Bypass Skrevet 30. mai 2019 #3581 Skrevet 30. mai 2019 48 minutter siden, CecilieX skrev: Ja, bloggeren skriver at de plukker ut selv. Det er nettopp slik historiefortelling som må til for at leseren skal tro at bloggeren elsker produktet. I virkeligheten er det ikke slik. En kampanje planlegges i månedsvis. Produktene skal jo tross alt tegnes, produseres og distribueres. Det tar tid. Allerede nå planlegges sommervarer for 2020 Målet er å øke salget av visse produkter og da må bedriften sørge for at de bestiller mer de varene som skal være med i kampanjer. Det vil jo være svært uheldig å ha for få varer når man forventer økt salg. Hvilke produkter som skal få økt profilering bestemmes av innkjøpere når hovedbestillingen gjøres og det skjer månedsvis før produktet markedsføres på blogg. Enda mindre sannsynlig er det at bloggere har deltatt i utvelgelsen når vi ser at de samme produktene går igjen hos mange i løpet av en kampanjeperioden. Det ville jo være litt av et sammentreff hvis alle plukket ut de samme produktene? Det beste eksempelet fra da jeg leste blogg hver dag er den berømmelige Lindex-kimonoen. Et annet godt eksempel på lite troverdig reklamer er denne: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rQ32A/kjendisenes-overdrevne-lyst-paa-farris Men her er det en blogger som skriver om produkter hun selv har plukket ut, så jeg spør igjen: hvis denne mindre bloggeren, om noen uker, kommer med et betalt innlegg for kremmerhuset - så ville hun mistet troverdigheten sin?
Ultiva Skrevet 30. mai 2019 #3582 Skrevet 30. mai 2019 8 timer siden, Bypass skrev: Ok, så hvis denne mindre bloggeren, om noen uker, kommer med et betalt innlegg for kremmerhuset - så ville hun mistet troverdigheten sin? Hva vet vi om produktene bloggeren skriver om? I mange tilfeller så får de vel velge ut produkter selv? I denne bloggerens tilfelle så reklameres det for store mengder produkter nærmest til enhver tid. Alt fra underlivsspray, putespray og interiør via klær og sko, til bensinstasjoner, løshår, kakkelovn og vitaminbjørner. Reklamemerkingen er tidvis mangelfull, og bedriften har også fått refs fra helsedirektoratet tre ganger for brudd på alkoholreklameloven: https://www.vg.no/rampelys/i/bV7Gq/caroline-berg-eriksen-broet-alkoholreklameloven-igjen All denne reklamen sauses sammen med barn som blikkfang og reklameplakater: https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim .. Og ikke minst svært lettkledde bilder av CBE. Min avsmak kom når CBE fremvist e et massivt kroppshysteri i sitt første svangerskap, hvor hun b la ble avslørt for å redigere gravidmagen sin mindre på bilder. Siden det så har det dessverre bare ballet på seg. 20
Ultiva Skrevet 30. mai 2019 #3583 Skrevet 30. mai 2019 (endret) 17 minutter siden, Bypass skrev: Men her er det en blogger som skriver om produkter hun selv har plukket ut, så jeg spør igjen: hvis denne mindre bloggeren, om noen uker, kommer med et betalt innlegg for kremmerhuset - så ville hun mistet troverdigheten sin? Dersom hun gjør som CBE og reklamerer for alt mellom himmel og jord de neste ti årene, sauser det sammen med utlevering av barn (i CBEs tilfelle snakker vi over 30 000 googletreff alene på det ene barnet) og fronter et massivt overforbruk av alt fra interiør til klær og meningsløst dill, samt forherliger kunstig forskjønnelse med leppeinjeksjoner, løsvipper, løshår, løsnegler, tannbleking, silikon og you name it - ja da vil jeg si at troverdigheten til bloggeren du nevner også vil nærme seg nullpunktet. Du må huske at CBE har lang fartstid i det å reklamere for tvilsomme produkter og i det å bli fersket for å lyve for leserne sine: https://www.side2.no/underholdning/bloggere-far-refs-for-a-anbefale-omstridt-prevensjon-4530090 https://www.tv2.no/a/6389130/ Endret 30. mai 2019 av Ultiva 15
Aricia Skrevet 30. mai 2019 #3584 Skrevet 30. mai 2019 14 minutter siden, Bypass skrev: Men her er det en blogger som skriver om produkter hun selv har plukket ut, så jeg spør igjen: hvis denne mindre bloggeren, om noen uker, kommer med et betalt innlegg for kremmerhuset - så ville hun mistet troverdigheten sin? Jeg spør tilbake: Hvorfor spør du om det, etter svarene du akkurat har fått? 14
Ultiva Skrevet 30. mai 2019 #3585 Skrevet 30. mai 2019 19 minutter siden, Bypass skrev: Men her er det en blogger som skriver om produkter hun selv har plukket ut, så jeg spør igjen: hvis denne mindre bloggeren, om noen uker, kommer med et betalt innlegg for kremmerhuset - så ville hun mistet troverdigheten sin? Mikroinfluencere som driver med nisjeblogging har langt høyere troverdighet enn en kommersiell blogger som CBE, som reklamerer for alt mellom himmel og jord, og som bytter ut nærmest alt hun har i løpet av kort tid. CBEs bedrift er tross alt registrert i Brønnøysundregisteret for å drive med kommersiell virksomhet. En liten blogger som holder seg til få, eksklusive samarbeid og som faktisk bruker det hun reklamerer for over tid, og som ikke "elsker på" alt fra bensinstasjoner til underlivsspray og bæreseler som kun avbildes én gang og aldri mer, vil naturlig nok nyte langt større troverdighet. CBE har under 1 % engasjement på instagram, noe som er latterlig lavt. Da vil det heller lønne seg å hyre mikroinfluencere med en mindre, men langt mer engasjert følgerskare: https://influencere.wordpress.com/2019/05/16/engasjementrate-instagram-den-16-05-19/ 22
Bypass Skrevet 30. mai 2019 #3586 Skrevet 30. mai 2019 31 minutter siden, Aricia skrev: Jeg spør tilbake: Hvorfor spør du om det, etter svarene du akkurat har fått? Fordi jeg ikke har fått svar på det jeg i utgangspunktet spurte om men legger den død 1
Aricia Skrevet 30. mai 2019 #3587 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, Bypass skrev: Fordi jeg ikke har fått svar på det jeg i utgangspunktet spurte om men legger den død Du har fått svar, men tviholder på problemstillingen selv om flere problematiserer premisset, og begrunner hvorfor. Da får man inntrykk av at det ligger et vikarierende motiv under. 22
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 30. mai 2019 #3588 Skrevet 30. mai 2019 (endret) Må si Flyktninghjelpen har bommet totalt med valg av influenser til å skrive om neglisjerte kriser i verden!! Vi snakker om influenseren som dro til Hellas sommeren 2017 https://www.carolinebergeriksen.no/2017/05/21/arets-sommerferie-hellas-og-hellas/ , for bare å promotere de gode sidene ved stedet og ferien, og som aldri tar noe eget initiativ til å hjelpe personer i nød, spesielt dersom hun ikke får betalt om det. Hun viser bare de solrike sidene ved Middelhavet, og har aldri tidligere vist tegn til empati på flyktningene som er i nød der. Et lite pluss er at det ikke står reklame i tilknytning til dette innlegget, noe som er bra. Men, likevel.... De som har fulgt godt med i denne tråden husker kanskje også utviklingen av dette https://www.carolinebergeriksen.no/2016/11/01/hotellfrokost/ innlegget hennes, hvordan siste delen av det ikke kom med før "hun ble gjort oppmerksom på det". Snakk om å leve under en stein... Vi snakker om dama som fikk betalt fra Coop for å plukke søppel.. https://www.carolinebergeriksen.no/2019/04/25/bli-med-rydde-landets-strender/ Gjelsvik hadde vært en mer oppriktig og ekte influenser til dette prosjektet. Hun har riktignok fått baby for ikke lenge siden, men jeg tror hun er ferdig med barselpermisjonen nå. Hun hadde vært en mer genuin person til dette prosjektet. Sikkert mange andre også. Men ikke Berg Eriksen! Endret 30. mai 2019 av Mrs. Random Nick
Oline12 Skrevet 30. mai 2019 #3589 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat her er jeg ikke enig. Kritikk på dette bidrar til å opprettholde oppfatningen at uansett hva bedriften gjør så blir det feil bla siden hovedpersonen har et "dra til tryne". Jeg syns det er flott at CBE.no skriver om dette uten å ta betalt. 11
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 30. mai 2019 #3590 Skrevet 30. mai 2019 Just now, Oline12 said: Akkurat her er jeg ikke enig. Kritikk på dette bidrar til å opprettholde oppfatningen at uansett hva bedriften gjør så blir det feil bla siden hovedpersonen har et "dra til tryne". Jeg syns det er flott at CBE.no skriver om dette uten å ta betalt. Det er bra at hun prøver, men jeg ser ikke noe ekte bak CBE sitt "engasjement" ved det. Hun må gjerne skrive om interiør og trening for min del.. Det tar jeg henne sjelden på.
Ultiva Skrevet 30. mai 2019 #3591 Skrevet 30. mai 2019 58 minutter siden, Bypass skrev: Fordi jeg ikke har fått svar på det jeg i utgangspunktet spurte om men legger den død Jeg har ikke vært inne på bloggen du spør om. Men som jeg tidligere har svart deg opp til flere ganger; dersom bloggeren du spør om faktisk bruker det hun reklamerer for over tid, merker reklamen skikkelig og vinkler bloggen sin inn i en nisje fremfor å reklamere for alt mellom himmel og jord, så vil hun IKKE miste troverdigheten sin. 16
Inocybe Skrevet 30. mai 2019 #3592 Skrevet 30. mai 2019 12 timer siden, Bypass skrev: Ok, så hvis denne mindre bloggeren, om noen uker, kommer med et betalt innlegg for kremmerhuset - så ville hun mistet troverdigheten sin? Hva vet vi om produktene bloggeren skriver om? I mange tilfeller så får de vel velge ut produkter selv? Litt på siden men denne bloggeren skal passe seg for å først vise produkter og etterfølgende inngå reklamesamarbeid. Uavhengig av om de første fremvisningen var egenkjøpte og oppriktig likt, vil det lett kunne oppfattes som umerket reklame og der med gå ut over troverdigheten. Det er en velkjent taktikk at bloggere groomer lesere med utplassering av produkter før reklamekampanjer. Et eksempel er ellers så sukkerhysteriske CBEs plutselige snapping av melkesjokolade ukene før Freia kampanjen. 18
Inocybe Skrevet 30. mai 2019 #3593 Skrevet 30. mai 2019 3 timer siden, Mrs. Random Nick skrev: Må si Flyktninghjelpen har bommet totalt med valg av influenser til å skrive om neglisjerte kriser i verden!! Vi snakker om influenseren som dro til Hellas sommeren 2017 https://www.carolinebergeriksen.no/2017/05/21/arets-sommerferie-hellas-og-hellas/ , for bare å promotere de gode sidene ved stedet og ferien, og som aldri tar noe eget initiativ til å hjelpe personer i nød, spesielt dersom hun ikke får betalt om det. Hun viser bare de solrike sidene ved Middelhavet, og har aldri tidligere vist tegn til empati på flyktningene som er i nød der. Et lite pluss er at det ikke står reklame i tilknytning til dette innlegget, noe som er bra. Men, likevel.... De som har fulgt godt med i denne tråden husker kanskje også utviklingen av dette https://www.carolinebergeriksen.no/2016/11/01/hotellfrokost/ innlegget hennes, hvordan siste delen av det ikke kom med før "hun ble gjort oppmerksom på det". Snakk om å leve under en stein... Vi snakker om dama som fikk betalt fra Coop for å plukke søppel.. https://www.carolinebergeriksen.no/2019/04/25/bli-med-rydde-landets-strender/ Gjelsvik hadde vært en mer oppriktig og ekte influenser til dette prosjektet. Hun har riktignok fått baby for ikke lenge siden, men jeg tror hun er ferdig med barselpermisjonen nå. Hun hadde vært en mer genuin person til dette prosjektet. Sikkert mange andre også. Men ikke Berg Eriksen! Troverdighet på dette feltet kommer CBE aldri til å få. Det er jeg helt helt enig i. Når det er sagt er det flott med økt oppmerksomhet rundt Flykninghjelpens kampanje. Selv i en ekstremt utroverdig setting som CBE.no. Og for en gangs skyld får hun (så vidt vi vet) ikke penger for å late som om hun bryr seg om andre enn seg selv 20
Kollontaj Skrevet 30. mai 2019 #3594 Skrevet 30. mai 2019 Ja, det har vært lite Freia sjokolade etter reklameperioden, kanskje den ikke er så god hvis man ikke får 100 000 for å like den? 35
Dr. A. Kula Skrevet 30. mai 2019 #3595 Skrevet 30. mai 2019 13 timer siden, Bypass skrev: Ok, så hvis denne mindre bloggeren, om noen uker, kommer med et betalt innlegg for kremmerhuset - så ville hun mistet troverdigheten sin? Hva vet vi om produktene bloggeren skriver om? I mange tilfeller så får de vel velge ut produkter selv? Det korte svaret er JA. Litt mer nyansert ville bloggeren mistet troverdighet for det tidligere innlegget som ble lagt ut av eget initiativ, og ikke nødvendigvis for alt som er i bloggen. Men blir det et mønster (det gjentas at det blogges om noe som deretter blir til reklame) så vil hele bloggens troverdighet sås i tvil. Dette er de samme mekanismer som at når det avdekkes koblinger (inhabilitet) i beslutningsprosesser så settes hele beslutningen i tvil, uavhengig om beslutningen ble gjort uhildet eller ei. Om bloggeren kom ett år etter med et renlameinnlegg for bedriften, så vil tiden mellom innlegg og reklame antyde at det ikke var en kobling allerede da det reklamefrie innlegget ble publisert. Etter noen uker - "not so much", da vurderes det "reklamefrie" innlegget i en kontekst som fratar det troverdighet. Så kan du se hva jeg har skrevet og se på historikken til bedriften denne tråden handler om. Ved å gjentatte ganger opptre i grenseland kaster bedriften sin troverdighet over bord og resultatet er den massive kritikken som følger i kjølvannet. 10
Kollontaj Skrevet 30. mai 2019 #3596 Skrevet 30. mai 2019 Ja, pluss i boka dersom kampanjen med Flyktningehjelpen er ubetalt. 👍🤞 15
Bypass Skrevet 30. mai 2019 #3597 Skrevet 30. mai 2019 29 minutter siden, Inocybe skrev: Litt på siden men denne bloggeren skal passe seg for å først vise produkter og etterfølgende inngå reklamesamarbeid. Uavhengig av om de første fremvisningen var egenkjøpte og oppriktig likt, vil det lett kunne oppfattes som umerket reklame og der med gå ut over troverdigheten. Det er en velkjent taktikk at bloggere groomer lesere med utplassering av produkter før reklamekampanjer. Et eksempel er ellers så sukkerhysteriske CBEs plutselige snapping av melkesjokolade ukene før Freia kampanjen. Var bare et eksempel grunnen til at jeg spurte er fordi det er fort gjort å få inntrykk av at alt CBE skriver om blir negativt vinklet i denne tråden. Bare se på siste innlegg. 2
Kollontaj Skrevet 30. mai 2019 #3598 Skrevet 30. mai 2019 4 minutter siden, Bypass skrev: Var bare et eksempel grunnen til at jeg spurte er fordi det er fort gjort å få inntrykk av at alt CBE skriver om blir negativt vinklet i denne tråden. Bare se på siste innlegg. Ingen kommuniserer i et vakuum og uten kontekst, heller ikke folka bak CBE.no. Klart innlegg sees i sammenheng med andre innlegg, hva de har ytret tidligere og hva de har tatt betalt for å ytre seg om tidligere. Enkelt å forstå at mange er skeptiske til firmaet og mener troverdigheten er lav - selv når de reklamerer uten å få betalt. 21
Inocybe Skrevet 30. mai 2019 #3599 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, Bypass skrev: Var bare et eksempel grunnen til at jeg spurte er fordi det er fort gjort å få inntrykk av at alt CBE skriver om blir negativt vinklet i denne tråden. Bare se på siste innlegg. Du må ikke glemme at det er mange som skriver i denne tråden. Noen bryr seg om det ene og andre om det annet. Jeg ser både kritikk og ros av siste innlegg så blir feil av deg å framstille det som om hun bare får kritikk for det. CBE har nok etter disse 10 år malt seg inn i et hjørne. Hun har over lang tid oppført uetisk og bedritent og Internett husker. Narrativet om den snille gode venninne Caroline fungerer dårlig når hun ikke oppfører seg deretter. 27
Monimoni Skrevet 30. mai 2019 #3600 Skrevet 30. mai 2019 På 24.5.2019 den 22.16, Monimoni skrev: Bloggen er i ferd med å dø . Se bare på antall innlegg . Så lite engasjement fra bloggeren, at de snart strenger sjappa. Håper jeg! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå