhold og altfor ofte også innhold som er skadelig for andre. Debatt om farge på bunadskjorte tenker jeg er uviktig i denne sammenhengen. Men hvordan bedriftseier presenterer dette på sine bedriftskanaler, det er det absolutt innenfor å diskutere. Og her viser CBE at hun knapt gidder å gjøre noe for å skape innhold, hun evner ikke å fornye seg, evner ikke en gang å følge opp, det går på repetisjoner fra tidligere år. Og da er det et spørsmål om hvordan hun skal greie å holde bedriften(e) flytende - i hvert fall når man tar med alt det skadelige innholdet, som er langt, langt verre enn både hvilken farge hun har på bunadsskjorten eller hvordan hun presenterer den... 23 2
Aricia Skrevet 18. mai 2024 #96242 Skrevet 18. mai 2024 (endret) Kollontaj skrev (2 timer siden): Ah, da er det sikkert noen som vet noe om en eventuell forbindelse. Tipper på at det ikke ble noe samarbeid med Embla, men det er heller ikke merket reklame for Tyrihans. edit: den blomstrete skjorta som er brukt tidligere ser ut til å være fra Embla. De har den skjorta i nettbutikken. Den grønne er Tyrihans. Takk! Ellers: Er det ikke flere enn meg som stusser over de nærmest likelydende sakene i media om ikke-saken farget bunadsskjorte, som virker påfallende koordinerte? Jeg har funnet forekomster i Aftenposten/BT osv (de samkjører), Dagbladet, Nettavisen, TV2 og KK. Artiklene i Dagbladet og KK der CBE brukes som kilde er tidligere kommentert her i tråden, alle fra mai i år. Jeg tenker at det ikke er mulig at dette er tilfeldig, eller at oppslagene er motiverte av reelle nyhetskriterier, selv ikke innen mote- eller kjendisstoff. Tillegg: Om man sammenlikner CBEs reel fra 15. mai 2023 med Marna Haugens bildekarusell 12. mai i år så er det temmelig parallelt,. Her viser CBE seg i bunad med grønn silkeskjorte og med den blomstrete fra Embla bunader, men den grønne ser "billigere" ut en den hun avbilder seg med 17. mai både i fjor og i år (eller skyldes forskjellen bare "lys og skygge"?). Marna Haugen tagger Embla bunader i sin post, CBE gjør det ikke. Endret 18. mai 2024 av Aricia 13 10
Frisk Frosk Skrevet 18. mai 2024 #96243 Skrevet 18. mai 2024 Aricia skrev (3 minutter siden): Takk! Ellers: Er det ikke flere enn meg som stusser over de nærmest likelydende sakene i media om ikke-saken farget bunadsskjorte, som virker påfallende koordinerte? Jeg har funnet forekomster i Aftenposten/BT osv (de samkjører), Dagbladet, Nettavisen, TV2 og KK. Artiklene i Dagbladet og KK der CBE brukes som kilde er tidligere kommentert her i tråden, alle fra mai i år. Det er ikke mulig at dette er tilfeldig, eller at oppslagene er motiverte av reelle nyhetskriterier, selv ikke innen mote- eller kjendisstoff. Du er ikke alene om å stusse over dette. Husker ikke hvilken dag det var, men flere dager før 17. mai, da det første oppslaget kom i media, som også dro frem CBE i den debatten. For det hadde ikke vært noen heftige diskusjoner om bunadskjorter før media selv skrev om det, ikke i år i hvert fall. Jeg følte jeg ikke hadde nok å gå på til å skrive noe om dette siden jeg ikke følger nok med på hva andre influensere gjør. Når flere andre såkalte påvirkere synes å være samkjørte, og de bruker samme skjorte(r), så tenker jeg det ikke er tilfeldig. Heller ikke når så mange ulike medier kaster seg på det samme. KK sine artikler er jo normalt sett jobbet med lengre tid i forveien også enn hva artikler i dagsavisene er, noe som støtter opp om at dette er planlagt. Om det var nyhetskriterier som lå for grunn for avisene, da skulle de heller ha tatt tak i lovbruddene CBE stadig gjør, barneeksponeringen, seksualiseringen av kvinnekroppen i reklamer, innhold på hennes bedriftskanaler som er potensielt alvorlig skadelig for andre m.m. Men når en samstemt presse kaster seg over bunadsskjortene, også KK, da lukter det planmessig. 13 4
Kollontaj Skrevet 18. mai 2024 #96244 Skrevet 18. mai 2024 KK og Dagbladet er begge eid av Aller media. 10 4
Andrea59 Skrevet 18. mai 2024 #96245 Skrevet 18. mai 2024 4 hours ago, Hallepalle2 said: Jeg vet at det er mitt problem, men jeg blir altså så flau over å se slikt. Hva i all verden er tanken bak, lurer jeg på. Skal man bli imponert over hvor pen hun er? At hun kan snurre? Musikken gjør det jo bare enda verre. Snakk om storhetstanker om seg selv. På influenser-språk: Dette!! 🥰👍🙌👏. 20
Ellie77 Skrevet 18. mai 2024 #96246 Skrevet 18. mai 2024 Dette ga meg assosiasjoner til CBEs «yogaen som forsvant» https://www.instagram.com/reel/C7HAZ3TtZvC/?igsh=MTB2a3Exdm43bWxwNg== 19 2
Hvem er dette? Skrevet 18. mai 2024 #96248 Skrevet 18. mai 2024 Xstrella skrev (16 timer siden): Studerer seg selv helst. 😂😂😂 3 1
Aricia Skrevet 18. mai 2024 #96249 Skrevet 18. mai 2024 Siste ang. fargede bunadsskjorter og influencere: Camilla Pihl bruker også farget skjorte fra Embla bunader på sin IG både i år og i fjor, men der er det Embla som poster bilde på sin IG og tagger henne - symptomatisk nok. 11 1
Gjest Parentes Skrevet 18. mai 2024 #96250 Skrevet 18. mai 2024 Men jeg undres over hvorfor CBE har for små solbriller? De er jo alt for kort i stengene og det ser bare dumt ut. Skal du først ha Prada så få et par som passer!
Hirondelle Skrevet 18. mai 2024 #96251 Skrevet 18. mai 2024 Parentes skrev (12 minutter siden): Men jeg undres over hvorfor CBE har for små solbriller? De er jo alt for kort i stengene og det ser bare dumt ut. Skal du først ha Prada så få et par som passer! Falske solbriller kommer sjeldent i gode størrelser. 26 13
Consita Skrevet 18. mai 2024 #96252 Skrevet 18. mai 2024 Fake bunadskjorter synonymt med festdrakter fra billigbutikkene. Blir pinlig å rakke ned på det da. 6 1
Laia Skrevet 18. mai 2024 #96253 Skrevet 18. mai 2024 Stargaze skrev (14 timer siden): Lurer veldig på hva målet med disse bildene var? På det som tross alt er bedriftskanalen. Det er jo bare selvdigging fra ende til annen på denne dama. Disse bildene gjør null og niks for å bygge en seriøs profil. Tvert i mot. Noe så selvopptatt som den dama skal man lete lenge etter. Doselfien fra tidligere på dagen bekrefter forovrig det. Hun har ingenting å komme med. Det hele blir mer og mer latterlig. Særlig når det er så filtrert at det ikke er henne en gang. En voksen dame. Noe er alvorlig galt. Trist at et så vakkert og ærbødig plagg som bunaden er, insisteres på å måtte vises frem på et toalett i en doselfie. Det blir liksom noe som gir veldig dårlige assosiasjoner for min del. Hvorfor ikke lage et innlegg om bunaden med bilder tatt ute i det flotte været og sola og lyset. Omgivelsene er jo så vakre også akkurat nå, med trær og blomster i all sin prakt. 20 1
hvalstad45 Skrevet 18. mai 2024 #96254 Skrevet 18. mai 2024 4 minutter siden, Laia said: Trist at et så vakkert og ærbødig plagg som bunaden er, insisteres på å måtte vises frem på et toalett i en doselfie. Det blir liksom noe som gir veldig dårlige assosiasjoner for min del. Hvorfor ikke lage et innlegg om bunaden med bilder tatt ute i det flotte været og sola og lyset. Omgivelsene er jo så vakre også akkurat nå, med trær og blomster i all sin prakt. Hun er virkelig blitt ufattelig lat, disse tingene gjorde hun jo før. I hvilken andre jobber ville man gått ned i10% stilling og trodd man kunne fått heve samme lønn som om man jobbet 100%? De har mistet helt kontakt med virkelighteten og realitetene på så mange måter - utseendet som presenteres er ikke i nærheten av det virkelige, jobbinnsatsen er på imponerende lavt nivå, selvdiggingen på et ufattelig høyt et. Kan ikke komme på to som egentlig har blitt mer ødelagt av å være bloggerprofiler enn disse to. 33 1
~ Ada ~ Skrevet 18. mai 2024 #96255 Skrevet 18. mai 2024 (endret) Frisk Frosk skrev (På 18.5.2024 den 0.26): Bildet på bergene minnet meg umiddelbart om bildene fra da hun var betalt for å sette fokus på det å plukke søppel, og viste bilder av seg selv på (samme?) svaberg mens hun lot som om hun plukket søppel som hun åpenbart hadde hatt med hjemmefra for at det skulle se "delikat" ut i sola... Hun snurret vel ikke den gang, men det er bare total mangel på evne og vilje til å skape noe ekte, så total manglende evne til å skape noe ekte at alt det falske flyter over i hverandre og ser likeens ut, selv kroppsnært treningstøy og bunad. Det blir bare verre og verre. Det hoppes fra et sykelig kroppsinnhold på kanalene til et overflatisk utseendefokus, til nesten maniske parodier på seg selv og eget innhold. Og alt dette blandes med barneeksponering, lovbrudd og seksualisering av bedriftseiers kropp. Det hele gir et veldig forstyrret inntrykk, totalt avkoblet fra det meste. Hvem kan vel glemme det..Skikkelig autentiske miljøsaker. Det er så utrolig trist at mindreårige ofte er mest sårbare rundt høytider og i ferier. Da er det eskalering i vanskjøtsel, rus, konflikter, vold og seksuelle overgrep. Influenserne har høysesong for utlevering av de små da. Det er grotesk mangel på respekt for mindreåriges behov for å gå sine utviklingsfaser i fred når personlighet formes, og null respekt for privatliv. Med andre ord, null respekt for barn og unges autonomi og behov for beskyttelse. Endret 19. mai 2024 av ~ Ada ~ La til ferier 10 1
Frisk Frosk Skrevet 18. mai 2024 #96256 Skrevet 18. mai 2024 ~ Ada ~ skrev (1 minutt siden): Hvem kan vel glemme det..Skikkelig autentiske miljøsaker. Det er så utrolig trist at mindreårige ofte er mest sårbare rundt høytider. Da er det eskalering i vanskjøtsel, rus, konflikter, vold og seksuelle overgrep. Influenserne har høysesong for utlevering av de små da. Det er grotesk mangel på respekt for mindreåriges behov for å gå sine utviklingsfaser i fred når personlighet formes, og null respekt for privatliv. Med andre ord, null respekt for barn og unges autonomi og behov for beskyttelse. Jeg er enig, det er virkelig grotesk mangel på barns behov - og rettigheter. Kan være tilfeldig pga. høytidsdager nå, men det virker på meg som om CBE velger å eksponere barna mer nå som hun gikk ut og sa at eldste ønsker å følge i hennes influenser-fotspor. Man kan jo lure på hvilket fotspor CBE ønsker at barna skal følge i... ortorektisk forhold til kropp, helse og utseende? lovbrudd? manisk fremstilling av en kunstig versjon av eget utseende? kosmetiske inngrep og injeksjoner? leve på en løgn? droppe utdannelse og late som om man er verdensmester? Hva som helst er greit så lenge man bare jukser og lyver og bedrar og ikke gidder gjøre en god jobb? Gå konstant i offerrolle og komme med falske anklager om andre når man møter legitim kritikk på dårlig utført jobb og presenterer noe som kan skade andre? stadig få andre (egne barn) til å jobbe gratis for dem uten godkjennelse fra Arbeidstilsynet? Være helt frakoblet virkeligheten og bevisstheten om hvordan samfunnet fungerer? Man kan jo bare lure... Influensere som groomer sine barn til å gå i deres fotspor driver med grotesk utnyttelse og nærmest hjernevasking av mindreårige som i realitete aldri har fått valget om å beskytte eget privatliv og identitet og sikkerhet. 29 3
~ Ada ~ Skrevet 18. mai 2024 #96257 Skrevet 18. mai 2024 Frisk Frosk skrev (13 minutter siden): Jeg er enig, det er virkelig grotesk mangel på barns behov - og rettigheter. Kan være tilfeldig pga. høytidsdager nå, men det virker på meg som om CBE velger å eksponere barna mer nå som hun gikk ut og sa at eldste ønsker å følge i hennes influenser-fotspor. Man kan jo lure på hvilket fotspor CBE ønsker at barna skal følge i... ortorektisk forhold til kropp, helse og utseende? lovbrudd? manisk fremstilling av en kunstig versjon av eget utseende? kosmetiske inngrep og injeksjoner? leve på en løgn? droppe utdannelse og late som om man er verdensmester? Hva som helst er greit så lenge man bare jukser og lyver og bedrar og ikke gidder gjøre en god jobb? Gå konstant i offerrolle og komme med falske anklager om andre når man møter legitim kritikk på dårlig utført jobb og presenterer noe som kan skade andre? stadig få andre (egne barn) til å jobbe gratis for dem uten godkjennelse fra Arbeidstilsynet? Være helt frakoblet virkeligheten og bevisstheten om hvordan samfunnet fungerer? Man kan jo bare lure... Influensere som groomer sine barn til å gå i deres fotspor driver med grotesk utnyttelse og nærmest hjernevasking av mindreårige som i realitete aldri har fått valget om å beskytte eget privatliv og identitet og sikkerhet. Kan fort bli en legitimering for å dure på videre, ja, og her synes jeg den avisa som delte dette videre, gjorde et overtramp mot nettopp autonomitet og beskyttelse. Det hører til foreldres kjerneoppgave og alle voksnes ansvar å forstå og respektere at dette er naturlige faser alle barn går gjennom uten å gjøre et nummer ut av det, dele det og ta kommersiell utbytte av det. Om femten år er Per blitt sykepleier eller pilot, voksen og kan snakke for seg sjæl.. 8 2
Aricia Skrevet 19. mai 2024 #96258 Skrevet 19. mai 2024 Consita skrev (12 timer siden): Fake bunadskjorter synonymt med festdrakter fra billigbutikkene. Blir pinlig å rakke ned på det da. Denne skjønte jeg ikke? Hvem rakker ned på bunadsskjortene, og hvorfor er det pinlig? --------------- Så ellers i dag at Iman Meskini poster en billedkarusell med annonsemerking fra Embla bunader, der hun oppgir at Oslobunaden hun har på seg er lånt fra butikken. Det bekrefter i hvert fall at Embla bruker influencere i markedsføringen sin, men besvarer ikke spørsmålet om hvor tett eller direkte alle avisoppslagene kan være knyttet til dette, eller hvorfor merkingen hos andre er enten ufullstendig eller totalt fraværende. 17 3
veslemy2006 Skrevet 19. mai 2024 #96259 Skrevet 19. mai 2024 Der jeg jobber har jeg hatt ett par av disse influenserene som eksponerer barna sine innom bla Caroline og pilotfrue. Tenkte det når jeg stod på jobb og kjente igjen barna når jeg så de før foreldrene kom bak, at det er ganske skummelt at jeg kjenner igjen barna uten å se foreldrene. Tenk alt det som ligger på nette de kommer til å synes er flaut når de blir eldre som hele Norges befolkning har tilgang til. Jeg får ikke engang lov av mine barn å dele bilder av de på min privat snap noen ganger heller. For ja jeg spørr de. Men disse har ikke noe valg og de deles ikke bare til familie og venner men til alle. Og med masse info som kan ha ganske fatale konsekvenser. Jeg blir kvalm. 31 10
kaiturid Skrevet 19. mai 2024 #96260 Skrevet 19. mai 2024 veslemy2006 skrev (4 minutter siden): Der jeg jobber har jeg hatt ett par av disse influenserene som eksponerer barna sine innom bla Caroline og pilotfrue. Tenkte det når jeg stod på jobb og kjente igjen barna når jeg så de før foreldrene kom bak, at det er ganske skummelt at jeg kjenner igjen barna uten å se foreldrene. Tenk alt det som ligger på nette de kommer til å synes er flaut når de blir eldre som hele Norges befolkning har tilgang til. Jeg får ikke engang lov av mine barn å dele bilder av de på min privat snap noen ganger heller. For ja jeg spørr de. Men disse har ikke noe valg og de deles ikke bare til familie og venner men til alle. Og med masse info som kan ha ganske fatale konsekvenser. Jeg blir kvalm. Barna blir vel muligens som foreldrene... 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå