Sol Rampelyset Skrevet 11. september 2019 #8381 Skrevet 11. september 2019 Tråden er ryddet for persondebatt. Sol, admin. 2
Tulipanpiken Skrevet 11. september 2019 #8382 Skrevet 11. september 2019 2 timer siden, Tabris skrev: Jeg synes dette var svært bra skrevet, og et av de mer nyanserte innleggene jeg har sett i denne tråden. Jeg er enig i dine betraktninger, men jeg synes ikke det du skriver (CBE og LKEs oppførsel) forsvarer det de blir møtt med. Det blir, som du sier, en eskalerende og ond sirkel fordi begge sider fokuserer bare på det negative hos "den andre". Her har alle parter skyld, selv om jeg ser at begge sider er veldig flinke til å fraskrive seg alt ansvar og legg all skyld over på den andre parten. Det er ingen tvil om at en del av kritikken din får er berettiget. Det er heller ingen tvil om at den ofte drukner fordi mengden er så massiv og innholdet er høyst varierende. Og det som i utgangspunktet var legitim kritikk blir overveldende fordi, som du også nevner, det blir dratt ut i det uendelige.Kombinert med en del innlegg som er usaklige, latterliggjørende og opptatt av å spikke fliser. Da mener jeg at det er fullt forståelig, og menneskelig, at man som mottaker ikke tar seg jobben med å plukke ut de innleggene innimellom alt dette som faktisk har et poeng, men avfeier hele tråden. Hadde jeg hatt en tråd som dette mot meg, så hadde jeg på ingen måte satt meg ned og finlest daglig forfølging, kritikk og flisespikkeri for å finne de innleggene og de kommentarene som var saklige og så ta det til meg. Jeg hadde avfeid hele tråden som hets og forfølging - hvem i alle dager vil vel utsette seg for noe sånt? Jeg er heller ikke enig i tanken om at trådens eksistens, volum og innhold legitimeres av at de fortsetter å gjøre kritikkverdige ting. Dette fordi tråden, i det omfang og innhold den har, ikke står i stil med det de gjør, etter min mening. Det blir som å skyte spurv med kanoner. Det er derfor jeg mener det blir mer mobbementalitet - "når hun slutter å være teit, så skal jeg slutte å latterliggjøre/fotfølge/flisespikke/kritisere". Kunne ikke vært mer enig med deg!👏🏻 2
Sol79 Skrevet 11. september 2019 #8383 Skrevet 11. september 2019 1 time siden, Halle-Palle skrev: Kan det bli for mye rosa plysj, puff, sukkerspinn og blondeoverdose i et bilde? Ja. Ikke helt min smak heller. Lurer likevel mest på om bildene ble tatt før barnet ble levert i barnehagen klokka halv åtte i dag tidlig eller om de har hatt bursdagsshoot for en 3-åring på forhånd for å ha bildene klare for bloggen...? 29
Gjest LeiaO Skrevet 11. september 2019 #8384 Skrevet 11. september 2019 4 timer siden, Felis skrev: Svaret er nei på hele det første avsnittet. Jeg forstår at CBE synes kritikken er massiv og langvarig, og at det er en belastning. Jeg følger ikke denne tråden daglig, men jeg ser at mye av kritikken er unødvendig, sammenligningen med andre bloggere er urettferdig og at ting dras ut i det uendelige. Og selvfølgelig er det kritisk når annonsørene uteblir fordi motstanden hos publikum blir for stor. Men mellom dette er det veldig mye saklig og viktig kritikk som Treasures hadde tjent på å ta til seg. I stedet oppfatter jeg at de går i forsvarsposisjon og avfeier al som hat, noe de ikke er alene om i Blogglandia, bare så det er sagt. Jeg tror oppførselen til CBE og LKE har mye å si for hvordan kritikken eskalerer. Blir man oppfattet som ufin, nebbete, aggressiv osv, så heller man bensin på bålet. Når Lars Kristian angriper damer i kommentarfeltene, så legger man merke til det fordi det ikke er vanlig oppførsel. Og neste gangen han slenger med leppa så ser man ubevisst etter tegn på kvinnefiendtlighet. Det samme gjelder Caroline, når hun slipper igjennom kommentarer som er hetsende mot andre, så legger man også merke til de gangene hun applauderer slike kommentarer. Jeg vet ikke om jeg helt klarer å beskrive det jeg mener, men det er confirmation bias, man ser dårlig oppførsel fordi man er blitt gjort oppmerksom på det. Jeg tror begge to hadde hatt godt av en annen tilnærming til kritikken. Slik de holder på i dag eskalerer det og begge sider blir steilere. Ingen dør av å innrømme feil en gang iblant, heller ikke CBE. Litt selvinnsikt hadde også hjulpet. Ikke hevd at du er best i klassen når du etter 10 år fremdeles ikke mestrer regler som er så enkle at selv de mest blåste pæra-influenserne burde fått det til. Hva med heller å bruke den tiden det tar for å sette seg inn i reglene og deretter merke riktig? Da kan ikke haterne (eller Forbrukertilsynet) lenger ta henne på dette. Tips: Hvis hun har det så travelt at hun ikke rekker å lese regelverket, så kan hun ta toget og lese der. Da stilner hun noe av kritikken som går på miljø også 😉 Bilderedigering er en annen ting de burde jobbe med, framfor å skrike opp om hat og hets. Hvis Lars Kristian leker litt mindre med lys og skygge (ja jeg mente lys og skygge ironisk, det er tung redigering), så blir det ikke så mye å ta de på. Og hvis du på død og liv vil holde på illusjonen av perfekt ytre, så ikke bli med i et realityprogram. Sykkelhjelm, flytevest og båndtvang har også gått igjen. Hva med bare å bruke hjelm og vest og sette bikkja i bånd? Bare en tanke... Og hvis de på død og liv ikke gidder det, så ikke legg ut bildene på SoMe. Det er idiotisk oppførsel og kritikken vil hagle, man trenger ikke å være medierådgiver for å forutse det. Når det kommer til overforbruk, er de i en skvis, jeg ser det. De lever jo av å pushe plastikkræl og billige klær, så et miljøengasjement blir vanskelig hvis de skal tjene penger. Men det hadde nok lettet noe på kritikken dersom de reiste miljøvennlig og droppet og fly så ofte. Når CBE i tillegg har uttalt at hun skal fly mindre, så kommer det ekstra kritikk når det viser seg å være løgn. Løgn er det også mye av når det kommer til eksponering av barn. Jeg skjønner at DE synes det er greit, men så lenge de ikke klarer å argumentere overbevisende for det, så vil de drukne i gode argumenter fra kritikerne. Og å prøve og vri seg unna, med at vi bruker ikke ungene i reklame, det er bare delikate bilder, det er bare bilder bakfra osv, fører bare til en strøm av motargumenter. Og jeg tipper Caroline angrer dypt på den dagen hun sa at hun skulle skjerme barna mer, men i likhet med alt annet hun lirer av seg, så kommer det til å bli dratt fram når hun gjør stikk motsatt av hva hun sier. Til slutt, jeg har ikke huske å ha sett noen stygge kallenavn i denne tråden? har du noen eksempler. 👏👏👏
Keaton Skrevet 11. september 2019 #8385 Skrevet 11. september 2019 8 minutter siden, Sol79 skrev: Ikke helt min smak heller. Lurer likevel mest på om bildene ble tatt før barnet ble levert i barnehagen klokka halv åtte i dag tidlig eller om de har hatt bursdagsshoot for en 3-åring på forhånd for å ha bildene klare for bloggen...? Bildene ble tatt i går. 10
Gjest LeiaO Skrevet 11. september 2019 #8386 Skrevet 11. september 2019 3 timer siden, Inocybe skrev: Sånn litt generelt tenker jeg Blogglandia trenger litt edruelighet når de skriver om hets de utsettes for. Jeg er ikke i tvil om at det har blitt skrevet mye stygt og ugreit om bloggere, men store mengder av det som de beskriver som hets og hat er virkelig ikke det. Eksempel. Sitat fra Aftenposten om en mann som nå er dømt for netthets. "har ikke du kommet deg ut av landet enda, jævla asylknuller. nå skal vi kartlegge dine private preferanser. ta med deg svinepesten tilbake til syria." https://www.aftenposten.no/norge/i/e8X46Q/I-30-ar-har-han-sendt-trusler_-hatmeldinger-og-pakker-med-soppel-Na-er-han-domt-for-trusler-og-rasisme-mot-Utoya-overlevende Det er et eksempel på hets. I tillegg skrev mannen en del hylling av Breivik over for Utøya ofre og gjorde veldig mye annet som nå har resultert i fengselsdom. Det jeg prøver å komme fram til er at influencere ødelegger for seg selv og andre når “hvorfor lagde du ikke blomsterkransen selv?" beskrives som netthets. Legg fram det egentlige netthetsen, eller enda bedre meld den til politiet, og slutt å late som om "hvorfor er reklamen ikke merket?" er det samme som stygt netthat. Mulig personen som skrev det brukte en nedladende tone eller hadde baktanker, men det er fortsatt ikke netthets. Enig. 👏
Keaton Skrevet 11. september 2019 #8387 Skrevet 11. september 2019 Hets og netthat hos CBE.no er alt fra å sette spørsmålstegn ved krydder i en rett, påpeke manglende/feil teknikk i en øvelse til spørsmål om en blomsterkrans. Det blir mye «støy» rundt slike bagateller - og det er egnet til å tåkelegge den viktige debatten feks om eksponering av mindreårige som fremstår svært lite fintfølende med tanke på barns privatliv. 48
Aricia Skrevet 11. september 2019 #8388 Skrevet 11. september 2019 Filosofen Lars Svendsen har blant mye annet publisert en bok om begrepet toleranse. I den forbindelse har han også reflektert litt rundt begreper som kritikk og krenkelse, og forholdet mellom dem: Han peker på at debatt og kritikk er selve basisen i et liberalt samfunn, og at det at et utsagn oppleves som krenkende av den det rammer ikke betyr at det ikke må tillates i offentlig debatt, eller at det ikke kan være høyst legitimt. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/AdxaKn/aa-tolerere-er-aa-fornaerme Sitat Det finnes legitim, rasjonell kritikk, også kritikk som retter seg mot presumptivt sårbare grupper, ikke kun fobier. At en kritikk er legitim betyr ikke at den er holdbar, men kun at den har en plass i debatten. Gruppen som er gjenstand for kritikk kan ikke gjøre krav på eneretten til å avgjøre hvilke perspektiver som kan tillates i debatten eller ikke. https://www.civita.no/2011/12/01/ytringsfrihet-og-toleranse Sitat Å være gjenstand for kritikk kan være svært ubehagelig, og til og med oppleves som krenkende.[...] [D]et å få ens følelser krenket er ikke en krenkelse av en rettighet. Ytringer representerer ikke i seg selv den type skade som lovverket skal brukes til å forhindre. [...] Toleranse er fullt forenlig med en kraftig kritikk av det man tolererer. At kritikk er vond å motta for den/dem den rammer er altså ikke i seg selv en grunn til å forlange at den opphører. Et slikt standpunkt er udemokratisk. 29
Mme Blavatsky Skrevet 11. september 2019 #8389 Skrevet 11. september 2019 18 minutter siden, Kollontaj said: Hets og netthat hos CBE.no er alt fra å sette spørsmålstegn ved krydder i en rett, påpeke manglende/feil teknikk i en øvelse til spørsmål om en blomsterkrans. Det blir mye «støy» rundt slike bagateller - og det er egnet til å tåkelegge den viktige debatten feks om eksponering av mindreårige som fremstår svært lite fintfølende med tanke på barns privatliv. Det er viktig å påpeke dette, så takk! Mitt inntrykk er det samme, nemlig at det fremstår som gunstig for bedriften å putte det som kan kategoriseres som «netthat» i akkurat den samme bøtta som all den berettigede kritikken som f.eks. motstanden mot eksponering av barn. På den måten devalueres også den legitime kritikken lettere til hat og hets det også og bloggeierne unngår å ta stilling til det. 36
Gjest LeiaO Skrevet 11. september 2019 #8390 Skrevet 11. september 2019 30 minutter siden, Aricia skrev: Filosofen Lars Svendsen har blant mye annet publisert en bok om begrepet toleranse. I den forbindelse har han også reflektert litt rundt begreper som kritikk og krenkelse, og forholdet mellom dem: Han peker på at debatt og kritikk er selve basisen i et liberalt samfunn, og at det at et utsagn oppleves som krenkende av den det rammer ikke betyr at det ikke må tillates i offentlig debatt, eller at det ikke kan være høyst legitimt. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/AdxaKn/aa-tolerere-er-aa-fornaerme https://www.civita.no/2011/12/01/ytringsfrihet-og-toleranse At kritikk er vond å motta for den/dem den rammer er altså ikke i seg selv en grunn til å forlange at den opphører. Et slikt standpunkt er udemokratisk. Kloke ord. Tusen takk. 👏
Bendie Skrevet 11. september 2019 #8391 Skrevet 11. september 2019 Jeg anser ikke 8842 innlegg på 7 mnd, med hovedsakelig negativ kritikk, som nødvendig eller legitimt. Det er noe med omfanget som gjør det hele usmakelig for min del. 8
Populært innlegg Keaton Skrevet 11. september 2019 Populært innlegg #8392 Skrevet 11. september 2019 7 minutter siden, Bendie skrev: Jeg anser ikke 8842 innlegg på 7 mnd, med hovedsakelig negativ kritikk, som nødvendig eller legitimt. Det er noe med omfanget som gjør det hele usmakelig for min del. Uten sammenligning forøvrig, men likevel et poeng; det samme synes noen om klimadebatten, det blir for negativt, for mye og for mye synsing, så da avskriver de den. Men stort omfang av kritikk gjør faktisk ikke kritikken ugyldig. 56
Gjest LeiaO Skrevet 11. september 2019 #8393 Skrevet 11. september 2019 9 minutter siden, Bendie skrev: Jeg anser ikke 8842 innlegg på 7 mnd, med hovedsakelig negativ kritikk, som nødvendig eller legitimt. Det er noe med omfanget som gjør det hele usmakelig for min del. Er dette sannferdig? Er det 8842 innlegg som har handlet om Caroline Berg Eriksen? Eller er mange av de kritikk av tråden?
pøbelsara Skrevet 11. september 2019 #8394 Skrevet 11. september 2019 16 minutter siden, Bendie skrev: Jeg anser ikke 8842 innlegg på 7 mnd, med hovedsakelig negativ kritikk, som nødvendig eller legitimt. Det er noe med omfanget som gjør det hele usmakelig for min del. Alle innleggene i dine tråden er IKKE kritikk av CBE. Mye er debatt rundt debatten, avklaring av begreper, (sik som Aricias innlegg over her), og ikke minst krangling om HVA og hvor mye det er greit å kritisere. Mye er kommentarer om hva som står i de ulike mediekanalene - så, nei det er ikke 8846 innlegg med hovedsaklig negativ kritikk av CBE. 42
pøbelsara Skrevet 11. september 2019 #8395 Skrevet 11. september 2019 Veldig mye i denne tråden handler feks om hvordan både usaklig og elt berettiget kritikk samles i en eneste stor mappe merket "KRITIKK/HETS for deretter å avvises som for usaklig, for mye, for ofte, for slemt og for gjentakende - og derfor ikke legitim kritikk - uansett om den handler om barneeksponering, gråsonemarkedsføring eller skikkelig usaklig pirking på detaljer. Jeg tenker at mye av grunnen til at tråden går og går og går og aldri kommer til døren, er at den er en evig debatt om hvem som kan kritisere, hva man kan diskutere, hva som er innafor og hva som er utenfor. Jeg vil påstå at det er SOMe-debatt rundt grensene for hva som er etisk, hva som er lov, hva som er kurant og hva som er ukurant å poste i SOme. MedCBE som eksempel og representant for de store, kommersielle aktørene. Det handler ikke bare om henne og hennes virksomhet - det handler om en type virksomhet hvor hun er den største kommersielle aktøren. Mener jeg. 35
Surikatt Skrevet 11. september 2019 #8396 Skrevet 11. september 2019 (endret) 2 timer siden, Sol79 skrev: Ikke helt min smak heller. Lurer likevel mest på om bildene ble tatt før barnet ble levert i barnehagen klokka halv åtte i dag tidlig eller om de har hatt bursdagsshoot for en 3-åring på forhånd for å ha bildene klare for bloggen...? Dette var nok en godt planlagt photoshoot på barnerommet for å ha bildene klare for bloggen. Hvordan er det mulig å gjøre noe sånt mot sitt eget barn på bursdagen? 3 år med utlevering vil jeg kalt overskriften. Gratulerer så mye. Håper du koser deg med dagens skrytekommentarer. Endret 11. september 2019 av Surikatt 46
Aricia Skrevet 11. september 2019 #8397 Skrevet 11. september 2019 Enig med @Kollontaj, @Glemtbrukernavnet og @pøbelsara, og vil legge til: Mange innlegg i denne tråden handler også om generell problematikk som CBE-bloggen reiser. Debatten i denne tråden går i mye større grad enn andre bloggertråder utover det spesifikke, og tar for seg generelle og prinsipielle spørsmål, slik alle de siste trådene om CBE har gjort. Det er også en av grunnene til at den er så lang. 26
Aquarius04 Skrevet 11. september 2019 #8398 Skrevet 11. september 2019 (endret) Igjen til dette med hets. CBE har *fullstendig* misforstått begrepet og bør egentlig bare klappe igjen. Dette er hets. Igjen bruker jeg Lan M. Berg fordi hun har vært utsatt for så mye stygt! At CBE blir utsatt for noen kritiske kommentarer sier bare noe om hvor tynnhudet hun fremstår. Bildet er fra dagens VG. Endret 11. september 2019 av Aquarius04 Oppga kilde 27
Liver Skrevet 11. september 2019 #8399 Skrevet 11. september 2019 Jeg så en veldig god dokumentar i dag på nrk om mødre som utvikler en form for psykisk lidelse etter en graviditet/ fødsel. Noen hadde psykisk sykdom tidligere, mens andre ble syke for første gang etter fødselen av barnet. Men, en av faktorene de trakk fram var forventingene rundt det å bli mor. Hvor perfekt alt skulle bli, både med rollen og følelsen rundt det å være mor. Hun ene hadde skjult sin lidelse i fem måneder før hun oppsøkte hjelp, for hun følte på skammen av å ikke være den moren hun så for seg. Oppi alt dette var det viktig for henne å publisere perfekte bilder av barnet på IG, der teksten under beskrev hvor supert alt var. Denne kvinnen hadde mye tøft å jobbe med, men allikevel klarte hun å vise til verden noe helt annet. Dette ønsker jeg å trekke frem hvorfor jeg syns det er viktig å diskutere hvorvidt det er sunt at for eksempel CBE kan presentere en manipulert virkelighet. Jeg sier ikke at CBE ene og alene har ansvaret for dette, men at faglig veiledning om hva man publiserer kan være etisk riktig. Ikke bare for CBE, men generelt i dette yrke. Vi ser at fler og fler mennesker lider psykisk, og vist man ikke har noen å reflektere over hva man ser på SOME er reelt eller ikke, kan man lage et urealistisk press på seg selv. Ikke bare mtp kropp, men også morsrollen for eksempel. Vil igjen presisere at dette ikke ene alene er CBE sitt ansvar, men hele bransjen. Både når det kommer til redigering av bilder, men også presentasjon av en hverdag som man kan oppnå bare man jobber hardt nok. Det er for mange elementer i et menneskeliv som ikke kan styres av produkter og positiv tankegang. 35
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 11. september 2019 Populært innlegg #8400 Skrevet 11. september 2019 Når man ser hva feks Lan Marie utsettes for, blir det helt merkverdig når noen faktisk mener det er hets når en leser spør om hvorfor hun ikke har laget sin egen blomsterkrans, liksom. 65
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå